27,5+ střípky ze Sea Otter Classic 2015

Sea-Otter-2015-startSvětě div se! Zatímco nás střední kola (650b či také 27,5“) masírovala a masírují ze všech stran poslední řekněme dva roky, v nejbližší době nejspíš neutečeme kolům pluskovým. Nemyslete si, že je do vás tlačím schválně, zpočátku možná ano, teď ale sám žasnu, kolik se pluskových komponentů okolo nás rodí a rodí!

Schwalbe a 27,5+

Už to začíná být docela ohraná písnička, jelikož o pluskových kolech letos píšu po kolikáté? Asi po sté! A to jsem je ještě ani neměl v ruce. Středně tlustých kol ale bude brzy všude plno. Dalším z mnoha důkazu budiž fakt, že Schwalbe představilo své tradiční vzorky Nobby Nic a Rocket Ron v pluskovém parametru, tedy v rozměru 27,5×2,8 a 27,5×3.0“.

Vychutnat si i u těchto gum budeme moci všechna tradiční řešení konstrukce pláště (Snakeskin, TL-Easy a Performance), stejně jako dvě či tři směsi běhounu (PaceStar a TrailStar). Letos budou primárně tyto pláště určeny pro výrobce kol jakožto OEM výbava, koncem roku 2015 by se ale měly dostat i na pulty prodejen.

Schwalbe-RocketRon-275plus
Schwalbe Rocket Ron 27,5×3,0″ | Úvodní foto: Schwalbe Nobby Nic 27,5×3,0″

reklama

Specialized 27,5+

Plusková kola jsou vodou na mlýn značky Specialized, která razí heslo „větší je lepší“, proto se nerada vzdává velkých 29“ kol a stejně tak začíná být silná i mezi fatbiky (test Specialized Fatboy). Proto se není čemu divit, že světlo světa již spatřily dva pluskové hardtaily, pánský Fuse a dámský Ruze. Tato kola budou osazena plášti v rozměru 27,5×3,0“, vlastními ráfky Specialized Roval z kategorie nazvané „6Fattie“ (vnitřní šířka 38 mm) a hodně zajímavé je i další vybavení a stejně tak i geometrie.

Pánský Fuse totiž nabídne 120mm vidlici, hlavu skloněnou pod úhlem 67° a zadní stavbu „krátkou“ 430 mm. Značka Specialized aktivně využila nové Boost standardy SRAM, tedy zadní osu 12×148 mm a přední 15×110 mm. Ve spojení s teleskopickou sedlovkou se zdá, že tohle bude výtečný trailový společník pro snad jakýkoliv terén! Právě takové kolo by mohlo být modelem dostupného trailbiku blízké budoucnosti!
Specialized-Fuse-275+01
Specialized Fuse 27,5+

Specialized-Fuse-275+02
Výrazně otevřená zadní stavba a vlastní pláště Ground Control

Specialized-Fuse-275+03
Svérázně koncipovaná zadní vidlice poskytující dostatek prostoru pro objemný plášť i jediný převodník

Bonbónkem nakonec se zdají být pluskové ráfky Specialized Traverse Fattie carbon s vnitřní šířkou 38 mm. Plusková kola na karbonu, to už bude jízda!!! Jen asi ne pro všechny… Každopádně to potvrzuje dřívější zákulisní šuškandu, že Specialized letos představí více nových strojů na tomto novém standardu.
Specialized-Traverse-Fattie
A karbon? Taky bude, neboj! Specialized Traverse Fattie carbon

Marzocchi 350 Plus NCR

Italské Marzocchi je dalším velkým výrobcem, který se bleskurychle vrhl do vývoje a záhy i produkce vlastní pluskové vidlice. Tou bude upravený model oblíbené řady 350, s prostým označením 350 Plus. Nabízeny přitom budou verze jak pro kola standardu 27,5+, tak i co do celkového průměru gigantického rozměru 29+. To ale bude, dle našeho odhadu, spíše minoritní záležitost.

Marzocchi, na rozdíl třeba od Manitou a jejich novinky Magnum, nesahalo do vnitřností svojí vidlice, aby ji přizpůsobilo velkým plášťům, jelikož věří, že jejich systémy (vzduchová komora AER a tlumící patrona NCR) rozdíl v projevu buclatých kol hravě zvládnou i bez zdlouhavého ladění.

Marzocchi-350-Plus-01
„Tlustá třistapadesátka“

Jak už to začíná být běžné, i Marzocchi u této široké vidlice sáhlo po širší Boost ose 15×110 mm s klasickou rychoupínací páčkou (osou QR15). Zajímavější jsou ale zdvihové parametry. Počítá se totiž s dvojicí variant – 140 mm a 170 mm! Pokud bylo cílem získat nějaké prvenství, pak se to jistě podařilo, jelikož nevím o tom, že by jiná plusková vidlice nabízela až takový zdvih! Ostatně ani co do vnějšího průměru příbuzné devětadvacítky snad doposud nešly (v sériové výrobě) přes nějakých 160 mm zdvihu!!!

Obě zdvihové varianty (nečekal bych, že bude dostupné provedení 170 mm 29+, spíš jen na malých tlustých kolech) přitom nabídnou možnost snižování kroku po 10 mm. Ze 140 mm tak bude možné udělat až 120 mm, 170 mm bude možné v případě potřeby seškrtit na 150 mm.

Marzocchi-350-Plus-02
Ovládání kompresního útlumu na levé straně korunky

Marzocchi-350-Plus-03
Nové těsnící a stírací kroužky slibují redukci tření…

Marzocchi-EPD-01-th-2

Marzocchi Espresso Push Dropper Seat Post

Poslední technická aktualita se konečně nebude týkat pluskových kol, alespoň ne přímo! Jde totiž o již finální verzi vůbec první teleskopické sedlovky Marzocchi Espresso Push Dropper, zkráceně EPD. Nabízet se bude v průměrech 30.9 a 31,6 mm, přičemž se zprvu počítá se zdvihem 125 mm. Již nyní se ale šušká o pozdějším odhalení 150mm kousků.

Sedlovka Marzocchi EPD pracuje na olejovém základě doplněném o vzduchový píst, jenž sedlo zvedá nahoru, takže klasika. Návrat do výchozí polohy by měl být plynulý, takže žádný katapult jako Specialized Command Post. Nic výjimečného není ani na ovládání páčkou na řídítkách spojeném se sedlovkou tradičně lankem.

Na výběr bude jak verze s vnějším (EPD EXT), tak i vnitřním ovládáním (EPD INT). Důvtipným nápadem u druhé zmíněné verze je šroubovací objímka s mechanizmem uchycení lanka, kterou stačí odšroubovat a tím sedlovku snadno odpojíte a vyjmete jako celý kus ven z rámu. Že to ještě někoho nenapadlo???

Foto a data: PinkBike.com

Marzocchi-EPD-02

Marzocchi-EPD-03

Marzocchi-EPD-04

Marzocchi-EPD-05

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Pet-rum-bum

    k tý sedlovce
    kindšoky to už napadlo a pár let to dělaj i bez šroubování
    lanko je na konci s čudlíkem,stačí vyháknout bovden zůstane a sedlovku lze oddělit

    • Tak to je super. Naše postraší KS LEV Integra je v tomto dost složitá. Do ní jsem měl vůbec problém uchytit lanko…