GT Sensor Expert – první dojmy

 Sensor je poměrně známým modelem značky GT, který začínal jako lehký sportovní trailbike. Po svém posledním velkém faceliftu (modelový rok 2014) ale poněkud zhrubnul, přičemž jeho schopnosti poradit si i s dosti náročným terénem se rok od roku posouvají dál a dál… Jak je to s aktuální verzí?

Kdybyste vedle sebe postavili GT Sensor z roku 2014 a 2016, nejspíš si na první pohled žádných zásadních změn ani nevšimnete. Specifický tvar rámu totiž zůstal zachován, stejně jako originální zadní zavěšení PathLink, které svým způsobem navazuje na dřívější konstrukce značky GT, konkrétně iDrive a historické RTS.

GT Sensor Expert - prvni dojmy

Lehčí, přesto silnější

Mezigenerační změny aktuálního Sensoru jsou patrné spíše jen v detailech. Například odlehčená konstrukce zadní (horní) kyvné vidlice, aplikace přesmykače Shimano nového typu Side Swing či přehazovačka uchycená systémem Direct Mount atd. Za zmínku stojí rovněž zdvihový posun na postu vidlice, kdy zadní stavbě se 130 mm dnes vepředu sekunduje 140 mm vzduchového kroku. Karbonová teamovka si dokonce poradí se 150 mm vepředu (RockShox Pike).

Skutečnost, jak moc se GT Sensor vzdálil od svého původního výrazně sportovního zaměření jsem si byl, kroj jiného, ověřit včera na stezkách v okolí Radotína a Černošic (koukněte na video na konci článku), kde jsem zkoušel, co vše si Sensor nechá líbit. Zvládnul toho vážně hodně a zvládl by i víc, kdyby se nestalo, že slabým článkem řetězu se na několika místech ukázal být spíše pilot než kolo.

Ono se není až tak čemu divit, když si spočítáte, že původní rám byl obohacen o 1 cm delší vidlici, vepředu je velký a poměrně hrubý plášť Maxxis Ardent 27.5×2.4″ (vzadu stejný jen v šíři 2,25“), v rukou držíte řídítka Race Face Ride průměru 35 mm a šířky 760 mm a kupříkladu úhel hlavy činí 68,5°.

GT Sensor Expert - prvni dojmyHlavová trubka má zajímavý ve spodní třetině vykousnutý tvar, který při pohledu z boku navazuje na profily hlavních trubek.

reklama

Když přesedneš ze slona

Každopádně moje první zkušenost s tímto kolem byla dosti poznamenaná tím, co jsem jezdil před ním – Specialized Turbo Levo FSR 6Fattie. Usednout po této zkušenosti opět do sedla normálního kola, kde jsou normální pláště a normálně se zde šlape, byl docela šok. Najednou si člověk musí sakra rozložit síly, najednou je celé kolo takové lehké, hravé a obratné, chce, aby ho jezdec řídil a nenechal ho jen letět kolmo dolů z kopce.

Navíc GT Sensor je kolo, které se ovládá skutečně krásně a přirozeně. Po chvíli zvyku na nízkou (normální) hmotnost a úzké (normální) pláště jsem si začal užívat jak snadno a okamžitě poslouchá a jak přesně vede zvolenou stopu a vůbec mu nevadí, když se uprostřed sjezdu rozhodnete „vystoupit“ z přímé lajny a objet tu či onu překážku. Od první chvíle a od první technické skalky mi bylo rovněž jasné, že s tímto kolem se dá sjet skoro vše, na co mi stačí odvaha a morál.

Ten jsem se rozhodl potrápit vlastně hned první den v sedle GT Sensor na několika mých oblíbených technických skalkách, abych se ujistil, že je stále dokážu pokořit i s běžným kolem. A nutno říct, že to byla hračka. Bojovat jsem s kolem nemusel ani cestou nahoru, jelikož jsem si ráno jednoduše nastavil sag, po chvíli laborování s kroužkem na pístnici tlumiče jsem si vzpomněl na chytrý ukazatel na boku (sag-o-meter), tlumič jsem odemkl a pak jsme si na něj už ani nevzpomněl.

GT Sensor Expert - prvni dojmyVítanou změnou pro plně odpružené rámy GT jsou přesmykače Shimano typu Side Swing, které usnadňují vedení lanka, uchycení a především zlepšují funkci řazení.

Proč bychom ho přepínali, když nám pánbů PathLink dal…

Tedy vlastně vzpomněl, ale jen v dobrém: „Vždyť se to skoro nehoupe a tak krásně to jede,“ nebo „Vážně je tam vzadu jen 130 mm?“ Neříkám, že zadek působí bezedným dojmem, to úplně ne, že by mu ale chyběla nějaká kapacita ve srovnání s vidlicí, tím se trápit také nemusíte. Již řadu let používané zavěšení Independent Drivetrain – já této generaci nejradši říkám PathLink podle jejího nejvýraznějšího prvku – se vždy mohlo chlubit vysokou efektivitou a dobře odladěným a dostatečně aktivním krokem.

GT Sensor je jednoduše taková potvůrka, která působí docela nenápadně, nevyčnívá příliš z řady, když ji ale proženete po svých oblíbených trailech, brzy zjistíte, že si postupně vybíráte těžší a těžší lajny, abyste zjistili, co vše dokáže a vy s ní. Výsledkem je, že krom vysloveně rychlých, rozbitých a kamenitých úseků, kde je i 140 mm jednoduše málo, pokoříte s tímto kolem věci, až vás napadne, že byste si měli radši vzít chrániče, jako já včera! Na 130 mm trailbike? ANO! Více už ale prozrazovat nebudu, další podrobnosti si nechám na plnohodnotný test.

Více o tomto kole na webu
www.gtbicycles.cz
gt_logo
Akční cena: 79 999 Kč

 

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Jonas

    Trošku mi to připomíná Stumpjumpera a jeho vzestup kategoriemi, větší zdvihy a agresivnější geo. GT bajky se mi moc a moc líbí a tento není vyjímkou.

    • Pravda, Stumpjumper takto stoupal dlouho od původních pár cm zdvihu na dnešních 150 mm. A sejně tak Sensor od doby svého prvního představení pomalu ale jistě utíká výš, proto musel třeba vzniknout Helion nebo nový dostupný Verb, který je dnes zhruba tam, kde Sensor před lety začínal…

      http://www.bikeandride.cz/2015/07/gt-novinky-2016/

  • Tino

    Pekná mašinka. Po 10-tich rokoch týrania na GT Avalanche by to bola krásna zmena. Koľko to váži respektíve ako je na tom v porovnaní so Spectralom alebo Remedy 27,5? Dolekopcom to bude dobré všetko, ale ako sa na tom ide hore brehom a čo ovládateľnosť? Mal som sa možnosť odviesť na Strive a to už bol trošku chopper – chýbala tomu ľahkosť. Ďakujem za odpoveď.:-)

    • Musím ho ještě zvážit, k tomu jsem se zatím nedostal, ale stoupá se s ním příjemně, žádné závaží to není a zadní zavěšení je hodně efektivní. Ovladatelnost je špičková. Hodně mě bavil třeba zmíněný Spectral, ale i ten je až dost položený což nemusí sednout každému. GT Sensor je celkově přirozenější, obratný na trailu a dostatečně jistý na strmých skalkách. Někdy před rokem jsem ho jezdil na Rchlebech – SuperFlow a tam byl ve svém živlu 😉

  • Pingback: GT Sensor Expert – první dojmy | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()