SRAM X1, aneb 1×11 pro všechny!!!

SRAM X1 - Tech NewsSRAM se poslední roky ze všech sil snaží změnit naše návyky a pohled na zpřevodování horských kol. Před časem to byl HammerSchmidt, který prošlapal cestu konceptu 2×10, dnes do nás SRAM tlačí systém 1×11! Ten byl zatím určen pouze movitým či vyvoleným, to se ale s příchodem sady X1 mění!

Když přišla zpráva o představení nové sady SRAM X1, byl jsem rozhodně potěšen. Sada X01 se již nyní otáčí na našem redakčním testovacím stroji RB IQ 575, a musím říct, že jsme z ní všichni nadšeni. „Kéž by ale existovala dostupnější varianta,“ říkali jsme si. A stalo se!
SRAM X1 - Tech News

reklama

Nejdřív jsem se připravoval, že o nové sadě X1 bude potřeba sepsat dlouhý referát. Proč ale? Vždyť o nové generaci systémů SRAM 1×11 jsme toho již napsali tuny! A SRAM X1 nepřináší žádnou zásadní revoluci. Co se výrazněji mění oproti sadám XX1 a X01 je vlastně jen kazeta. Jednodílné provedení XX1 a X01 bylo jednou z nejdražších položek, které posouvaly cenu celé sady do závratných výšin.

Sada SRAM X1 proto přináší konstrukčně jednodušší řešení, díky němuž by se sada X1 mohla nebo snad dokonce měla za rok (či při prezentaci na konci léta na veletrhu Eurobike) objevit na celé řadě sériových kol s přijatelnou cenou. Je-li sada XX1 absolutním vrcholem, X01 moderní alternativou sady X0, pak je třeba X1 chápat jako nástupce současné sady X9.
SRAM X1 - Tech News

Kazeta X1 (XG-1180) – co se změnilo?

Ve spojitosti se sadou SRAM X1 je třeba osvojit si nový pojem – kazeta MINI CLUSTER™. Ta si zachovává všechny přednosti jednodílných kazet X01 a XX1. Rozsah 10-42 zubů, stále příjemnou hmotnost 315 g a kompatibilitu s ořechy XD – podmínka pro použití pastorku s 10 zuby. Rozdílem je ale tzv. hybridní konstrukce. Pouze nejmenší tři pastorky jsou frézovány z jednoho kusu ocele, zbylých osm je vyrobeno samostatně, k sobě navzájem jsou přitom snýtovány. A pak že to nejde!
SRAM X1 - Tech News

10-40? To nestačí!

Nemohu si na tomto místě nerýpnout do Shimana, které v rámci představení nové sady XTR přichází rovněž s 11-rychlostní kazetou, avšak na standardním „desítkovém“ ořechu s rozsahem pouhých 11-40 zubů. Z vlastní zkušenosti musím říct, že SRAMácký rozsah 10-42 zubů je skutečně potřeba. Na našem RB IQ 575 máme převodník s 32 zuby. I s ním mám pocit, že bych mohl mít nejlehčí převod (32/42 zubů) o fous lehčí. Na druhé straně mě nijak neomezuje nejtěžší převod 32/10 zubů. Honit se po asfaltu rychlostí 40 km/h vážně nepotřebuju…
SRAM X1 - Tech News

Posledním bodem, který bych rád v souvislosti s novou sadou zmínil, jsou kliky, které budou nabízeny ve třech úrovních SRAM X1 1400, 1200 (pouze OEM zákazníci) a 1000. Převodníky X-Sync s konstrukcí zubů Narrow-Wide jsou u všech stejné, liší se samotné kliky. 1400 využívá duté hliníkové tělo, řady 1200 a 1000 jsou vykovány z jednoho kusu hliníkové slitiny – 1200 z řady 7000, 1000 z řady 6000. Hmotnostně to vychází na 800, 830 a 850 g (verze GXP, převodník 32 zubů, délka 175 mm).
SRAM X1 - Tech News
SRAM X1 1400

SRAM X1 - Tech News
SRAM X1 1200

SRAM X1 - Tech News
SRAM X1 1000

A opravdu poslední bod – cenu celé sady si můžete po dílech spočítat s následujících obrázků, či si nastudovat celý materiál o nové sadě – SRAM X1 – představení (PDF, EN – 3,5 MB) nebo na webu sram.com.
SRAM X1 - Tech News

SRAM X1 - Tech News

Video představení SRAM X1

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • expert

    adapter alebo kazetu na 42 zubov si kupim do 100, a netreba mi novy salter, radenie a prevodnik

  • Seky

    Jo pěknej váš komentář ohledně kazety. Konstrukci sice upravili, ale s cenou to jaksi nic neudělalo. Všimli jste si doufám těch cen. Za kazetu chtějí 278 Euro, to je dle aktuálního kurzu 7635 Kč. To není zrovna láce. Za tohle se tady běžně prodávají kazety XX z jednoho kusu. Revoluce to bude až bude kazeta stát 1500 Kč, do tý doby je to finančně nesmysl.

  • cviro

    Je nechutné čo tu Sram predvádza s cenami 11 rýchlostných komponentov, podobne ako aj Shimano. Určite by stačilo vyrobiť novú nitovanú 10 rýchlostnú kazetu za normálnu cenu ako sa predávajú 10 rýchlostné kazety, ale nespravia to lebo si z bajkerov robia dojné kravy. Už aby týchto nenažraných vydriduchov niekto uzemnil novou konkurenciou. Celý cirkus s 11 rýchlostnou kazetou je zbytočný, úplne stačí 10 rýchlostná 11-42z ale nie samostatný 42z prevodník, lebo takéto riešenie ničí duralové orechy. Dočkáme sa niekedy?

  • Milan

    Já teda nevím ale ty ceny mi "pro všechny" opravdu nepřijdou, ceny spotřebních věcí jako kazeta a šaltr se o moc dolů neposunuly, až bude stát kazeta jako současná XT nebo X9 tak by se o tom dalo uvažovat.Ale pokud to lidé kupují byli by ve Sramu blázni aby neprodávali a pokud nebude konkurence jako že nebude ceny dolů polezou velmi zvolna.

  • Lukáš

    Ono stačí kouknout na to kolik stojí náhradní díly na auta (jakej je to kus materiálu). Pak se člověk koukne na kolo a musí se smát 😀 Tlumič na kolo 8000 Kč a jakej je to prcek a vedle něj postavíme dva originální tlumiče na Octávii. Kolik materiálu se spotřebuje na kazetu X1 která stojí 7600 Kč a kolik na kolečko do převodovky, které stojí polovinu? A jak dlouho se ty dva komponenty vyrábí? No řekl bych, že časově to bude zhruba na stejno. Jediná věc, která mě napadá proč jsou věci na kolo, tak předražené je, že se jich vyrábí málo. Ale třeba se pletu. Fakt nevím kolik za rok Sram vyrobí takových kazet.

  • Karel Neugebauer

    Výrobce to bohužel nedělá pro naši radost, ale pro svůj zisk. A to si piště, že na každé novince se vždy snaží dobře zahojit. Za mě rozhodně určitě kazeta 10-42 11s. Problém je ten, že pokud by člověk vzal něco rozumného v kvalitě např. sady X9 a spočetl výrobní náklady na 3*10/2*10 vs 1*11, tak dojde k tomu, že 1*11 je na výrobu dokonce levnější, protože odpadá jedno řazení + přesmyk + talíř (1 tácek vzadu navíc není důvod aby to vše jako celek bylo dražší). xD ořech nepočítám. To se ale výrobci nelíbí, ten chce prodávat a vydělávat, tak tuto věc zařadí logicky cenově výrazně nahoru nad 3*10/2*10. Není tam jakýkoliv důvod k tomu, aby ta cena byla výrazně jinde, krom zisku výrobce. Jenže dokud nebude konkurence, tak si SRAM bude ty ceny takto sypat z rukávu a my to budeme muset akceptovat. Kdo to nechce akceptovat, koupí si něco jiného. Bohužel ona ta konkurence skoro neexistuje, SRAM a SHIMANO mají svůj díl MTB trhu a nějak výrazně po krku si nejdou. Chtělo by to další firmy, ale kdoví na co vše je patent (sám nechápu, že 1*11 nemá ve srovnatelné verzi SHIMANO – jedině že to má SRAM chráněné patentem, ale to bych nepochopil kdo by jim takto obecnou věc nechal patentovat).

