Giant Full E+ – potřebujeme elektrické biky?

Giant Full E+Giant rozhodně není prvním a jistě nebude ani posledním z těch, kteří teď budou tlačit elektrické biky. Tedy skutečná kola, která v terénu něco dokáží, nejen samohybná vozítka pro slabé a nemohoucí.

Vize to vlastně není špatná. Mít kolo náležitých terénních schopností a vlastností, na kterém si můžete naplno užít jízdu z kopce dolů, přitom se nemusíte dřít jako mezek, když se chcete ze spodního konce trailu vyškrábat zpět na jeho začátek. I když – je tohle opravdu to, co chceme? Mně osobně šlapání baví a na kole jezdím také proto, abych se udržoval v patřičné kondici a abych si mohl do krevního řečiště nechat přírodní cestou vyplavit náležité množství endorfinů…

Krom toho nejsou elektrická kola zatím zrovna hezká. Konstrukce a vzhled takového biku musí ustoupit požadavkům na umístění velkého akumulátoru a stejně tak i rozměrného motoru. Efektní je, pokud je motor integrován do zadního kola, to ale není zrovna efektivní, zejména pokud hovoříme o plně odpruženém stroji. Elektromotor v zadním kole totiž neúměrně zvyšuje množství neodpružené hmoty – zadní kolo je moc těžké.

Giant Full E+

Motor v rámu má své výhody a pravdou je, že Giant sáhl po zajímavém hnacím ústrojí – „GIANT powered by Yamaha SyncDriveC“ s výkonem 250W a točivým momentem 60Nm. Zdrojem energie je potom akumulátor „pohozený“ na spodní trubce (36V-11.1Ah / 400Wh). Vše se ovládá pomocí jednoduchého přepínače u gripu, celkovou kontrolu a přehled nad funkcí elektrických systémů zajišťuje na řidítka upevněný velko-computer.

Krom toho zde najdeme vepředu vidlici RockShox Revelation 27,5“ RL (ano, tento elektro-bike se otáčí na nejmladším průměru kol), která díky řešení DualPosition dává jezdci na výběr dvě možné délky kroku, 140 nebo 110 mm. Zadní zavěšení nazvané Smart-Link (v zásadě klasický jednočep s přepákováním) pak disponuje zdvihem 127 mm (tlumič RockShox Monarch RT3).

Giant Full E+

V prodeji (prozatím v Německu a v Holandsku) budou dva modely s odlišnou výbavou. Giant Full E+ 0 (4 999 Eur) a Full E+ 1 (3 699 Eur), tedy žádná láce… Zajímavé je zpřevodování 1×10, kdy dražší varianta využívá sadu SRAM X0, levnější pak Shimano Deore a Deore XT. Jeden převodník zajistí neměnnou řetězovou linku, vhodnou pro optimální chod použitého systému odpružení, navíc díky silnému motoru prostě deset rychlostí musí stačit.

Giant Full E+

Takto tedy vidí budoucnost MTB, nebo spíše jedné její možné odnože Giant. Propagační video k tomuto kolu je poměrně zajímavé a ukazuje, kterak by takové kolo mohlo být využito. Ve skutečném světě ale nevím nevím… Spíš si myslím, že by podobný stroj mohl dobře sloužit někde v půjčovně v horském středisku a mohly by se jeho prostřednictvím provádět výpravy s průvodcem, podobně jako po Praze jezdí turisté na vozítcích Segway. Nebo pro starší movité bikery, kteří již nemají a nechtějí si znovu budovat potřebnou kondici pro jízdu skutečným terénem nebo po horách.

Je to určitě zajímavý směr vývoje, my ale, dokud nám to naše tělesné schránky umožní, zůstaneme u strojů poháněných jen a pouze silou lidskou.

Více o těchto kolech na německých stránkách Giant-Bicycles.com

Giant Full E+

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • ksichtchyně

    zajímala by mně hmotnost, životnost baterie a motoru a také poruchovost… na to jsem spíše skeptik

  • Crazym

    Taky by mě zajímala hmotnost, protože jak stárnu, tak čím dál tím víc spoléhám na to, že se jim podaří co nejvíce snížit hmotnost do doby kdy už nebudu zvládat, to proto, že bych se nerad loučil s vyjížďkami po horách a lese a tohle je cesta jak toho dosáhnout a už to dokonce nevypadá nejhůř. 🙂

  • BB san

    Mě zajímá ten jeho dres.Hlavně jeho funkční vlastnosti a asi je to nějaká jaro/podzim verze ne? To dělá Endura nebo kdo? 😀