SPECIALIZED Ambush – TEST

Specialized Ambush - TESTHmotnost! To je to, co na vás bude řvát, když si bude chtít nasadit tenhle kokos na svůj kokos! Helma Specialized Ambush je ambiciózně lehká a přitom plnohodnotná all-mountain / enduro skořápka se všemi myslitelnými vymoženostmi a nekompromisní ochranou. Jediné, co vás může trochu překvapit, je její vysoká cena.

Lidé ve Specialized jednoduše nejsou troškaři, proto když navrhovali tuto svou od základu novou all-mountain přilbu, nesmířili se s produktem střední kategorie, ale použili prakticky všechny vymoženosti svých vrcholných kousků z ostatních oborů. Pokud tedy budete v budoucnu kroutit nevěřícně hlavou nad tím, že helma Specialized Ambush stojí radikálních 4 999 Kč, vzpomeňte si, že svou výbavou, kvalitou a parametry patří de facto do rodiny top modelů Specialized S-Works.

Specialized Ambush - TEST

Co je na ní tak zvláštního?

Začít můžeme opět hmotností, jelikož ta je tím, co jednoho prostě šokuje. Údaj 248 g bez štítku ve střední velikosti pro obvod hlavy 54-60 cm je něco, co jste možná zvyklí vídat u kosmicky děrovaných XC skořápek, nikoliv však u vzhledově bytelného enduro škopku! Takovéto hmotnosti snů je dosaženo právě použitím nejmodernějších postupů, vyspělých řešení a nejlepších materiálů.

Jedním z hlavních hráčů v boji o úsporu každého gramu je polystyrenová pěna EPS nestejné hustoty, tedy odborně „Energy Optimized Multi-Density EPS“. Existují totiž studie, které mapují více a méně kritická místa na helmě, díky čemuž lze někde použít měkčí pěnu, aby „držela tvar“, jinde zase pevnější, aby odolala nárazu. Je to vcelku logické, technologicky a výrobně ale dost složité. A aby toho nebylo málo a aby hmotnost mohla klesnout ještě níž, nachází se uvnitř helmy zesilující síť z aramidových vláken, která zajišťuje ještě vyšší tuhost a hlavně pevnost či odolnost při pádu.

Specialized Ambush - TEST

Čelenka na dálkové ovládání

Naši pozornost si ale zaslouží i další prvky. Začněme třeba s upínacím systémem s označením Mindset 360, který si tak trochu razí vlastní cestu. Specialit je zde více. Oproti většině jiných řešení se nepoužívá prostého stahování týlní části, nýbrž se stahuje celá čelenka po obvodu okolo vaší hlavy, aby došlo k lepšímu tvarovému přizpůsobení. Není to nic revolučního, takovou čelenku používá třeba UVEX již dlouhá léta (např. UVEX Quatro Pro), pravdou však je, že toto řešení není rozhodně masově rozšířené.

Další parádičkou je ovládací kolečko elegantně integrované do protažené týlní části, které je tak za všech situací dokonale po ruce. Na první pohled kouká z helmy jen trošku, jeho tvar a ostřejší hrany jsou ale dobře vymodelovány, abyste neměli problém s jeho nahmátnutím i v silnějších rukavicích. Když se nad tím zamyslíte, je to celé dost chytře vymyšlené, jelikož samotný upínací mechanizmus není v přímém dotyku s vaší hlavou, jak je tomu u 99,9 % konkurence, ale je přenesen až do skořepiny.

Můžeme to vnímat jako čistě estetické řešení, přínos je ale i praktický. Jednak může být síťka dosedající na váš zátylek krásně odvětraná, zároveň se nestane, že když si nastavíte její polohu výše, více uvnitř helmy, že byste pak s obtížemi hledali upínací mechanizmus. Výšku týlní části lze přitom ladit klasickým posouváním v několika krocích, kdy vás na další, skryté „revoluční řešení“ upozorní nápis „Patent Pending“.

Specialized Ambush - TEST

Když do hry vstoupí sešívaní

Nikoliv revolucí, spíše potvrzením moderních trendů jsou dělené pásky pod bradu Tri-fix, kde to opět řeší Specialized lehce po svém. Zapomeňte na dvojici tlustých a díky přezce pod uchem složitě nastavitelných pásků. Zde jsou pásky hned tři (na každé straně). Dva samostatné okolo ucha, ty se pod uchem spojují všité do plastové přezky, kterou je protažen třetí pásek směřující pod bradu.

Něco podobného, ale jinak řešeno najdete třeba na helmě Giro Feature, kde jsou pásky pouze sešité, Specialized ale raději používá plastovou spojku pod uchem. Je to zkrátka dvojí pohled na jedno řešení, který ale nemá zásadní dopad na praktické použití, jelikož komfortní jsou obě varianty. Stále o dost komfortnější než dva nezkrotné dlouhé pásky.

SAMSUNG CSC

Poslední technickou finesou, na kterou se sluší upozornit, je větší, plně polohovatelný štítek. Ten drží po stranách kovové šrouby a uprostřed najdete „zubatý mechanizmus“, díky němuž lze snadno a přesně nastavit jeho sklon. Pokud jsme to správně spočítali, pak je zde k dispozici celkem 17 poloh, počínaje pozicí „skoro přes něj nevidím“ a konče „tam se vejdou i velké MX brýle“.

Ano, hlavně kvůli nim bylo toto řešení použito, otázka je, bude-li v praxi kdy využito. Pravdou ale zůstává, že nastavení sklonu štítku je nanejvýš snadné, polohy jsou jasně patrné a štítek po zvolení jedné z nich bez kompromisů drží na zvoleném místě. Jednoduché, čisté a funkční řešení!

reklama

Na který kokos padne?

