Lapierre Raid FX+ – první dojmy

Lapierre Raid FX+ - previewNejen karbonem živ je testovací jezdec, proto jsme rádi, že jsme mohli zase jednou vklínit mezi superdrahé šperky vrcholných kategorií jedno normální kolo z lidu, navíc žhavou novinku – Lapierre Raid FX+ prodávaný za lákavých 32 999 Kč.

Nový plně odpružený model Raid FX představila značka Lapierre již před delším časem. Nedávno k němu přibyl i o fous lépe vybavený Raid FX+, který při ceně o pár tisíc vyšší nabízí již velice solidní výbavu, ale i hodně příjemné svezení, to vše na moderních středních kolech. Vidíte, a jak se říkalo, že kola průměru 27,5“ budou vždy drahá.

Poctivý kus materiálu

Pravdou je, že Raid FX+ není žádné peříčko (ještě ho musím hodit na váhu), ale vlastně to není ani žádná tragédie, protože i tak jede slušně. Abyste měli představu s kým máte tu čest… Lapierre Raid FX+ je novou modelovou řadou této svérázné francouzské značky, která konstrukčně vychází z řad Zesty a Spicy, avšak používá o něco jednodušší formu zadního nezávislého odpružení OST+. Řada Raid FX nabízí příjemných 120 mm zdvihu nad oběma koly, tedy ideální hodnotu pro blbnutí v lese, toulání se krajinou, nebo jen užívání si oblíbených terénních stezek v blízkém či vzdálenějším okolí.

K testu máme k dispozici stroj velikosti L (19“), který je na moje poměry krapet větší, to ale není nijak vážná překážka testu a ani to není poprvé. Snad si jen vyměním představec za kratší a bude to parádní. Když jsem si kolo přebíral k testu, zarazilo mě pár věcí – jak třeba hmotnost, tak rychloupínáky na obou kolech, navíc v podobě klasických kovových páček bez výraznějšího designu. Ale za tu cenu… Nevadí, nad tyto věci se dokážu povznést, kolo rychle zkontroluju, seřídím, nastavím na sebe a už se jde drandit do blízkého lesa.

Lapierre Raid FX+ - preview

reklama

Trochu víc ohnout chrbát

Větší kolo (L) i jeho sportovnější posed mě zprvu trochu šokovaly vzdáleností řídítek od sedla. Nechtělo se mi až tak moc ohýbat záda, ale zakrátko jsem si zvykl. Příjemná jsou rozhodně řídítka v šířce 740 mm (Nico Vouilloz Signature), což je u kategorie trail biků tak akorát. Díky nim se kolo snadno vede ať se jen proháníte po lese po širších cestách nebo když si to klikatíte po úzkém trailu mezi stromky.

Geometrie bude potřebovat pro bližší analýzu ještě trochu jízdních zkušeností, každopádně můj první dojem je více než kladný. Řízení je hezky stabilní, poslušné a pohotové zároveň, jak se na trail bike sluší a patří. Za první vyjížďku jsem si střihl i pár techničtějších sekcí a zdolal je naprosto bez problému a bez zaváhání.

Lapierre Raid FX+ - preview

Je tam i modrá páčka!

Hodně se mi také líbí jak funguje odpružení, což by mohla být v této cenové kategorii potenciálně největší slabina, ale není. Základní RockShox XC32 TK chodí krásně jemně a aktivně, místy skoro až moc, ale to půjde ještě odladit úpravou tlaku v jeho vzduchové komoře. Podobně kvalitní je i chod zadní stavby kombinující originální vzduchový tlumič Lapierre R Hydraulic, který oproti řadě Lapierre X-Control tentokrát disponuje i páčkou lockoutu.

Tu ale není skoro třeba používat, jelikož oproti vyšším řadám sice zjednodušené, přesto plně nezávislé zadní zavěšení funguje jak se sluší a patří. Při šlapání je zadek poměrně stabilní a kolo až překvapivě ochotně zrychluje a co mě dostalo nejvíc, s velkou chutí stoupá a hravě zvládne i náročné strmé výjezdy. Zároveň je ale zadní partie i patřičně komfortní, aktivní a celkově dosti nápomocná, aby to s vámi příliš netřáslo a hlavně, aby zadní kolo drželo poslušně u země ať již stoupáte, letíte dolů po rozbité cestě, nebo naplno brzdíte.

Lapierre Raid FX+ - preview

To už by dnes stačilo…

Pokud budete Lapierre Raid FX+ studovat zblízka, najdete pár věcí, které by zmlsanému bikerovi mohly vadit. Když se ale na kolo podíváte jen trochu z odstupu, zjistíte, že to je vážně pěkný stroj s povedeným designem, který budí dojem minimálně o řád dražší kategorie, než kam dle cenovky 32 999 Kč patří.

Radid FX+ se zdá být skutečně povedeným vstupním modelem, na němž sice najdete důkazy nižší pořizovací ceny, avšak nic vážného, co by zásadně omezovalo jeho funkci. Už se tedy těším na další jízdy, abych vám mohl přinést bližší popis vlastností a schopností tohoto nejen vzhledově lákavého stroje.

Cenu a aktuální dostupnost tohoto kola si zkontrolujte na w-shopu
MojeKolo.cz
MojeKolo

Foto: Štěpán Hájíček
Lapierre Raid FX+ - preview

Lapierre Raid FX+ - preview

Lapierre Raid FX+ - preview

Lapierre Raid FX+ - preview

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Trestik Miroslav

    To musí být vcelku úlet, testovat takový střely a pak sednou na nízkorozpočtovku a napsat solidní recenzi 🙂

    • Crazym

      Ono úlet je už i to, když kolo za 33 litrů je považováno za levné :DD Svět se v prdel obrací 🙁

      • Samozřejmě, že si můžeš koupit „levné kolo“ v Tescu za pár tisíc, ale kam s ním dojedeš??? Nebo solidního hardtaila kolem 15 000 Kč. Když to ale vezmeš kolem a kolem, tak funkční full se všemi důležitými vymoženostmi za cenu okolo 30 000 Kč to je vážně levné. Byli doby, kdy použitelné fully startovali na 40 až 50 tisících a dnes to jde za třicet, takže si vlastně není na co stěžovat 😉

        • Kamil Holub

          Dneska už ani solidního hardtaila za 15 nekoupíš. Když vybíráš za doporučené MOC tak aby to mělo aspoň základní vzduchovku, dobré náboje, slušné brzdy a mix nové Alivio/Deore, dáš cca 17,5tis. A to tam stejně ještě pancharti někam nacpou aspoň jednu „ojebávku“. U nás na krámě třeba jeden slovenský výrobce Acera přesmykač, druhý slovenský výrobce Suntour XCR kliky a vlastní hydrauliky…

          Takže funkční, výbavově vyrovnané celopéro navíc světové značky, za 30tis. je fakt levný kolo… 😉

        • Crazym

          Tak to je mi jasné, taky jsem to kdysi řešil a můj „použitelný“ full měl katalogovou cenu 39990,- Dneska už je úplně mimo a kompromis toho co bych chtěl a aby to stálo vůbec za to, začíná na padesáti litrech a to je na hlavu 🙁

    • Ono to vlastně není až tak strašné, zejména když na kole vše funguje, jako v případě tohoto Lapierru. Ve výsledku zjistíš, že největší rozdíl je vlastně jen v hmotnosti a tedy i tom, jak to peláší do kopce 😉

  • Standa

    V čem je zadní stavba zjednodušená proti Zesty?

    • V principu je to vlastně stejný závěs jako používá Zesty a Spicy, tedy OST+, ale tak v provedení před pěti lety. Tedy bez pomocného ramínka, tzn. nástavce na tlumič a celkově v trochu okleštěné podobě.

      • Kamil Holub

        Podle dealerbooku Lapierre 2015 používá OST+ Spicyna a Zestyna. OST je na Froggyně (ale to jsou už spoustu let stejné rámy bez vývoje). Největší rozdíl Raidu proti Zestyně je ve vahadle. Čepy a uchycení tlumiče je naprosto rozdílné proti OST+. Nakolik se to bude chovat jinak netuším. Na tomhle Raidu jsem zatím neseděl…

        • Je to celé v principu dost podobné, Raid FX je zjednodušený po konstrukční stránce, systém je +/- stejný a hodně podobně se to chová i v terénu. 😉

  • Ondřej Petržilka

    Vzhledem k tomu, že je tohle nejnovější vlákno, měl bych dotaz (nejspíš ne první). Co Capra? … dostane se Vám do ruky? Díík

    • První dotaz tohoto druhu to rozhodně není, asi se nad tím budeme muset zamyslet. Kontakty s YT žádné nemáme, ale třeba letos na Eurobiku… 😀

  • Vojtěch Semerád

    Víte někdo kolik toto kolo váží?? Za boha to nikde nejde najít.

  • Pingback: Lapierre Raid FX+ – první dojmy | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()