Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie – první dojem

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - testPoslední dobou to možná vypadá, že jsem se vzhlédl v elektrokolech a že už mě asi přestalo bavit šlapat sám za sebe. Tak tomu rozhodně není, jen zkrátka testujeme to, co je dostupné, před elektrokoly nezavíráme oči a navíc, některé stroje si člověk prostě nemůže nechat ujít!

Mezi ně jednoznačně patří i SPECIALIZED Turbo Levo FSR Expert 6Fattie (delší název už vymyslet nemohli), na který jsem se těšil již hodně dlouho. Už jsem totiž zkusil „napůl tlustá kola“, pevná i plně odpružená (např. Specialized Fuse nebo Author Patriot AM 27,5+), stejně tak několik výkonných elektrokol. Nikdy ale kombinaci obojího, což mnozí zasvěcení považují za ideální kombinaci a „jedinou cestu vpřed“.

Přiznávám, že v sedle stroje SPECIALIZED Turbo Levo FSR jsem včera strávil jen pár hodin, stihl jsem udělat pár fotek, natočit a dnes sestříhat jedno krátké video. Proto ode mě dnes nečekejte žádná zásadní rozřešení, či detailní popis. Naopak bych se s vámi chtěl podělit o mé nejranější první dojmy, jelikož jsem vám to slíbil a jelikož se na ně všichni tolik ptáte. Jen co toto dopíšu a hodím na web, jdu zase jezdit na elektrice!

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

Velký, větší, největší!

Specialized Turbo Levo FSR jsem zatím nestihl zvážit, překvapivě mi ale v ruce nepřipadá jako tak strašlivé závaží, podobně jako jiné elektrostroje. Možná, že jsme si na to už zkrátka zvykl, nebo je to tím, že velkou hmotu prostě očekáváte, když se kouknete na masivní rám s integrovanou baterkou a motorem a navíc na buclaté pluskové pláště.

Ano, je to pořádný mastodont, tank nebo motorka! Když jsem večer rovnal kola ve své testovací garáži, najednou jsem žasl jak lehoučké je naše RB nebo redakční Stumpjumper FSR! Teď už ale k věci. Kolo jsem dostal nabité, stačilo tedy poladit kokpit, zkontrolovat odpružení, tlaky v obřích kolech (hlavně to s pumou nepřehánět) a vyrazit.

Vzhledem k tabulkovým hodnotám výkonu a točivého momentu (90 Nm) a udávanému výkonu (530 W) a mé nedávné zkušenosti s Giantem Dirt-E+ 2 (80 Nm) jsem čekal, že mi Levo „utrhne zadek“ nebo alespoň „vyrve řídítka z ruky“. Nic takového se nestalo, jelikož motor v Levu pracuje poměrně civilně a výkon dávkuje vcelku s rozumem. Trošku mě překvapilo, že zabírá až tak po půl či jedné otáčce klik, což trochu ztěžuje rozjíždění v prudkém kopci, zas vám to ale necuká s kolem, když balancujete na brzdách třeba na semaforu.

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

Houpe se tuhle, houpe se támhle

O výkonech a schopnostech pohonu si více povíme v dalším podrobnějším popisu, zatím bych tuto kapitolu ukončil konstatováním, že to tahá hezky, hodně hezky, přitom ale zajímavě plynulým stylem podle toho, jak jezdec šlape. Vyjet se přitom dají i poměrně prudké stojky, i když úplné extrémy možná nemá smysl zkoušet. Luxusní pocit „krále kopců“ ale rozhodně zažijete v kopcích, kde se s běžným kolem jinak trápíte. S Turbem se totiž na takových místech dá jet jako po běžné lehce stoupající pěšině. Luxus!

Hodně zajímavé jsou i jízdní vlastnosti celku s výkonným a aktivním odpružením (140 mm vepředu, 135 mm vzadu), jehož schopnosti umocňují velké pláště rozměru 650Bx3.0“ (Specialized 6Fattie Purgatory Control / 6Fattie Ground Control). Když jsem zkusmo zkoušel projev kola bez motoru, působí celek takovým poměrně ospalým, až opilým dojmem, podobně jako tomu bylo u jiných dříve zkoušených plusek. Nebo možná i trochu víc!

