RB IQ 575 – rozum a cit (individuální stavba)

RB IQ 575 - individuální stavbaJiž dříve proběhla na webu BikeAndRide.cz informace, konkrétně to bylo v článku popisujícím jízdní vlastnosti redakčního RB IQ 575, že tohle konkrétní kolo uchvátilo Zedova otce natolik, až se sám rozhodl pro stavbu vlastního stroje na jeho základu. Zde je krátký příběh o tom, kterak se nové kolo rodilo…

V tomto krátkém popisu bychom vám rádi představili a na fotkách ukázali RB IQ 575 v „civilnějším“ osazení (oproti vymazlenému redakčnímu RB), tak, jak jsme jej spolu s tátou nakonfigurovali.

Základem je standardní „katalogová“ verze Race, avšak s drobnými úpravami v osazení, pro něž jsme využili jak konfigurátor výbavy přímo na stránkách RB-bike.cz, tak i díly které v nabídce nebyly a my je tedy sháněli samostatně. Tedy za drobného přispění Štěpána a jeho kontaktů v rámci dlouhodobé spolupráce BikeAndRide.cz a vybraných dovozců (prodejců).

reklama

Konkrétně se jedná o vidlici SR Suntour Auron RC2, která se na redakčním kole více než osvědčila (dováží BP Lumen – MOC 10 990 Kč) a řídítka Spank Spoon DH/4X v šíři 762 mm (dováží bikestrike.com – MOC 990 Kč). Dále jsme vybrali po osobní dohodě s Petrem Heiníkem „nadstandardní“ ráfky WTB KOM i23 a teleskopickou sedlovku KS SuperNatural, která ještě nedávno byla součástí konfigurátoru.

Více milimetrů, méně gramů

Ráfky WTB KOM i23 nás zaujaly především díky výrazné šířce (vnitřní rozteč 23 mm/vnější 28 mm, což je o 2 mm více než u redakčních Spank Oozy 26AL EVO). Oproti standardně nabízené řadě WTB Frequency mají KOMy vskutku decentní až minimalistický design a jsou navíc o malinko lehčí (papírově -47 g). Vzhledem k absenci širších řídítek v konfigurátoru RB jsme sáhli po modelu Spoon 762 od Spanku, kde číslo u názvu reprezentuje jejich šířku – popravdě mi není jasné, jak na zrovna takové „numero“ ve Spanku přišli…

RB IQ 575 - individuální stavba

Teleskopická sedlovka KS SuperNatural za necelé 4 tisíce byla volbou z rozumu a ač jsem byl zprvu skeptický k absenci dálkového ovládání, lze si na páčku pod sedlem rychle zvyknout. Chod je u ní stejný jako u redakční KS LEV Integra a právě kvůli absenci dálkového ovládání u ní odpadá občasné ladění bovdenu, nutné pro bezproblémový chod Integry.

Na tátově RB IQ 575 jsem se již párkrát svezl a musím říct, že funguje stejně dobře jako naše redakční mašina (redakční RB IQ – jízdní vlastnosti). Řetěz se s řazením Shimano XT 2×10 pocitově posouvá po převodnících přesněji než u redakčního SRAMu X01, byť odezva od řazení není tak výrazná. Když jsem si projel svůj klasický okruh přes Točnou a Závist na kraji Prahy, tak při průletu Ho-či-minem Rubeny Scylla zaplakaly – jsou přeci jen univerzálním pláštěm do lehčího terénu, takže jsem musel z batohu vytáhnout lepení*.

*Nevadí, už jsme objednali všestrannější vzorek Maxxis Ardent 27,5×2,4“ v nejvyšší skládací verzi (maxxis-tires.cz)
**A také postarší sedlo Fizik Dolomiti půjde časem dolů a na jeho místo přijde něco „modernějšího“. Táta ho má ale rád, je na něj zvyklý a nechtěl se ho hned zbavovat.

RB IQ 575 - individuální stavba

RB IQ 575 - individuální stavba

Kolik to hodí?
V této konfiguraci vyšlo kompletní kolo na částku necelých 60 000 Kč, váha přitom ukázala hmotnost 13,1 kg se vším všudy, což bez pedálů činí 12,5 kg (vel. L/19“). Na hliníkový rám, zdvihy 160/150 mm a při dané ceně… Co byste chtěli víc?
Poznámka pod čarou:
Ráfky WTB KOM, vidlice SR Suntour Auron a také Rock Shox Pike a tlumič Monarch Plus od jara příštího roku nově obohatí konfigurátor na stránkách www.rb-bike.cz a budou tak standardními možnostmi volby pro nové zájemce o kola značky RB.
Poznámka pod poznámkou:
Představení tohoto stroje RB IQ 575 se k nám na web dostalo proto, jelikož se jedná o „skoro-redakční“ stroj. To ale neznamená, že byste se se svým miláčkem nemohli celému světu pochlubit i vy! Proto, pokud si myslíte, že vaše kolo je něčím zajímavé, ať zbrusu nové a individuálně postavené, či starší a postupem času odladěné do vaší „podoby snů“, neváhejte a napište nám. Jak vidíte, stačí málo – pár fotek, kratší popis (příběh), soupis komponentů a je to!Pochlubte se se svým kolem – napište mi na stepan(uzená-makrela*)bikeandride.cz

*krapet se bráním proti spamu…

RB IQ 575 – individuální stavba II
Rám AL 7020 T6, systém RB DL
Zdvihy – přední/zadní 160*/150 mm (*SR Suntour Auron)
Vidlice SR Suntour Auron RC2, 15Q-LOC2 – BP Lumen
Tlumič RockShox Monarch RT3
Řazení Shimano XT 2×10
Přehazovačka Shimano XT SGS (10s)
Kliky Shimano SLX (38/24 zubů)
Pláště Rubena Scylla Racing Pro 2.25 / brzy Maxxis Ardent Exo 27,5×2,4″ – Aspire
Ráfky/Náboje WTB KOM i23/RB (Novatec) 15 mm, 12×142 mm
Řídítka/Představec Spank Spoon DH/4X (762 mm) / Race Face Ride (70 mm)
Brzdy Shimano XT (disky 180/160 mm)
Sedlovka Kind Shock SuperNatural 125 mm
Hmotnost 12,5 kg (vel. L/19″, bez pedálů)
Cena kola Necelých 60 000 Kč

Foto: Zdeněk Novák

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Coby dlouhodobý vlastník bílého RBí mám jednu zásadní radu:

    Doporučuji na foto číslo 22. oblepit pruhlednou krycí páskou (nebo follí co prodává Shaman) dolní část trubky rámu. Pokud to jde sundejte spodní vedení bovdenů, kupte dlouhou krycí folii a polepte celou spodní trubku. Hadice od brzdy se vlivem chodu zadní stavby hodně posouvá sem a tam a dře lak. Na mém rámu mám po cca 5ti letech lak prodřen až na základ.

    Podobně doporučuji provést i na hlavové trubce, bovdeny i když mají gumové návlečky často ničí lak.

    Na bílém rámu je jakákoliv oděrka a odřenina vidět na míle daleko.

    • Kari

      S hadicí od brzdy souhlas. Po dvou sezonách mám na stejném místě taky sedřenou barvu až na základ.

    • Zdeněk

      Díky za radu, přetlumočím tátovi. Na redakčním stroji máme brzdovou hadici vedenou spodem pod středem, takže tam problém nehrozí. Chtěl jsem to obdobně přehodit i tady, ale hadice je na to bohužel krátká…

  • Franta

    Sedlovka asi odpruzena nebude ;-). Nicmene komfort ovladani teleskopky z riditek je neporovnatelny s ovladanim nekdy mezi nohama (na sve mam moznost ji ovladat obema zbusoby), tohle je setreni penez na nespravnem miste.

    Celkove, ale pekny stroj.

    • Zdeněk

      Dík za upozornění, opravil jsem to – odpružená skutečně není:-)

  • pet-rum-bum

    jejda Ardent ?

    na prvním švihu 2x cvaknuto vzadu a jednou píchnuto

    dal jsem Tioga DH factory a je pohoda

    Ardenty maj slabý boky a hned se cvaknou nebo prodřou,takže když jsem je jezdil vozil jsem v báglu stříbrnou pásku

    • Zdeněk

      Není Ardent jako Ardent – napočítal jsem minimálně 6 variant. Nevím s jakou verzí máš konkrétně zkušenost, ta naše objednaná má zesílené boky (EXO technologie). Už nějaký ten pátek jezdíme „light“ verzi Ardent Race (3C/EXO/TR) a defekt nepamatuju. Jinak Tiogy Factory DH 2.3 mám už pár let nasazené na pevňáku a do drsného terénu jsou super, ale skoro vůbec nejedou…

  • Pavel Kolařík

    Vysvětlení „numera“ 762 od Spanku je prosté, milý Watsone. Je to kulatých 30″.

  • václav56

    Ahoj, hezké kolo, ovšem na 4.fotce je vidět, že chybí prachovka (brčko) na ochranu vyústění lanka z bovdenu k přesmykači před nečistotami od zadního pláště. Doporučuji doplnit (proč tam není standardně?). Václav.

  • Honza

    Všiml jsem si, že máš přední brzdu na pravou ruku. Jak jsi to řešil?

    • Normálně se prohodily hadice – u Shimana to prý lze i bez odvzdušnění, když je člověk šikovný…

      • Honnza

        Dík za radu, prohození hadic se nevyhnu. Jen mám pocit, že třeba pro Německo se dodávají brzdy normálně, jako na motorku, pravá je přední.

        • Co je „normálně“? Většina bikerů vozí s přední vlevo, alespoň mám ten pocit. Už se jednou stalo, že si Zed prohodil brzdy, já na to zapomněl a pak jsem se v lese málem zabil! Takže za sebe říkám – pojďme to sjednotit!!! 😀

          • Honnza

            No jo, v Česku se kola prodávají jak říkáš, ale kdo jezdí současně na kole a na motorce tak volí obrácenou montáž.
            Ale myslím, že to je v počtu minimum.

      • Kamil Holub

        Ne, „prý lze“… Normálně se to tak dělá. I zkracování hadic. Za celou dobu jsem byl v práci 1x nešikovný a musel jsem odvzdušňovat zadní brzdu, jinak to funguje skvěle, když je člověk „montér Václav“. 😀

        Brzdy vozíš naopak ze zvyku z motorky nebo snad CXka Štěpáne?

        • OK, nejsem proškolený mechanik 😀 Já je vozím normálně, přední vlevo. Ale kolega (korektor) Zed je vozí obráceně a pak se občas „veselé historky“ když si předáváme nějaké kolo. Třeba když jsem na Spectralu jel s obrácenými brzdami a všiml jsem si toho až po cca 15 km jízdy! Asi jsem jel hodně v klidu…

  • Vojta

    AHOJ. Maxxis Ardent 27,5×2,4 – vlezou se do rámu ? Taky u nich uvažuju 🙂 díky

    • Máme tak High Roller II 27,5×2,4″ a žádný problém. Moc místa už okolo není, ale vejdou se!

      • Štěpán Svatuška

        Byl bych s tím opatrný, mně teda Ardent 27,5×2,4 v záběru semtam drhne o zadní stavbu. V testu taky máte High Roller jenom 2,3, alespoň podle fotek.