Turner Burner 275 – TEST

Turner Burner 275 - testZa téměř čtyři roky existence webu BikeAndRide.cz se mi do ruky dostaly různé exkluzivní kousky, ale pokaždé, když se tak stane znovu, je to pro mě velký svátek! Stejně tomu bylo i v případě Turneru Burner, což je již druhé kolo této kultovní kalifornské „garážovky“, které jsme měli tu čest osobně vyzkoušet.

Na Turneru Burner je zadní stavba záměrně vytažená nahoru i proto, aby se omezilo „mlácení řetězu“.

Turner Burner 275 - test

Říkejte mi „Zlatíčko!“ Zlaťoučký Tlumič Fox Float CTD Kashima disponuje celou škálou nastavení útlumu komprese, DW-Link ale tyto berličky nepotřebuje!

Turner Burner 275 - test

Dnes už poněkud nezvyklý pohled – RockShox Reverb s hadicí vedenou po rámu. Ale i tak to funguje!

Turner Burner 275 - test

Burner, jak jsem psal již v článku popisujícím naše společné první dojmy, je modelem, který se v nabídce Turneru opakovaně objevoval a mizel po téměř celou dobu existence této značky. Za tu dobu se vyprofiloval ze spíše sportovního univerzála v čistokrevný trail-bike. Jeho poslední generace těží z výhod licencované zadní stavby DW-Link (používají rovněž značky Pivot a Ibis), která jezdci nabízí solidních 140 mm zdvihu a je příbytkem pro kola průměru 27,5“, což je ale poslední roky takřka povinnost.

Těžko to popsat…

Dnes si jen v rychlosti prohlédněme jeho rám, jelikož „ono se to těžko popisuje“. Poměrně štíhlé trubky hlavního trojúhelníku a spousta ručně či na CNC mašinách obráběných prvkům, z nichž je jako 3D Tetris poskládána partie okolo středu a také celá zadní stavba. Tohle se musí vidět naživo a nejlépe na nelakovaném rámu, jaký měl loni testovaný Turner Sultan 29. Osobní obhlídka ruční práce a důmyslnosti jednotlivých detailů jsou prvním krokem k pochopení „Proč je ta hlína drahá jako uhlí?“ Další argument se vám vyjeví před očima, jakmile se rozjedete!

Ty vo…, vždyť to jede jako můj pevňák!

Tohle je jeden z nejčastějších „prvních dojmů“, když usednete na některé z kol se systémem DW-Link. Pomineme-li řešení automaticky (mechanicky či elektronicky) zamykající tlumič (Ghost/Lapierre E:i Shock, Specialized Brain apod.), pak právě DW-Link je absolutním králem efektivity! Ano, najdou se i jiní silní hráči, SantaCruz a VPP, Giant a Maestro, Lapierre a X-Control, ale málokde vás kolo takhle „nakopne“! I když právě Lapierre X-Control na lehkém rámu… Není to ale pouze o raménkách poskládaných po chuti „Dejva“ Weagla (DW-Link), která si dle svého doladil David Turner (Turner Bikes), ale také o rámu jako takovém.

Klame tělem

Možná to na první pohled nevypadá, ale stejně jako je lehoučký, je tento rám i tuhý. Ono hodně záleží i na výpletu kol a nutno přiznat, že obruče ZTR Arch by snesly ještě trochu práce s tenzometrem, aby se alespoň přiblížily našim setům Spank Oozy Evo co se tuhosti a efektivity přenosu sil týká. Ale i před tím, než jsem si na hodinu zalezl do dílny a jal se dotahovat výplet zadního kola (neříkám, že jsou kluci z Protocycles lemplové, prostě se to povolilo, jelikož se zadní kolo nedávno přeplétalo), to jelo jako ďas a po dotažení ještě lépe.

Kdyby se na to šlo se skutečně pořádnou mechanizací (nevím, jak velkou sílu napnutí drátů tyto ráfky vydrží), netuším, co by se pak ještě dělo! Už takhle jsem si říkal, že v tom rámu je snad elektromotor. „Tolik síly v nohách přeci nemám!“ A když jsem Turnera půjčil Zedovi při naší společné vyjížďce, viděl jsem už pouze jeho záda. Tedy spíš šmouhu v dáli, barevný flíček kdesi na vrcholu kopce!

Návrat v čase

Akcelerace a rychlost jízdy na Turneru Burner jsou čímsi výjimečným, až se děsím toho, co se stane, když jednou David Turner umotá podobné kolo z karbonu. Zatím se do toho pustil jen u sportovní devětadvacítky Czar. Přijde-li pak i Burner jednou na uhlí, bude snad akcelerovat již při pouhém pohledu na kliky.

Nicméně výrazem „návrat v čase“ jsem myslel, že se vrátíme zpět na začátek klasického scénáře našich testů a řekneme si něco o posedu, ovládání atd. I když… Jak mi řekli kluci z Protocycles, kteří Turnery do ČR dováží: „Víš, mi jezdíme spíš takové ostřejší enduro, tak jsme si Burnera naladili víceméně na sebe. S Foxkou 34 a 150 mm vepředu, s extra krátkým představcem a 800 mm řídítky je to taková malá lehká mrška, která zvládne vše od lokálních trailů (Písek a okolí) po bikepark (např. Špičák)!“

Turner Burner 275 - test

reklama

Velká integrovaná (demontovatelná) patka je efektní i efektivní zároveň, už by to ale pomalu chtělo Direct Mount…

Turner Burner 275 - test

Ta černá bambulka vlevo od spodního oka tlumiče je luxusně zamaskovaný čep zadní stavby…

Turner Burner 275 - test

Kluzná pouzdra (maznice) se pomalu, ale jistě vrací do módy. David Turner je ale na svých kolech používá odnepaměti.

Turner Burner 275 - test

Jízdní projev na míru jezdce

Jak mi pak dál řekl Vít, alias Indián, když se Burner postaví čistě na 140 mm, dopředu se nasadí třeba lehčí Fox 32, použije se o něco delší představec (80-90 mm dle velikosti rámu), je z Burneru rázem docela jiné kolo. Takový svižný a hravý trail-bike, namísto extra charizmatického drtiče s vytetovaným nápisem na čele: „Já sjedu vše!“ On totiž delší představec o něco zklidní jinak poměrně živé řízení a kolo je pak ve výsledku více vyrovnané.

Není to na tebe už moc?

Takto jsem se musel s Burnerem občas docela prát, ale jako vždy jde hodně o zvyk. V první řadě tu byla 800 mm široká řídítka Chromag BZA a stejnojmenný představec standardu 35 mm! „Hele, nebude to na tebe moc široké?“ ptal se mě Indián. „Ani nápad,“ zněla má odpověď. Když jsem pak kolo vracel, říkal jsem si: „Sakra, jak jsem kdy mohl vůbec jezdit s něčím užším?“ Ono hodně záleží na poměru délka posedu/šířka řídítek. Ale vzhledem ke kratičké „kostičce“ Chromag BZA 35 jsem neměl s „osmy sty“ problém. Snad jen občas byla sranda, když jsem zjistil, že se nevejdu mezi stromy. To abych potrénoval manuál a X-up.

Boj na život a na smrt

Jak již bylo naznačeno výše, v daném set-upu bylo ovládání Burneru hodně svérázné. Na jedné straně slušná stabilita předku díky vysoké a tlusté vidlici (Fox 34, 150 mm), dále podpořená mou oblíbenou pryží Schwalbe Hans Dampf (tuhle gumu miluju s každou jízdou víc a víc a to jsem spíš „Maxxisák“). Zároveň ale kratičký představec Chromag činil předek hodně živým až místy lehce zbrklým.

Chtělo to jednoduše pevnou ruku a pevné nervy, pak se ale dalo sjet takřka vše. Úplně na 100% mi tenhle projev nesedl na super technických a strmých trailech na Brdech, tam bych uvítal více celkové stability, ale jinak v tepu a na mých „klasických“ trialových skalkách jsem neměl jediný problém. První vyjížďka přinesla chvíle hledání společné řeči, pak ji naštěstí vystřídala již jen takřka neutuchající radost.

Psací stůl hadr!

