Zazimování kola – Jak na to?

Zazimování kola – Jak na to?Začátek zimního období jsme, pravda, trochu prošvihli, avšak pokud je vaše kolo stále zablácené od poslední podzimní vyjížďky a stojí jen tak pohozené ve sklepě či v garáži a vaším novoročním předsevzetím bylo dát jej do kupy, zazimovat, či pomalu přichystat na novou sezónu, přicházíme s praktickými radami právě včas!

*Pozn. – následující text je prvotinou nováčka v naší redakční sestavě, mladého hocha s přezdívkou KiBo, který sám projevil zájem o spolupráci s naším webem a „na zkoušku“ sepsal následující rady.

Rád bych zároveň upozornil na to, že jsme záměrně nešli příliš do hloubky a nerozebírali detailně jednotlivé kroky. Cílem bylo především shrnout vše, co je vhodné udělat, než uložíte kolo k „zimnímu spánku“, a nepřímo vás motivovat, či vyprovokovat, abyste svému jednostopému mazlíčkovi věnovali trochu času a pozornosti dříve, než na něm vyrazíte s plnou parádou do nové sezóny.

Text: Dominik Živný (KiBo) / Foto: Štěpán Hájíček
Řada z vás si možná pod pojmem „zazimování kola“ nic moc konkrétního nepředstaví. To ale neznamená, že to není důležitý bod v celoročním programu údržby vašeho kola. Nejsme žádní svatoušci, i my občas zavřeme na podzim kolo do sklepa a necháme ho tak až do jara! To ale není zrovna ideální postup, jelikož materiál pod nánosem bahna může trpět, reznout a ukrývat různá nemilá překvapení. Tudíž pokud chcete mít na jaře kolo hezky vypadající a navíc v plně provozuschopném stavu, zkuste postupovat podle následujících bodů:

1. Výrazem zazimování je myšleno to, že kolo připravíme, aby v klidu, v teple a v suchu přečkalo zimu. Pokud tedy na něm nejezdíte celoročně. Nejdříve ze všeho začneme očistou. Ideální je, můžeme-li si kolo upnout do stojanu (pro snazší manipulaci). Poté z něj sundáme obě kola, abychom měli lepší přístup ke všem záhybům rámu.

2. Nachystáme si kyblík s vodou a rovněž i vhodný čistící prostředek – v redakci používáme například Dirt Juice od Juice Lubes. Dále si připravte koště, houbu a také jeden suchý hadr na finální osušení, plus jeden starší na řetěz a jiná extra špinavá místa. Kolo poté důkladně umyjeme.

3. Je-li rám čistý, vrhneme se na přehazovačku, přesmykač, ale i pastorky. Pomůže hadřík, nebo třeba starý kartáček na zuby.
Zazimování kola – Jak na to?

4. Důkladná očista řetězu je sama o sobě náročnějším úkonem, přičemž cest k vysněnému cíli (čistému řetězu) je hned několik. Než se ale pustíte do jeho důkladné očisty, zkuste použít měrku nebo posuvku, ať neplýtváte silami, pokud by byl řetěz na konci své životní dráhy! A rovněž zkontrolujte zuby na převodnících a na kazetě. Abyste si pak případně nový řetěz hned nezničili na vymačkaných zubech.

Očista řetězu
a) řetěz můžeme sundat (používáte-li rychlospojku) a odmočit ve vhodném rozpouštědle. Nafta a podobné divočiny jsou snad již pouhými dozvuky minulosti, radši investujte pár korun do bikového odmašťovače, který je šetrný k přírodě i vašim rukám.
b) řetěz vydrhneme ručně přímo na kole (hadrem nebo třeba starým kartáčkem na zuby)
c) řetěz vypereme v pračce na řetěz – nejsnazší a obvykle i nejúčinnější metoda
Zazimování kola – Jak na to?

5. Kolo je nyní perfektně vyčištěné, proto máme ideální příležitost k tomu důkladně prohlédnout celý rám, jestli není někde větší škrábanec, oděrka nebo nedej bože prasklina. On totiž i malý škrábanec dovede velké věci, co se týká koroze (pokud nemáte karbonový rám). Možné koroze – neplatí jen pro ocelové rámy, i hliník umí slušně korodovat – se zbavíme tak, že inkriminovaná místa přetřeme korozivzdornou barvou (syntetickou).
Zazimování kola – Jak na to?
Takto odřený rám pod bovdenem je poměrně běžná věc. Pomůže kapka syntetické barvy a také aplikace samolepky proti dalšímu odírání.

6. Doposud jsme se věnovali samotnému rámu, nyní je čas důkladně očistit a zkontrolovat také obě kola.

– děravá duše vás jasně upozorní na možný problém nízkým či nulovým tlakem. Náprava je jasná – duši zalepit nebo vyměnit
– v případě bezdušových systémů počkejte s doléváním těsnícího mléka až na jaro, ať vám přes zimu v kolech zbytečně nezestárne
– než kola odložíte, či usadíte zpět do rámu, projděte boky plášťů, zda se někde nenachází „tržná rána“. Ať vás to případně nepřekvapí a neodstaví hned zkraje první jarní vyjížďky.

