Schwalbe Procore – obnovená premiéra

Schwalbe Procore - obnovená premiéraSystém zdvojeného pláště Schwalbe Procore jsme vám poprvé představili letos zkraje roku. Tehdy šlo o první produkční generaci, která poněkud nešikovně využívala služeb dvou ventilků, proto bylo potřeba originálních ráfků Syntace. Druhá generace je o kus dál, jelikož nyní lze systém Schwalbe Procore obout na jakýkoliv ráfek s vnitřní šířkou alespoň 23 mm!

Znovu od začátku

O co se tu jedná? Schwalbe se nechalo inspirovat světem motorek a původně ve spolupráci se značkou Syntace* vyvinulo systém obutí, kdy se na ráfek nasadí nejprve malý vnitřní plášť, který je naplněn vysokým tlakem (55-85 psi / 4-6 bar), a přes něj se obuje klasická bezdušová guma, jež si ale vystačí s minimální hodnotou psi. U nové generace je doporučeno 10-20 psi, tedy 0,8 – 1,5 bar.

*Malé doplnění od aktivního čtenáře: „Schwalbe a Syntace na tomto řešení začali pracovat nezávisle na sobě, ale protože se vzájemně znají, tak se spojili ke společné spolupráci.“

Schwalbe Procore - obnovená premiéra

K čemu to všechno?

Základní myšlenka je prostá. Vnitřní vysokotlaká část pečuje o bezpečnost ráfku, zabraňuje procvaknutí a pomáhá stabilizovat vnější pneumatiku. Ta pak, díky poměrně malému tlaku, může aktivně kopírovat terén, tlumit vibrace a tím zásadně dopomoci k vyššímu přítlaku a lepšímu spojení kola s podkladem.

reklama

Z čeho se skládá?

První generace prezentovaná zkraje letošního roku vypadala uvnitř poněkud jinak. Druhá je výrazně zjednodušená, nebo to tak na první pohled alespoň vypadá. Vše je krásně vidět na přiloženém videu. Ale pro pořádek. Základem je hubená duše, přes kterou se obléká ochranný meziplášť – ta modrá věc s nápisem Procore. Aby bylo možné jedním ventilkem hustit jak malou duši, tak i hlavní plášť, je dvoucestný ventilek doplněn o tzv. Air Guide. Takový červený plastový bazmek.

Schwalbe Procore - obnovená premiéra

Vtip celého řešení spočívá v tom, že nejprve se nafouká vnitřní dušička, poté se ventilek povolí, aby se otevřela cesta jeho druhému okruhu, a stejnou cestou foukáte vnější plášť. Vzduch přitom jde okolo malé duše a přes Air Guide a drobné otvory v Procore plášti vniká do velkého pláště.

Schwalbe Procore - obnovená premiéra

Už se na tom závodí a vyhrává

Možná si myslíte, že je to celé slušný nesmysl a možná, že je toto řešení pro mnohé z nás vážně zbytečné. I tak je třeba si uvědomit, že se systémem Procore jezdí, závodí a vyhrává Sam Hill a také Nico Lau. Ač to celé vypadá složitě a určitě nebude snadné tenhle systém obout nebo přezout, hmotnostní nárůst proti běžnému setu je pouhých 200 g/kolo*. Lidé ze Schwalbe přitom tvrdí, že lze zase ušetřit na pláštích, které, přímo určené pro systém Procore, mohou být výrazně lehčí.

*Druhé doplnění: „Ohledně hmotnosti – 200 g/kolo. Jeden z plusů co nebyl zmíněn je, že při tlaku kolem 1 bar se bežný plášť v zatáčce žvejkne a ztratí tlak, čemuž vnitřní duše dokonale zabraňuje.“

Jak to vidím já…

No uvidíme, co na to veřejnost a jak se k tomuto řešení postaví všemocná ruka trhu. Mně se ona základní myšlenka docela líbí. Osobně jsem ještě nepropadl kouzlu bezdušových plášťů, ale spíš jen proto, že nebyla ta správná příležitost. Rád vozím pneumatiky měkčí a „adhezní“, ale zase nemám rád, když jsou měkké moc a pak se nejen v zatáčkách, ale hlavně na odrazech a hranách žvýkají pod rukama. Schwalbe Procore by tedy jezdci, jako jsem já, mohlo umožnit použít poměrně nízký tlak v hlavním plášti (pod 1,5 bar), aniž bych se musel obávat žvýkání pláště a proražení v náročnějším terénu.

Onen nižší tlak totiž vozím primárně na trailech okolo Prahy a v terénech s menší náročností. Když ale vyrazím do hor, obvykle jdu s tlakem k hodnotě 2 bar a někdy i výš, už jen proto, abych předešel procvaknutí. Tolik můj osobní pohled. Snad bude někdy příležitost toto řešení vyzkoušet a pak budeme hnedle chytřejší!

Na závěr doplňme, že Schwalbe svůj systém Procore nabízí pro všechny tři průměry kol (26, 27,5 a 29 palců), při ceně setu 179 Eur. Balení přitom obsahuje 2x duši Procore s patentovaným ventilkem, 2x vnitřní plášť Procore, 2x Procore Air Guide kit – montpáky, Air Guide jako takový, těsnící pásku do ráfku a také těsnící roztok do hlavního pláště.

Více informací na webu www.schwalbe.com/en/schwalbe-procore.html

Foto: Štěpán Hájíček / print screen z videa Schwalbe

Schwalbe Procore - obnovená premiéra
První generace s dvojicí ventilků…

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Mára

    Jen ze zvědavosti by mě zajímalo, kolik třeba Hill fouká… a třeba kolik foukají profi XCéčkaři? (samozřejmě že je to asi trať od tratě)

    • Tak například lehoučká a drobná Emily Batty (XC. Trek 29) okolo 1,4 bar. a Brian Lopes cca 1,8 bar.