Dříve, než se posuneme k odpružení a komponentům, dovolte mi se na chvíli zastavit u posedu, který je rovněž ovlivněn individuální skladbou kokpitu a výbavy. Tady se setkalo několik nestandardních faktorů. Na mě spíše vyšší rám (19“ / L), vyšší vidlice a s ní i vysoko posazená řídítka, která navíc byla extrémně široká a na kraťoučkém představci. Vím, že se opakuju, jen bych rád popsal, proč mi přišlo, že byl posed až radikálně krátký a navíc i dost vzpřímený. Pokud si ale troufnu hádat, tak s M-kovým rámem, 140mm vidlicí a „normálním“ představcem a řídítky bych se určitě cítil více trailově a méně freeridově.

ODPRUŽENÍ

Již v úvodu jsem se rozplýval nad tím, jak je Burner a jeho zadní stavba krásně stabilní při šlapání, což je čistě mechanická záležitost. Nebo spíš kinematická. Proto se můžete zvysoka vykašlat na páčku CTD na tlumiči. Ono je zde jeho 3×3 nastavení tlumení komprese vlastně jen proto, že nejvyšší model s „Kašičkou“ (Kashima Coating) se bez těchto „zbytečných“ hejblátek ani nevyrábí!

Vezmu to názorně

Jedu v lese do kopce, na rovné cestě se zadek prakticky nehne a já si frčím jak s elektrokolem. Pak přijde první kořen, druhý a desátý a… Nic! „Tam byly nějaké kořeny?“ Ano, co do aktivity a podpory přítlaku jsou na světě i lepší systémy, třeba GT a jeho Path Link, ale málo kde se snoubí tak pevný dojem na klikách s takovou citlivostí bez dalšího „ale!“

Turner Burner 275 - test

28,6 mm? 31,8 mm? Málo! Nový standard průměru uchycení řídítek je 35 mm! Ve spojení s délkou 800 mm to rozhodně dává smysl. Pro technické disciplíny jasná volba!

Turner Burner 275 - test

Střed a opora čepu zadní vidlice „visí“ na vyfrézované 3D klícce – pokud Turnera nepřeválcuje karbon, pak se nejspíš dočkáme 3D tisku takovýchto částí…

Turner Burner 275 - test

Osa DT Swiss 142×12 mm sedí v poměrně robustním pouzdře. Praktické jsou též vložené válečky nesoucí závit pro šrouby třmene zadní brzdy.

Turner Burner 275 - test

Chcete vhodný příměr?

Velice pěkně přitom zadek běhá i na rovině na rozbitých pěšinách a rovněž i při pořádné enduro divočině. Je prostě krásně aktivní a přitom se nepropadá, netvrdne a nemá problém ani s velkými nárazy, jelikož na konci kroku přirozeně tuhne. Chcete nějaké srovnání? Nejblíže k projevu DW-Linku na Turneru má, dle mého, Giant a jeho Maestro. Ostatně takový Giant Trance a Trance SX by se mohly považovat za Burnerovy (ne)přímé konkurenty.

Tedy myšleno po stránce základních jízdních vlastností. Turner je ale samozřejmě cenově někde jinde a srovnávat nelze image jednotlivých značek, cenu a tak podobně. Tohle srovnání představuje spíše „matematický model“, záchytný bod, abyste si mohli udělat vlastní představu dle kola, na kterém se máte možnost svézt a nezůstali odkázáni na „říši snů“.

KOMPONENTY

Je zajímavé, nebo skoro až děsivé, jak velké rozdíly mohou být mezi vidlicemi Fox z jednoho ročníku. Už jsem měl letos v rukách Foxky 32 (2014), které bych hodil z okna (Cannondale Trigger), jiné, jež chodily krásně mechově již po vyndání z krabice (Canyon Spectral), ale také třeba tenhle kus – Fox 34 Factory Series – který prostě fungoval! Ano, je to top model s „Kašičkou“, ale když si vzpomenu na první zkušenost s Ghostem Cagua 2013, kde byl Fox TALAS 34 (2013) rovněž s Kashimou, tak to byl průs…

Stále bych asi neřekl, že Fox 34 dosahuje kvalit RockShoxu Pike, i když chodí hezky. Minimálně, když se pořádně namaže, na což mám doma Fork Juice (rovněž od Protocycles). Foxka po aplikaci tohoto mazání na bázi silikonového oleje byla hezky citlivá, aktivní, jen někdy ve zdvihu zmizela větší část jejích zlatých vnitřních nohou, než bych si vyloženě přál. To je ale poslední dobou problém všech moderních „vzduchovek“ (RockShox Pike, Fox 34, SR Suntour Auron. atd.) Budu muset zkusit to vložkování (u RockShoxu tzv. Bottomless Token).

