Eurobike 2015 #3 (by Jakub Svoboda)

SAMSUNG CSCČím to je, že po návratu z Eurobiku má člověk chvíli pocit, že by na vás nejradši nahrnul vše najednou, pak se ale sejde miliarda jiných věcí a povinností, reporty z Eurobiku se postupně odkládají až skoro přestávají pozbývat na smysluplnosti… Nechceme vás ale okrádat, proto jedeme dál!

Text: Jakub Svoboda | Foto: Štěpán Hájíček / internet / Jakub Svoboda

Kellys

Nabídka slovenského Kellysu se rozrostla o plnokrevný sjezdový speciál s označením Noid, který se může pochlubit bytelným hliníkovým rámem s dvěma sty milimetry zdvihu nad zadním kolem. Jeho cena podle všeho nebude ležet příliš vysoko, a tak jsme si téměř jistí, že se s tímto strojem budeme v tuzemských bikeparcích potkávat stále častěji. Příznivcům endura se jistě zalíbí karbonový Eraser, jenž si svou premiéru odbyl již minulou sezonu, nebo zbrusu nová přilba Razor vybavená technologií MIPS.

Pišta říká: Kellys Eraser – moc nechápu, proč se Kellys snaží nahradit dobře vypadající a snad i dobře fungující enduro bike Swag sice možná karbonovým, ale dosti tuctově vyhlížejícím Eraserem. Zatím to ale vypadá, že tyto dvě platformy pojedou vedle sebe, tak si může každý vybrat.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Kellys-MIPS

Ritchey

Komponenty uzpůsobené pro drsnější zacházení se v nabídce značky Ritchey objevily poměrně nedávno. Řídítka, představce a další součásti řady WCS Trail nyní nově doplňují také pneumatiky, zapletená kola či hliníkovou ohrádkou opatřené nášlapné pedály.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Richey-trail

Hope

Na stánku britské značky Hope to opět hýřilo všemi barvami. Po loňské fialové se paleta odstínů, v nichž si tyto kultovní komponenty můžete objednat, rozrostla o další, tentokrát sytě oranžovou anodizaci. Hlavní novinkou ovšem byly náboje s označením Hope Pro 4, v jejichž útrobách nyní naleznete čtyřiačtyřicetizubou rohatku pro ještě rychlejší reakci v záběru. Samozřejmostí zůstává systém vyměnitelných koncovek, díky kterému jsou tyto náboje kompatibilní s téměř jakoukoliv přední či zadní osou.

Do prodeje se chystají také dlouho připravované deseti a jedenáctirychlostní kazety s rozsahem od deseti do čtyřiceti, případně čtyřiačtyřiceti zubů a hmotností hluboko pod třísetgramovou hranicí. Poprvé k vidění byly rovněž některé modely diodových světel, brzdových kotoučů a zapletených kol a zapomenout bychom neměli ani na prototypy karbonových řídítek a sedlovek.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSCHope-01 Hope-02

reklama

Öhlins

Ačkoliv sám výrobce na výstavní ploše chyběl, komponenty s jeho logem zdobily nejeden zde představený speciál. Hovoříme o švédském odborníkovi na odpružení, ze světa motorsportu dobře známé společnosti Öhlins, která se snaží prorazit také v segmentu horských kol. Zatímco pružinové a nově i vzduchové tlumiče této značky si již svou oficiální premiéru odbyly, tlumící patrony STX22 pro vidlice Rock Shox jsou zatím stále velkou neznámou. Na snímcích vidíte uzavřenou tlumící patronu určenou pro model Pike, kterou jsme objevili na stánku anglické kultovky Hope.

Oehlins-85cc_cartridge

ohlins-stx-shot-2

Oehlins oehlins-02

Rotwild

*foto brzy doplníme
Jak ochránit karbonový rám pro případ pádu řetězu? Německý Rotwild přichází s tímto vtipným a nanejvýš jednoduchým řešením, s jehož pomocí si s podobnými otázkami již nebudete muset lámat hlavu.

Tune

Nízká hmotnost a bezchybné zpracování, to je to, čím si německá společnost Tune získala tisíce věrných příznivců po celém světě. K vidění bylo mnoho zajímavého, od nových verzí úspěšných nábojů King, Princess Skyline a Cannonball Skyline, přes karbonové sedlovky Schwarzes a Krummes Stück, až po necelých osmdesát gramů vážící karbonové sedlo Re4mer. Z doplňků zmiňme sedlovou objímku Würger Skyline, držák bidonu Rechts & Linksträger nebo bezdušovou sadu s těsnícím tmelem One Shot Sealant. Velice diskutovaná byla také rychloupínací pevná osa QC Throu Axle, která díky své unikátní konstrukci slibuje snadnou a hlavně rychlou výměnu předního či zadního kola.

