Canyon Spectral AL 8 – první dojmy

CANYON Spectral AL 8Pozorní čtenáři jistě zaregistrovali, že jsme před časem měli možnost povozit se na dlouho očekávané novince od Canyonu; trail-biku Spectral na středních kolech (27,5“). Doposud jsme měli pusu na zámek, nyní se už s vámi ale můžeme podělit alespoň o první dojmy z jízdy.

Canyon Spectral AL 8 s námi strávil něco přes týden, abychom si jej mohli alespoň osahat a zformulovat své první postřehy z jízdy. Co nejdříve by měl v redakci přistát druhý testovací vzorek, který budeme mít k dispozici na delší dobu, aby bylo možné připravit náležitě podrobný a komplexní test, jak je naším dobrým zvykem.
CANYON Spectral AL 8

Počkám si na emko…

Na začátek se snad ještě sluší upozornit, že letmo zkoušený Canyon Spectral AL 8 byl ve velikosti L (48 cm) a byl proto pro mě o něco větší, než bych ideálně potřeboval. Pro plnohodnotný test ale máme slíbené eMko, takže se těším, že si Spectrala vychutnám skutečně naplno!

Trochu položit, prosím!

Z tohoto důvodu se mi nechce příliš hodnotit posed a geometrii, i když jsem s nimi po pár kilometrech v sedle neměl problém. Každopádně si myslím, že se Spectral v porovnání s poměrně krátkým předchůdcem Nerve AL+ posunul více do oblasti univerzální konfigurace – všestranný posed, který jezdce v ničem neomezuje, stejně tak i geometrie slušně balancující mezi hravostí a stabilitou.
CANYON Spectral AL 8

reklama

Kdo maže, ten pruží!

Co mě ale nejvíce nadchlo, a v kontextu s předchozími testy fullů Canyon vlastně ani nepřekvapilo, bylo famózně fungující odpružení. Na to, že byl zapůjčený vzorek absolutně nový a nedotčený, chodilo jeho odpružení luxusně jemně ihned po vybalení z krabice! V porovnání s jinými zbrusu novými koly, která se mi letos dostala do ruky, může být tento rozdíl vyloženě skokový. Jako by snad v továrně Canyon před finální kompletací kol rozebrali každou vidlici a tlumič a vše znovu důkladně namazali.
CANYON Spectral AL 8

Chodí jemně, až moc!

Ono to sebou neslo i jednu stinnou stránku. Vidlice Fox Talas byla totiž tak aktivní, až jsem s ní měl podobný problém jako s letošními kousky RockShox Revelation. Chodila krásně jemně, pod brzdou ale mizela nějak moc rychle. Tlak jsem přitom použil standardní jako u jiných Foxů (cca 80-90 psi). Jelikož mě ale přehnaná aktivita poněkud obtěžovala, nelenil jsem a několikrát ji při první vyjížďce dofukoval.

Konečně zas Cadillac

Nakonec jsem skončil někde na 130 psi! Překvapivě jsem se ale takto neochudil o její vnímavost, pouze posílil stabilitu a byl nakonec spokojený. Co se zadní stavby týká, tam nebyl jediný zádrhel. Stačilo nastavit výchozí sag a bylo! Tolik akce a tolik přilnavosti jsem už dlouho nezažil. Nemůžu si pomoct, ale superjemné nastavení, které v Canyonu používají, prostě žeru!
CANYON Spectral AL 8

Použij CTD!

Jedním dechem ale musím dodat, že takto aktivní zadek nemusí sednout každému. Každopádně pokud se vám nebude zdát projev olejem nasáklé houby, nebuďte líní a sáhněte po páčce CTD na tlumiči. Ač jsem obecně odpůrcem všemožných „škrtítek“, u Canyonu Spectral (podobně jako u jeho předchůdců) má tento systém svůj neoddiskutovatelný přínos.

C = co bych se houpal | T = teď to pěkně jede | D = dolů je to mazec!

Na rovině se hodí režim Trail, díky čemuž je zadek přeci jen stabilnější a celek rychleji reaguje, na asfaltu či v dlouhých výjezdech občas oceníte i skoro pevný režim Climb. Ale pozor! Nezapomeňte nahoře přepnout zpět na Descend, jinak byste se okradli o onu parádní akci.
CANYON Spectral AL 8

Čím to dnes uzavřu?

