Novinky Lapierre, Ghost, Knog, Cratoni, Salsa 2016

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016O novinkách Ghost 2016 jsme vás poměrně podrobně informovali již koncem léta, tedy chvíli před tím, než jsme tato kola viděli naživo na veletrhu Eurobike. Zkraje září jsme pak měli možnost prohlédnout si vše ještě jednou a v klidu a to nejen stroje Ghost, ale také Lapierre, helmy Cratoni a nově i světla Knog nebo peprnou Salsu.

To vše bylo k vidění v Novém Městě na Moravě, kam jsme zavítali na prezentaci společnosti Schindler, jež dováží všechny výše zmíněné značky. Přesněji doposud to byly hlavně značky Ghost, Lapierre, Electra a Cratoni, k nimž pro letošek, či lépe řečeno pro příští rok, přibyli právě výrobci Salsa a Surly, specialisté na netuctová kola, ale také třeba světýlka a další stylové vybavení Knog. Pojďme se tedy na dané značky podívat hezky postupně.

GHOST 2016

Ghost 2016, jak již bylo řečeno, jsme si podrobně probrali již o prázdninách. Shrňme tedy, že u Ghostu meziročně nezůstal téměř kámen na kameni. Nebo alespoň mezi fully. Hlavní ofenzivu přitom představují modely AMR s různými přídomky – SLAMR (LC), SLAMR X (LC) či FRAMR (LC). Všechny tyto modelové řady stojí na prakticky totožném rámu a sdílejí tedy maximum možných součástí, což by mělo snížit výrobní náklady a usnadnit servis. Fakticky přitom modely SLAMR na 130 mm a FRAMR na 160 mm zdvihu odlišuje pouze délka tlumiče, poloha vzpěry držící spodní oko tlumiče a vybavení.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Jasná tvarová inspirace Ghostem Riot je patrná i u hliníkových modelů SLAMR a FRAMR

Tuto filosofii potvrdil i Adam Stašek, jeden z vývojářů Ghostu, který se rovněž účastnil zmíněné prezentace. Teoreticky, pokud si koupíte třeba FRAMR, otočíte spodní vzpěru mezi sedlovou a spodní trubkou a nasadíte kratší tlumič, dostanete se na projev modelu SLAMR, tedy pokud zároveň upravíte i krok vidlice. Celá moderní rodinka xxAMR přitom čerpá inspiraci od úspěšného modelu RIOT, který jsme již také měli v testu (Ghost Riot LT 6 LC – test). Ostré hrany a kosmická hlava „Inspired by Riot“ jsou jasně vidět na karbonových modelech (LC = Light Carbon), tvarový odkaz je ale jasně patrný i u hliníku.

Se stejnou filosofií, jen v konstrukčně jednodušším hávu, přichází inovované modely Kato FS a dámské Lanao FS. Opět zde najdete stejně vypadající zadní stavbu a další podobné prvky, jen řada detailů není až tak blízká modelu Riot jako u řady AMR.

Mezi pevnými rámy je pak jasnou hvězdnou navrátivší se GHOST Lector, co by nejostřejší zbraň pro XC závody. Jeho netradičním souputníkem je naopak model Asket, stroj se stejně konstruovaným rámem, avšak s vidlicí s délkou kroku 130 mm, s hrubšími plášti, teleskopickou sedlovkou a jinými libůstkami potřebnými pro radikální trailové řádění!

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Do puntíku radikální GHOST Lector World Cup

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Zjednodušená verze fullů xxAMR, model Kato FS, který ale nese stejné základní rysy a stejně koncipovanou zadní stavbu.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Přesné označení nových modelů GHOST hledejte na vzpěrách zadní stavby

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Stačí vyměnit tlumič a otočit vzpěru spojující sedlovou a dolní trubku a rázem máte ze 130 mm 160 mm a zcela jiný charakter.

LAPIERRE 2016

Na nová kola francouzské značky Lapierre se u nás zatím nedostalo, to si snad ale brzy vynahradíme praktickým testem některé z novinek. V sekci MTB, přesněji u plně odpružených strojů, se toho přitom změnilo víc než dost. Na první pohled možná jen lehce, při bližším ohledání zcela odlišné jsou oproti kolekci 2015 modely Zesty a Spicy, tedy naše dva nejoblíbenější trailové, all mountain a enduro stroje.

