Ghost 29 AMR Lector 2990 (2013) – mikrotest

Ghost AMR Lector 2990 - TESTJe tu další týden, a tak jsem si říkal, což si takhle dát další mikrotest od našeho „externího dopisovatele“ mistra Bušida! Tentokrát se společně se svým věrným Poskokem podíval na zoubek stroji Ghost AMR Lector 2990 – svůdná novinka roku 2013! A v rychlosti zkusili i Ghost AMR Lector 9500 na 26“ kolech.

Varování: Publikovaný text vyjadřuje pouze osobní a subjektivní názor autora a jeho Poskoka. Slovy D-Fense: „Zde publikovaný text může být politicky nekorektní, xenofobní, sexistický, nacionalistický, heterosexuální, rasistický, záštiplný, obsahuje sprostá slova nebo alespoň překlepy a gramatické chyby.“

Dnes se blíže podíváme na Ghost AMR Lector 2990, tedy sportovní full na 29“ kolech s elektronicky řízeným tlumičem E:i Shock. Je to nádherný karbonový stroj se zdvihy 110 mm vepředu a 100 mm vzadu. Řazení obstarává Shimano XTR, které se mi líbí už jen proto, že s ním dokážu přeřadit až o 3 stupně najednou! To je pro mě unikum. Snad bych se kvůli tomu měl dát na modlení, že někdo něco takového vůbec vyrábí. Věřte nebo ne, ale tohle je vážně pro mě vzácnost.

Přesmykač je namontován na sedlovou trubku bez objímky, což je čisté, elegantní a funkční. Líbily se nám naddimenzované průměry čepů na vahadle, které jistě nejen psychologicky posilují samotný rám.
Ghost AMR Lector 2990 - TEST

E:i Shock

Na pořádné vyzkoušení elektronického řízení zadního tlumiče jsme neměli moc času, ale na první pohled mu docela dlouho trvá, než „přeřadí“ z jedné krajní polohy do druhé. Řádově se jedná o vteřiny – a to nám přijde docela dost. Snad to ale v budoucnu RockShox ještě vylepší. Také drátky, které z ovládání vedou podél řídítek a přímo z tlumiče, se zdají docela snadno poškoditelné. Tohle asi prověří čas, my si ale myslíme, že by se tu pár věcí ještě dalo vylepšit.

*Z praxe na Lapierre Zesty s E:i Shockem víme, že přepínání v automatickém režimu obvykle postupuje po jedné poloze. Poměrně často zadní stavbu zamyká, její postupné otevření přitom ale – z pohledu za řidítky – netrvá věčně. Ostatně přečtěte si naše hodnocení – Lapierre Zesty + E:i Shock

Ghost AMR Lector 2990 - TEST

Jak dlouho vydrží baterie?

Schválně jsem se ptal, jak dlouho vydrží baterie. Podle prodejce hodně, ale já bych tomu tak úplně nevěřil. Měl jsem kolo chvíli a baterka už dodělávala – a to bylo dopoledne a údajně byla ráno čerstvě nabitá. Kdo ale ví, čím vším si testovací kola na veřejných testovacích dnech a při přepravě sem a tam projdou.

*Opět doplním poznámku, že k tomuto tématu se vyjadřoval na prezentaci dovozce Jan Hruška, který na Lapierre XR s E:i Shockem letos objel řadu maratonů a dle jeho vyjádření není s výdrží baterie problém. V závodě se mu nestalo, že by baterka selhala. Navíc, když se vybije, tlumič se automaticky otevře, což není až takové neštěstí, nemyslíte?
Když už jsem u tématu, Honzy Hrušky se lidé na prezentaci také ptali, co E:I Shocku udělá voda. „V brodu jsem se s tímto kolem neválel, ale jinak průjezdy brodů bez problému, jízda v dešti také. Nejcitlivější je asi computer na představci, tak jako klasické cyklocomputery. Ten rozhodně doporučuji sundat, pokud budete kolo umývat wapkou. Jinak vlastně ani kola na závodech nemyjeme a E:i Shock, až na ten computer, který lze ale snadno sundat a který bych stejně před mytím sundával i kdyby to byl jen tachometr, vydrží i tlakovou vodu.“

Ovládání E:i Shocku

Tlumič, respektive jeho ovládání na computeru, nabízí 4 polohy – Open, Medium, Auto 2 a Lock. Open je skutečně otevřeno, ale bohužel až poloha zavřeno (Lock) dělá to, co bych si já představoval u režimu Medium. Asi nejlepší by měla být poloha Auto, ale nějak jsem si nebyl vědom toho, že by to otvíralo a zavíralo tlumič chytřeji než já. Jediná výhoda je, že se o to zamykání a odemykání nemusím starat.

