GT – Novinky 2016

SAMSUNG CSCLéto je tradičním časem prezentací novinek určených pro rok 2016, kterých ale letos moc nestíháme… Na jednu tradiční jsme si ale museli udělat čas – akce uspořádaná společností Aspire, konaná v Novém Městě na Moravě, kde byly k vidění zejména novinky GT a Cannondale pro rok 2016. Dnes začínáme s GT.

Tradiční americká značka si pro následující rok nenachystala nijak převratný počet novinek, ani žádnou vyslovenou pecku, i když záleží na úhlu pohledu. Dvě větší novinky by tu byly! Zdánlivému zpomalení tempa vývoje se ale nelze divit, když si uvědomíme, že většina modelových řad GT není starší několika málo let.

2014 – GT Fury, Force, Sensor
2015 – GT Sanction, Helion, Zaskar Alu 27,5

Nové modely
2016 – GT Verb, Zaskar Carbon 27,5

Vše jsou celkem nové platformy, proč je tedy měnit, navíc když řada z nich sklízí jedno ocenění za druhým.

GT Fury

Aktuální Fury napřesrok vstoupí do své třetí sezony, přitom se již stalo takřka legendou. Bylo vyhlášeno nejlepším DH kolem roku na webu Pinkbike.com a ocitá se „na bedně“ při téměř každém závodě DH Světového poháru. V roce 2014 se zároveň stalo strojem mistra světa v DH, kterým se stal Gee Atherton.

Zajímavé je, že všech těchto úspěchů dosáhlo nové Fury poté, co se vzdalo původního karbonového kabátku a vrátilo se k poctivému hliníku. Pokud byste se i vy chtěli stát majiteli tohoto špičkového závodního stroje, budete mít příští modelový rok unikátní příležitost díky novému zařazení základního modelu GT Fury Elite do současné nabídky.

Ověřený a nikterak šizený rám stojící na základě systému Independent Drivetrain s 210 mm kroku zadní stavby osazené tlumičem Fox VAN R, vpředu s vidlicí RockShox Domain R 27,5 Dual Crown se zdvihem 200 mm, s řazením SRAM a brzdami SRAM Guide.
To vše za cenu 89 999 Kč.

G16_Fury-Elite_G21316M_ORG
GT Fury Elite 2016

GT Sanction

Něco podobného se odehrává i v enduro rodině GT Sanction, přičemž tato kola by se v příštím roce měla konečně ve větším počtu dostat i do naší vlasti a snad i k nám do testu! Vedle dvou vrcholných modelů Team a Pro přitom bude v nabídce nově také varianta GT Sanction Expert, za stále docela masitých 89 999 Kč.

Za své peníze ale dostanete špičkový rám, odpružení Independent Drivetrain vycházející z konstrukce GT Fury naladěné pro vyšší míru efektivity v rámci enduro závodů se zdvihem 160 mm. Vpředu i vzadu pracují jednotky Marzocchi, konkrétně tlumič 053 C2R a vidlice 350 CR se zdvihem 170 mm. Komplet završují brzdy SRAM Guide R a řazení Shimano SLX v kombinaci 1×10 (kazeta 11-42 z).

G16_Sanction-Expert_G22336M_BLU
GT Sanction Expert 2016

SAMSUNG CSC
Teamový stroj GT Sanction Ondřeje Fialy po návratu z European Enduro Series

SAMSUNG CSC

GT Force X

Ještě loni v říjnu jsme testovali „přechodovou“ verzi GT Force X Carbon Expert (2014/2015), která svým způsobem udala směr současné i budoucí kolekci této rodinky. Prostě a jednoduše, písmenko „X“ se již natrvalo zabydlelo v celé sestavě modelů Force, což znamená, že všechny varianty pracují se zadním zdvihem 150 mm (AOS – Angle Optimized Suspension, nebo jak raději uvádím se systémem Path Link) a předním zdvihem 160 mm (dříve „jen“ 150 mm).

U třech modelů ze čtyř panuje vepředu vidlice RockShox Pike, u karbonů vzadu pracuje tlumič Fox Float X a u GT Force X Expert najdete vzadu Marzocchi 053 C2R. Pod ním se nalézá ještě základní varianta Force X Sport s vidlicí Marzocchi 350 a tlumičem Fox. To celé v cenách od 69 999 Kč po vrcholných 169 999 Kč.

SAMSUNG CSC
GT Force X Sport 2016

SAMSUNG CSC

GT Sensor

Také GT Sensor na rok 2016 trochu přitvrdil. U nejvyššího modelu GT Sensor Carbon Team najdete vepředu opět RS Pike, a to dokonce se zdvihem 150 mm. U ostatních karbonových i hliníkových modelů figuruje kombinace 140 mm vepředu a 130 mm vzadu, díky čemuž se plně využívá všestranný talent poslední generace modelu Sensor. Jeden ze Sensorů 2016 máme slíbený na test a už se na něj moc těšíme, jelikož naše poslední zkušenosti s rodinou Sensorů byly nanejvýš pozitivní (GT Sensor Pro 2014 – Test).

