Formula Cura – Tech News

Formula Cura - Tech newsZnačka Formula patří mezi stálice světa diskových brzd, kterážto ale byla poslední roky trochu přehlížena a zastíněna konkurenty SRAM a Shimano. Formula se ale stále cítí být významným hráčem patřícím na špičku daného oboru, což nám chce názorně demonstrovat představením zcela nové generace MTB brzd – Formula Cura.

Formula Cura je brzdou s poměrně velkými ambicemi, což ostatně u této původně italské značky není ničím výjimečným. Vezměte si jako příklad už jen pole jejího potenciálního působení, které začíná u „víkendových bojovníků“ (poslední dobou dost rozšířený pojem – „weekend warriors“) přes enduro hobíky po profesionální jezdce a závodníky EWS, ale i SP v DH! To vše by měla zvládnout jedna a ta samá brzda! To vše jen s dvojicí pístků, nikoliv se čtyřpístkovým třmenem, jak se to stává „diktátem doby“.

Nevím jak vy, ale já bych to Formule věřil, jelikož mě o svých schopnostech stvořit lehkou, poměrně spolehlivou a hlavně výkonnou brzdu již dříve přesvědčila. Osobně jsem měl ze všeho nejradši model Formula The One první generace, která byla prostě skvělá (tuším rok 2009). Dodnes nezapomenu, jak jsem se ji snažil na Gardě cíleně přehřát a… Nic! Brzdila, brzdila a brzdila!

Formula Cura by mohla, alespoň teoreticky, vykazovat obdobné kvality, jelikož její tvůrci do ní vložili vše, co se za dlouhé roky v oboru diskových brzd naučili.

Formula Cura - Tech news

Páka

Začněme pákou, která se snaží být, tak jako celá brzda Formula Cura, jednoduchá a maximálně funkční, její tvar je přitom poměrně zajímavý a originální. Formula, podobně jako Avid, respektive SRAM a další významní hráči, opouští koncept víceplášťového těla, kdy funkci expanzní nádobky plnil prostor okolo hlavního pístu. Místo toho je u modelu Cura zpět klasická velká expanzka, hned s několika plnícími otvory, aby bylo její odvzdušňování co nejsnazší.

Co se mi líbí a co mi připadá jako rafinovaný nápad, je umístění velkého reservoáru přibližně rovnoběžně s hlavním pístem, díky čemuž tato část supluje kus těla samotné páky. Navíc oproti běžným brzdám s „expanzkou nahoře“ (např. Shimano nebo Tektro) není problém u Formuly přehodit páky z jedné strany na druhou (MTB/moto styl).

Tomu nahrává i vcelku běžná objímka s dvojicí šroubů, která může být nahrazena dílem zvaným „Mix Master“. Tedy držákem pro řazení SRAM nebo Shimano, abyste ušetřili jednu objímku na řídítkách. Ohledně možností nastavení se i zde šlo cestou jednoduchosti, kdy pod pákou najdete kolečko pro snadné seřízení vzdálenosti od řídítek a to je vše!

Formula Cura - Tech news Formula Cura - Tech news

reklama

Třmen

Nový třmen brzd Formula Cura se z vnější strany snaží tvářit jako jednodílný, je to ale jen tím, že se spojující šrouby nacházejí ze strany výpletu. Jestli jsem to správně pochopil z prezentačního videa, jsou třmeny vyrobeny kováním, což je poměrně náročný a drahý proces, který se ale vývojářům z Formuly podařilo zoptimalizovat.

Uvnitř třmenů pracují dva protiběžné písty úctyhodného průměru 24 mm, což je slušný kontrast vůči dnešním trendu vícepístkových třmenů, ale proč ne! Fungovalo to dřív, proč by to nemělo fungovat i dnes. Z hlediska konstrukce bychom měli zmínit i fakt, že se tvůrci snažili vytvořit maximum volného místa okolo destiček pro výraznější proudění vzduchu skrz třmen a tedy i lepší chlazení celé brzdy.