QC-frei_seite

Tune-01 Tune-02 Tune-03 Tune-04

Magura

Magura již druhou sezonu spoléhá na vidlice a tlumiče se systémem elektricky řízeného odpružení eLect. K nim nyní přibyla také elektricky nastavitelná teleskopická sedlovka se zdvihem sto padesáti milimetrů a pro značku typickým bezdrátovým ovládáním využívajícím technologie ANT+. Vestavěná baterie se může pochlubit výdrží až na čtyři sta vysunutí, což se podle slov výrobce rovná dvěma měsícům běžného provozu.

K vidění byla také limitovaná edice čtyřpístkových kotoučových brzd Magura MT7 Raceline, kterou jsme až doposud mohli spatřit pouze na kolech továrně podporovaných jezdců v čele s Brianem Lopesem nebo na scénu se vracejícím Shaunem Palmerem.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Remerx

Český výrobce ráfků představil dvojici modelů určených pro trailové a enduro nasazení. První z nich nese označení WER 523, chlubí se vnitřní šíří třiadvacet milimetrů a díky zajímavému poměru hmotnosti a tuhosti může být volbou i pro závodní použití. Druhá novinka, ráfek WSR 738, je ještě o patnáct milimetrů širší a jako taková umožňuje nasazení v kombinaci s dnes tolik oblíbenými pneumatikami plusových rozměrů. Ráfky budou k mání ve všech třech rozměrech, a to nejen samostatně, ale také jako součást zapletených setů.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Crankbrothers

Nášlapné pedály Mallet E určené pro závodní enduro nasazení, jednostranné pedály Double Shot umožňující použití treter se zámkem i plochou sjezdovou podrážkou, platformové pedály Stamp dostupné v několika různých velikostech podle fyziologických předpokladů jezdce nebo teleskopická sedlovka Highline s bezúdržbovou dusíkovou patronou a zdvihem stopětadvacet milimetrů. Takový je výčet těch nejzajímavějších novinek, které na výstavu přivezli reprezentanti americké značky Crankbrothers.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Turner

David Turner, zakladatel a hlavní hybná síla stejnojmenné americké značky, představil čtvrtou generaci celoodpruženého modelu Turner RFX. Na výrobu této novinky nebyly použity precizně opracované hliníkové trubky, s nimiž si tohoto kalifornského výrobce spojujeme především, nýbrž se stejnou péčí spletená karbonová vlákna Toray High Modulus. Výsledkem je nesmírně tuhý rám se systémem odpružení DW-link a zdvihem sto šedesát milimetrů, základ dravého endura se sedmadvacetipalcovými koly a cílovou hmotností kolem dvanácti a půl kilogramu. Za zmínku stojí také výrobcem zvolená geometrie, která vychází z aktuálních módních trendů a kromě krátkých řetězových vzpěr a dlouhé horní rámové trubky nabízí možnost přizpůsobení hodnoty hlavového úhlu v rozmezí 64,5 – 66,0°.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Turner-RFX

Transition & Knolly

Karbonová provedení již dříve uvedených hliníkových strojů Patrol a Warden představili zástupci amerických značek Transition a Knolly. Přestože obě tyto sedmadvacítky prošly výraznou materiálovou obměnou, geometrii i zdvihový potenciál sdílí se svými staršími duralovými sourozenci. Novinkou je vnitřní vedení řadících bovdenů a brzdových hadic, které je v případě modelu Warden připraveno pro montáž elektrického řazení Di2.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Transition

Five Ten

Výrobce obutí pro trailové, endurové a sjezdové použití připravil pro příští sezonu několik velice zajímavých novinek. Na co se tedy můžeme těšit? V nabídce se objeví ucelená řada obuvi určená výhradně ženám, důkladného přepracování se dočkají modely nesoucí jméno sjezdaře Sama Hilla, oblíbené Freeridery dostanou praktický kryt tkaniček a vrcholný model Kestrel bude kromě strunového zapínání (Boa) k dostání také ve variantě s klasickými tkaničkami.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Iron Horse

Zmrtvýchvstání kdysi kultovní značky Iron Horse se neobešlo bez kontroverzí. Za známým logem se vzpínajícím se plnokrevníkem se totiž neskrývalo nic jiného nežli katalogové rámy na sto různých způsobů. S vědomím, že začátky nebývají jednoduché, slavné značce přejeme, aby se brzy navrátila do své někdejší formy.

