Specialized a 650B / Stumpjumper FSR Evo 650B

Specialized 2015 | Specialized a 650BPo včerejším představení vidlice RockShox RS-1 na stroji Specialized pokračujeme dnes lehce monotematicky další novinkou ostrého „S“ pro rok 2015. Je jím přechodový trail až lehce enduro model Stumpjumper EVO, zcela nově na středních kolech! A při té příležitosti si řekněme i něco víc o značce Specialized a parametru 650B.

Slovo úvodem

Když na svět začaly prosakovat informace o tom, že se i slovutný Specialized, poslední dobou až chorobný propagátor devětadvacítek napříč VŠEMI kategoriemi, pustil do stavby středních kol, říkali jsme si: „Hurá! Konečně dostali kluci americký rozum a nebudou nás nutit jezdit i v těžkém terénu na velkých obručích.“ Jenže to byla pouhá fikce.

A praxe?

Ta je prostá. Specialized jako takový stále vnímá devětadvacítky jako svůj primární cíl a prostředek pro dosažení ideálních jízdních vlastností u drtivé většiny kol. Snad jen vyjma dirtové a slopestyle řady P.Series. Zkrátka, jak říká marketingové heslo: „Bigger is Better“ [Větší je lepší]. Střední kola – Spešl jim neřekne jinak než 650B, jelikož označení 27,5“ je poněkud zavádějící – jsou přitom v řadách této značky brána spíše jako znouzectnost či nutný doplněk. Jinak řečeno, „když to lidi chtěj!“

Specialized 2015 | Specialized a 650B
Specialized Demo na kolech 650B

reklama

Parametr 650B proto v modelovém roce 2015 najdeme jako volitelnou alternativu u strojů Stumpjumper FSR Evo, Enduro FSR, jako jedinou možnost na sjezďáku Specialized Demo a pak také u dostupných pevných strojů Rockhopper 650B, Pitch 650B (Pitch je zpět, ale jen coby levné pevné kolo pro „náctileté“) a dámského hardtailu Jynx 650B.

Specialized 2015 | Specialized a 650B
Nová podoba hardtailů Rockhopper, v levnějších verzích na kolech 650B

DH a 27,5“? ANO!

Poměrně zajímavý a možná lehce opomíjený je fakt nasazení středních kol (650B) do sjezdové řady Demo (Status zůstává u 26“). Zde, troufám si odhadovat, půjde o hezky dotažený a vymazlený bike, který maximálně těží z většího průměru. Ostatně vlna středních kol na DH mašinách je zřejmě stejně nezadržitelná jako u všech zdvihově nižších kategorií.

Kde se láme chleba?

Jak již bylo zmíněno, Specialized nepřistupuje ke kolům parametru 650B (27,5“) jako ke spáse a nové víře, kterou stojí za to slepě následovat, ale spíše jako k alternativě, kterou si trh jednoduše sám vyžádal. Proto k adopci „mezirozměru“ přistupuje u modelů Enduro a Stumpjumper FSR Evo dosti šalamounsky. Jestli si to dobře pamatuju a správně tomu rozumím, tak u Endura byl použit přední rámový trojúhelník ze stávající šestadvacítky (ta tímto rokem končí), na něj byla nasazena delší 27,5“ vidlice a poupravena byla délka zadní stavby, aby se do ní vešlo o fous větší kolo.

Když si tak vedle na monitoru prohlížím obrázky Endura 29 a Endura 650B, zdá se mi, že rámy nejsou rozhodně stejné. Verze 650B má vyšší střed, snad i kratší hlavu, nasazená jsou více zvednutá řidítka atd.

Specialized 2015 | Specialized a 650B
Specialized Enduro FSR Comp 650B

Zato Stumpjumper FSR Evo!

Na prezentaci se zástupci značky dobrovolně přiznali k tomu, že u Stumpu Evo použili původní devětadvacítkový rám, respektive přední trojúhelník, upravili zadní stavbu a vidlici doplnili o zhruba centimetr vysokou podložku mezi korunkou a hlavovou trubkou. Zní to šíleně? Je to šílené! Nechci působit předpojatě, ale sorry, takto se přeci nová kola nedělají! Alespoň by je takto neměla dělat značka, která tvrdí, že na trh neuvede žádný produkt dříve, než si je na 100% jistá jeho přínosem a funkčností!