Lapierre Spicy a Zesty 2016

Tyto dvě řady jsou de facto sesterskými modely, proto zkusme jejich popis shrnout do jednoho bloku. Zásadní meziroční inovací je podoba jejich rámu, či přesněji uložení zadního odpružení. Zapátráte-li v paměti, vybavíte si u Zesty i Spicy ne úplně pohledný nástavec spojující horní rameno a pístnici tlumiče. Tomu konečně odzvonilo a Zesty i Spicy mají opět výrazně čistší vzhled, kdy je tlumič přímo uchycen do kolmo na sedlové trubce zavěšeného ramena.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Snad se jí nebude říkat „zvoník od Matky Boží“! Nová Spicy má, pravda, impozantní hrb, jinak se ale jedná o lákavě vypadající enduro, na které se hodně těším!

Úchyt tlumiče byl přitom v obou případech posunut o něco výš, aby se do spodní části rámu vešel košík na lahev. A pak že to nepůjde bez toho ošklivého nástavce! Faktická proměna se přitom odehrála hlavně u Zesty, kde se tlumič přestěhoval úplně nahoru a je nyní opřen o horní trubku, nikoliv o dolní, jak tomu bylo dlouhá léta a jak to zůstalo u Spicy.

Peprná Spicy paprička pak zase vyfasovala zvláštní hrb v přední části rámu, který se dle mnoha komentářů na prezentaci jedněm líbí, nebo je alespoň neuráží, druzí jsou z něj ale poněkud zděšení. Dle mého jde hlavně o vkus a trochu i o konkrétní barevné provedení, jelikož na tmavých rámech onen hrb až tolik nevynikne jako na svítivě žluté Spicy 327.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Konečně zase jednoduše! Tlumič je opět spojen na přímo s horním ramenem a celý systém OST+ tak působí výrazně čistším dojmem.

Kdo kolik měří?

Nejen poloha tlumiče a čepů se meziročně měnily, ony se měnily také velikosti, určení, či průměry. V první řadě vězte, že Zesty ani Spicy již nehodlají koketovat s velkými koly, nýbrž si vystačí se středním průměrem 27,5“. Což už dnes není žádné překvapení! Každopádně Spicy jako poctivé enduro pevně zakotvilo na hodnotách zdvihu 160/165 mm (P/Z), zato Zesty nabídne dvě různé platformy.

Zesty AM chodí 150 na 150 mm, není ale zmenšeninou Spicy. Je to spíše výkonný, posílený trailbike, než odlehčené hard core enduro, tedy Spicy. Jinak řečeno Zesty AM je tam, kde jsem si tuto modelovou řadu vždy představoval. Lehké, výkonné kolo, které vás doveze kam jen budete chtít, přitom stačí zasunout sedlo a užívat si pořádné bikové eldorádo. Komu by snad bylo 150 mm příliš, ten může sáhnout po verzi Zesty XM, což je lehký, šikovný trailový všeuměl se 130 mm vepředu a 120 mm vzadu. Na maratony, na výlety a delší sportovní objevitelské jízdy ideál.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Další prvek co mi chvíli chyběl bylo toto aerodynamické křidýlko, přesněji chránič přehazovačky, který mě před pár lety v Krušných horách zachránil! Tedy zachránil přehazovačku!

Země, vesmír, nebo počítač?

Abychom naše představení modelů Zesty a Spicy nějak rozumně zakončili, doplňme, že obě modelové rodiny, přesněji všechny tři samostatné řady, se budou dodávat jak s hliníkovým rámem, tak i na karbonu, kdy třeba jemné křivky modelů Zesty vypadají v kompozitním provedení obzvláště vypečeně. U všech třech řad se také počítá s možností nasazení systému inteligentního řízení zadního odpružení E:i Shock, kdy je toto řešení u vrcholných modelů přítomno zcela automaticky. Automaticky pak může též kontrolovat vaše odpružení, případně si snadno přepnete jeden ze tří nabízených manuálních módů.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016

Spicy 327-6440
Lapierre Spicy 327 (2016)

Zesty AM 327-6430
Lapierre Zesty AM 327 (2016)

Zesty XM 827 e-i 3-4-6425
Lapierre Zesty XM 827 E:i (2016)

