Jak na to? Bezdušový systém NoTubes

Jak na to? Bezduse s NoTubesDlouho jsme to odkládali, dlouho jsme o tom mluvili, až se tak nakonec stalo! Naše redakční RB IQ 575 na kolech Spank Oozy jsme před pár dny konečně přestavěli na bezduše pomocí sady od NoTubes. Zde je stručný popis našeho postupu.

Předně bych chtěl upozornit, že nejsem žádný specialista na bezduše, i když jsem jich už pár v ruce měl. Svého času jsem s oblibou na svém 26“ kole používal bezdušový systém UST, který dle mých zkušeností fungoval docela dobře. Jen pláště byly těžší, dost drahé a originálních UST ráfků také mnoho nebylo.

Osobně jsem vlastnil a ještě vlastním kola Mavic CrossRide (ročník si nepamatuju), která nemají plný svařovaný ráfek jako měly CrossMaxxy, ale byla v nich pevná plastová vložka (od patky k patce), která těsnila skvěle. To, jak někomu unikal vzduch sváry v ráfku mě s plasťákem jednoduše netrápilo. Kde je ale dnes systému UST konec? A to se zkoušelo prosadit tento systém i na silnici…

Později, v dobách mého angažmá v časopise Velo, jsem jednou dostal za úkol dát dohromady bezdušový set s těsnícím mlékem a speciální páskou do ráfku. Jak to dopadlo? Tak, že to za mě nakonec dělal Eda nebo André, protože mně to teklo všude… Proto jsem si říkal, zda to bude s moderní sadou, s moderními plášti a ráfky lepší? A bylo. Stačilo zvládnout jeden výbuch v dílně, poprat se s vlastní trpělivostí a nakonec se to celé hezky točí!

reklama

Bezduše s NoTubes krok za krokem

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Začátek je naprosto triviální – musíte se zbavit duše! Tedy pokud neskládáte nová kola, či kola s novými plášti od nuly!

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Druhý krok je také jasný – zbavit se staré pásky do ráfku. Stačí jemně zapáčit a pásku přetáhnout přes ráfek, odlepit, či prostě logicky postupovat podle toho, co máte v ráfku.

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Nyní je ten správný čas na důkladnou očistu a odmaštění vnitřní plochy ráfku, jelikož na místo staré textilní či jiné pásky budeme instalovat samolepící pásku pro utěsnění, která by měla k vnitřní stěně ráfku dokonale přilnout. Mně se osvědčil běžný prostředek na mytí oken.

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Ráfek jsem pak usušil klasickým papírovým ručníkem, co jsem si půjčil z kuchyně od manželky. A nevrátil…

Jak na to? Bezduse s NoTubes
A teď to přijde! Tady jsem poprvé trochu narazil na svou trpělivost a pečlivost. Na první pokus jsem totiž pásku nalepil troch nedbale, takže pod ní zůstaly bubliny, které nebylo kam vytlačit. Chvíli jsem se to snažil zachránit, ale pak mi nezbylo nic jiného, než pásku strhnout, ráfek pro jistotu ještě jednou odmastit a celý postup opakovat.

Napodruhé jsem se soustředil výrazně víc. Pásku jsem držel poctivě napnutou a hned ji vyhlazoval, aby pod ní nezůstaly nechtěné vzduchové kapsy. Konec jsem pak překryl asi o 10 cm, abych měl jistotu, že to vše správně drží.

Celé jsem to zakončil tím, že jsem vzal čistý papírový ručník a pásku ještě jednou vyhladil.

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Těsnící páska, která primárně zakrývá otvory pro niple v ráfku, je na místě. Nic jiného není třeba utěsnit, jelikož je ráfek Spank Oozy tzv. Tubeless Ready. Má tedy správný profil, uzavřené patky atd. Měl by tedy plášť krásně držet, měl by těsnit a tam kde nestačí železo, pomůže tmel.

Tolik teorie. Dalším praktickým krokem je usadit ventilek na jeho místo. Pásku jsem začal lepit záměrně naproti ventilku, abych pak nemusel propichovat dvě vrstvy a taky aby se lehce kompenzovala hmotnost ventilku.

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Bezdušový ventilek si můžete běžně koupit v obchodě – buď samostatně, nebo bude součástí celé bezdušové sady. Já doma našel celý pytlík tubeless ventilků, proto jsem si objednal pouze pásku a tmel. Pásku jsem v místě ventilku propíchnul nůžkami (lehounce a opatrně) a do vzniklého otvoru jsem nasadil ventilek a z vnitřní strany ráfku jej zajistil maticí s těsněním (o-kroužek). Vše jsem pak decentně dotáhl pomocí malých kleští, ať to těsní!

Jak na to? Bezduse s NoTubes
A máme už skoro hotovo! Jedním z posledních kroků je nasadit plášť na ráfek tak, aby nám dole zbyla kapsa, kam lze nalít tmel. Já postupoval tak, že jsem kolo z půlky obul, usadil zpět do rámu (kolo na stojanu), plášť skoro celý nazul a dole jsem si nechal trochu místa pro tmel.

Jak na to? Bezduse s NoTubes
Pak už to šlo samo. Odměřit si potřebné množství (vyšlo mi to na 100 ml na jedno kolo), nalít jej do pláště a pak postupně kolo otáčet a plášť opatrně usadit na místo.

Bezduše s NoTubes – závěr a pár poznámek

Koukám, jak jsem byl v šoku, tak jsem odložil foťák a skončil u nalévání… Každopádně dále to šlo takto:

Plášť byl na místě, stačilo zapojit dílenskou pumpu a foukat. Šlo to hladce i bez kompresoru, pár šťouchnutí a plášť se krásně chytil. Nafoukal jsem asi na 3 bar a začal s kolem otáčet. Aby se tmel co nejlépe rozlil po vnitřní stěně, vyndal jsem celé kolo ze stojanu, postavil jej na zadní, roztočil přední (aktuálně složené) a střídavě nakláněl na jednu a na druhou stranu. U zadního jsem později cvičil s celým kolem a ve vzduchu jej pokládal na jeden a na druhý bok.

VÝBUCH
Tomu neuvěříte! Už jsem o tom slyšel, ale že se to stane mně, jsem si nemyslel. Složím přední kolo, nafoukám, točím a říkám si, že ten plášť úplně nesedí v patkách. Zkusím fouknout víc, cca 4-5 bar, jak to dělávám s duší a najednou: PRÁSK! Rána jako blázen, v uších mi píská, v dílně mlha jako mléko, plášť zkroucený na kole, páska odlepená, mléko všude…

Co se stalo? Jsem totální hlupák. Montuju plášť a ani se nepodívám, je-li Tubeless Ready. Nějak jsem počítal s tím, že to je dnes samozřejmost… Není! Takže vše znova, uklidit dílnu, odmastit ráfek, pásku, ventilek, plášť (teď už osvědčený Maxxis High Roller II), nasadit pneu, nalít tmel, složit, nafoukat, protočit. Hotovo!

DCIM100DRIFT
Hotovo… Může se jezdit!

Kola jsem byl projet ještě ten den a dobrý. Zprvu jsem se nechal unést pocitem, že s bezdušema můžu jezdit skoro bez tlaku a pak jsem zíral, jak ty gumy plavou. Nafouknul jsem trochu víc a paráda. Druhý den ráno jsem byl kola zkontrolovat, únik tlaku jen decentní. Po další vyjížďce a po několika dnech odpočinku (pro kolo) jsem se vrátil do dílny. Tlak drží, kola sedí, nic neteče a nic už nevybuchlo!

Bezduše – první zkušenosti z praxe

Včera jsem se byl konečně pořádně projet s mým novým bezdušovým setem. Vzadu jsem nechal okolo 2 bar, vepředu odhadem 1,6 bar. Na enduro na Ještědu asi pro všechny případy předek trošku přidám, nebo taky ne. Takhle se mi to líbí. V kombinaci s Manitou Mattoc je předek krásně citlivý, guma zvládne nejjemnější nerovnosti, vidlice pak vše ostatní.

Dojem z přilnavosti je vážně lepší než s duší. Už v základu Maxxis High Roller II krásně drží, bez duše a s nižším tlakem je to zase o kus lepší. Nejvíc je to znát asi na kamenech a skalkách, kde guma jakoby „obalovala“ ostré hrany kamenů. Teď ještě uvidíme, jak dlouho tmel v kolech vydrží, jak rychle vyschne nebo jestli se nám nepřihodí jiné „neštěstí“. Mými výbuchy (byl jen jeden) mi v láhvi zbylo už jen na dvě kola, takže jednou doplníme, počítám tak za dva měsíce, pak možná zkusím Caffelatex, když ho všichni tak chválí.

Co jsme použili
Bezdušový tmel Stan’s NoTubes 473 ml (koloshop.cz)
NoTubes páska do ráfků, žlutá (9.14m x 21mm) (koloshop.cz)

Foto: Štěpán Hájíček
SAMSUNG CSC

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Hynas

    Popravdě se dost divím, že instalace proběhla až tak pozdě….sám vozím toto řešení už více než 8 let a je to to nejlepší, co kdo kdy vymyslel.

    • No byl jsem trochu líný se tím zabývat, navíc na kole se občas mění pláště a práce s duší je tak nějak jednodušší. Prostě zvyk je železná košile 😉

  • Gabbo

    Taky se divim ze jste presli na bezduse az ted.. ale 200ml tmelu na jedno kolo mi prijde strasne moc.. davam tak 80 a vetsinou vydrzi i celou sezonu..

  • maverick82

    no já jsem z tohohle systému bezradnej – ano napoprvý, tzn. úplně novej plášť, je možný nasadit raz-dva. Napodruhé (po defektu, nebo prostě chci přezout) je konec, už se mi nedaří plášť nahodit do patek a to ani kompresorem (samozřejmě vyzkoušený všechny fígle s mejdlovou vodou, nacvaknout jednu stranu pláště duší atd…). Zůstávám u duší, protože je to pro mě údržbově nekomfortní peklo…

    • Karel N.

      Asi máš nějaké špatné pláště/ráfky. Já přezouval opakovaně (máme doma 5 kol na bezduších), ráfky MAVIC CROSSMAX/CROSSTRAIL, DTSWISS SPLINE, WTB KOM i23 a pohoda (mám dost dobrý kompresor). Gumy nobby nic, hansdampf, rocketron, racingralph, highroller2. Letošní verze Schwalbe Tubeles Easy mi přijdou nejvíc v pohodě.

  • Tomáš Němec

    Souhlas,tmelu až moc, 80-90ml stačí.

    • OK, díky za radu, příště budu šetřit. Ona na té lahvi od NoTubes není žádná tabulka jako třeba u Rubena tmelu a vycházel jse tedy z těch několika málo dat co tam jsou. Dolívat tedy budeme jen kapku 😉

      • Ondra

        Mám v ruce stejnou lahev od NoTubes jako je na obrázku a kolik se má lít do různě širokých plášťů tam tedy napsáno mám.

        • Hmm, schválně se na ní ještě kouknu, ale jsem si skoro jistý, že jsem tam našel jen dost obecné doporučení kolik tmelu do MTB, kolik do skůtru atd…Jestli tam nechybí nějaká přelepka?

  • rudyshy

    mnozstvy mlika je vzdy otazka, zavisi na plasti a jak moc tomu davate nazrat.
    mliko teda vzdy pres ventilek pretoze obcas nahodenie plasta je hokna a s mlikom v plasti je to komplikovane
    @maverick najlepsi trick ktory sa mne oplatil je po nazuti plasta ferovo pohadzovat o zem a tocit s kolesom. proste neboj sa to pekne z 10cm hadzat o zem viac krat.. znie to blbo ale patky si najdu svoju cestu a potom to uz nafuknes. osobne ostatne metody moc nepomahaju a tato mi pride ako „ta prava“
    good luck

  • Miroslav Chovanec

    ja se také podělím o zkušenost….nejprve jsem musel trochu „opracovat“ díry pro niple, u specialized ráfku to moc nevyhladili…i přesto jsem asi po roce musel pásku vyměnit, ale z jiného důvodu, protože jsme musel měnit špici. Pak už jsem koupil obyčejnou „duck tape“ a drží také. Ale s FastTrack plášti jsem měl dost problém se zaskočením, musel jsem foukat mnohdy dost dlouho s kompresorem než zaskočily! Jinak paráda, po roce a něco jsem kontroloval kolik je tam tmelu (dával jsem do 29″ asi 90ml) nebyl tam žádny-sucho, ale asi to bylo tím, že jednak přes boky plášťe trochu prosakoval (potil se) a za druhé bylo tam asi dva tři „zalepené“ defekty (ostny, dráty)!
    Musím říct, že spokojenost. Jen nejsem schopen jezdit na míň než 2,5bar a i tak se mi zdá že se to mnohdy dost „žvachla“!

  • Maximus

    Caffe latex ne. Stans je nejlepsi asi. Caffe jednak rychle vysycha a druhak nezalepi hned. Casto musim kolo vypustit, jinak by mi i dirkou po trnu vychcalo vsechno ven, jak to nechce lepit. Mam to na bezdusakach easton haven,kde je taky potreba jen ventilek. Instalace skvela, ale caffe latex uz nechci.

  • vacma

    Vozím bezduše od koupě nového bajku, cca 2 roky. Naprostá spokojenost je to podle mne největší inovace za posledních deset let. Všechny ty větší kola, elektrika (řazení, pohon) není nic proti tomu že při defektu ani nezastavím a po pár vteřinách je zalepeno. Ke komentářům snad toto:
    – Není kompresor jako kompresor, dnes jsem poprvé (doma, dříve servis) přezouval bezduše a musím říct že po vyzkoušení dílenské pumpy (jak je krásně popsané v návodu) a domácího kompresoru jsem skončil u kamaráda v pneuservisu kde to (s tím správným tlakem a dodávkou vzduchu) byla otázka okamžiku a jen jsme se tak pobavili že to lupnutí je takovej malej pšouk proti autu.
    – Mlíko Stans bylo cele dva roky super, teď zkouším Caffelattex.
    – No a poslední věc k chování při defektu, základ je ani nezastavovat jen zpomalit a třeba najet na písek nebo jehličí, do minuty je po defektu a nemusíte ani dohušťovat.

  • tom

    vozím bezduše přes 6 let, mlíko jedině NT. Nový plášť je většinou dost zmačkanej, pomůže mu přes noc nasazení s duší (srovná se) a pak na správných ráfcích naskočí nez problémů. Pokud nenaskočí je potřeba zajet někam, kde mají vzdušník, jen kompresor to nedá ani náhodou (to už je lepší pořádná dílenská pumpa). Takže ideálně autoservis, nebo hodně slušná benzínka. Na MTB už nic jinýho vozit nebudu, od té doby co je vozím tak defekty neřeším, max dofukuju. Mlíko tak jako tam vysychá, chce to kontrolovat, ale 200ml je nesmysl, max 100 a i to je moc

  • krabica

    Ten překryv pásky je vhodné udělat v místě ventilku.

  • Omlouvám se za matení vašich myslí. Dnes v noci jsem se nad tím zamyslel a před spaním se šel podívat na lahev s tmelem a došlo mi, že jsem do kol nalil 100 ml tmelu do každého! Jinak by to přeci nevyšlo!!! Lahev má 475 ml, já kola naplnil 3x (2 kola + jeden výbuch) a ještě mi tam na cca dvě kola zbylo. Zas jsem se prostě jednou luxusně upsal 😉

  • Čert

    Nevím jaké má autor zkušenosti se servisem kol, ale v podstatě každý krok je špatně, snad s výjimkou odmaštění, ale i to by šlo udělat líp. Okena je fajn ale brake cleaner odmastí výrazně líp a rychleji, obyčejná utěrka či kus látky líp saje a hlavně nenechává kousky papíru po ráfku . Páska se MUSÍ překrývat u ventilku aby se zajistila proti odlepení a díra se dělá nožem do křížku, tím se eliminuje možnost dalšího roztržení pásky. Plášť nemusí být tubeless ready, i obyčejný plášť se chytne, jenom ho člověk musí správně nasadit, ventilek se NESMÍ dotahovat kleštěmi, co budete dělat v lese když tmel nezalepí díru je potřeba nasadit duši a rukou nepovolíte ventilek? Tmel je výrazně čistější práce nalít přes ventilek když vám plášť už sedí v patce, ideálně nahodit do patky bez tmelu (tím se předejde výbuchům) a pak nalít předepsané množství tmelu, myslím si že podívat se na internet a najít správné množství v dnešní době asi nebude takový problém. Ke komentářům, cpát vzdušníkem do bikového pláště 10 atmosfér aby naskočil do patky může vyústit ve zničení ráfku i pláště.Chápu, že každý z nás se někdy učil, ale možná bych doporučil před dalším How To článkem zjistit jak se daná věc doopravdy dělá a nepsat bikovo-mechanické nesmysly. PS. Neznám nikoho, kdo by si caffe latex chválil.

    • Díky za komentář i když to na mě vrhá světlo totálního amatéra, což do jisté míry jsem, jelikož servis kola si dělám doma na koleně a bezduše jsem kompletoval poprvé a s tím, co jsem měl doma. Díky za všechny postřehy a připomínky, příště budu vědět mnohem lépe jak na to. A tvoje připomínky zkusím ještě zapracovat do textu, ať lidi zbytečně neopakují moje chyby. Ostatně chybami se člověk učí 😉