Luxusní, chytrou a nanejvýš praktickou novinkou je spojení s hadicí pomocí rychlospojky Speed Lock, což je jakási obdoba spojky jaké najdete u zahradních hadic. Připojit/odpojit třmen by tak mělo být maximálně snadné a rychlé a to bez ztráty kapaliny a zavzdušnění systému! Bude-li to fungovat jak je deklarováno, budou profesionální i domácí mechanici jásat, až zase budou muset tahat hadici zadní brzdy vnitřkem rámu!

Formula Cura - Tech news Formula Cura - Tech news

Kapalina!

Na pohled malou, o to však významnější změnou je použití minerálního oleje namísto kapaliny DOT. „Výkony našich brzdy byly doposud vždy mimo možnosti běžně používaných minerálních olejů. Nyní jsme ale našli takový, který plně vyhovuje našim standardům, proto je Formula Cura první brzdou z naší stáje, která používá minerál!“

Kotouče

V případě kotoučů se již žádná zásadní revoluce nekoná. Volitelně budou k dispozici disky jednodílné, ale i nýtované s hliníkovým unašečem. Na obou se pracovalo, aby bylo dosaženo zvýšení pevnosti, ale také snížení hlučnosti a vibrací, alias klasického kraválu brzd Formula! Verze s hliníkovým unašečem je alternativou moderního vzhledu, která nebojuje ani tak za nízkou hmotnost, jako spíše za lepší odvod tepla a tedy i stabilnější výkony. Oba disky budou přitom dodávány pro náboje se standardními šesti šrouby, ale i v provedení Centerlock (průměry 160/180/203 mm).

Formula Cura - Tech news

Plynulost, ergonomie i výkon

Je to skoro až k nevíře, Formula ale slibuje, že tato, v principu prostá brzda s dvojicí velkých pístů, by měla disponovat čitelnou a plynulou modulací, zároveň však i silným stiskem svých čelistí. Formula ve svých materiálech, ale i v prezentačním videu, dále hovoří o velké spolehlivosti, snadné údržbě a promyšlené ergonomii. Osobně nemám důvod tomuto tvrzení nevěřit, i když svůj názor si udělám, až budu mít příležitost si novou brzdu osobně osahat. Třeba se dostane na nějakou testovačku roku 2017. Doufám!!!

Základní data

Hmotnost: 358 g (1 brzda s hadicí 85 cm, jednodílný kotouč 160 mm a montážní hardware)
Barvy: černá/stříbrná leštěná
Cena brzdy: 124/129 EUR (jedna brzda – černá/leštěná)
Cena kotouče: 22-59 EUR (1 ks 6 děr, jednodílný, 160 mm / 6 děr, dvoudílný, 203 mm)

Více informací na webu
www.rideformula.com

 

Foto: Rideformula.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Roman

    Uvidíme v reálu, do teď je
    formula strašákem mechaniků skoro jako avid, tak uvidíme jestli se něco změní.

    • Já ani s Formulou nikdy na testovacích kolech problém neměl a jak jsem psal, The One byla skvělá! Snad se to podaří zopakovat, ideálně i s vyšší spolehlivostí 😀

      • Roman

        Výkon těch brzd a váha byla skvělá, ale nulová mezera pro kotouč, špatné odvzdušňování, problémové těsnění pístku, u starších modelů DOT sundávala barvu, velmi drahé ND a ještě kolikrát z výroby plné špon. Bohužel jsem musel dělat servis pár těchto brzd(mega,oro,one) a chodím na pivo s ostatníma servisákama, takže si vždycky pěkně po-nadáváme když někdo přinese elixir, nebo formule:)

        • Prostě Itálie :-O

          • Roman

            Poslední kvalitní věc od Italů co jsem měl byla MZ Z1 RC2 Eta v krásné oranžové:)
            Ale třeba jim to udělají na Taiwanu kvalitně a jenom je teď haním:)

        • Kamil Holub

          …nebo Magury,…nebo Hayesy (ideálně Strokery) 😀

          Měl jsem Formuly RX. Fungovaly mi 4 roky luxusně, ale jezdil jsem je na 160mm kotoučích Hayes. Ty kotouče byly trochu tenčí a malé, takže to ani necinkalo. V životě jsem je neodvzdušňoval, pak jsem rozchodil přidrhlý pístek na zadní brzdě a ještě je za 500,- prodal kamarádovi.

          Je dodnes (cca další 2 roky) spokojený. 😉