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - testJediné „ovládací rozhraní“ představují tato tři tlačítka. Vše ostatní lze řídit pomocí aplikace  Mission Control v telefonu nebo přes vybrané přístroje Garmin. Ilustrační video na konci článku.

reklama

Všechno ale začíná dávat smysl když zapnete motor, nebo když to prostě pustíte naplno z kopce. Jednou větou, tohle kolo nejlépe funguje, když má tu správnou rychlost. Je přitom celkem jedno, jestli jde o rychlost na rovině, z kopce nebo do kopce. Jakmile držíte pořádné tempo, tak to prostě jede, jede a jede.

Navíc vzhledem k tomu, že jsem nějakou chvíli neseděl na běžném biku a nejsem úplně rozježděný – hlavně co se techniky týká – tak jsem s Turbem Levo FSR jako nic vystřihl dvě tři klasické technické skalky. Tedy místa, k nimž i po letech cítím nemalý respekt. Je to asi hodně o odpružení, které se vážně snaží, o gumách, které mají poctivý vzorek a jsou tak skutečně jisté a také o geometrii, která vsází spíše na stabilnější notu, tedy jak už jsem zmiňoval – nejlépe funguje v pořádném tempu nebo v pořádném sklonu!

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - testMamutí spodní trubka „překáží“ volnému otáčení řídítek, proto jsou zde gumové nárazníky, aby se nepoškodila vidlice ani rám. Úhel maximálního natočení je ale poměrně velkorysý. 

Pokračování příště…

Tečka! Dnes už více neprozradím, abych měl o čem psát příště a také abych nepsal nějaké bludy, když jsem s kolem strávil zatím tak málo času. Zavírám tedy počítač a jdu Specialized Turbo Levo FSR ještě jednou pořádně prověřit do terénu.

Více o tomto kole na webu
www.specialized.com
Logo-specialized

 

Foto: Štěpán Hájíček

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

SPECIALIZED Turbo levo FSR Expert 6 Fattie - test

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • alda

    ze zvedavosti…jak maji utesneny ty motory proti vode a konektory? Voda si najde cestu všude jak znamo.
    Takže tady asi nejaky oplachovani vapkou se zvysenou pozornosti.

    • Nevím jak tady, ale třeba Lapierre Overvolt jsme proháněli potokem a loužemi a nic se mu nestalo. Utěsněné to tedy rozhodně bude. U Turbo Levo je takový zvláštní konektor, který se odpojí a na jeho místo usadí konec nabíječky. Celé to přitom drží na silný magnet a tak nevím co si o tom myslet. Asi je to vymyšlené, ale na to, že je tenhle konektor vepředu pod středem, kam té vody a bláta létá nejvíc ze všeho. Na druhou stranu dva dny ježdění v totálním bordelu a když jsem to odpojil kvůli nabíjení, tak pod konektorem nebylo ani vlhko 🙂

  • Stix

    Pozdaravujem fórum!

    Tvoj článok o Turbo Leve mi teda fakt pripadal, ako keby Ti zato niekto zaplatil. Okrem Tvojho testu som už
    o ňom čosi čítal aj od iných testerov.

    http://ebike-mtb.com/en/e-mountainbike-review-specialized-turbo-levo-fsr-expert-6fattie-2016/
    https://electricbikereview.com/specialized/s-works-turbo-levo-fsr-6fattie/

    Nedalo mi tom, nuž som si
    vypožičal lacnejšiu verziu s menšou baterkou a prevetral ho na mojej
    klasike. Je to 25 km dlhý trail s prevýšením 650 m. Teraz sme najazdili
    27,8 km s prevýšením 720 m. Úsek asi 5 km je po starom rozbitom asfalte
    hore Zádielskou dolinou, inak je to po lesných cestách, lúkach, starých skalnatých zvážniciach a koniec 5
    km je po hravom singletraily Hájsky čuranec. Boli sme dvaja a trošku sme
    sa striedali, dva úseky s malým, ale strmým prevýšením sme prešli obaja,
    teda dvakrát.

    Na základe recenzií (teda
    teoreticky) som mal k biku len tri výhrady:

    1. Absencia shift senzoru

    2. Absencia ovládania sily asistencie z rajdov (teda myslím tým len dva gombíky,
    jeden do hora a druhý smerom dolu, samoška že bez displeja, ktorý by
    sa aj tak čoskoro roztrepal)

    3. Absencia trottle mode, resp. push-button.

    Na biku sa jazdilo naozaj ako na
    perfektnom trailovom biku, Váha je super rozložená. Bike je vyvážený a čuduj
    sa, smerom hore tak ako aj smerom dolu. Zdvih 140 je doplnený perfektným
    dotlmením trojpalcového obutia, ktoré vpredu s tlakom 1,1 bar funguje
    lepšie ako obutie 2,4 so 160 mm zdvihom. Som zvyknutý jazdiť na enduro bikoch,
    a tak som s TurboLevom zakopával pedálmi o korene a skaly.
    Ale chce to len trošku upraviť techniku jazdy kalkulujúc s nižším stredom.
    Bike som jazdil ako prvý po prvom nabití tej slabšej batérie 470 Wh, teda s ešte
    nie naplno pripravenou batériou. Pri návrate už svietila červená kontrolka a zvyšná
    kapacita bola 7%. Teda silnejšia batéria by mala bez problémov vydržať
    prevýšenie 1000 m. A teraz k mojim teoretickým výhradám:

    1. Po len niekoľkých hlučnejších cvaknutiach pri radení som si hneď zvykol na ubratie pri
    radení. V druhej polovici trialu mi to už vôbec necvakalo a verím,
    že po dvoch troch jazdách by sa mi to už úplne dostalo „do krvi“.

    2. Vyskúšali sme všetky tri intenzity asistencie, ale dospel som, k názoru, že
    úplne stačí mód ECO, čiže najslabšia asistencia, s ktorou sme
    absolvovali 95% jazdy. Prakticky nebol kopec, kde sa pýtalo viac pomoci.
    Inak prepínanie asistencie za jazdy nie je veľmi praktické a čo viac,
    hrozí, že ak pri výšlape chceš pridať na asistencii, tak omylom zatlačíš stredný gombík a celé
    to vypneš. To už potom v strmine neutiahneš, lebo bike aj prevod je
    bez asistencie dosť ťažký. Žiaľ, ale z výroby je to tak
    nakonfigurované, že stačí kratučké stlačenie a vypne sa to. Možno servisne
    by sa aj dalo nastaviť, aby vypnutie vyžadovalo povedzme trojsekundové kontinuálne
    stlačenie. Ak sa to teda nedá, nuž ak to číta niekto bližšie ku kuchyni, nech
    to posunie výrobcovi ako typ na vylepšenie.

    3. Tak ako píšeš v závere: Pre koho je vlastne tento bike? E-biky zatiaľ
    kupujú hlavne starší bikery. A teda, čo ak strmý trail je veľmi zablatený,
    na štrku podhrabavý, alebo zľadovatelý. Je treba sa vrátiť domov? 23 kg
    ťažký bike vytlačiť na takom mieste je takmer nemožné. Asistencia pri
    tlačení je proste praktický a nutný detail.

    Skúšal som už biky s asistenciou
    BOSCH aj YAMAHA. Toto je niečo úplne iné. Toto je bike pre ozajstného bikera a nemal
    by ho kupovať rekreačný cyklista. I keď sa mi vnúkla aj myšlienka postaviť
    ho na úzke 29-ky s tvrdým maratonovým obutím (do vidlíc sa také kolesá
    vmestia, chce to len rovnaké náboje, kotúče a kazetu). Možno by sa ukázalo, že
    sa s ním dá jazdiť aj na dlhé rekreačné, či kondičné výjazdy.

    Ostatné všetko platí, čo bolo
    napísané predo mnou. Určite budem sledovať aj novšie postrehy, nakoľko veľmi po
    tom biku pokukávam a budem sa asi rozhodovať medzi ním a RotWildom.
    Niet pomoci, ak chcem držať krok a nezničiť si úplne kĺby, tak musím. 65
    je 65 a bude len viac.