Výběr helmy není ani zdaleka otázkou jejího vzhledu či použitých technologií, na prvním místě by měla být především jistota jejího usazení na hlavě a uživatelský komfort, kde se snaží Specialized Ambush nabídnout maximum. I tak se ale stalo, že jednomu z nás na hlavu nesedla skoro vůbec zatímco druhému dokonale.

Testovaný kus byl totiž v klasickém „evropském fitu“, což znamená vhodný pro ploché „podélně profilované“ lebky. Dokonalý „model Lukáš“! Pokud máte ale hlavičku kulatou jako já, zeptejte se svého prodejce Specialized, zda bude mít Ambush i v „asijském fitu“, tedy pro kulaté hlavy. Snad jsem si ty termíny zapamatoval správně. Zní to možná složitě, na druhou stranu je Specialized jedním z mála výrobců přileb, který zohledňuje oba dva nejčastěji se vyskytující tvary lebek a máte u něj proto šanci najít si skutečně své optimum.

RB Bandit 675

Fičí mi v hlavě

Další věc, kterou si pamatuju z řady prezentací značky Specialized, co jsem za léta novinařiny zažil, je konstatování, že nejlepší ventilace dosáhnete pomocí velkých otvorů a přímých kanálků, což se zdá být více než logické. Podobná prostá „žebrovaná“ logika je patrná i u helmy Specialized Ambush, proto se není čemu divit, že to v ní pěkně fouká. Lehoučká konstrukce a výtečné odvětrání pomocí 18 ventilačních otvorů je zkrátka perfektní základ příjemného soužití i za velkých veder. A to má tato helma stále příjemný a kompaktní vzhled na hony vzdálený běžným XC ementálům a kosmickým střelám.

Další podstatnou výhodou jsou velké horizontální větrací otvory na čele, typický znak helem Specialized, které pomáhají chladit vaši rozpálenou mozkovnu. Zároveň „odfukují“ pot z čela dozadu na spánky, takže vám nezatéká skrz brýle do očí. Tomuto pomáhají i chytře tvarované výstelky, které jsou minimalistického provedení, přesto nanejvýš příjemné. Navíc k helmě dostanete ještě jednu rezervní sadu, takže pokud je propotíte, pokud zasmrádnou nebo se časem roztrhají, nasadíte nové a helma je opět jako ze škatulky.

Specialized Ambush - TEST

Specialized Ambush – závěr

Specialized Ambush je velice příjemná helma, která plní hned několik protichůdných požadavků. Na jedné straně je krásně lehoučká, což je absolutní základ komfortního použití, příjemné jsou její výstelky a nanejvýš šikovný je její upínací mechanizmus. Proto pokud sedne tvaru vaší lebky, nebo když si objednáte správnou tvarovou variantu, bude vás hýčkat komfortem v létě i v zimě. Kdo rád vozí velké MX brýle, ten jistě ocení možnost odklopení štítku, jiní budou jistě rádi za možnost jeho snadného, přesného a jistého polohování.

Pořizovací cena této helmy není rozhodně zanedbatelná, proto o ní asi nemá smysl uvažovat jako o doplňku k velké enduro/DH integrálce. Pokud si ale vystačíte s jedinou helmou, nebo je integrála vaším doplňkem pro závody a bikeparky a většinu sezony stejně strávíte s kokosem, stojí Specialized Ambush minimálně za úvahu.

Specialized Ambush - TEST

Jak to vidí Lukáš

V průběhu testu jsem zmiňoval, že helma Specialized Ambush si našla místo na Lukášově hlavě, jelikož lépe sedla tvaru jeho lebky. Zde je pár postřehů jeho vlastními slovy: „Skutečnost, že tahle helma není jen funkční, ale dodává jezdci vzhled cyklisty, nasvědčuje fakt, že nejeden biker by se v ní vyfotil do módního časáku. Alespoň já si tak připadal, když mě Pišta fotil na Sněžníku. Celá helma je minimalistický systém malých, ale účinných výstelek, pohodlného nastavování obvodu hlavy, dotahování přezek a nastavení kšiltu.“

„Řešení 4th Dimension Cooling System zajišťuje pomocí interních drážek neustálou tepelnou pohodu a hlava se tak ani v létě nepřehřívá. Hodně mě baví ovládací kolečko, které je zabudované do těla samotné helmy, a proto ho člověk najde vždy na tom samém místě. Líbí se mi také řešení dělených popruhů, kdy si nastavím pouze délku pásku pod bradou a je hotovo. Už žádné složité přetahování popruhů sem a tam a žádné otravné řezání do ucha. Nad to vše ta hmotnost! Už jen když ji vezmete do ruky a porovnáte třeba s helmou kamaráda, tak si hned říkáte, proč vozí na hlavě takovou cihlu!“

Specialized Ambush - TEST

Více o tomto kole PLUSY MÍNUSY
Cena: 4 999 Kč
Hmotnost: 248 g (vel. 54-60 cm, bez štítku)
Šest barevných variant
Kde koupit: www.specialized.com/cz/cs/dealer-locator
Hmotnost, hmotnost, hmotnost!
Netradiční systém upínání s kolečkem v těle helmy
Stahování celé čelenky po obvodu
Odvětrání
Snadno a jistě polohovatelný štítek
Komfortní sešívané pásky okolo uší
Náhradní výstelky součástí balení
Měly by být dostupné dvě varianty pro ploché a kulaté hlavy
Vyšší cena jako daň za hmotnost a kvalitní zpracování
Tvar není univerzální (plochá/kulatá hlava), lze si ale vybrat
Z diskuzí spíše kratší životnost použitých výstelek

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky