reklama

reklama

RockShox RS-1 – vidlice hlavou dolů!

RockShox RS-1 UP-SIDE-DOWNKde jsem jen něco takového četl? „V motokrosu se na všech lepších motorkách používají vidlice up-side-down a pouze levnější varianty mívají konvenční teleskop.“ Pokusů o převrácení konstrukce vidlice byla v historii MTB celá řada, čas ale vždy otočil kormidlo vývoje zpět. Podaří se to RockShoxu změnit?!

O co jde? RockShox poslední dobou na své facebook stránce krok za krokem odhaloval zbrusu novou vidlici nesoucí označení RS-1, která svým jménem odkazuje na absolutně první model této značky, což je vidlice, jež odstartovala éru odpružení ve světě horských kol. Převzatý název z historického modelu není ničím výjimečným, vzpomeňme modely Škoda Octavia, nyní Rapid apod. Retro prostě frčí… Ale tohle?! Historický RockShox RS-1 rozhodně nevyužíval konstrukce up-side-down!!!
RockShox RS-1 - 1989
RockShox RS-1 – 1989

Co je to up-side-down?

Nic naplat, novinka RS-1 už je taková „na hlavu postavená“. Stejně, vzhůru nohama, je postavená i její kampaň. Pro doplnění si řekněme, co to ten up-side-down (zkráceně USD) vůbec je. Klasická vidlice má sloupek řízení, korunku a v ní uchycené vnitřní nohy, po nichž běhají vnější spodní nohy neboli kluzáky. Řešení up-side-down převrací tuto konstrukci vzhůru nohama (volný překlad výrazu up-side-down). Horní nohy jsou i zde pevné, ale jedná se o nohy vnější, do nichž se zasouvají spodní nohy – vnitřní.
RockShox RS-1 UP-SIDE-DOWN

Specifika up-side-down

U vidlice typu up-side-down (USD) tedy nenajdete spojovací můstek, zato je její nezbytnou součástí pevná osa a rovněž není možné, aby pracovala s ráfkovými brzdami – kotoučovky jsou konstrukční nutnost. Dnes jsou diskové brzdy samozřejmostí, každopádně tuto skutečnost zmiňuji proto, jelikož v počátcích MTB byla právě nevyzrálost a nedostupnost kotoučů jedním z faktorů, proč se USD vidlice mezi biky dlouho neohřály.
RockShox-RS-1-parts-08

V čem je lepší up-side-down?

Existuje řada důvodů, proč by měla být tato převrácená konstrukce lepší než konvenční verze. Alespoň teoreticky. Zastánci USD argumentují nejčastěji tím, že u této varianty mazací olej (kterého stačí trocha) neustále smáčí těsnící a stírací kroužky, neválí se tedy kdesi na dně vnějších nohou jako u běžných vidlic, proto jsou vnitřní nohy (kluzáky) neustále lubrikovány. Nádhera! USD vidlice jsou i pevnější co se předo-zadního zatížení týká a také jejich konstrukce umožňuje redukovat hmotnost pohyblivých částí (tzv. neodpružená hmotnost).
RockShox RS-1 UP-SIDE-DOWN

Kde je háček?

Problém byl ale vždy s boční tuhostí. Spojovací můstek konvenčních vidlic není jen pro okrasu, ale podílí se významnou měrou právě na pevnosti vidlice do stran, tedy při zatáčení. Když jej odstraníte, drží vše jen osa – proto by rychloupínák nestačil. Osobně jsem měl v ruce snad jen jednu USD vidlici, Maverick DUC32. Krásný kousek, precizně zpracovaný, dvě korunky, horní nohy svařeny v jeden dokonalý monoblok, navíc přední kolo sedí na ose průměru 24 mm atd. Ale i tak mi přišlo, že se vidlice poněkud kroutí – v porovnání s tehdejšími kousky s pevnou osou.
RockShox RS-1 UP-SIDE-DOWN

Co na to RockShox?

