reklama

reklama

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TEST

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTOna pro bikera přátelštější část roku je definitivně za námi a většina bikeparků již vypnula lanovky a jednotlivá střediska se začínají chystat na zimní sezonu. Koncem letošní „bikové sezony“ se nám přitom naskytla vcelku výjimečná možnost svézt se na z gruntu novém DH modelu S-Works Demo 8, který z kraje roku 2015 s velkou slávou představila značka Specialized.

Už když jsem se do telefonu dozvěděl super zprávu o testování nového Dema, byl jsem nadšený. Minimálně proto, že jsem letos na poctivých DH speciálech strávil asi nejmíň času, co si jsem schopný vůbec vzpomenout. Navíc jsem si uvědomil, že to bude moje první svezení na 27,5“ sjezdovém kole! V dnešní době… Druhou peckou byl samozřejmě nový karbonový rám (FACT 11m carbon) a tlumič Öhlins.

A na to největší překvapení došlo až při předávání kola, kdy mě teprve do očí praštila skutečnost, že se jedná o maximálně naladěný model S-Works. Tenhle detail přede mnou Štěpán do našeho srazu na Ještědu, kvůli focení a testování, tajil…

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTZ pravé strany vypadá Specialized S-Works Demo 8 vcelku normálně…

Není z čeho (a proč) vybírat…

Ono to vlastně až takové překvapení být nemusí, jelikož se nové Demo u nás nabízí jen ve dvou verzích. Jednak ve vrcholném provedení S-Works (MOC 249 999 Kč), jednak ve verzi Demo 8 i Carbon, což už jen s ohledem na cenu 159 999 Kč také není žádné ořezávátko. A kdo by si chtěl tuhle parádičku postavit přesně podle sebe, ten může rozbít svoje prasátko, nebo spíš prasátka všech svých příbuzných, prodat auto a možná i ledvinu a vysázet na pult 139 999 Kč za samotný rámový set (s tlumičem Öhlins).

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTZ levé ale teprve vynikne asymetrické uchycení tlumiče.

Můj první dojem…

S-Works je dlouhej, hodně dlouhej a hódně nízkej! Navíc se vyznačuje designem, který se možná nemusí zamlouvat úplně každému. Ale rozhodně zaujme a nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o speciál a že nebude ani zdaleka zadarmo. Těch zvědavých či spíše obdivných až uctívačných pohledů a vtipných komentářů stylu „kdyby ses na chvilku otočil…“, co jsme zaznamenali na Ještědu, jistě hovoří za své.

Není to jenom karbon jako takový a jeho uhlazené křivky, čím zbrusu nové Demo S-Works láká pohledy kolemjedoucích, jde hlavně o kompletně asymetrické řešení rámu, přesněji o na levou stranu posunuté a z boku zcela otevřené uchycení tlumiče Öhlins. Když to srovnáte s předchozí generací Specialized Demo 8 a u něj v hloubi spletence pavoučího rámu zakletý tlumič… To je sakra rozdíl v přístupu a v přístupu!

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTPár zatáček pro zahřátí… Bez smyku bych se do té zatáčky skoro nevešel!

Technické okénko: Štěpán Hájíček

Značně radikální je rovněž již od pohledu masivní karbonová zadní stavba. Ta sice nese jasné prvky klasického spešláckého řešení FSR, zejména čep pod patkami (tzv. Horst Link), svým pojetím ale jako by začínala kolidovat s řešením Lawwill. Zejména jde o výrazné protažení horního vahadla směrem dozadu a zkrácení „těhlice“. Tedy toho, co zbylo z prvku, jenž byl kdysi horními vzpěrami a částí zadní vidlice. Je to prostě automobilový lichoběžník, to nejlepší, co můžete mít na přední nápravě vozu!

Další velkou technickou libůstkou nového Dema 8 je přesunutí spodního čepu zadní stavby do jedné roviny se středovým složením – koncentrický čep okolo středu. Toto řešení sice již dříve používaly mnohé jiné značky, avšak především k tomu, aby zoptimalizovaly chod svých jednočepových systémů. Specialized ale u FSR něco takového nutně nepotřebuje. Hlavní čep zadní stavby byl posunut do jedné roviny s osou klik hlavně kvůli tomu, aby se snížilo celkové těžiště, aby se snížila zadní stavba a výsledek byl mnohem kompaktnější.

Dobře je to popsáno v představení na webu RedBull.com, případně ve videu pod tímto odstavcem.

Sundali ho z motorky!

Jedna z rarit osazení, pružinový tlumič Öhlins, působí hodně motokrosově a i když to není žádná vzduchová gramařina, biku nanejvýš sluší a to se zatím nevyjadřuju o jeho funkci. Vidlice RockShox Boxxer Team 650b na druhém břehu je mu rozhodně adekvátní protiváhou, i když bych si dovedl představit i jinou volbu. Především vzhledem k referencím, které jsem na tento kousek získal. Doladit S-Works Demo 8 i vepředu něčím výjimečným, třeba vidlicí BOS nebo DVO, to by byl úlet!

Kola v rozměru 650b celkově splývají s brutálními plášti přímo od Spešlu a celkem snadno se stane, že si při letmém pohledu ani neuvědomíte, že máte co dočinění s větším průměrem 27,5“. S karbonem se nešetřilo ani mimo rám, a tak tu máme uhlíková řídítka Specialized S-Works DH v příjemné a rozumné šířce 780 mm nebo kliky SRAM X0 DH.

Zbytek komponentů je řešen převážně v režii SRAMu, přičemž kolu jasně dominuje unikátní sedmirychlostní sada SRAM X01 DH. Bez zajímavosti rozhodně nejsou ani brzdy SRAM Guide RS DH s kotouči o průměru 200/180 mm (P/Z). Kola Specialized Roval 650b působí taktéž poctivým dojmem a volnoběžka Star Ratchet v zadním náboji od DT Swiss vám svým značně intenzivním bzučením dá každou chvíli vědět, že se nevezete na žádném „základním modelu“.

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TEST„Motokrosový“ tlumič Öhlins TTX22M je raritou sám o sobě. Nedisponuje sice hromadou ovládacích prvků, o to lépe ale funguje!

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Hola hola, Ještěd volá!

Volba lokality, kde otestovat Specialized S-Works Demo 8, padla, i vzhledem k časovému vypětí a pokročilejšímu termínu, na bikepark Ještěd. Dlouho tam nikdo z nás nebyl, letošní ještědské enduro jsme kvůli rodinným radostem a starostem tentokrát nestihli, nicméně jsem během sezony viděl několik náznaků, jak by to tam přibližně mohlo vypadat a že nová DH lajna by nemusela být úplně k zahození.

Volba to nebyla rozhodně špatná už jen proto, že staré lesní traily dostaly v průběhu sezóny pořádně co proto, a tak byly náležitě vymlácené, což Demu rozhodně nevadilo. Štěpán na RB Bandit 675 s foťákem v batohu ale dole slušně drkotal zuby. Nová DH lajna je také vcelku obstojně vyjetá, ale pořád se jedná o velmi zábavné svezení. Stejně tak je tomu i se starou dobrou „Špagetou“, která mě sice před lety bavila asi o něco víc než teď, ale pořád se jedná o příjemnou alternativu, jež vám spolu s ostatními traily zajistí celodenní zábavu a nám navíc možnost vcelku komplexního testu.

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTJedna fotečka pod lanovkou tak trochu z povinnosti! Kolik jste jich z tohoto místa již viděli?

Už ho chválí a to jsem na něm ještě nejel…

Jak už jsem zmínil výše, od prvního svezení na mě kolo působilo hodně dlouhým dojmem a určitě to nebylo jen tím, že se jednalo o „pro mě určitě ne optimální“ velikost „L“ (rozdíly ve velikostech jsou u Dema v délce rámu, nikoliv v jeho výšce). S tímhle faktem jsem se vzhledem k exkluzivitě biku celkem snadno smířil a tak po tom, co jsem si vyslechl několik komplimentů směrem ke kolu už dole u lanovky, s chutí nahoře sesedám a jedu se rozehřát na Špagetu.

První klopky na Špagetě jsou hodně zavřené a první jízdu jsem se s kolem docela pral. Není to samozřejmě problém špatné geometrie, ale spíš ne úplně standardního DH trailu v kombinaci s už zmíněnou velikostí L. Jedním dechem ale musím dodat, že během dne se to hodně zlepšilo a ve chvíli, kdy jsem si na větší rozvor a velká kola zvyknul, nebyl ani v hodně utažených zatáčkách problém jet rychle a zostra krouhat všechny oblouky včetně těch nejvíce utažených.

Stejně tak si bylo třeba na bike zvyknout na skocích a vůbec ve vzduchu. Podobně jako v zatáčkách, i tady je potřeba počítat s jakýmsi zpožděním, nebo utlumenou odezvou biku na vaše pokyny, což je samozřejmě způsobeno jednoznačně větším průměrem kol. Čím víc ale zrychlujete, tím zábavnějším se bike stává, což obecně funguje u každého DH speciálu, s novou velikostí kol se ale tenhle pocit výrazně umocňuje.

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTZadní stavba FSR v plné kráse. Vše je tak nějak uhlazené, čisté a přitom maximálně bytelné.

Karbon na DH? Ano, prosím!

Již klasickou vlastností, která se mi zde několikrát potvrdila, je velká tuhost karbonových DH rámů. U nového Dema 8 je toto dotaženo téměř k dokonalosti a i přes zajímavou asymetrickou konstrukci zadku, díky čemuž naprosto nic nebrání přístupu k tlumiči, je tuhost předního trojúhelníku v pravdě dokonalá. Zadní stavba je taky kompletně karbonová a navíc působí hodně bytelným dojmem.

Celý rám je ostatně nádherně zpracovaný a jediné, co trochu mate v celkovém sumáři tuhosti, jsou větší kola. Ta asi nikdy nebudou pocitově tak pevná jako staré dobré šestadvacítky, ovšem za jízdy to, krom hodně nevybíravých dopadů, budete asi málo kdy registrovat.