Pohon a brzdy

Vše plně v režii Shimano XT, takže až na moje klasické „nemám rád brzdovou páku SH XT a její krapet měkčí chod“ žádné výhrady nebo zásadní postřehy nemám. Snad jen menší ze dvou převodníků byl na můj vkus o něco větší! Ale vzhledem k tomu, že je tohle kolo stavěné na zakázku, nemá cenu něco podobného vůbec řešit. Prostě si objednáte, co budete chtít, třeba 1×11 – doporučuju SRAM X01.

Chromag

Těchto kanadských „srdcových“ komponentů pocházejících přímo z Whistleru, přestože nejsou vůbec levné, je poslední dobou vidět všude okolo dost a dost. Koukněte na Red Bull Rampage 2014, kolik borců tam mělo sedlo a další díly Chromag. Mě se hodně líbila 800 mm široká řídítka BZA a stejně tak i maličký, ale bytelný představec stejného jména. Moc příjemné bylo i sedlo Lynx DT, o kterém jsem vlastně ani nevěděl a pedály Scarab, ale to je jen drsnější parťák našich Contactů, takže starý známý.
*Pozn. – více informací a praktických postřehů ohledně komponentů Chromag najdete v připravovaném článku – RB IQ 575 – KOMPONENTY

Obutí

Na Turneru byla velice zajímavá kombinace plášťů. Původní „bačkory“ Kenda Nevegal John Tomac Signatures vystřídal totiž Hans Dampf od Schwalbe. Tedy přesněji pouze vepředu. „Hanzík“ na předku a „Tomac“ vzadu, to byla poměrně účinná úderná dvojka jak ve filmu Postradatelní (nejlepší je druhý díl a závěrečná bitka Stalloneho a Van Damma). Hans Dampf na to, že jinak moc nemusím Schwalbe, mám vážně hóódně rád.

Je to guma hezká na pohled, sympaticky kulatá na profilu, s velkým objemem a jednoduchým, o to však účinnějším kostičkovým vzorkem á la motokros! Je možná trochu těžší, ale drží pekelně, je dokonale předvídatelná, docela jede a hlavně, na rozdíl od papírovek RoRo a RR, ji jen ta nezničíte. Jen se prý u měkké směsi po čase trhají špunty, ale to je celkem logická cena za ultimátní grip! A Nevegal vzadu? Držel, vydržel a zabíral. Kdysi jsem ho považoval za marku jistého záběru, ale už je to, upřímně, trochu old-school.

Turner Burner 275 - test

Spojení ZTR Arch EX 650b a Kenda Nevegal „John Tomac“? Proč ne! Ale snažit se do toho nacpat duši, to byl nadlidský úkon!!!

Turner Burner 275 - test

Klasické gripy ODI Ruffian zakázkově vyrobené v designu Turner – aby to ladilo.

Turner Burner 275 - test

Praktické poznámky

Obruče ZTR Arch mají můj respekt – jak může tak lehký ráfek tolik vydržet? Nechápu! Trochu jsem se trápil s „bezdušizmem“, ale vlastně nešlo o nic zásadního. V zadním kole vyschlo mléko, a když jsme nasadili rezervní duši, tak se nám podařilo plášť lehce říznout. Nakonec to vyřešila samolepící záplata zevnitř pláště, nová porce mléka a ustálení přes noc. Ráno jsem měl sice trochu „bobky“, že zas najdu splasklou gumu, ale nestalo se! No a vepředu, když to krapet ucházelo, jsem dolil dva tři panáky mléka a taky pohoda! Díky pane “ target=“_blank“>Rubena!

Turner Burner 275 – závěr

Nový Burner je velice zajímavé kolo. Mnoho lidí nechápe, jak může být hliníkový rám drahý jako nejeden prémiový karbon. Když ho ale vidíte naživo a když si pak vyskočíte do sedla a rozjedete se, zjistíte, že ty peníze jsou na kole vidět a jsou z něho cítit. Jasnačka, platí se zde hodně za nápis na spodní trubce, ale tak už to u prémiových a ručně vyráběných produktů bývá. Srovnávat tohle kolo s masovou produkcí nemá cenu, to můžete rovnou poměřovat sériovou Škodovku a vymazlený McLaren Mercedes AMG!

