SRAM X1, aneb 1×11 pro všechny!!!

SRAM X1 - Tech NewsSRAM se poslední roky ze všech sil snaží změnit naše návyky a pohled na zpřevodování horských kol. Před časem to byl HammerSchmidt, který prošlapal cestu konceptu 2×10, dnes do nás SRAM tlačí systém 1×11! Ten byl zatím určen pouze movitým či vyvoleným, to se ale s příchodem sady X1 mění!

Když přišla zpráva o představení nové sady SRAM X1, byl jsem rozhodně potěšen. Sada X01 se již nyní otáčí na našem redakčním testovacím stroji RB IQ 575, a musím říct, že jsme z ní všichni nadšeni. „Kéž by ale existovala dostupnější varianta,“ říkali jsme si. A stalo se!
SRAM X1 - Tech News

reklama

Nejdřív jsem se připravoval, že o nové sadě X1 bude potřeba sepsat dlouhý referát. Proč ale? Vždyť o nové generaci systémů SRAM 1×11 jsme toho již napsali tuny! A SRAM X1 nepřináší žádnou zásadní revoluci. Co se výrazněji mění oproti sadám XX1 a X01 je vlastně jen kazeta. Jednodílné provedení XX1 a X01 bylo jednou z nejdražších položek, které posouvaly cenu celé sady do závratných výšin.

Sada SRAM X1 proto přináší konstrukčně jednodušší řešení, díky němuž by se sada X1 mohla nebo snad dokonce měla za rok (či při prezentaci na konci léta na veletrhu Eurobike) objevit na celé řadě sériových kol s přijatelnou cenou. Je-li sada XX1 absolutním vrcholem, X01 moderní alternativou sady X0, pak je třeba X1 chápat jako nástupce současné sady X9.
SRAM X1 - Tech News

Kazeta X1 (XG-1180) – co se změnilo?

Ve spojitosti se sadou SRAM X1 je třeba osvojit si nový pojem – kazeta MINI CLUSTER™. Ta si zachovává všechny přednosti jednodílných kazet X01 a XX1. Rozsah 10-42 zubů, stále příjemnou hmotnost 315 g a kompatibilitu s ořechy XD – podmínka pro použití pastorku s 10 zuby. Rozdílem je ale tzv. hybridní konstrukce. Pouze nejmenší tři pastorky jsou frézovány z jednoho kusu ocele, zbylých osm je vyrobeno samostatně, k sobě navzájem jsou přitom snýtovány. A pak že to nejde!
SRAM X1 - Tech News

10-40? To nestačí!

Nemohu si na tomto místě nerýpnout do Shimana, které v rámci představení nové sady XTR přichází rovněž s 11-rychlostní kazetou, avšak na standardním „desítkovém“ ořechu s rozsahem pouhých 11-40 zubů. Z vlastní zkušenosti musím říct, že SRAMácký rozsah 10-42 zubů je skutečně potřeba. Na našem RB IQ 575 máme převodník s 32 zuby. I s ním mám pocit, že bych mohl mít nejlehčí převod (32/42 zubů) o fous lehčí. Na druhé straně mě nijak neomezuje nejtěžší převod 32/10 zubů. Honit se po asfaltu rychlostí 40 km/h vážně nepotřebuju…
SRAM X1 - Tech News

Posledním bodem, který bych rád v souvislosti s novou sadou zmínil, jsou kliky, které budou nabízeny ve třech úrovních SRAM X1 1400, 1200 (pouze OEM zákazníci) a 1000. Převodníky X-Sync s konstrukcí zubů Narrow-Wide jsou u všech stejné, liší se samotné kliky. 1400 využívá duté hliníkové tělo, řady 1200 a 1000 jsou vykovány z jednoho kusu hliníkové slitiny – 1200 z řady 7000, 1000 z řady 6000. Hmotnostně to vychází na 800, 830 a 850 g (verze GXP, převodník 32 zubů, délka 175 mm).
SRAM X1 - Tech News
SRAM X1 1400

SRAM X1 - Tech News
SRAM X1 1200

SRAM X1 - Tech News
SRAM X1 1000

A opravdu poslední bod – cenu celé sady si můžete po dílech spočítat s následujících obrázků, či si nastudovat celý materiál o nové sadě – SRAM X1 – představení (PDF, EN – 3,5 MB) nebo na webu sram.com.
SRAM X1 - Tech News

SRAM X1 - Tech News

Video představení SRAM X1

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky