SP Nové Město – lahůdky z depa (Tech News)

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)Jak jistě víte, o závodní dění se na našem webu moc nezajímáme, každopádně významné závody jako je Světový Pohár v XC v Novém Městě na Moravě obvykle přináší pohled na zajímavé novinky či prototypy přítomné na kolech předních jezdců. Zde je výčet zajímavostí, které na Moravě zaujaly kolegy z Pinkbiku.

Jak dopadly závody jistě všichni víte, alespoň ti, které to zajímá. Jarda Kulhavý si opět vybral slušnou porci smůly, když ho nejdřív postihl defekt, po jeho opravě sice pokračoval, když ho pak ale začal zlobit řetěz, závod vzdal. Tak nebo tak zde byl za jednoho z favoritů, proto bych ze slušnosti začal s jeho kolem.

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Jarda již nějaký čas sedlá Specialized S-Works Epic 29, který se přitom příliš neliší od toho, jaký si můžete koupit v obchodě. Je tu ale pár věcí, na které bych rád upozornil. Dlouhý a dolů skloněný představec ještě jakž takž pochopím, ale co to sedlo? Pravda, s takto skloněným posedem jsem nikdy nejezdil, ale zase jsem byl před několika lety na školení BG Fit přímo v sídle Specializedu a z toho, co si pamatuju, mi z Jardova set-upu vstávají vlasy na hlavě. Ale OK, každý má svůj osobitý vkus a každému sedí něco jiného.

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Jarda je velký dříč a velký chlap, to je jasné, převodník s 38 zuby v rámci sady SRAM XX 1 to je maso. Ano, trať v Novém Městě není nijak drasticky kopcovitá, ale… Na našem redakčním RB IQ 575 je převodník s 32 zuby (úplně jiné kolo s úplně jiným zaměřením), já přitom občas spekuluju o tom, že bych si do hor dokoupil ještě třicítku! Jardo – respekt!

reklama

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Nino Schurter (Scott Odlo) v Novém Městě vyhrál a to dokonce již potřetí. Jako jediný přitom mezi elitou vozí „malá“ 27,5“ kola! Slušně tak „vyčnívá“ nebo spíš mizí v davu devětadvacítek. Zde je jeho Scott Scale s karbonem, kam jen oko dohlédne. Uhlíkový je rám, spodní nohy vidlice DT Swiss, karbonová jsou i kola DT Swiss, na nichž jsou obuty galusky Dugast, které byly v rozměru 650b vyrobeny speciálně pro Nina!

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Na řadě kol v Novém Městě byla k vidění zbrusu nová sada Shimano XTR (2015, řada 9000). Její kliky jsou přitom navrženy tak, aby pojaly jeden, dva i tři převodníky. Vzadu pak pracuje 11-rychlostní kazeta s rozsahem 11-40 zubů, o níž Shimano tvrdí, že je díky menšímu rozsahu lépe odstupňovaná než SRAMácká 10-42.

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Přehlédnout bychom neměli ani novou koncepci přesmykače Shimano XTR v provedení Side Swing, který se oproti současné produkci liší jak zapojením lanka (zepředu), tak především konfigurací paralelogramu. Jeho čepy totiž nejsou v horizontální, ale ve vertikální poloze. Vypadá to jako zajímavý nápad, značně se takto zjednoduší vedení k přesmykači a jak známe Japonce, tak to jistě i dobře funguje!

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Několik sad Shimano XTR (řada 9000) se na trati světového poháru prohánělo v konfiguraci 1×11. Využívaly přitom prototypové převodníky, které ale dle všeho nekopírují řešení SRAMu se zuby Narrow-Wide (úzký-široký). Namísto toho se na všech kolech s japonskou jedenáctkou objevovala vodítka řetězu, jako je toto karbonové na kole BMC Juliena Absalona.

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Rychlé zastavení – takto pěkné stříbrné jsou třmeny Shimano XTR (řada 9000). A další foto – nové brzdové páky, které jsou lehčí i díky použití karbonové objímky a, sice zatím trochu nevzhledné, ale rovněž uhlíkové páky. Navíc bez možnosti nastavení shimanovského Servo Wave mechanismu?!