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTVšichni zírají na tlumič a jeho uchycení, skutečná magie se ale skrývá tady dole v podobně koncentrického čepu okolo středu. Bude tohle v rámci DH dlouhodobě fungovat? Nebude se velký čep příliš zanášet, nebo dokonce zadírat? 

Pohádky tisíce a jedné páčky… Nevedeme!

V rychlých, třeba i hodně rozbitých úsecích jsem asi nikdy nejel na ničem tak kultivovaném a poslušném, jako je tenhle S-Works. Mimo nekompromisní geometrii, která Specialized Demo 8 trochu znevýhodňuje na bikeparkových trailech a v zamotaných pasážích, je to rozhodně i díky naprosto famózně fungujícímu tlumiči Öhlins. Ten sice nedisponuje hromadou páček a ventilů k nastavení a nejedná se asi ani o žádnou extra gramařinu, zato se vyznačuje naprosto hladkým a čitelným chodem. A to je dle mého důležitější než tisíce páček a hejblátek všeho druhu!

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTTohle není třmen převzatý od Avidů Juicy Trail, tohle je originál SRAM Guide DH. Tedy, pokud se nepletu, odvozená varianta SRAM Guide Ultimate.

KOMPONENTY

Když se vrátím ke komponentům, nenašel jsem na Demu S-Works asi žádné slabé místo. U top modelů se obecně chyby hledají těžko… Z DHáčkové řady komponentů SRAM jsem naprosto nadšený. To jak z chodu přehazovačky na kazetě, tak i z jejího cíleně omezeného rozsahu (10-24 zubů) a hrubosti odstupňování jednotlivých převodů, které plně odpovídají pohybu na DH trati a v jejím okolí. Zbytek už lze ladit velikostí převodníku, a tak si řazení posunout dle tratě nebo osobního stylu šlapání více „do rychla“ nebo „do pomala“.

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTMaličká kazeta X01 DH se sedmi pastorky je vyrobená z jednoho kusu, stejně jako u sady XX1. Sedm rychlostí s výraznými rozestupy přitom dokonale splňuje potřeby DH pilotů.

Brzdy SRAM Guide RS DH byly na začátku dne ještě evidentně nezajeté a chvilku potřebovaly, aby se probraly k životu. Avšak po třech jízdách mě již nenechávaly na pochybách – jak svou super účinností, tak příjemnou dávkovatelností výkonu. Do ruky mi krásně sedla i karbonová řidítka S-Works DH a stejně jako snad vždy, když jsem měl tu možnost, i „tovární“ DH pláště Specialized (Butcher DH, 650bx2.5“ / Slaughter DH, 650bx2.3“), kterým přechod na větší rozměr rozhodně neublížil.

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – TESTPomalu ale jistě nastupuje „nová móda“ rychlých zadních plášťů s výrazným bočním vedením, a to jak v DH, tak i v enduru. Toto je varianta „Made by Specialized“ – Slaughter DH, 60TPI, wire bead, 650bx2.3″

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – závěr

Nejnovější S-Works Demo 8 stojí opravdu spoustu peněz a asi to nikdy nebude bike, kterých potkáte na kopci hned v několika exemplářích najednou. Spíš bude klika, když sem tam potkáte vůbec nějaký, minimálně v ČR. To ostatně krásně demonstrovala hláška jednoho borce dole u lanovky na Ještědu: „Ty bláho, by mě snad ani nenapadlo, že tohle kolo uvidím někdy na živo a ještě na stejném kopci, kde jezdím i já sám!“ Hned na to upadl do mdlob 😀

Pokud se ale najde skutečně velký fanda do DH techniky, který je ochotný hodně utrácet, stejně jako profi rider, který touží po naprosto špičkovém a nekompromisním materiálu, tady je jedna z mála „sériově“ vyráběných potvůrek, s níž se nemusíte stydět ani na startu Světového poháru v DH. Vždyť na tomhle kole jezdí třeba i Aaron Gwin (profil na RedBull.com)!

Více o tomto kole se dozvíte na webu
www.specialized.com
Logo-specialized
Cena: 249 999 Kč
Hmotnost: 15,3 kg

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016)
Rám FACT 11m carbon
Vidlice RockShox BoXXer Team 650b, coil spring (200 mm)
Tlumič Custom Öhlins TTX22M
Zdvihy P/Z 200/200 mm
Řazení SRAM X01 DH, 7-speed
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X01 DH, 7-speed Type 2/není
Kliky SRAM X0 DH
Pláště Specialized Butcher DH 2,5″ / Specialized Slaughter DH 2,3″
Náboje/Ráfky Specialized Roval 650b / Specialized+DT Swiss
Řídítka Specialized S-Works DH (780 mm)
Představec Specialized P.Series MTB (direct mount)
Brzdy SRAM Guide RS DH (disky 200/180 mm)
Hmotnost 15,3 kg (vel. L bez pedálů)
Cena 249 999 Kč (model 2016) – www.specialized.com

SPECIALIZED S-Works Demo 8 (2016) – geometrie

Text: Jirka Zvolský (Zvolouš) | Foto: Štěpán Hájíček