Rocky Mountain Altitude 750 MSL – v sedle

DSC_0731 copy

Testovali jsme karbonový enduro stroj Rocky Mountain Altitude! V recenzi se dozvíte, jestli je opravdu tak univerzální jak se říká a jestli přitahuje víc dívčích pohledů než jeho konkurence.

Když jsem měl před dvěma týdny vrátit testovací Lapierre Spicy 327 Štěpánovi, do telefonu mi prozradil, že domů od něj nepůjdu po svých. To mohlo znamenat v podstatě jen dvě věci, buď se mi chystá zlámat nohy a nebo pro mě má nějaký nový bike na test. V opatrném očekávání toho druhého jsem tedy onoho inkriminovaného večera na Spicy prolétnul Prahou ke Štěpánovi a vzápětí ho vyměnil (kolo, ne Štěpána) za krásného karbonového Rocky Mountain Altitude 750 MSL.

Už jste o něm slyšeli?

Rocky Mountain je enduro kolo se zdvihy 160 mm nad oběma koly a se všemi moderními standardy, na které si vzpomenete, včetně střední velikosti kol. Osazení testovaného modelu bylo koncepčně velice podobné předchozímu testovanému Lapierre, ale Rocky dostal navíc i teleskopickou sedlovku Rock Shox Reverb Stealth. A také přední rámový trojúhelník z uhlíkových vláken. Komponenty se pohybovaly ve střední třídě v režii Sramu a Race Face a odpružení bylo z továrny značky Fox.DSC_0727 copy

reklama

Na devět způsobů

Před časem prolétla bikovými médii vlna PR od Rocky Mountain o jejich novém systému RIDE-9. Můj testovaný Altitude ho implikoval, jako jedna z vlajkových lodí značky, samozřejmě také. Pomocí čtyř kamenů v horním uchycení oka tlumiče se dá změnit geometrie kola a charakter pružení ad absurdum. Celkem je možné s imbusovým klíčem a jistou dávkou trpělivosti vymyslet až devět nastavení a udělat z Altitude vše od atomové ponorky až po sprchu s masážní hlavicí. Alespoň tak to tvrdí výrobce.DSC_0732 copy

Nahoru…

Na test jsem si vybral klasické domácí traily v okolí Prahy. Musím říct, že rám RM je opravdu tuhý do všech možných i nemožných stran a pláště Continental Mountain King na svůj objem a masivní vzorek velice dobře jedou. Jízda po asfaltu nebo do kopce v terénu byla svižná a kolo si přímo říkalo o stoupnutí si do pedálů. Na řidítkách je mezi množstvím hadic a bovdenů schovaná i páčka dálkového ovládání CTD komprese tlumiče Fox Float. Zezačátku jsem si jí nevšímal, ale systém SMOOTHLINK od Rocky Mountain je velice aktivní a záhy tak byla náležitě oceněna.

Jezdit na Descend mód kdekoliv jinde než cestou dolů je na Altitude dost namáhavé, ale po přepnutí do režimu Trail jede mnohem lépe, než byste očekávali. V počátečním nadšení jsem si také trochu zkazil dojem nastavením RIDE-9 v maximálně sjezdovém módu. Kolo pak působilo při výjezdech jakože každou chvíli vyskočí a uteče. Proto doporučuji být v tomto ohledu prozíravý a možnost „slack and low“ si nechat jen do bikeparku. Ani tam se totiž Altitude neztratí.DSC_0756 copy

 …a dolů!

Po chvilce hraní si s nastavením uchycení tlumiče a s tlaky jsem nakonec našel příjemný zlatý střed pro můj styl ježdění v dolní pozici RIDE-9. Chod zadního pružení Rocky Mountain mi pak, za mírné pomoci páčky dálkového ovládání tlumiče, sednul přesně tak akorát cestou nahoru i dolů. Zadní stavba chodila aktivně, ale přitom hospodárně. Geometrii se mi zase povedlo vyladit do příjemné neutrality, fantazii se zde meze prostě nekladou.

Vidlice Fox Float 34 ze záhadného důvodu dokonce chodila méně po dorazech než její dvojče, které jsem testoval na Lapierru dříve. V tomto ohledu zkrátka nebylo co vytknout. Brzdy Avid Elixir brzdily obstojně a s příjemnou modulací a krátký představec v kombu s rozumně širokými řidítky padl dobře do ruky. Gripy se pohybovaly na stupnici tvrdosti někde mezi korundem a diamantem, ale naštěstí je to stokorunová položka.DSC_0742 copy

Co bych vygumoval

Během ježdění na Altitude se mi stále vracela jedna představa. V ní vcházím do vývojového centra značky Continental, vejdu do kanceláře Senior Junior Brand Super Managera zodpovědného za pneumatiky Mountain King a brutálně ho tímto pláštěm (v kevlarové verzi) zaškrtím. Výše jsem tvrdil, že MK dobře jedou a za tím si stojím. Jedou velice dobře dopředu. A také do stran. Tak dobře, že prakticky nejdou zastavit! Minimálně do té doby, než je píchnete, rozříznete nebo procvaknete, což nastane asi tak po pěti vteřinách jízdy na hladkém asfaltu. Všechno najednou!

Zpočátku testu jsem chtěl dát svému Altitude pěkně za uši, ale rychle jsem si to rozmyslel a jezdil hezky polehoučku. Ať bylo sucho či mokro, ať už jsem jel po jakémkoliv povrchu a s jakýmkoliv tlakem v pláštích, bál jsem se jako už dlouho ne. Dávno překonané výzvy na domácích trailech se nehezky osvěžily a dokonce se objevily mnohé nové a nepoznané. Pokud máte na Rocky Mountain zálusk a nechcete originálním způsobem spáchat sebevraždu, prostě Mountain Kingy hned po koupi vyměňte. Hned!