Ironhorse-01 Ironhorse-02

Propain

V tuzemsku málo známá německá značka Propain představila karbonovou variantu oblíbeného celoodpruženého endura Tyee. Změny se dotkly nejen materiálu, z něhož je rám vyroben, ale také jeho geometrie a celkového naladění. Novinka je v porovnání se svým hliníkovým sourozencem výrazně lehčí, a jelikož došlo také k prodloužení horní rámové trubky, skvěle se hodí pro nasazení v nejtěžších enduro závodech. Tomuto určení odpovídá také moderně položený hlavový úhel a o něco málo delší řetězové vzpěry, jež kolu zejména v rychlých úsecích dodávají na jistotě. Systém odpružení s virtuálním bodem otáčení a zdvihem sto šedesáti milimetrů zůstal zachován beze změn.

Propain-01 Propain-02 Propain-03 Propain-04

Giro

Horkou novinkou v nabídce značky Giro je pánská a dámská enduro přilba s označením Montaro a Montara. Oba modely vychází ze stejného základu a mohou se pochlubit široce nastavitelným upínacím systémem, šestnácti větracími otvory, odolným polohovatelným štítkem, možností použití sjezdových brýlí a v neposlední řadě odnímatelným držákem tolik oblíbených akčních kamer. Obě přilby jsou navíc vybaveny bezpečnostním systémem MIPS, s jehož pomocí dokáží pohltit energii nárazu ještě účinněji než kdy dříve.

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC Giro-Montaro-06

Pyga

Patrick Morewood, zakladatel a až donedávna hlavní hybná síla stejnojmenné jihoafrické značky, se na výstavu přijel pochlubit svým dalším neméně ambiciózním projektem. V katalogu jeho nové, na evropské půdě prozatím nepříliš známé značky Pyga nalezneme šestici různorodě zaměřených modelů, mezi nimiž nechybí ani dvě čerstvě představené karbonové devětadvacítky. Zatímco první z nich, stomilimetrový speciál Stage, míří rovnou na závodní okruhy, druhá se neštítí ani terénu nepoměrně náročnějšího. Model s označením Stage Max nabídne necelých sto třicet milimetrů zdvihu a skvěle se tak hodí na dlouhé maratony, etapové závody nebo dnes tolik oblíbený trailriding.

Pyga-01 Pyga-02

Ibis

Stánek číslo dvě stě pět nepatřil nikomu jinému, než-li kalifornské stálici Ibis. Tahákem zde byla druhá generace úspěšné devětadvacítky Ibis Ripley, která bude nově k mání také v provedení s uvolněnějším hlavovým úhlem, níže položeným středem a delší horním rámovou trubkou. Nezapomnělo se ani na zadní část rámu, ta nyní pojme ještě širší pneumatiku, o něco blíže k dokonalosti bylo dovedeno také vnitřní vedení bovdenů a hadic.

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC Ibis-Rypley-LS

Rocky Mountain

Nejen velkolepá party, na které nechyběly největší hvězdy světa freeridingu v čele s Brettem Tippiem a Wadem Simmonsem, ale především zbrusu nový sjezdový speciál Maiden, to vše a mnohem více bylo k vidění u kanadské legendy ze Skalistých hor. Celokarbonový rám se čtyřčepovým zavěšením a dvousetmilimetrovým zdvihem se může pochlubit vnitřním vedením bovdenů, přípravou pro elektronické řazení a také systémem pro snadnou a rychlou úpravu geometrie a jako takový se může směle postavit na start jakkoliv náročné sjezdové či freeridové tratě.

Pišta říká: Doplnil bych ještě tolik, že jako snad jediný současný DH stroj s karbonovým rámem lze Rocky Mountain Maiden snadno přestavět z 27,5“ kol na „zpátečnický“ průměr 26“. To může být sice praktické, na druhou stranu těch šroubečků, adaptérů a nevyužitých otvorů na rámu je teď víc než dost. Nestačilo by postavit nové kolo na středních kolech a nechat jen možnost nastavení úhlu vidlice pomocí otočné hlavy a celkové geometrie za asistence systému Ride4 – DH varianta již dobře známého řešení Ride9 – viz. naše testy strojů Rocky Mountain.

Rocky-Mountain-Maiden-00 SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky