reklama

reklama

GT Force X (2015) – první dojmy

GT Force X - v sedleMinulý týden jsme si udělali „rekreační“ zájezd na Rychlebské stezky, zkusili nové rodinné traily a „náhodou“ narazili na prezentační akci Aspire určenou pro jejich obchodníky. Díky tomu se nám naskytla příležitost půjčit si na místě několik nových kol – GT Helion nebo také GT Force X, o kterém si dnes povíme více.

Vezmu-li to oklikou, přes GT Helion, jež jsme si prakticky představili již před časem v rámci našeho reportážního tripu do Nového Města na Moravě, musím znovu zmínit, jak moc je tohle parádní kolo. Při pouhých 110 mm zdvihu jde o skutečně zábavný bike, který se neztratí ani na Rychlebech. Osobně jsem zde měl možnost sedlat jednu z karbonových verzí a to na trailu podél Černého potoka, kde Helion letěl jak namydlený blesk. Karbonová varianta má až neskutečný odpich, pokud si dobře nastavíte odpružení, tak jej skoro nemusíte zavírat, přitom ze svých 110 mm kroku dokáže vydolovat větší než malé množství komfortu.

Tolik GT Helion!

Helion jsem osedlal, jak již bylo zmíněno, při cestě okolo Černého potoka, když jsme se vydali objevit nové rodinné traily, jež vás od Vidnavy zavedou zpět do Černé Vody. Zde jsme také udělali několik promo-fotek pro Aspire a Rychlebské stezky, jejichž titulární sponzor je právě značka GT. Druhý den už bylo volněji a my si mohli vybrat kolo, jaké jsme chtěli. Když se mi do cesty připletl karbonový GT Force X, nebylo co dál vybírat. Kola průměru 27,5“, zdvihy 160/150 mm (P/Z), vidlice Fox 34, tlumič Fox Float X, sada Shimano 1×10, pláště Continental atd.

GT Force X - v sedle

Tohle mě nebaví! Půjč mi RB!

Zajímavé je, že jsem tohle kolo nejprve vrazil do ruky Kubovi a jemu jeho projev moc nesedl. Když jsme si pak kola vyměnili, já mu dal redakční RB IQ 575, on mně GT Force X Carbon, byli jsme vlastně oba spokojeni. Na novém GT Force jsem už letos jezdil, dokonce na karbonovém kousku, Force X (model 2015) jde ale kousek dál. Ono tajemné „X“ v názvu značí robustnější stavbu, silnější vidlici a „zanedbatelně“ vyšší zdvihy – vepředu 160 namísto 150 mm. Zdá se to jako málo, ve skutečnosti se ale tohle kolo docela změnilo.

GT Force X - v sedle

Nedej na první dojmy!

Můj zcela první dojem byl vlastně kladný – líbil se mi krátký posed i pocitově vysoká aktivita odpružení. Trochu mě ale zarazil styl řízení, které jakoby trpělo prodloužením kroku vidlice. Už klasický GT Force byl hodně stabilním kolem, jak ale popsat Force X? Zcela upřímně, zpočátku mi připadal až dost toporný, pomalý a navíc se občas i nepříjemně lámal (padal) do zatáček. To vše mě „obtěžovalo“ především při jízdě nižší rychlostí a při potřebě proplétat se pozvolna mezi kameny. Jak ale jednou vzrostlo tempo jízdy, a že to Kuba najednou v sedle RB IQ 575 hnal, bylo GT Force X jako ryba ve vodě.

Zmenšený sjezďák

Přiznám se, že na prvním trailu jsem s ním ještě trochu bojoval i v tempu, ale to vše zmizelo po pár desítkách minut jízdy, respektive počalo se rozplývat s okamžikem, kdy jsme sjeli po Sjezdech k hradisku a začali znovu stoupat k Dr. Wiessnerovi. Jako bych při tomto klidném tempu měl větší možnost se s kolem sžít a pochopit jeho projev. Ano, GT Force X je extra stabilní, v nižších rychlostech může být až lehce toporný, neznamená to ale, že je neovladatelný! Jde jen o to přijít mu na chuť, přežít cestu nahoru, což překvapivě nebylo při pouhých deseti převodech až takovým utrpením, a pak si užívat každý sjezd.

GT Force X - v sedle

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Autopilot

Kuba si sice stěžoval, že ho GT moc nebaví, jelikož se „nedá moc řídit“. Respektive jako by řídilo samo. Ano, je pravda, že vysoká stabilita vedení vám dává možnost posunout se lehce vzad, držet pevně řidítka, zatnout zuby a pálit to dolů kolmo hlava nehlava. Na trailu zvaném Sjezdy jsem si zrovna tohle krásně užíval a cítil se jako v sedle malého sjezďáku. Na ostatních kamenitých trailech jsem byl také občas rád za extra stabilitu navíc, jinak jsem ale kolo ovládal, jak bylo potřeba.

Bez šlapání na Super Flow

Poměrně bez kompromisů jsem si s GT Force X užil Super Flow a řezal zatáčky jednu za druhou a snažil se jet bez šlapání a pokud to šlo i bez brzd. GT Sensor, s kterým jsem tu řádil loni, byl na Super Flow díky výraznější mrštnosti přeci jen lepší, ale ani na GT Force X jsem rozhodně netrpěl.

GT Force X - v sedle

Pruží, nepruží

Stran odpružení na GT Force X vám toho dnes vlastně moc neřeknu. Na Rychlebkách jsme totiž obvykle jeli dolů takové pecky, že jsem toho moc kolem nestihl vnímat. I když… Tak jako základní Force, i Force X je krásně aktivní. Není to ten typ houba, co sežere úplně vše. Přeci jen určitá část hmotnosti jezdce zatěžující střed, coby součást zadní stavby, je zde znát, ale to vlastně nevadí. Díky tomu je zadek i při plně aktivních 150 mm kroku příkladně efektivní.

Bez řečí bere menší nerovnosti a srdnatě si poradí se vším ostatním. Ona určitá blokace funkce zadní stavby vahou jezdce je přitom znát jen občas, respektive poznáte ji, jen pokud máte přímé srovnání s jinými koly obdobného ražení. Zkrátka to funguje a basta. V tuto chvíli to nemá cenu více rozebírat. GT Force X máme slíben k zapůjčení do klasického redakčního testu, takže ho ještě proklepneme na našich dobře známých trailech a pak se uvidí!

GT Force X - v sedle

GT Force X - v sedle

GT Force X - v sedle

GT Force X - v sedle