Nechme se ale překvapit, jak se s tímto konstrukčním oříškem popere RockShox. Informací o nové vidlici zatím mnoho není. Přestože konstrukce vypadá celkem bytelně, lze jen těžko odhadnout zdvih. I když… Na internetu se šušká, že půjde o čistokrevnou XC vidlici, takže by její rozsah mohl být 100 mm, nanejvýš 120 mm. V čem by pak měla bodovat konstrukce USD? Snad v hmotnosti? Nechme se překvapit.

Každopádně součástí je poslední generace pevné osy Maxle Lite, ale těžko říct v jakém průměru. Osobně bych loboval za 20 mm, „aby se to nekroutilo“, což by dle rozměrů náboje mohlo sedět. Na druhé straně jsem ale narazil na spekulaci, že by se s tímto modelem mohl RockShox, potažmo SRAM, začít snažit prosadit nový standard přední osy 15×110 mm. Asi aby v tom byl podobný guláš jako v případě středů, šířek domečku a druhů ložisek. Ale počkejme si, co dalšího za podrobnosti nám RockShox postupně naservíruje. Informační embargo by mělo padnout začátkem dubna…

RockShox RS-1 UP-SIDE-DOWN
RockShox-RS-1-parts-07
RockShox-RS-1-parts-08
RockShox RS-1 UP-SIDE-DOWN

RS-1 není sám!

X-Fusion REVELNení, ani zdaleka! On vlastně příklon RockShoxu ke konstrukci up-side-down není ničím revolučním. S tímto řešením již dříve koketovala většina značek, dnes se konstrukcí up-side-down chlubí zejména značka DVO (model Emerald DH), která se ale díky přídavným karbonovým chráničům se spojovacím můstkem snaží zkombinovat výhody obou řešení. A pak tu máme zlatý kousek X-Fusion Revel, jehož prostřednictvím se dostáváme k onomu rčení z úvodu:

„V motokrosu se na všech lepších motorkách používají vidlice up-side-down a pouze levnější varianty mívají konvenční teleskop.“
Paul Turner (zakladatel značky RockShox a konstruktér vidlice X-Fusion REVEL)

DVO-emerald
DVO Emerald DH

Up-side-down = téma zítřka?

Když se do tématu USD člověk trochu položí, zjistí, že se vlastně vůbec nejedná o konstrukční trend šouravým tempem vystupující z bikového záhrobí zpět na světlo, ale poměrně aktuální záležitost! Tedy minimálně poté, co RockShox opět rozjel (zvýraznil) další možnou technologickou tsunami stejně jako pohon 1×11, dříve kliky Hammerschmidt, čtyřpístkové brzdy apod.

Za vším hledej ženu Paula Turnera…

Téma konstrukce up-side-down se jeví jako dosti výživné, takže se k němu v dohledné době jistě vrátíme. Třeba až RockShox uvolní další informace o novince RS-1, jejíž historickou verzi z roku 1989 má na svědomí právě Paul Turner, stejně jako výše zmiňovaný Maverick DUC32 a aktuální X-Fusion REVEL. Sakra, ten člověk je do myšlenky up-side-down asi pořádně zažraný!!!

Shrňme si základní fakta o zmíněných vidlicích typu USD
ROCKSHOX RS-1: zdvih, osa, síla nohou, určení – neznámé
X-FUSION REVEL: zdvih 160/140 mm (27,5“/29“), nohy průměru 34 mm, určení enduro, osa 20 mm
DVO Emerald DH: zdvih 203 mm, nohy průměru 36 mm, určení DH, osa 20 mm
MAVERICK DUC32: zdvih 152 mm, osa průměru 24 mm, určení trail až endruro

Maverick-DUC32-bike
Maverick DUC32

Maverick-DUC32

Ještě jeden pohled do historie USD v MTB (to je jak z písničky zkratky Ivana Mládka) na podnět jednoho z čtenářů
– Marzocchi Bomber RAC (2010)

Marzocci Bomber RAC 2010
Marzocchi Bomber RAC 2010