    Zas na druhou stranu, já jsem pro maximální zjednodušení a 1*11 mi logicky vyhovuje (jezdím vše od XC/AM/EN/bikeparky) a jsem rád, že to SRAM dělá a tak holt ty peníze budu muset oželet.

  • Kamil

    Patent tam asi nebude, protože například xD ořechy mají v nabídce k některým svým nábojům i Novatec a DT Swiss. aby i jejich kola byla 11s kompatibilní.

    A naprosto nechápu Shimano s novým XTRkem. Jejich 10s Dynasys šaltry perfektně fungují s Generalem Lee, OneUp, Hopem, WolfTeeth a dalšími 42t adaptéry k desítkovým kazetám. Tak proč proboha vymyslí tak perfektní věc, jako je 11s kazeta na klasický ořech, 11 zubů na malém mě proti 10z Sramu nerozčiluje (nejsem drtič asfaltu), ale velkou udělají jenom 40 zubů???

    To si neudělali marketingový pruzkum trhu? Nebo se nezeptali běžných jezdců (ne závodníků a testriderů) co kupují a požadují??? Chyba japončíci!!!

    Snad jak půjdou s jedenáctkou dolů na XT, SLX, Deore – Alivko skončí nakonec 10 rychlostní – tak se poučí a bude to 11-42.

    Jiné řešení by byly kliky. BCD 104mm je 32 zubů minimum (pominu-li speciální Wolfův 30z převodník s extra upínacími šrouby), nový standard 94mm BCD je 30 zubů běžně a Gebhardt dělá i 29z za pár kaček. Pak by kazeta 11-40 mohla v klidu stačit.

  • Lukáš

    Mám tady jeden dotaz, 1×11 mám vyzkoušené, ale bohužel ne v podmínkách, kde jezdím nejčastěji (okolí Pradědu). Kolik je maximální rychlost (při hodně rychlém šlapání) pro placku 32z a 29 kola?

    • Seky

      Tady si to spočítej. http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I13I3 záleží jen na tobě jak moc velkou kadenci ušlapeš. Já osobně dám max. kadenci 100. Což by při tvém zadání odpovídalo 44 km/h někteří ušlapou možná i 120 to by pak bylo 52 km/h. Tak si vyber. Jezdím 1×10 vepředu 30z + kazetu 11-36, a ještě jsem se nedostal na limit, že by mi to co do rychlosti nestačilo. Jó do kopců by se mi občas hodila tak kazeta 11-38.

    • ahoj, mam sram 1×11 X01.. kdyz jsem to zkusil rozhulit, dal jsem z kopecka necelych 50, kdy jsem musel hodne pomoci slapanim.. kadenci nevim .. ale kdyz s tim jezdim do prace po rovinach, da se s tim jet celkem svizne.. vzhledem k terenu, kde se me kolo pohybuje jsem s timto razenim max spokojen… o starost mene s presmykacem a naprosta vsestrannost jak nahoru tak i dolu. Navic prehazka jim drzi, tak, ze retez se ani nehne.. mam sice neco jako voditko na retez, ale nevibruje to skoro ani bez nej.

      za se be musim rici, ze je to pro MTB velky krok vpred. Az na tu cenu, ale ta se u mne utopila v cene noveho bajku, ktery byl takto osedlany. a to jsem chtel.. model s 2×10 jsem prave kvuli 1×11 nebral.

      • jo a mam 27,5 kola

        • Lukáš

          No nic moc ta rychlost. Kurde to bych se u nás ušlapal z těch dlouhých kopců.

  • Karel Neugebauer

    Tak můj post má dohru, měl jsme objednaný komplet X01 a dlouho nebyly kliky tak jsme čekal. Teď dorazily a vše zdražilo. Jen na klikách to dělá +1500. No není dobré asi kritizovat SRAM. 🙁

    • Lukáš

      Tak to je šupa 😀 😀 Poslední dobou mě připadá, že se hrozně moc řeší převody a průměry kol. Pokud na kole umíme jezdit a baví nás to, tak si jízdu užijeme na všech průměrech a s jakýmkoliv počtem převodů. Každý si může vybrat, co mu vyhovuje 🙂