Specialized Stumpjumper FSR Evo 650B – v praxi

Je to vtipné, nebo spíš smutné? Zástupci značky se bili v prsa, že kola na parametru 650B jsou, minimálně v kategorii all-mountain a enduro, pouhým doplňkem sortimentu, další možností volby pro zákazníky. Prostě taková okrajovka. Jenže co se stalo, když jsme byli propuštěni z přednáškové místnosti, nakrmeni, vystrnaděni z pokojů, převlečeni a připraveni do akce? „Co byste si chtěli půjčit, pánové?“ zněl dotaz pracovníka v půjčovacím stanu. „Něco na středních kolech. Enduro nebo Stumpa 650B,“ zvolali jsme sborem. A odpověď? „Enduro tu není, Stumpíci jsou rozpůjčovány.“

Specialized-650B-20
Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo 650B

To se nedá popsat…

Stručně řečeno, o nanejvýš okrajové kolo byl nanejvýš velký zájem. Po druhé jízdě na lanovce, když jsem nejdřív zkoušel vidlici RockShox RS-1 na Spešlu Era FSR, jsem se konečně k jednomu Stumpu Evo 650B dostal. Ale možná jsem ho ani neměl zkoušet! Už na lanovce mi jeden z kolegů totiž říkal, že na tom jel a… „To se nedá popsat, to si musíš zkusit sám!“ Další podobná zkušenost mě čekala o pár jízd později, když jsme nad tímto kolem láteřili společně s jiným přítomným testerem.

Specialized 2015 | Specialized a 650B
Podložka mezi korunkou a hlavovou trubkou! Proč?

Abych nechodil okolo horké kaše…

Já vlastně nevím, jak bych měl jízdní vlastnosti a projev tohoto kola popsat. Vše začíná u nepřirozeně vysoko položených řidítek, skoro jako na FR či DH kole. A to máte v ruce pouhých 150 mm kroku. Příběh pokračuje podezřele živým a v prudkých padácích až nervózním ovládáním a končí ne zrovna příkladnou poslušností v utažených zatáčkách. Kolo je zde stále nějak dlouhé. Přiznám se dobrovolně, že po dvou jízdách jsem začal přicházet na to, jak Stumpjumper FSR Evo 650B funguje, kde a jak mu popustit otěže, aby dělal to, co od něj chci. A nakonec jsem si začal i slušně užívat klopenky ve spodní části trailu.

Specialized 2015 | Specialized a 650B

Jenže…

Jenže je to takové nedotažené a nepřirozené. Na to, jak jsou kola této kategorie na parametru 650B u ostatních značek krásně jistá a čitelná (např. AGang Patriot, RB IQ575, Ghost Cagua, Lapierre Spicy, GT Force atd.) je Stumpjumper FSR Evo hrozně toporný. Proto snad nemá cenu se tím více zaobírat. Vícero z přítomných jezdců a novinářů se na konci press kempu shodlo na tom, že tento bike udělal Specialized všem snad na truc. Jakoby Stumpa na středních kolech naschvál odfláknuli, aby tím do světa MTB vyslali jasnou zprávu: „Vidíte, my jsme vám říkali, že 27,5“ je nesmysl! Jedinou cestou vpřed je 29 palců!“

Souhlasíte? My rozhodně ne!

Foto: Štěpán Hájíček
Specialized 2015 | Specialized a 650B

Specialized 2015 | Specialized a 650B

Specialized 2015 | Specialized a 650B
MTB 26″ je definitivně po smrti!

Specialized 2015 | Specialized a 650B
Veselá banda BikeAndRide.cz (kousek od chaty Slaměnka)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Snip

    Něco podobného jsem čekal. Kol Specialized jsem měl již několik, ale po jejich až nechutné propagaci 29″ jsem s touto značkou skončil. By mě zajímalo, čím indoktrinovali všechny prodejce Specialized, jelikož nebyl jediný obchod, kde by mně netlačili 29″ – tady už ani nejde říct doporučovali.

  • maximus

    jj 26tky po smrti. Tak na pět/šest let, než začnou marketingově tahat na světlo užásné výhody máleho průměru kol. 29tky budou už málo a tak je nahradí 39er…atd. Kecy, prdy, beďary.

    • ksichtchyně

      hmm ja su rad např. že svuj par let stary teocali narvu do auta tak akorat , poježdění s ním je taky dobré, kdežto kola 275 a 29 musím cpát na střechu

  • Tomáš Dudek

    Ahoj nemáte někdo skušenosti s kolem yt capra. Hodně se mi líbí a je to horký kandidát na můj enduro bike. Pokud by měl někdo jiný typ prosím o radu může být klidně levnější a nemusí to být karbon. Děkuji za rady a tipy ahoj.

  • Luboš

    Z testování stumpa 650b mám naprosto stejný pocit! Nervozní, neklidný a shodně se mi stavilo „na zadní“ (jestli to bylo krátkou zadní stavbou?) Tohle kolo jsem z možnosti nákupu vyřadil.
    Takže furt zůstávám u varianty enduro, jen nevím zda-li 650b nebo 29, na 29er se mi jezdilo úžasně. Případně jestli počkat na novýho Striva AL nebo Commencal meta AM…

  • Pavel

    Nevite kde by se dala sehnat takova podlozka pod korunku co ma tenhle stumpie? Potrebuju o fous zvednout predek (1,1/8) a nechce se mi kupovat vetsi vidli.

    • Zeptej se za čas v CIncept Storu jestli se jim tam nějaká neválí. Nebo poprosit šikovného frézaře…

  • Ano, říkalo se to tam, že to ve S udělali naschvál. Enduro 650b mi přišlo jako super kolo, i když s většími průměry kol bojuju stále a já osobně bych to nechtěla.

  • Bohužel to s 29 nebyl dobrý tah a jsou na ústupu.Bohužel si to musí přiznat

  • Tomáš Dudek

    nevíte někdo kdy by měl být představenej agang patriot evo. nevíte jestli by měl být těžký jako patriot. díky

    • Patriot Evo bude k vidění na Eurobiku za dva týdny. Hmotnost? Dle specifikace. Luxusní „závodní“ setup rozhodně těžký nebude.

  • Jirka

    Na svých 170cm jezdím Stumpa Evo v 29 a nemám si na co stěžovat (velikost S). Kolo jsem nekupoval v prodejně tudíž jsem nebyl naočkován prodejci ohledně 29. Na 27,5 kolech jsem seděl a byl jsem rozhodnutý koupit. Nicméně Velotest fest mě přesvědčil, že i s 29 se dá krásně jezdit v terénu. Na Rychlebech taky nebyl žádný problém. Méně řešit, více jezdit 🙂

    • Roman

      Tak ono taky v Rychlebech žádný velký terény nejsou a nic extra technického taky ne. Jezdil jsem jak epika, stumpa i cambera v 29″ a nechtěl bych to. Už jen enduro 29″ bych chtěl vyzkoušet, páč na něj slyším docela pozitivní reakce.

      • Jirka

        A co tam tedy je když ne terén? To můžeš říct o všem. No když chce být člověk zaujatý, tak si důvod vždy najde. Na 99% ježdění v ČR to bude stačit a na DH trať se s tím cpát nebudu.

        • Roman

          Takové pohodové ježdění, nic náročného, dá to každý kdo někdy jel na kole.
          Nikomu 29″ neberu, ale já jezdím pro zábavu a tu mi 29″ nějak nepřináší a nejsem sám, zvláště na našich trailech, kde je všechno prudké a zavřené.

  • Kvituju, že jste nepodlehli PR kecům a pěkně to proprali 🙂 To, že je to Spešl neznamená, že je to to dokonalé.

    • Nové Demo Carbon 27,5 vypadá krásně, ale tohle je prostě ostuda, to ať se na mě nikdo nezlobí…

  • DirtPalo

    Enduro, jedině Enduro 650b. Na dealer eventu 2014 na Dolní Moravě jsem měl možnost ten bike vyzkoušet, počasí stálo za nic, ale i přes to šílené bahno a vodu jsem toto kolo vychvaloval až do nebes, žádné mě takhle nenadchlo… Těším se až dorazí za mnou.
    I´m specialized!