Zazimování kola – Jak na to?
Boky plášťů jsou OK. Ráfek utrpěl něco šrámů od kamení, ale to se prostě stává. Takováto oděrka je pouze kosmetická vada.

7. Nyní máme hotovou kompletní očistu a kontrolu kola, proto se přesuňme k mazání
– začal bych s lanky a bovdeny řazení, případně brzd
– když budete u toho, zkontrolujte, zda nejsou zralé na výměnu (roztřepené, polámané atd.)
– poté se věnujte řetězu a mazivo na něm nechte klidně přes noc zaschnout
– čepy zadní stavby se obvykle nemažou, tedy jsou-li na zapouzdřených ložiskách (tzv. průmysly)
– naopak máte-li zadní stavbu na kluzných pouzdrech (např. Turner, Santa Cruz, Rocky Mountain atd.), pak byste čepy měli určitě vyčistit a znovu máznout. Nebo o to požádat vaše „servisní středisko“.
– nezapomeňte rovněž na vnitřní nohy vidlice a pístnice tlumiče. Zde je ideální silikonový olej, či přímo pro tento účel navržené mazivo – např. Fork Juice (Fork Juice test)
– poslední, co nám zbývá namazat, jsou plochy, kde dochází k tření. Budete-li důslední, použijte trochu vazelíny na náboje, hlavové složení, na pedály atd.
Zazimování kola – Jak na to?
Povolit lanka, nakapat olej, nechat vyvzlínat a poté pořádně rozhýbat.

Zazimování kola – Jak na to?
Na vnitřní nohy vidlice patří silikon nebo Fork Juice. Nikoliv na můstek. To mu trochu ujela ruka při focení…

Zazimování kola – Jak na to?
V redakci mažeme vidlice Fork Juicem

Zazimování kola – Jak na to?
Zapouzdřená kuličková ložiska čepů zadní stavby nemažte! Přiměřená očista s hadříkem v ruce ale rozhodně nevadí!

8. Jako poslední bod programu bych nechal kontrolu brzd. Zejména míru opotřebení destiček, vystředění třmene, házení disku atd. Kvalitu kapaliny pohledem těžko zhodnotíte. Sami si ale zkuste vzpomenout, kdy jste ji nechali naposledy vyměnit nebo systém alespoň odvzdušnit?

9. Hurá, nyní máme kolo připravené na zimní spánek. Umístíme ho proto na co nejméně vlhké místo – třeba do pokoje nebo do sklepa, kde nemrzne. Balkón není zrovna ideální! Pláště necháme běžně nafouknuté, řazení raději povolené (nejmenší, nejmenší) a kolo pro jistotu zamčené.

Teď už mu jen zamávejte a těšte se, až bude zase teplo a vy spolu znovu vyrazíte do akce. Byla-li vaše zimní údržba poctivá, budete mít o to větší radost, že vaše kolo hezky jede a vše na něm krásně funguje.

Dominik Živný

A takhle se s dnešním modelem (GT Helion Carbon Pro) jezdí

GT Helion Carbon Pro – trail Horizontála from BikeAndRide.cz on Vimeo.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Zdeněk

    Ještě bych doplnil, že je dobré namazaný řetěz po zaschnutí maziva otřít hadrem, aby se na něj zbytečně nechytaly nečistoty. Na mytí kola (i auta) se mi osvědčil smetáček.

    • Záleží také na druhu maziva. Třeba oleje na bázi vosku se prakticky otírat nemusí, nebo by vlastně ani neměly. Ale jinak máš naprostou pravdu. A košťátko používám také, to jsem tam tuším i někde zmínil v textu.

  • ptáč

    Ahoj, je vhodné snížit tlak ve vidli a tlumiči nebo je to jedno?

    • Nic tím rozhodně nezkazíš. A pokud budeš kolo „ukládat k ledu“ na delší čas, tak by to bylo vhodné, aby se snížilo zatížení uvnitř vidlice/tlumiče. Jen si to pak nezapomeň na jaře dofoukat 😉

  • maximus

    Osobne tedy nezimuju, pac jezdim celorocne, ale mozna bych doplnil, ze je dobry vyndat kliky a mrknout na stred. I kdyz se kolo umyje docista do cista,tak stred trpi asi nejvic rekl bych. Delam to alespon 2x rocne. Vzdycky najdu nejakou tu hlinu a vlhkost v ramu prave dole ve stredu.

    • Dobrý tip. To určitě stojí občas za to. Možná bych jen doplnil, že je někdy lepší to s údržbou vyloženě nepřehánět. Kamarád třeba tak dlouho čistič střed až strhnul závit. Shodou okolnosti jsem tohle kolo od něj po čase za pár drobných koupil a musel to lepit a nakonec nechat vyvařit. Je to trochu alibismus ale občas je jednoduší nechat věci tak jak jsou, alespoň „dokud to jezdí.“ A pak holt po delším intervalu vyměnit celý díl, když prostě odejde. Ale zase to nesmí být tak, že s ním odejde půlka kola. Např. příliš starý řetěz dokonale zničí kazetu i převodníky. Dost mudrování, jednoduše platí „na vše s citem“ 😉

  • Pingback: Zazimování kola – Jak na to? | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()