RST – inverzní vidlice, teleskop a další kousky

RST-inverted-suspension-fork-prototype-startUž je to nějaký čas, co se odehrála Taipei International Cycle Show 2015. Letos to vypadá, že se zde příliš zásadních novinek neobjevilo, spíše menší inovace. To ale tak úplně neplatí o značce RST, která zde odhalila několik konceptů a nových produktů.

Začněme novinkou nezajímavější, která sice zatím nemá vlastní jméno a s její výrobou se počítá až do modelového roku 2017, přesto bychom ji jen těžko mohli nechat stranou. Jedná se totiž o inverzní, nebo-li up-side-down vidlici pro XC a trailové využití, podobně jako je tomu u RockShoxu RS-1. Nové RST by přitom mělo být jeho přímým, a nejspíš i výrazně levnějším, konkurentem.

Co nabízí inverze od RST

Plánované inverzní RST by mělo nabídnout zdvih v rozsahu 100 až 140 mm při hmotnosti velice rozumných 1700 g! Podobně jako RS-1 od RockShoxu se i zde počítá pouze s koly průměru 29“, či lépe řečeno dnes i rovnou s parametrem 27,5+. Oproti karbonovému RockShoxu spoléhá RST na magnesiový monocoque horních nohou a korunky, která je sama o sobě hodně bytelná. Spodní (vnitřní) nohy pak budou v relativně běžném XC průměru 32 mm.

RST-inverted-suspension-fork-prototype02

reklama

Další výhodou pro praktické nasazení, opět proti RS-1, je relativně standardní osa v novém rozměru Boost 110, který SRAM/RockShox oficiálně představil minulý týden, tedy s osou v rozměru 15×110 mm. Dle webu BikeRumor.com se při návrhu koketovalo s použitím 20mm osy, avšak počítačové simulace ukázaly pouze minimální nárůst tuhosti proti „patnáctce“, který neobhájí nárůst hmotnosti. Nový otevřený standard 15×110 mm tak přišel více než vhod.

Na snímcích to není tak úplně vidět, ale dle všeho by měly být vnější (horní) nohy vidlice na svém profilu lehce oválné, což by mělo podpořit tuhost celku. Uvidíme, do sériové výroby je ještě daleko. Až se ale prodej této vidlice rozjede naplno, bude možná snazší se dostat právě k ní než k RS-1, kterou jsme zatím zkusili jen vysloveně letmo.

RST-inverted-suspension-fork-prototype01

RST-inverted-suspension-fork-prototype03

RST-inverted-suspension-fork-prototype04

RST-inverted-suspension-fork-prototype06

RST-inverted-suspension-fork-prototype08

RST Elev8

Sedlovka RST Elevate, nebo také Elevator (výtah), by měla být odpovědí této asijské značky na záplavu teleskopických sedlovek mnoha dalších výrobců. Informací o ní zatím mnoho nemáme, přitom je už známo, že by se na trh měla dostat snad již letos v červnu, s cenou cca 250 USD na americkém trhu.

RST-Elev8-stealth-dropper-seatpost-prototype01

RST-Elev8-stealth-dropper-seatpost-prototype03

RST Rogue 27,5+

Možná trochu okrajová, přesto rozhodně zajímavá je nenápadná novinka RST Rogue 27,5+, tedy rozšířená verze stávajícího enduro modelu (najdete například na Authoru Patriot Evo), která staví na novém standardu předního náboje, či přesněji řečeno osy 15×110 mm (Boost 110). Primárně je určena pro kola 27,5+ nebo klasické devětadvacítky.

RST-Rogue-275plus-suspension-fork01

RST Renegade

Poslední perličkou z Taipei Show budiž novinka nesoucí jméno RST Renegade. Tato fatbiková vidlice by mohla přinést, díky příznivé ceně, funkční odpružení mezi širší pole tlustých kol. 32 mm silné vnitřní nohy, vzduchová pružina, tlumení komprese a odskoku a zdvih 80 až 120 mm. Dostupná bude s rovným nebo tapered sloupkem řízení. Takové jsou základní parametry.

Srdce českého fandy přitom může potěšit myšlenka, že nová vidlice byla prezentována na domácím stroji Author Su-Mo! Že by předzvěst rozšíření modelové řady authoráckých tlusťoušků?

RST-Renegade-fat-bike-fork01

RST-Renegade-fat-bike-fork03

Foto/původní článek: BikeRumor.com

Kind Shock – bezdrátový teleskop

KS-LEV-Electric-02Ať to není jen o RST. Na Taipei Show byla k vidění i následující bezdrátová elektronicky řízená teleskopická sedlovka Kind Shock. Základ zcela evidentně využívá konstrukce osvědčené sedlovky KS LEV Integra či Remote, kdy je pouze ovládací lanko nahrazeno malým piezoelektrickým motorkem. Ten, na příkaz jezdce, otevírá a zavírá řídící mechanizmus v sedlovce.

Aktuálně se jedná o druhý veřejně prezentovaný prototyp, který má do sériové výroby zřejmě ještě docela daleko už jen proto, že vyžaduje použití rozměrné a těžké baterie. Bezdrátové dálkové ovládání na řídítkách je ale proti objemnému akumulátoru krásně titěrné. Doba jde ale rychle kupředu a možností, jak napájet energeticky poměrně skromný motorek, se jistě pár najde. Otázka je, zda skutečně toužíme po tom, aby veškeré ovládání na kole převzala elektronika, dráty, či bezdrátový přenos?

Ano, ušetřila by se hromada starostí s údržbou a výměnou lanek a bovdenů, zejména těch tažených vnitřkem rámu, přibyla by ale starost o další baterku. Jestli to ale nedopadne tak, že se do nábojů vrátí nová generace zdroje energie (dynamo), do rámu se elegantně schová jeden centrální akumulátor a vše potřebné se bude dobíjet přímo za jízdy. Mohlo by to jít až tak daleko, že místo toho, abyste dobíjeli doma kolo, si cestou na kole budete dobíjet mobil, chytré hodinky apod. Ale to jsem se zas jednou nechal unést svou barvitou fantazií!

Foto/původní článek: PinkBike.com

KS-LEV-Electric-01

KS-LEV-Electric-03

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Crazym

    Netuším jak mají tu sedlovku vyřešenou ale ten systém kdy bych nemusel mít žádné lanka, baterie by byla součástí sedlovky a pokudmožno rychle vyjímatelná něco jako baterie do mobilu se mi zamlouvá. Pokud motorek jen otvírá a zavírá řídící mechanizmus tak standartní baterie vydrží hodně dlouho, moc neváží a není problém mít dvě a střídat je v nabíječce. Sem s tím 🙂