DSC_0740 copy

A co dalšího?

Když už jsem u té kritiky, opět mě mrzela absence rockringu nebo bashguardu chránících velký převodník. A nezlobil bych se ani za frikční brzdu ramínka přehazovačky, protože řetěz padal častěji, než bylo zdrávo (*klasická přehazovačka SRAM X9 byla ale pouze na testovacím vzorku, sériová kola mají X9 Type 2 s třecí spojkou). Na druhou stranu, opravdu se mi líbilo vnitřní vedení hadic a bovdenů. Ačkoliv je na řidítkách pekelná změť kabeláže, vzápětí vše mizí v rámu a ničemu nevadí. A sedlovka Reverb Stealth fungovala bezchybně a je hyper elegantní. Koneckonců celý Altitude je krásné kolo, ale to je čistě subjektivní záležitost.

DSC_0735 copyRocky Mountain Altitude bych označil za velmi šmrncovní, rychlý, příjemný a neokoukaný enduro exemplář, se kterým neuděláte chybu. Má neuvěřitelný sexappeal a jak často píše ve svých novinových sloupcích o autech Jeremy Clarkson, je to přesně ten případ vozu (kola), který zaparkujete před domem a než vejdete, tak se ještě jednou ohlédnete. V naší republice by to dopadlo spíš tak, že než se ohlédnete, bude kolo v orezlé dodávce na cestě do Polska, ale určitě chápete co se snažím říct.

Za fotografie děkuji Pedrovi a jeho bleskovým schopnostem.

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Příjemná geometrie, která se dá donekonečna ladit díky systému RIDE-9
Aktivní, ale progresivní pružení a které se opět dá vyladit dle vaší libosti
Tuhý rám
Široká řidítka a krátký představec
Výborná teleskopická sedlovka
Kolo vypadá prostě skvěle
Pláště jsou zkrátka k ničemu
Hodilo by se nějaké zařízení proti padání řetězu (v sérii je přehazovačka SRAM X9 Type 2)
Ultra tvrdé a klouzavé gripy
Velké množství bovdenů a hadic na řidítkách
Pro ty, kteří chtějí něco originálního a neokoukaného. Pro zkušenější jezdce, kteří si poradí se systémem RIDE-9 a kteří jeho možnosti nastavení dokážou dobře využívat a vymačkat z kola univerzálnost a vyvážené chování v každé situaci. Altitude je spíše závodní náčiní, než kolo na běžné turistické ježdění a je třeba s tím počítat.
Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Míraa

    Kde je problém v těch pláštích? Nějak jsem to z toho nepochopil, nedrží do stran a nebo se snadno defektí tím, že to nejsou ProTection? Mám protection a maximální spokojenost. Váha ve srovnání s konkurencí dobrá, jedou, vedou, zatím nezklamaly. Pro upřesnění jsou to 2.4 na ráfku 23 mm vnitřní šíře bez duší.

    • Nedržely do stran, nebrzdili a defektili. Ale jo, bude to nejspíš jen to základní směsí a absencí ProTection.

  • Mikuláš

    Ahoj Míro,
    byla to ta úplně nejobyčejnější verze a s dušemi, která se s bezdušovými a lepšími asi nedá srovnávat. Jely hezky, ale byly nepříjemně nepředvídatelné, ustřelovaly a nebrzdily. Než jsem si začal dávat pozor, tak jsem si seškrábal kůži z půlky levé ruky a zhmoždil prst. Měl jsem také tři defekty neznámého původu za tři dny ježdění v nijak zvlášť krutém terénu. Pláště jsou každopádně subjektivní záležitost.
    M.

  • pet-rum-bum

    čus týfus parťáku
    opět supr report
    s helmou takže za jedna ze slohu

  • Dantess

    Taky nemám s Mountain Kingama problém. Je to ale asi podle typu, já se na kevlar vyprdl, na předek si dal obyč s drátem 2,2 za nějakejch 350,- . Po rovnějším povrchu pěkně valí a v hrubým terénu mi dobře drží, hlavně když se zakousnou boční výstupky v náklonu. Vzadu mám Schwalbe Nobby Nic.

  • Zdeněk

    Jak je myšleno, že jde spíš o závoďák, než sportovní kolo? Poměrně o RM přemýšlím na příští rok a do teď jsem Altitude bral jako pěkného šviháka, se kterým není problém celý den jezdit a zároveň s možností si jej nastav na nedaleké traily a stezky a užívat si sním. Všiml jsem si, že máte stystém stejně nastaven, jak bych jej měl já…:-) tedy alespoň na 1. jízdu…

    • Určitě ne tak, že by byl nepohodlný. Je to jednoduše špičková závodní raketa, která rozhodně není za pár drobných. Za své peníze ale dostaneš ultimátní stroj! Pokud do něj tedy budeš investovat, tak díky systému RIDE-9 si jej můžeš nastavit jak budeš potřebovat. Respektive jednou tak a jindy onak. Pro člověka, který systém RIDE-9 využije už jen proto, aby si kolo nastavil na sebe, je to velký přínos, pro jedince, který využije různý projev při různém druhu ježdění to je doslova požehnání 😉

  • Martin

    Zdar všichni! Mohli by se lidé kteří na něm jeli vyjádřit co se týče použitelnosti na náročnejší ježdění(EN závody, bikeparky) .

    Moc by mi to pomohlo. Díkes 😉

    • Když z principu nebudeš bát o drahý karbonový rám pak nevidím problém. Správně nastavit RIDE9, dát tam víc progrese a dáš s tím vše co budeš chtít. Já si cvičně projel Všenory DH a velká pohoda 😀