reklama

reklama

SRAM Guide – první dojmy

SRAM Guide - prvni dojemZačátkem tohoto týdne jsem se rozhodně nenudil, jelikož jsem se po dlouhé době dostal opět na jednu mezinárodní prezentaci, konkrétně akci pořádanou značkou Canyon. Hlavní hvězdu a zásadní novinku vám budu moci představit až ve čtvrtek, nyní se ale můžeme navnadit prvními praktickými dojmy ze zbrusu nových brzd SRAM Guide.

První informace o brzdách SRAM Guide jsme přinesli již před časem (představení SRAM Guide), proto si jen v rychlosti připomeňme, o co v jejich případě jde. SRAM se rozhodl postupně utlumit značku Avid, proto nové brzdy ponesou jméno hlavního člena této americko-německé korporace. Zadruhé – s příchodem modelu Guide jedním šmahem mizí ze scény takřka všechny předchozí modely Avid a SRAM (u SRAMu zůstanou modely XX, X0 a DB – základní modely navazující na řadu Elixir). Guide bude tedy naším průvodcem na kolech od XC přes Enduro až po DH.

Klasika se vrací na scénu

První, čeho si nejspíš všimnete na páce brzd Guide, bude to, že se SRAM vrací ke klasickému pojetí expanzní nádobky. Je to proto, že předchozí provedení (Avid Elixir) bylo sice sexy, ale jak mnozí zažili na vlastní kůži, Avidy mívaly problémy se zavzdušněním a následným odvzdušněním. Tomu by se mělo u Guidu předejít. Zároveň nová brzda slibuje minimalizaci mrtvého kroku páky a ještě plynulejší modulaci, zejména v porovnání s Avidy Elixir Trail (čtyřpístky).

SRAM Guide - prvni dojem

(Ne)nápadná inspirace

Je tomu tak díky použití pákového mechanizmu nazvaného SwingLink, který přenáší pohyb ovládací páky na řídící píst. Stručně řečeno, SRAM se v tomto směru inspiroval Shimanem a jeho systémem Servo Wave. Pro pořádek ještě dodám, že třmen je stejný jako u předchůdce – identický s čtyřpístky Avid Elixir Trail.

SRAM Guide – Praktické dojmy

Na první dotek působí páka SRAM Guide velice solidním dojmem. Není tak dlouhá a robustní jako byla u Elixírů, ale stále je pro moje velké lopaty, jak máma již od dětství popisovala moje ruce, o dost příjemnější než titěrná páčka Shimano XT. Viděl bych to tedy jako slušný kompromis bez patrných nedostatků. Její pohyb je navíc sametově jemný i díky tomu, že se páka samotná otáčí na kuličkovém ložisku.

SRAM Guide - prvni dojem

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

RS = Reach & SwingLink

Ohledně možností nastavení je u středního modelu RS dostupné pouze kolečko pro seřízení vzdálenosti páky od řidítek. Avšak oproti Shimanu nebo i staršímu Avidu na mě působilo dosti titěrným, až bych řekl nepříjemně křehkým dojmem. Otáčet s ním v rukavicích proto nebylo zrovna snadné, bez rukavic to šlo. Na druhou stranu ale stačí tento prvek nastavit jednou a je hotovo! Vše ostatní zvládnou brzdy samy.

SRAM Guide - prvni dojem

Absolutní jistota…

Oproti starším Avidům a vlastně i Shimanu je nový SRAM Guide až neskutečně jistý a stabilní. Ve Francii v Alsasku jsme si užili i pár skutečně dlouhých a na brzdy náročných sjezdů a já neměl jediný problém s tím, že by páka ztvrdla nebo naopak změkla. Tak, jak jsem si ji nastavil na začátku, chodila až do úplného konce našeho společného soužití. Klobouk dolů!

Dávkování brzdné síly je přitom skutečně ukázkově plynulé – ani náznak kousání. Okamžitě, jak sáhnete na páku, víte, že se destičky dotkly kotoučů, přitom je ale nejprve jen tak hladí. S rostoucí silou na páce roste plynule i výkon, který není rozhodně nicotný.

SRAM Guide - prvni dojem

Nestaví se na přední…

Nečekejte dojem brutální síly, zároveň se nebojte páku pořádně zmáčknout. Myslím tehdy, pokud to bude skutečně potřeba. Guide vám pak naservíruje tolik výkonu, abyste v klidu zastavili téměř za všech okolností. Hodně záleží na pláštích a povrchu, brzdy samotné toho zvládnou skutečně hodně. I na konci kroku jsou přitom ve svém projevu plynulé, či jak to lépe popsat? Zkrátka postavit kolo na přední není tak snadné jako u Avidů. Ne proto, že by nové brzdy neměly dost síly, ale proto, že jsou vážně hodně jemné.

Slyšíš to ticho?

Poslední věc, kterou bych rád zmínil, je efekt nových kotoučů Centerline, tedy jak napovídá označení s centrální drážkou v brzdné ploše. Starší Avidy často trpěly tím, že se přes kotouč přenášely nežádoucí vibrace a při brzdění to dělalo všemožné nehezké zvuky. Skřípalo, vrzalo, chrochtalo a tak podobně. Nové brzdy s novými disky jsou o poznání tišší. Vlastně o nich ani nevíte. Párkrát mi sice na konci delšího sjezdu začaly lehce cinkat, ale to bylo jen zahřátím a hlavně to brzy přešlo.

SRAM Guide - prvni dojem

SRAM Guide – závěr

SRAM, potažmo Avid s novým jménem, udělal v podobě brzd Guide skutečně pořádný krok vpřed. Nechtěl jsem tomu moc věřit, ale musím uznat, že se nové brzdy vážně povedly. Praxe ukáže, jak to bude s jejich spolehlivostí, servisem a tak podobně, zatím to ale vypadá, že by SRAM mohl zasadit další těžký úder slovutnému Shimanu. SRAM Guide lze totiž nejlépe popsat jako kombinaci síly a jistoty starších Avidů s plynulostí a čitelností brzdičů Shimano XT! Navíc s až nečekanou stabilitou kroku za všech okolností.

Vše důležité ohledně brzd SRAM Guide najdete na webu www.sram.com

SRAM Guide - prvni dojem

SRAM Guide - prvni dojem

SRAM Guide - prvni dojem