Lapierre Zesty 2016

Lapierre OverVolt – na plný plyn
E-bike, elektrokolo, nebo také kolo s elektrickým asistentem, Lapierre OverVolt, jsme již letos podrobili redakčnímu testu a rozhodně jsme se s ním nenudili. Ona jen výprava do známých a méně známých končin se snahou vybít baterii byla poměrně dobrodružná. Hlavně návrat po vlastní ose, když mi o pár minut ujel vlak…

To sem ale tak úplně nepatří. Mnohem zajímavější je fakt, že se nový OverVolt poměrně výrazně proměnil. Původní jednočep nahradil sofistikovaný systém OST+ (Zesty a Spicy), přičemž právě Spicy bylo výraznou inspirací pro novou podobu modelu OverVolt. Ostatně při pohledu na tato kola se zdá celkem zřejmé, jak přišlo Spicy k onomu hrbu.

Každopádně řada OverVolt bude v příštím roce poměrně pestrá. Už jen fakt, že plně odpružených OverVoltů bude celkem šest a pevný bude jen jeden, o ledasčem vypovídá. Zajímavé je, že se v této řadě na pozici pohonu střídá Bosch Performance CX a Yamaha NPU X943. Aby toho nebylo málo, tak vedle základu OverVolt FS 400 – 900 se zdvihy 150/140 mm (P/Z) bude k dispozici i model OverVolt SX 800, který oblékne vidlici Fox 36 a s její pomocí nabídne zdvihy 170 mm nad oběma koly. Takovou mašinu bych si rád vzal na Gardu nebo někam do Alp!

Overvolt FS 900 (Bosch) 3-4-6015
Lapierre OverVolt FS 900 Bosch (2016)

Overvolt SX 800 (Yamaha)-6014
Lapierre OverVolt SX 800 Yamaha (2016)

CRATONI 2016

Mezi helmami Cratoni se najde pár novinek, které potvrzují současné trendy. V první řadě se rozšířila rodina all-mountain modelů, jež byla inspirována loňskou (letošní) novinkou Cratoni AllTrack. Nejzajímavější je asi model AllSet, což je dostupnější varianta AllTracku, která ale nevypadá rozhodně lacině. I pod její štítek se vejdou velké brýle, má stylově protaženou týlní část a na horní straně speciálně navrženou plošku pro snadné upevnění akční kamery.

Model AllRide je úplným základem rodiny AllTrack přileb vhodným pro začínající jezdce. To samé lze říci o modelu C-Maniac, který není zcela nový, je ale trochu vylepšený a hlavně dostupný ve více velikostech. Cratoni C-Maniac není helmou pro profi enduristy, je to přilba pro začínající jezdce, kteří chtějí nebo kvůli pravidlům potřebují celoobličejovou helmu, tzv. integrálku. Tedy lehkou integrálku se sundavací bradou.

_BEN3956-1
Cratoni AllRide (2016)

_BEN4120-1
Cratoni C-Maniac (2016)

_BEN4192-1
Cratoni AllSet (2016)

AllSet_lime-white-blue
Cratoni AllSet (2016)

Knog

Světýlka a stylové doplňky Knog nejspíš znáte, jelikož se jedná o hodně výraznou značku, která na našem trhu působí již několik let. Nyní pouze její distribuce přechází pod křídla společnosti Schindler, díky čemuž se i nám otevírá mnohem snazší cesta k tomu si pár produktů od Knogu vyzkoušet. Všechno to začalo drobnými silikonovými blikačkami, k nimž postupem času přibylo mnoho dalších světel a světélek, zámků, či nářadí.

Zajímavé jsou z aktuální nabídky například světla POP, která jsou nabízena v celé řadě barev, či spíše svérázných designů. Mě osobně dost lákají velká světla řady Blinder ARC a Blinder Road, kdy bych rád vyzkoušel zejména kombinaci jednoho světla na řídítkách a jednoho na helmě. Hmmm!