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Nebojte se, neopakujeme se… XTR třmen není ošklivý, docela by slušel našemu stříbrnému RB (bílé Avidy ale taky nejsou zlé), ale zde jde hlavně o pevnou osu vidlice Fox bez rychloupínáku. Jednoduše, když víte, že máte po ruce imbus (Magura má třeba torx přímo v ose), nebo že vám kolo budou měnit mechanici, pak se lze snadno zbavit rozměrné páky a ušetřit pár gramů! A pozor! Nedávno jsem si říkal, kam se v tichosti vytratily matice Shimano Centerlock nahrazující klasických šest šroubů jistících kotouč? Na sériových kolech už skoro nejsou k vidění, jak ale dokazuje kolo Juliena Absalona, toto řešení ještě nebylo zcela pohřbeno a zakopáno.

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Hned několik jezdců v rámci světového poháru nasadilo na novou sezonu inverzní vidlice RockShox RS-1. Zde je Merida Big Nine, kterou sedlá Jose Hermida. Další jezdci s vidlicemi RockShock up-side-down byly Russell Finsterwald (TLD SRAM) a Tanya Zakelj (Unior Trek). Hermida přitom k nové vidlici poznamenal: „Je to něco neskutečného. Tahle vidlice je lehká a pevná a téměř se obejde bez servisních zásahů!“

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
Jose Hermida normálně vozí karbonová kola Fulcrum, jenže co s tím, když vidlice RockShox RS-1 funguje zatím jen s náboji SRAM? Tak mu zapletli přední kolo na hliníkový ráfek, doplnila se velká loga Fulcrum a bylo vystaráno. Hermida k tomu dodal, že to ani nijak nevadí, i tak je přední partie neskutečně pevná, až měl dojem, že mu v terénu odpustí takřka cokoliv.

Nove Mesto - Tech News (převzato z PinkBike.com)
A nakonec ještě jeden pohled na jednopřevodník Shimano řady 9000 (XTR 2015). Ani zde to na specifickou profilaci zubů nevypadá. Zajímavý je ručně vypalovaný popis na převodníku FCM 900 – 34T… Doplňme tedy jen fakt, že japonské řazení 1×11 měli na svém kole tito jezdci: Dan McConnell (Trek Factory Racing), Julien Absalon (BMC) a Fabien Giger (Giant). Všichni s nějakou formou vodítka…

Foto: Pinkbike.com (původní článek)
Text: Volně přejato a doplněno

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • fajn 🙂 az na to, ze Nino jel v Novem Meste SPARK, ale on ty kola strida, takze je to vlastne oka 🙂

    • MartinP.

      Ta galeriea popisky jsou převzaté z Pinkbike.com, kde článek vyšel už v pátek tuším. Závod pak jel na celopéru.

  • maximus

    Jen k tem brzdam xtr race. Nelze nastavit servo wave, protoze verze race ho nema. Proto nekteri sjezdari pouzivaji tuhle packu ve spojeni se trmenem sain, kvuli dobre modulaci. Osobne jsem ale nezkousel.

  • Kamil

    Štěpáne, to je nejprve v nohách a potom i v hlavě…

    Měl jsem do loňska 17kg Garyho Fishera Fat Possum, kde jsem jezdil 24/32 nejlehčí, což je 0,75 a vyjel jsem na tom skoro úplně všechno. No a Beskydy nejsou zrovna „málo kopce“.

    Teď jsem postavil Ghosta AMR Sqaure 1×10, mám tam 32/42, to je 0,76 a nehodlám na tom nic měnit. Ikdyž WolfTeeth by tam taky šel dát.

    A to si myslím, že vaše RBčko rozhodně nemá 15,6 jako můj Ghost. Je třeba se zakousnout a točit co je. 😀 😀 😀

    • Pravda, je to o síle nohou, ale já osobně radši točím frekvenční převody než bych tahal těžkou pilu 😉

    • Lukáš Běhal

      Já jezdím nejlehčí převod na svém Duratecu (11,5 kg, 26″) 22×24, ale je fakt, že vážím 68 kg 😀

  • Milda

    Posed Kulhavce je fakt úlet.