Turner buď milujete, milujete a chcete (máte), nebo je to pro vás naprosto nezajímavé kolo. Tak, nebo tak, je to úžasný stroj – pravda, dosti svérázný, ale výjimečný každým coulem. Pokud se pro něj nadchnete, budete milovat ty chvíle, kdy kartáčkem na zuby čistíte všechny záhyby jeho rámu, jelikož jen tehdy si vychutnáte každý jeden detail. A že jich tu je! Pokud mu nakonec skutečně propadnete, pak budete milovat i každý kilometr strávený v jeho sedle. Tohle je zkrátka zhmotněný sen!

Více informací o tomto kole najdete na mezinárodním webu
www.turnerbikes.com
nebo na stránkách dovozce
protocycles.cz
protocycles_logo

Hodnocení (0-5*)
Faktor zábavy * * * * *
Ovládání * * * *
Zadní stavba (celek) * * * * *
Efektivita odpruž. * * * * *
Citlivost * * * * *
Aktivita * * * *

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Lehkost a překvapivě i vysoká tuhost rámu
Ty detaily a ruční práce… Jestli není lepší pověsit si ho na zeď místo obrazu?
Punc výjimečnosti
Zrychlení a efektivita zadní stavby
Pomoc zadní stavby ve výjezdech
Vyvážená funkce odpružení
Příjemná progrese chodu – nedostanete ho jen tak na lopatky
Všestrannost – může sloužit jako hbitý trail-bike i bláznivá enduro a bikeparková mašina
Miluju široká řídítka Chromag BZA 35 (800 mm)!
Cena, ale to je jen otázka přístupu
Se 150mm vidlicí byla řídítka až zbytečně vysoko
V tomto set-upu
– dost krátký posed
– řízení sice jisté, ale někdy trochu zbrklé (pomohl by delší představec)
– teleskopická sedlovka s vedením hadice mimo rám je dnes poněkud old-school
Primárně je Turner Burner stavěn jako mimořádně svižný a hravý trail-bike, který díky zdvihu 140 mm nabídne více než solidní prostupnost terénem. Není to kolo pro enduro závodníky ani maratonce, i když při troše snahy by asi zvládlo obojí. Je to kolo pro lidi, kteří se chtějí jízdou na něm především bavit. Vzít ho na stezky za barákem, vytáhnout na víkend někam za humna, vyrazit vlakem, autem, letadlem za poznáním a netahat s sebou zbytečná kila navíc. Je to kolo pro fajnšmekry a technokraty, kteří ocení jeho precizní a detailní zpracování, ostré křivky a housenky svarů, které jsou na hony vzdálené často až fádně uhlazeným křivkám většiny karbonových rámů.

Turner Burner 275 - test

TURNER Burner – individuální stavba
Rám Alu 6061
Zdvihy – přední/zadní 140*/140 mm (*na testovaném kole 150 mm)
Vidlice Fox 34 Factory Series FIT CTD, QR15
Tlumič Fox Float CTD, Factory Series, Kashima Coating
Řazení Shimano XT 2×10
Přehazovačka Shimano XT Shadow Plus (10s)
Kliky Shimano XT
Pláště Schwalbe Hans Dampf/Kenda Nevegal – Tomac Signatures
Ráfky Stan’s No Tubes, ZTR Arch
Řídítka/Představec Chromag BZA 35 (800 mm) / Chroomag BZA 35 mm
Brzdy Shimano XT (disky 180 mm)
Sedlovka RockShox Reverb
Hmotnost 13,6 kg (vel. L/19″, bez pedálů)
Délka posedu 50 cm (špička sedla – osa řídítek)
Cena rámu Od 51 990 Kč

GEOMETRIE – Turner Burner 275
Turner Burner 275 - test

Funkce zadní stavby – DW-Link

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    Pěkný. Takže 52tis za rám, co nemá ani pitomej float s kašičkou? To je trošku moc přehnaný. Kroutil jsem se u Knolly, což je taky „garážovka“/“kultovka“ a přesto vyšel o 12tis. levněji. Hmm. Tohle ani „exkluzivitou“ nejde obhájit. Zajímalo by mě, kolik se jich ročně prodá. Myslím u nás.