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Stylová světýlka Knog POP

Salsa & Surly

Salsa a Surly jsou dvě poměrně významné americké značky, které sice nejsou na našem trhu úplnými nováčky, takto silného distributora ale zatím za sebou neměly. Surly se zaměřuje více na konzervativní cyklistické cestovatele, pro něž nabízí celou řadu praktických ocelových kol ať na malých, velkých, tlustých nebo hubených kolech, ale samozřejmě také fatbikové ráfky, či celá kola a řadu plášťů alternativních průměrů (27,5+, 29+, 26+), či vlastní obut pro fatbiky.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Závodní Fatbike Salsa Beargrease

Salsa je proti tomu mnohem progresivnější, jelikož nabízí celou řadu dosti unikátních biků. Kupříkladu karbonový závodní fatbike Beargrease, nebo jeden z vůbec prvních celoodpružených strojů na tlustých kolech, model Bucksaw. Mezi těmito raritami působí jako vánek normálnosti sportovně trailový hardtail s ocelovým rámem El Mariachi a na zcela opačném konci spektra zase stojí cestovatelská silnice Fargo.

Salsa ale umí i v jádru „normální kola“, jako jsou sportovní a trailové fully Spearfish nebo Horsethief. Společným technickým jmenovatelem všech současných fullů Salsa je licenční zadní zavěšení Split Pivot, tedy dílo, za který stojí Dave Weagle, tvůrce známého řešení DW-link (Ibis, Pivot, Turner). Salsa je tak první značkou na Split Pivotu, která se k nám oficiálně dováží. Kanadské DeVinci zatím českého zástupce nemá.

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Salsa El Mariachi

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Salsa Bucksaw – premiant mezi celoodpruženými fatbiky. Jako že jich moc není!

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016
Systém Split Pivot adaptovaný pro fatbike. Klíčovým prvkem je čep integrovaný do osy zadního náboje = Split Pivot.

Test centrum Ghost – NMNM

Tolik z prezentace společnosti Schindler v Novém Městě na Moravě, kde se vedle jiného nachází i testovací centrum Ghost a Superior. V rámci naší návštěvy jsme stihli i chvíli pojezdit. Bohužel dříve, než jsme se naobědvali a převlékli, se po testovacích kolech slušně zaprášilo a na nás tak nezbyly nejžhavější novinky. Já osobně jsem usedl za řídítka Lapierre Pro Race 329, což je 29“ bratr letos testovaného Lapierre Prorace 627, který mě na spíše sportovně zaměřených trailech v Novém Městě dost bavil. Chtělo to místy shodit sedlo dolů, zvyknout si na velká kola a pak to létalo jedna báseň.

Nebojte se ale, že byste o postřehy z jízdních dojmů na nových kolech Ghost a Lapierre měli přijít. Jednoho Ghostíka už mám slíbeného, další stroje se na nás již pomalu chystají a brzy se snad objeví v klasických redakčních testech. No a pokud bude tuhá zima, jak rosničky slibují, tak na sněhu zkusíme prověřit i nějaký ten Fatbike Salsa! 😀

Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016 Novinky Ghost, Lapierre, Salsa, Knog, Cratoni 2016

Foto: Štěpán Hájíček / Lapierre / Cratoni

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Normik

    ZESTY bývala vždy jednou z nejelegantnějších kol na trhu, ale to co udělali se SPICY!? No teda nevím…

    • Na živo je to trochu jiné a hlavně na tmavších modelech 527 a karbonovém Teamu (viz foto)

  • Petr

    Měli jste možnost se i na nějaké to kolo posadit?

    Potřeboval bych zjistit jakou vyřešit velikost na postavu 186 cm u modelu FRAMR.

    U velikosti L me totiž děsí délka sedlové trubky 52cm a teleskopická sedlovka 150mm. Je to strašně dlouhé…

    • 52 cm je pravda docela dost, poctivých 20″ a ne třeba 19″ jak by člověk u Lka čekal… Seděl jsem na Eurobiku na SLAMR a FRAMR oboje velikost M. Mám 180 cm a jezdím radši menší rámy. FRAMR byl krásně krátký, SLAMR tak akorát sportovně delší. Možná by ses na to Mko poskládal i ty… Jinak 150 mm zdvih sedlovky je luxus! Když se ti to vejde do rámu. Takovou sedlovku chci i na redakční RB

  • Pingback: Velký test světel Knog Blinder Arc & Blinder Road | Svět Cyklistiky | Cycling World()

  • Pingback: SALSA Beargrease X5 – první dojem | Svět Cyklistiky | Cycling World()