Ještě jsem měl v plánu napsat něco o pláštích Continental Mountain King 2,4“, které mě velice mile překvapily svým komfortem, jistým záběrem a ani ne tak hrozným odporem. Nebo o brzdách Avid Trail s čtyřpístkovými třmeny. Ale co by mi pak zbylo pro plnohodnotný test? Více tedy za několik málo týdnů, až pořádně proklepneme druhý testovací vzorek Canyon Spectral AL.

Více o kolech Canyon Spectral AL na stránkách www.canyon.com/_cz/

Kde jsme testovali

BnR Trip Železné hory (Lichnice, Seč)
BnR Trip - Zelezne Hory

Foto: Štěpán Hájíček
CANYON Spectral AL 8

CANYON Spectral AL 8

CANYON Spectral AL 8

CANYON Spectral AL 8

CANYON Spectral AL 8

CANYON Spectral AL 8

CANYON Spectral AL 8

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Míraa

    Kolik rider měří, že je mu L malé? Vozil tubeless? Díky

    • wilda

      Jestli testoval Štěpán, tak ten kdysi psal, že měří 180cm.

      • Správně – 180 cm.

        Mám ale spíš kratší nohy a proto mi obecně sedí spíše Mkové rámy (17-18"). Spectral v Lku byl pro ně o něco větší, než je můj ideál, ale vešel jsem se na něj v pohodě. A bezduše? Ne, myslím, že tam byly duše, ale jistý si vlastně nejsem…

        • dan

          pri testovani kol menite riditka /predstavec , nebo nechavate orig dily ?

          • Jak kdy, pokud je na původní sestavě něco co mám vyloženě nesedí tak měníme. Ale obvykle jezdíme a hodnotíme originální set-up případně doplníme zmínku, že se něco na test měnilo…

  • Normik

    Jojo, už se těším, o osmičce (Al8) jsem dlouho snil… ale červená je lepčí 😀

  • Karel Neugebauer

    A co ty nové DT SWISS kola ?

    • Paráda – lehká, rychlá, pevná. Prostě kvalita od DT Swiss. Jinak žádné extra poznatky navíc.Prostě fungují!

  • Milan

    Nechápu proč nedělají velikost XL, ne každej velkej člověk touží po 29….

  • Janyss

    Mám 183,5 cm. Idem objednávať vo velkosti L…dúfam, že to bude dobrá voľba :/ posielať späť sa mi to nechce 🙂

  • rx

    Je ta vidlica dost tuha ? Neviem, ci tie nohy na tie zdvihy uz nie su dost tenke……Ich tim ju ma vymenenu za tuhsiu verziu…

    Diky!

    r.

    • Milan

      Nechápu proč na kola podobné cenové kategorie nemohou dávat vidlice s 34mm nohami, lépe by to vypadalo a tuhost je také o dost dále.

      • rx

        suhlas 🙂

    • Tuhost vidlic je dostatečná, ale také bych u této kategorie uvítal spíše 34 mm. SR Suntour Auron na našem RB vypadá tak nějak jistěji (průměr nohou 34 mm). A rozdíl v hmotnosti asi nijak velký nebude.

      • rx

        Ja neviem, syn jazdi na 4x/dirt 32 pri 100mm zdvihu a tam je to OK. Pri takomto zdvihu, ak dropnes, tak ta vidlica musi zaflexovat…preto to ma Barel vymenene, cize na komotny AM asi OK, ak ides dole trochu agresivnejsie a nechces ju rychlo odpisat, asi by to chcelo aspon 34….

        r.

  • BB83

    Super,ze mate spectral na rozvrhu reviews. Vas web som pred casom objavil nahodne a hned ma zaujal kvalitou clankov. Drzim palce nech napredujete co najviac. Mam cerstveho canyon nerva 9.0 a preto ma spectral prirodzene zaujima. Uz sa neviem dockat plnej verzie testu. Co tak niekedy dat zraz u nas na strednom slovensku v oblasti fatier? Aj to by bol fajn doplnok k testovaniu bikov a hlavne zaabava 🙂

    Cus 🙂

  • Jiří

    Zdravím, chtěl bych se zeptat, jak se chová zadní stavba při brzdění? Kolo se mi hodně líbí, ale zatím jsem neměl možnost si ho osobně vyzkoušet.

    • Zadek je hodně aktivní ve všech směrech a ni při intenzivním brzdění tento projev nijak zásadně neztrácí. Zkrátka nezávislý čtyřčep jak se sluší a patří.