    Pak k tomu Fork Juicu. Dobrá vidle chodí dobře i bez toho. Navíc stačí naprosto běžný silikon. Tyhle mazadla se dávají hlavně kvůli vynášení nečistot na kluzáky a velmi rychle se vytřou do sucha, tedy účiněk krátkodobý. Jestli něco opravdu dobře funguje a má to dlouhodobější charakter, tak je to spíš Judy butter. U toho je rozdíl po aplikaci (i do vnitřku) opravdu velmi znát na odtrhu.

    XT brzdy – jestli ti přijdou, že mají měkčí chod, tak bývají špatně naplněné. Nepřišlo ti, že je při větší síle, páčka jakoby houbovitá? Jestli ano, tak je to přesně ten případ. Zkoušel jsem několikery, včetně mých XTR a říkal jsem si, jak to dobře brzdí (ono taky ano). Ale pak jsem jednoho dne vyzkoušel XTčka u kamaráda a nechápal jsem. Totálně jiný chod. Mnohem lepší modulace a nakonci to nebyla ta obvyklá houbička. Bylo mi doporučeno komplet sundat a naplnit ve svislé poloze, plus opravdu poctivě vybublávat. Nechápal jsem, koik mikro bublinek po vymačkání ještě bude vylézat (normálně už bych řekl, že je všecho pryč). Proklepat hadičku, párkrát zakvedlat třmenem, zase proklepat a probrzdit. Výsledek jsou totální kotvy bez „houbičky“ Doporučují ctyři sjezdaři z pěti. 🙂

    • No, neprodávají se jak housky na krámě, ale na druhou stranu si myslím, že si kluci z Protocycles nemohou stěžovat na malý zájem. Každou chvíli staví nové kolo…

      Pro mě a moje testování je Fork Juice ideální. nemám rpostor na to, abych každou vidlici rozebral a znovu naplnil. Když to takhle stříknu, tak to sice nevydrží věky, ale rozhodně to pomáhá 😉 Alespoň na chvíli.

      Takto důkladné odvzdušnění asi může ledacos změnit. Pravda, mě se moc nelíbí právě ta „houbička.“ Už jsem jezdil mnoho různých kusů a u všech to byla cca stejné, ale věřím, že to může být i lepší. Stejně mám radši ale¨, i co se tvaru páky týká, Avidy. Jasně, jsou problémové, ale když brzdí, tak brzdí 😉 Ale co, každý má rád něco jiného, tak je to jedině v pořádku.

      Díky za tvoje postřehy.

      • Lukáš Běhal

        K tomu odvzdušnění brzd mám taky jeden tip 😀 pokud znáte někoho, kdo má odsávačku (používá se v autoservisech) a vypadá takto http://obchod.damoslovakia.sk/images/content/produkty/triumf_tools/125_22267_big.jpg
        Taky jsem se nemohl domluvit se svojema SLXama a tohle je paráda. Akorát to chce velkou nádobku na kapalinu (olej). A na mazání vidlice FOX 32 používám silikonový olej od Wurtha. Jednou jsem s tím namazal kamarádovu X Fusion a šlo to poznat 🙂

      • maximus

        Ještě k brzdám. Avidy mám taky vyzkoušený. Jak říkáš, když fungují, tak jsou famózní. Páčka mi tedy tolik nesedí, narozdíl od Shimana, ale modulace je lepší. To bez řečí. Bohužel ta poruchovost a nestálost. I tak jsem víc Shimano typ. 🙂 nebudete mít na delší test Guide brzdy? Hodně by mě zajimala údržba. Resp. Jestli se vyrovnají XTR brzdám.

        • Brzdy SRAM Guide jsem krátce zkoušel na Canyonu Strive CF http://www.bikeandride.cz/2014/06/sram-guide-prvn

          První dojem super, spolehlivost by snad také měla být někde jinde než u Elixiru. Uvidíme… Nejsou už tak ostré jako Elixir, ale jinak paráda. Držím klukům palce ať se chytí. Jinak mě už napadlo požádat o ně SRAM aby příští rok zdobily naše redakční RB IQ 575 😉 Budu muset napsat do Německa…