reklama

Marikovské Traildorado – nic pro slečinky

Marikovské TraildoradoPo menší odmlce se zpět vrací další díl putování po slovenských horách s partou známou jako Mountain Lovers (MtnLovers.sk). Dnešní díl nás zavede na slovenskou stranu Vsetínských Beskyd/Javorníků, za čáru poblíž Nového Hrozenkova a Velkých Karlovic.

Text, foto a video: MtnLovers.sk

Marikovské traildorado je pravý all-mountain heavy metal – prostě skvělý trail s využitím potenciálu přírody. Chodníčky, pěšinky, sjezdy, zatáčky, krásné, technické sjezdy jeden za druhým. Tento okruh rozhodně není pro slabé povahy a rozhodně není pro každého.

Starý lovecký chodník se tiše vine krajinou Javorníků. Má svou atmosféru, má svůj příběh. Stejně jako Mariková. Vesnice ležící v slovensko-českém pohraničí, obklopená hustými lesy, vesnice, která je 100 krát větší než Vatikán a 30 krát větší než Monacké knížectví.

Horná Mariková je podhorská obec, jakých jsou na Slovensku stovky. To, že zde dolina končí, a že má vesnice svůj charakteristický ráz, jí nijak neubírá na atraktivitě, spíše naopak.

Marikovské Traildorado

My jsme si naplánovali spojení obou variant Traildorada jako okruh se startem a s návratem v Horní Marikové.

Z jejího středu vyrážíme po asfaltce do místní části Vlkov, odtud stoupáme stále v sedle, nejdříve po polní cestě, následně po asfaltové svážnici, dokud nepřijedeme ke křižovatce s modrou turistickou značkou – což je vlastně začátek Traildorada. Bez označení, dokonale schovaný v hustém lese. Proto silně doporučuji GPS nebo místního ridera, protože šance trefit všechny odbočky bez navigace je prakticky nulová.

Na konci května se přes Javorníky přehnala větrná smršť, což mělo za následek, že začátek Traildorada, známý také pod názvem „Marikovský singláč“, byl pořádně zapadán. Podle nejnovějších informací jsou polámané stromy již odstraněny, a tak si můžete vychutnat jízdu bez vyrušení.

Marikovské Traildorado

Od dob, kdy Tono Podstranský spolu s kamarády vysekal lovecký chodník na světlo světa, se Traildorado, díky masivní těžbě, mění prakticky denně.

Velké množství výhledů a slunečních plání si ale neužijete. Temné hvozdy, husté lesy a úzké cestičky plné kořenů a kamení, takové je Traildorado a na to je třeba se připravit. Trail běží po vrstevnici, jednou nahoře, jednou dole, bez výraznějšího flow. To je ostatně hlavní důvod, proč nemusí sedět každému.

Je to trail, který si žádá tvrdých chlapů, nebo tvrdých holek, co se nebojí výzev. Neboť jakkoli se to může zdát absurdní, s každou další návštěvou úroveň zábavy stoupá. Rockgardeny se již nebudou zdát až tak kamenité, kořeny natolik kluzké, dropy až tak velké…

Marikovské Traildorado

Občas se před vámi otevřou i výhledy na Marikovskú dolinu,

Při přesunu k druhé části, tzv. nové variantě (označené jako 2.0), si podobně jako já nejdříve zanadáváte na lesáky. Neskutečný maglajz, větve rozházené po celé šířce svážnice a 30 centimetrové rigoly plné bláta zvednou ze židle i klidnější povahy, jako jsem já.

A pak už hurá na dvojku. Kratší celková délka je kompenzována nároky na techniku. Jednak jezdcovu, jednak na bajk. Vyšší zdvihy jsou výhodou, celopéro povinnost.

Marikovské Traildorado

Kameny jsou větší, větve mohutnější, celkově je dvojka mnohem divočejší než jednička. Jakoby se překonala neviditelná bariéra. Ráz krajiny se mění, atmosféra také. To co oči vidí, je zřejmé hned a co nevidí, si uvědomíte při další zastávce. Úzká cestička zaříznutá v prudkém svahu vás nenechá ani na chvíli vydechnout. Aby toho nebylo málo, celé to vrcholí ve spodní části freeridové trati Ráztoka.

My se ale oklikou vracíme až téměř do sedla Adámkov, kde se znovu napojíme na modrou TZ a po hřebeni pokračujeme přes Kaniakovu skálu směrem na Orgoňovu Kýčeru. Zpočátku do kopce s několika těžkými stoupáními, později dlouhým, kamenitým sjezdem přes sedlo pod Orgoňovou Kýčerou až do Horné Marikové.

Žlutá turistická značka nás vyplivne ve středu vesnice, přesně naproti hospodě. Když jsem tu byl naposledy, právě se odehrával dojezd rovinaté etapy TdF s Petrem Saganem v hlavní roli. Až tady jsem si naplno uvědomil lokální patriotismus jednoduchých lidí. Až tady mi docvaklo, co jsem právě zažil, až tady mi došlo, jaký krásný kout Slovenska to je.

Ať si říká, kdo chce co chce, pro mě je Traildorado jeden z nejlepších trailů na Slovensku a spolu s Minčolem a Považským Inovcem, hrdě uzavírá top 3. Navzdory jeho kvalitám se ale z výše uvedených důvodů masovou záležitostí nikdy nestane. Naštěstí!

PS: pokud vás zajímá zvukový záznam rozhovorů v hospodě při TdF, poslouchej zde. Ano, neodolal jsem a celé jsem si to na památku a pro potěšení nahrál. Nedalo se jinak…