První MTB vidlice Öhlins – RXF 34 (Tech News)

První MTB vidlice Öhlins - RXF 34 (Tech News)Kde jsou ty časy, kdy ve světě MTB existovalo jen pár výrobců předního odpružení, kteří byli navíc poměrně jasně rozkastovaní? Časy se ale mění a odpružené vidlice se snaží dělat kde kdo… Tedy značka Öhlins není jen tak „někdo“!

Vzhledem k tomu, jak se pomalu ale jistě rozšiřuje počet jejich tlumičů, nejčastěji vídaných na kolech Specialized (modely Enduro a Demo 8) a výjimkou nejsou ani samostatně dodávané tlumící patrony pro vidlice jiných značek, bylo vlastně celkem logické, že dojde i na jejich vlastní vidli pro horská kola. A tak se i stalo příchodem modelu Öhlins RXF 34.

Vzhledem k úzkým vazbám lidí ze Specialized a Švédů z Öhlins, kterým v krvi koloval doposud především vysokooktanový benzín používaný v závodních motocyklech a autech, stalo se, že se novinková vidlice RXF 34 objeví opět primárně na strojích věhlasné americké značky s ostrým „S“ ve znaku. „Cílovou skupinou“ pro zcela nové vidlice by přitom měly být primárně 29“ stroje, o verzi pro parametr 27,5“ se zatím nehovoří. Vzhledem ke zdvihovým variantám by přitom Öhlins RXF 34 mohl pokrýt modely Camber, Stumpjumper FSR, ale i Enduro.

Počítá se totiž s výrobou modelů s délkou kroku 120, 140 a 160 mm, což přesně odpovídá odstupňování modelů Specialized, alespoň v podobě strojů na velkých kolech. Neviděl bych to ale jako absolutní a konečné rozdělení či zaměření, jelikož třeba vidlice RockShox RS-1 byla původně ohlášena také jako „29er only“ a dnes se dělá i pro střední kola.

První MTB vidlice Öhlins - RXF 34 (Tech News)

V jednotě je síla!

Že bude komponent vyrobený z jednoho kusu – nejlépe kováním – pevnější než jiná varianta složená z několika dílů, musí být jasné i lidem bez hlubokého technického vzdělání. Klasickým zastáncem a propagátorem značky „One Piece Integration“ je dnes hlavně Cannondale, od něhož Švédové dost možná čerpali inspiraci při výrobě jejich jednodílného setu korunky a sloupku řízení.

Tento nejspíš dosti náročně opracovaný set by měl být zárukou vysoké pevnosti a tuhosti, díky čemuž, dle tvrzení zástupců značky Öhlins, je jejich vidlice s průměrem vnitřních nohou 34 mm natolik pevná, že se může směle měřit s konkurenty sázejícími na průměr 35, respektive 36 mm. Jinými slovy by se Öhlins RXF 34 měl díky jednodílnému provedení korunky a krku být schopen popasovat s konkurenty jako jsou RockShox Pike a Fox 34, ba dokonce Fox 36!

Z konstrukčního hlediska je celkem zajímavá i osa, už jen tím, jak je nezajímavá! Žádný originální rychloupínací systém, žádný Boost, ale jen prostá hliníková trubka rozměru 15×100 mm, kterou jedním imbusem zašroubujete do vidlice a druhým stáhnete a zajistíte! Toť vše!První MTB vidlice Öhlins - RXF 34 (Tech News)

Co skrývá kouzelná hůlka?

Uvnitř zbrusu nové vidlice se nenachází švédská trollí vesnice, i když vlastně možná ano. Systému tlumení vládne konstrukce zvaná Twin-tube, tedy dvouplášťová podoba tlumící patrony umožňující plynulý a paralelní průtok oleje oběma směry. Díky tomu, dle tvrzení lidí z Öhlins, by mělo být dosaženo neměnného projevu tlumení, vysoké míry seřiditelnosti a vysoké hodnoty citlivosti a aktivity.

Tolik kouzelná slůvka marketingu, v praxi nacházíme na nové vidlici tři víceméně klasické ovládací prvky. Tlumení komprese (High a Low Speed, na korunce) a odskoku (na spodní straně stejné nohy). Zajímavé věci se dle všeho urodily také na pozici vzduchové pružiny. Ta by měla mít k dispozici tři nezávislé komory (dvě pozitivní a jednu negativní), aby bylo možné naladit křivku odpružení dokonale dle požadavků jezdce bez otravného a zdlouhavého instalování tokenů do jejího nitra.

Pokud tomu správně rozumím, nastavíte si primární pozitivní komorou základní tvrdost vidlice, negativní její citlivost a přídavnou pozitivní zase chování na konci, neboli výstižně anglicky Bottom-out.

První MTB vidlice Öhlins - RXF 34 (Tech News)

reklama

Co dodat?

Cenu? 1 150 USD! Srovnatelná se špičkovými kousky od Foxu, RockShoxu, či třeba DVO. Budou-li se tlumiče a vidlice Öhlins u nás kdy samostatně prodávat, pak je dost možné, že bude fungovat „americký model“ a seženete je v prodejnách Specialized. Nejspíše v Concept Storech. Reálně se ale s nimi setkáme primárně na celých kolech.

Vzhledem k tomu, že naše osobní a obchodní vztahy se značkou Specialized fungují nyní velice dobře, je docela možné, že se v dohledné době dostaneme k reálnému vzorku kola Specialized s vidlicí Öhlins RXF 34. Bylo by to krásné!

Ostatně s jarem by stálo za hřích otestovat jeden z modelů Specialized Enduro (S-Works nebo Expert roku 2016) vybavených vzduchovým tlumičem Öhlins STX 22. Tedy menším a lehčím bráškou pružinového Öhlins TTX, s nímž jsme měli tu čest na stroji Specialized S-Works Demo 8.

Öhlins RXF 34 – Fakta

Použití: trail / AM / enduro
Zdvihy: 120, 140, 160 mm
Průměr kol: 29“
Pevná osa: 15 x 100 mm (šroubovací)
Pružina: vzduchová (tři komory)
Tlumení – nastavení: High Speed/Low Speed komprese, Low Speed odskok
Hmotnost: zatím nezveřejněna

Cena: 1 150 USD
Více info: www.ohlinsusa.com

Data a foto z článku na www.pinkbike.com

První MTB vidlice Öhlins - RXF 34 (Tech News)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky