reklama

reklama

Five Ten Cyclone SPD – praktické představení

Five Ten Cyclone SPDDost možná jste si již všimli, dle několika letos vydaných článků, že máme v redakci hned několik modelů bot značky Five Ten. Po představení novinek – Five Ten Freeride VXi Elements a 5.10 Freerider VXi jsem i já konečně našel čas na to sepsat pár řádků o mých botách s logem Pět Deset – konkrétně něco málo zkušeností a postřehů týkajících se klasického modelu Cyclone SPD.

Proč kotníkové?

Dovolím si začít oklikou. Od útlého dětství mám problémy s kotníky. Na běhací sporty musím používat bandáž. Na delší túry do lesů či do kopců (a hor) volím raději kvalitnější kotníkové pohorky, abych měl pro kotníky alespoň nějakou oporu a předcházel případným zdravotním problémům.

A na kole?

S kolem často i chodím – nahoru, dolů, po rovině… Můj styl jízdy na biku není nijak extrémní, spíše naopak – rád se krajinou jen tak houpu a vozím, kochám se výhledy a fotím. Vybírám si cesty dle uvážení, často jezdím i mimo ně, i na vícedenní přejezdy. Dalším problémem je, že potřebuji boty se širší a vyšší špičkou, jinak mě po hodince dvou začne velmi nepříjemně brnět pravý palec, ve kterém pak ztrácím cit. Toto byly důvody, proč jsem začal hledat kotníkové boty a skončil u…

Five Ten Cyclone SPD

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Až jsem našel fajvteny…

Na trhu příliš velká nabídka kotníkových bot na kolo není, ani těch kompatibilních s SPD, ani těch pro platformy. Buď jsou to turistické boty více či méně připomínající pohorky od Shimana, kotníkový model od Exustar a dalších, které mi ale přišly až moc pohorkoidní a pro mé účely téměř nepoužitelné. Dále jsou na trhu různé all-mountain a enduro modely značek Mavic (Alpine XL), Scott (Allmountain shoes), O’Neal (Torque) či již zmíněného Shimana a jiných výrobců, někdy hůře, někdy lépe dostupné v naší malé zemi v srdci Evropy.

Jenže enduro vlna mě nějak míjí (i když nikdy neříkej nikdy…). A pak jsem při pátrání na webu narazil na Five Ten Cyclone SPD. Původně jsem je z výběru vyřadil, jelikož jsou dle popisu výrobce určeny zejména na gravity disciplíny (pod čímž si představuju DH, FR a 4X), tedy nic pro „MTB turistiku.“ Jenže se stalo, že jsem se k nim stále vracel a nakonec, díky spolupráci BikeAndRide.cz a 3riders.cz, je mám nyní možnost vozit (nosit).

Five Ten Cyclone SPD

To se nevleze!

Když jsem si je od Štěpána přebíral, maličkou chvilku jsem svého rozhodnutí litoval. „Ta bota má na pohled nějak malou díru na nazutí!“ říkal jsem si v duchu. Ale vše se v dobré obrátilo. V momentě, kdy jsem povolil tkaničky (šněrované na skejťáka, jak jsme tomuto stylu za mých mladých let říkali) až úplně dolů, do bot jsem se bez problémů nazul. Po opětovném utažení a zavázaní jsem konstatoval, že na první „obutí“ jsou Cyclony pohodlné a robustní zároveň. Noha v nich drží pevně, nemám pocit, že bych v nich plaval, ani že by byla noha až příliš sevřená. Avšak až ostré nasazení a intenzivní používání ukáže, jak se v celokožené botě bude noha potit a jak je tento poctivý kus kůže komfortní a odolný.

Five Ten Cyclone SPD

Five Ten Cyclone SPD

Zpracování a dojem

Boty Five Ten Cyclone SPD nejsou žádnými drobečky. Jsou zkrášleny velkým nepřehlédnutelným logem na boku a na jazyku. Bota je šitá efektním bílým stehem, který ale, jak předpokládám, rychle změní barvu. K utažení slouží klasické tkaničky (z výroby placaté), které doplňuje stahovací pásek u kotníku. Jak jsem psal o odstavec výše, po utažení tkaniček a stahovacího pásku je noha v botě pevně fixována, nepociťoval jsem vůli, či možnost s nohou pohnout do strany.

Podrážka je klasická Five Ten Stealth, s výlisem (dírou) na SPD kufry. Z vnitřní boční strany jsou nad podešví dva větrací otvory velikosti dírky na tkaničku. Nebýt jich, asi by byla bota, při použití správného impregnačního prostředku, i slušně vodě odolná (zřejmě i při brodění), takhle bych se šlápnout naplno třeba do potoka asi bál, nicméně to vše ukáže až ostrý provoz. Každopádně na pohled se zdá, že by botky 5.10 měly stříkající vodě, popřípadě rychlému došlápnutí do nehluboké vody či mírnému dešti bez problému odolat.

Five Ten Cyclone SPD

Dvakrát měř a jednou řež!

S umístěným SPD kufrů byla docela zábava. Bylo totiž nutné vyříznout kus podrážky, lépe řečeno chránící gumy! Je proto zapotřebí určité zručnosti, abyste si neuřízli prsty a neudělali do boty větší díru, než je třeba. Musel jsem se tedy soustředit, abych pečlivě a opatrně krycí gumu odřízl, a to hezky po naznačené obvodové linii. Guma zde byla pro jistotu přilepena! Takže rychle najít kobercový nůž, obrnit se trpělivostí, pořádně se nadechnout a… Na chvíli máte o zábavu postaráno.

Jedna bota šla lehce, u druhé to bylo těžší, ale povedlo se! I když poškrábání podrážky v okolí řezu jsem se nevyhnul. Ale tyhle kosmetické vrypy zespodu nejsou za prvé vidět, za druhé na kole nejezdí a za třetí se podrážka stejně za chvilku ošlape. Co mě trochu zarazilo, byla šířka bot – až jsem se bál, že budu škrtat hranou o kliku a patou o zadní stavbu. Navíc bylo nutno použít podložky pod kufry, jinak se nedalo pořádně vycvaknout z pedálu.

Five Ten Cyclone SPD

Jezdit se musí!

Jak bota vydrží, i to jak je zpracování kvalitní, ukáže čas a hlavně její používání. Nebudu na ně brát speciální ohledy, prostě v nich budu jezdit, budu v nich šlapat cestou necestou, kam mě kolo a nohy zavedou. Pořádné dojmy z jízdy, včetně popisu odolnosti vůči vodě a znečištění, si nechám na příště. Zatím jsem, po prvních pár kilometrech, i přes počáteční rozpaky, s Cyclony spokojen.

Moje obava, že budou Five Teny díky své šířce škrtat o kliku, se také naštěstí ukázala jako lichá. Myslím, ač nemám až tak velké zkušenosti s kotníkovými botami na kolo, že se jedná o kvalitní kus, který nenechá svého majitele na holičkách, a poskytne nohám dostatek opory při chůzi, při šlapání a nejspíš i při případných pádech. Tomu, kdo by hledal kotníkové SPD boty na MTB, bych 5.10 Cyclone SPD již nyní s čistým svědomím doporučil. | Foto a text: Jaroslav Bráza

Za možnost vozit boty Five Ten děkujeme českému zástupci
3riders.cz | facebook 3rider
*redakcí doporučený eshop pro tretry FiveTen – TopOnTrail
3riders

Five Ten Cyclone SPD

Five Ten Cyclone SPD

Five Ten Cyclone SPD