G16_Sensor-Carbon-Pro_G24216M_YEL
GT Sensor Carbon Pro 2016

SAMSUNG CSC
GT Sensor Expert 2016

SAMSUNG CSC

GT Verb (nový model pro rok 2016)

Přes paletu „starých známých“ strojů GT jsme se dostali k aktuální novice, k čerstvému přírůstku do rodiny GT. Model Verb je odpovědí na poměrně velkou poptávku po dostupných trailových kolech na středním průměru. Verb se svým způsobem vklínil mezi výše probíraný Sensor, na něhož se při svých 120 mm zdvihu nijak agresivně netlačí, a přeci jen o něco sportovnější a technologicky vyspělejší GT Helion. Jeden z fenoménů minulého roku (GT Helion Carbon Pro 2015 – test).

GT Verb si nedělá naděje, že zaujme zkušené jezdce požadující nejnovější konstrukce, špičkové materiály a nízkou hmotnost. Naopak se chce stát ideálním odrazovým můstkem pro ty, kdož se teprve seznamují se světem plného odpružení a kdož pomalu ale jistě podléhají kouzlu trailového ježdění tím správným hravým stylem, tedy bez asistence jezdecké chyby výrazněji odpouštějících velkých 29“ kol.

Verb je DžíTýčkem se vším všudy, proto u něj nesmí chybět originálně pojatý zadní závěs, avšak nehledejte zde řešení zvané AOS (GT Sensor, Helion a Force), ale jednodušší a svým způsobem omlazenou variantu klasického závěsu iDrive, dnes označovaného nezkráceně jako Independent Drivetrain. Tedy řešení, které v trochu jiné formě aktuálně využívají modely Fury a Sanction.

GT Verb bude nabízen ve dvou provedeních, Verb Expert a Verb Comp, kdy rozdíl mezi nimi činí přesně 10 000 Kč. Konkrétně to znamená částky 29 999 Kč za Comp a 39 999 Kč za Expert. Dražší Verb Expert nabídne vidlici RockShox Recon, tlumič X-Fusion O2 PRO RL, řazení Shimano Deore a hydraulické brzdy Shimano.

G16_Verb-Comp_G25306M_GRY
GT Verb Comp 2016

G16_Verb-Expert_G25106M_BLK_3Q (1)
GT Verb Expert 2016

GT Helion

Helion je novinou letošního roku 2015, proto by bylo s podivem, pokud by se nějak zásadně měnil. Naopak, toto kolo se natolik povedlo, že jej meziročně „postihly“ pouze změny osazení a barevného ztvárnění. S vaším dovolením proto tuto rodinku lehce přeskočím. Pokud hledáte více informací o Helionu, pak vás odkážu na náš letošní test – GT Helion Carbon Pro 2015.

GT Zaskar – výroční model (25 let)

Už je to tak, náš sport není až tak mladý, jak se o něm donedávna říkalo. Horská kola za sebou mají více jak 30 let existence, proto se není čemu divit, že čas od času narazíme na nějaké to kulaté výročí. Jedním z nich je i 25 let existence legendárního sportovního modelu GT Zaskar, který vlastně nebyl vždy až „omezeným“ sportovcem, ale zažil i pár slušných extrémů v dobách, kdy se nejezdilo víceméně na ničem jiném než na pevných kolech.

S novou generací vrcholné řady GT Zaskar Carbon přicházejí již výlučně střední kola, tak jak to před rokem naznačil hliníkový Zaskar, nejnovější technologie zpracování karbonu (FOC – Force Optimized Carbon), vysoký poměr tuhosti a hmotnosti, moderně pojatá hravější geometrie a tak bychom mohli pokračovat.

Zajímavostí je uvedení Limitované edice k 25. výročí, kdy bude vyrobeno pouze 100 rámů, každý s vlastním pořadovým číslem. Do ČR by se přitom měly dostat hned dva kusy.

Perličkou na závěr je fakt, že lidé v GT Zaskaru a jeho „progresivní geometrii“ natolik věří, že postavili i jeden specifický trailový model Zaskar Carbon LTD. Ten je osazen speciálně sníženou vidlicí RockShox Pike se 120 mm zdvihu, poctivými plášti Maxxis (High Roller II 2,3“ / Ardent 2,25“, P/Z) a teleskopickou sedlovku. Taková zábavná tréninková hračka pro rodinku Athertonů. Ostatní modely jsou poskládány výrazně tradičnějším způsobem se 100 mm zdvihu vepředu, lehkým sportovním obutím, lehkou pevnou sedlovkou a převody 2×10 nebo 2×11.

G16_Zaskar-Carbon-27,5-Ltd_RAW_3Q
GT Zaskar 275 LTD 2016

G16_Zaskar-Carbon-27,5-Pro_G26216M_RAW
GT Zaskar 275 Pro 2016

A ti ostatní?

Tolik zásadní modely GT pro rok 2016. Zaskar Alu 27,5 zůstává víceméně stejný, drobná vylepšení najdeme u základních řad Avalanche 27,5 nebo Karakoram 29, což jsou de facto sesterské modely, jeden na středních, druhý na velkých kolech.

Příště se vrhneme na Cannondale, který v MTB sekci nehýří až tolika novinkami jako na silnici, nebo si spíš pro nás několik překvapení teprve chystá…

Foto: GT/Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Milan

    GT fandím, ale zrušení 29 u hardtailů vidím jako velkou chybu, kde jinde by 29 měla mít smysl než u xc hardtailu?