SingleBe The Plus 29+ (představení)

SingleBe The Plus 29+Je to celkem nedávno, co jsme si představili nově se rodící rodinu MTB kol s přídomkem „Plus“, tedy 27,5+ a 29+. Také zde zaznělo, že se velká pluska, oproti těm středním, nejspíš širšího rozšíření nedočkají. Domácí garážovka SingleBe nám ale svým povedeným kouskem The Plus dokazuje, že mrtvá tato větev rozhodně není!

Pro připomenutí

Posledních několik let zažíváme poměrně velké kolotoče v oblasti MTB techniky. Zatímco se počty převodů pomalu, ale jistě ustalují na několika standardech (2×10 Shimano/SRAM, 1×11 SRAM, 2×11 Shimano), v oblasti průměrů a rozměrů kol je stále živo. Jakoby nestačilo, že svět horských kol na hlavu převrátil masivní nástup středního rozměru, nyní se musí ještě experimentovat s šířkou gum a ráfků!

Je to ale celkem logický krok

Na jedné straně zde máme klasická kola 27,5“ a 29“ s plášti v šířce okolo 2,2-2,4“. Relativně mladým fenoménem pak jsou fatbiky, které nás drtí rozměrem kol 26“ s šířkou pláště 4 až 5“. Fatbiky jsou fajn, baví nás, ale zima pomalu odeznívá a s ní i náš zájem o svezení na těchto extra tlustých kolech, jelikož jsme si v praxi několikrát ověřili*, že zkoušet je honit po hlíně prostě není ono.
*Mongoose Argus / Specalized Fatboy

SingleBe The Plus 29+

reklama

Myšlenka širšího obutí se mi ale stále líbí, a proto mě lákají pluska, která slibují zajímavý kompromis vhodný do většiny podmínek. 27,5+ zní jako velké lákadlo už jen proto, že tato kola při troše snahy nacpete do běžného 29“ rámu (optimálně rozměr 27,5×2,8“). Jak někdo trefně poznamenal v jednom komentáři: „Chtělo by to také 26+, tedy kola, která by udělala ‚skorofatbike‘ ze sedmadvacítky.“

No a pak tu máme zmíněné 29+, což je svým způsobem slušný extrém, ale mohlo by to fungovat. Nečekejme, že se tato varianta radikálně rozšíří, 27,5+ má větší šance díky snadnější adaptaci do současných rámů a vidlic, pro drobné stavitele jako je domácí SingleBe je to ale zajímavá příležitost k předvedení jejich umu a invence.

SingleBe The Plus 29+

O projektu SingleBe The Plus 29+

Abych tu nepovídal pohádky sám za sebe, použijme k představení tohoto nového stroje část popisu jeho tvůrců, především Tomáše Kutina:

quotation-BnR„Cílem projektu SingleBe The Plus bylo vytvořit dobře ovladatelné kolo kategorie 29+, s klasickým středem 73 mm (pro širší a levnější výběr dostupných klik), krátkou zadní stavbou pod 440 mm a s jednopřevodníkem vpředu. Díky designu oblasti za šlapacím středem vznikl dostatek prostoru pro pláště 29+ (Surly Knard široký 78 mm) a také pro převodník o velikosti až 36z usazený na klasickém pavouku na pozici třetího převodníku (řetězová linka 57 mm).“

„K docílení správného řazení v celém rozsahu a neextrémního křížení řetězu je zadní náboj vyosený směrem doprava o 6 mm, což má pozitivní vliv i na výplet zadního kola, jelikož takto mají dráty na obou stranách stejnou délku a jsou tedy rovnoměrně napnuté.“

„Po prvních pár metrech jízdy na plusku jsem byl velice překvapený, jak kolo reaguje na povely jezdce – skoro bych ani nepoznal rozdíl od devětadvacítky v zatáčivosti. Ve srovnání se zkušenostmi s 26×4.0 fatbikem je kolo opravdu velice dobře ovladatelné, proto se z mého pohledu jedná o krásný celoroční univerzál.“

SingleBe The Plus 29+

Inspirace z USA

SingleBe The Plus je velice zajímavým kolem, které přináší jeden výjimečný prvek, ono posunutí kazety ven o 6 mm. Ruku na srdce, SingleBe není prvním, kdo něco takového udělal, jelikož stejnou filosofii razí také slovutný Cannondale na svém modelu F-Si*, který jsme si loni názorně představili. Důvtipné mi ale u SingleBe připadá, že namísto toho, aby se někdo „obtěžoval“ s návrhem nových klik, či přesněji o 6 mm posunutého unašeče (pavouku), stačí použít vícerychlostní klasiku a jediný převodník bouchnout na pozici největšího převodníku.
*Shodou okolností do týdne přistane v naší testovací garáži

Pokud by vám přitom vadilo, že na klikách zůstává zbytečný materiál navíc, můžete nasadit rukavice, ochranné brýle a zapnout brusku! Jen bacha, ať si měkkým hliníkem nezanesete klasický brusný kotouč určený spíše k obrábění oceli!

SingleBe The Plus 29+

Kdy se na tom svezeme?
Jak jsem, tuším, již naznačoval v původním článku o WTB a 27,5+, již nyní máme předdomluvenou zkoušku středně tlustých kol, které se pokusíme narvat do pevného RB CRR 290. Stejně tak se chci ale domluvit s Tomášem Kutinem a půjčit si od něj toto velké Plusko, pokud na to bude prostor. Hodně by mě totiž zajímalo, jak to jezdí! Tak snad již brzy…

Více o tomto kole na webu
SingleBe.com
nebo na facebooku SingleBe

Foto: SingleBe

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kamil Holub

    Ať se na mě kluci nezlobí,…takový krásný rámy umí udělat a ta pevná vidlice je na tom jak svařená z lešeňářských trubek…

    Ta se opravdu designově dost nepovedla. 🙁

    • Vidíš, a mě se zrovna ten její industriální vzhled dost líbí 😀

      • Martin Saal

        prave se tu rozplyvam nad tou vidlici, jaka me prijde krasna..

  • Lukasbiker

    ad: „Relativně mladým fenoménem pak jsou fatbiky, které nás drtí rozměrem kol 26“ s šířkou pláště 4 až 5“. Fatbiky jsou fajn, baví nás, ale zima pomalu odeznívá a s ní i náš zájem o svezení na těchto extra tlustých kolech, jelikož jsme si v praxi několikrát ověřili*, že zkoušet je honit po hlíně prostě není ono.“ … možná by stálo za to si pořádný fatbike ještě vyzkoušet v terénu…. a ne „honit si ho na hlíně“…

    • Loni jsme drtili Specialized Fatboy v bikeparku Dolní Morava a ani to mě nepřesvědčilo, že bych s tím měl chtít jezdit jindy než v zimě nebo v létě po pláži… Ale jasně, najde se řada lidí, co s jsou schopní jezdit na fatbiku celý rok. Proto gustu…

      • Kamil Holub

        Najde se celá řada lidí, co jsou schopní jezdit na silničce celý rok… 😉 😀

        • Tomu se taky divím 😀 Rád se svezu, když je na to čas, ale prach a bláto mě táhnou víc :DD Nebo mráz a sníh na fatbiku 😉