Stále bychom ale měli mít na paměti, že jsme kolo měli vážně jen chvilku a tak by soud nad elektronickým ovládáním tlumiče neměl být rozhodně absolutní a definitivní.
Ghost AMR Lector 2990 - TEST

Povedené vybavení a oku lahodící vedení

Vedle toho má Ghost AMR Lector 29 pevné osy, karbonová řidítka a hydraulicé zamykání přední vidlice RockShox SID. Vidlice i zamykání fungují na výbornou. Lanka jsou vedena z velké části rámem a to tak krásně, že jsem zatím hezčí provedení neviděl. Ostatní výrobci – podívejte se, jak se to také dá udělat!

Brzdy Magura – brzdí!

Je to sice strohé hodnocení, ale prostě fungují a to není málo. Kolo má, vedle jiného, také karbonovou sedlovku a zajímavostí je jen jedna lyžina – tedy systém I-Beam, který se už léta snaží prosadit značky SDG, Kore a další. Nevím sice, zda se tím ušetří něco na váze, zlepší na pevnosti, ale vím, co to udělá s kompatibilitou při koupi jiného sedla! Opravdu se to vyplatí? Přitom samotné sedlo bylo na mě až moc tvrdé.
Ghost AMR Lector 2990 - TEST

Samá superlativa

Hodnocení jízdy jako takové se odehrává v samých superlativech. Ghost AMR Lector 29 krásně jede do kopce a také nádherně frčí z kopce dolů. ÁeMeRko má hravou geometrii a nebrání se ani občasnému vzletu. Při skocích se dokonce zdá, že je ve vzduchu jako doma. Vůbec působí jako kolo s mnohem větším zdvihem, než jakým ve skutečnosti disponuje.

Že bych tohle někdy řekl?!

Je to zkrátka úžasné hravé kolo na rychlé svezení. Skoro jsem si nemyslel, že bych to někdy o devětadvacítce mohl říct. Zatím první stroj na velkých obručích, který bych si bez zaváhání koupil. Jen mě děsí cena – 135 000 Kč v době psaní testu je víc než dost. Ale zase je tam karbonový rám, špičkové komponenty atd. Pokud by byl i levnější model takto schopný a všestranný…to abych začal pomalu šetřit!

Detaily ke kolu Ghost AMR Lector 2990
K dostání na MojeKolo.cz

Ghost AMR Lector 9500 (2013)

Druhým, na chvilku vyzkoušeným kolem, byl Ghost AMR Lector 9500, rovněž s elektronickým tlumením E:i Shock, ovšem již na kolech velikosti 26“. Je to takový menší/větší bráška 2990ky. Menší/větší – má menší kola (26“), zato ale vyšší zdvih (120 mm).
Ghost AMR Lector 2990 - TEST

Tohle kolo taky není z nejlevnějších – původní prodejní cena 147 999 Kč hovoří za vše. Jak již bylo řečeno, šestadvacítkové AMR pracuje se zdvihem 120 mm nad oběma koly. Vepředu je použita vidlice RockShox Reba RLT, která se nám zdála o chloupek horší než SID na 2990. Ale třeba byla jen zanedbaná údržba nebo nebyla až tak dobře naladěná.

Kabeláž u tohoto kola není vedena uvnitř rámu, ale venkem. Tedy s výjimkou jednoho kablíku, zřejmě od elektronického řízení tlumiče. Přijde mi to celkem škoda, když se podívám na 2990, kde je vše v rámu. Ale při pohledu na prezentaci Ghostu 2014 asi chápu. 26“ končí, od příštího roku nastupuje 650B (27,5“), kde již vnitřní vedení jistě bude.

Uchycení baterie elektronického řízení tlumiče je zde na rámu poněkud bokem, asi aby se tam vešel také košík na lahev. Zajímavé je, že u 29“ AMR to problém nebyl, jeho rám je ale větší už z prosté logiky věci – díky větším kolům. Každopádně skoro všechny jízdní superlativy, které jsme vystříleli při hodnocení AMR Lector 29“, platí ve stejné míře i pro model Ghost AMR Lector 9500 na 26“ kolech. Už teď se těšíme, až si na jaře vyzkoušíme ještě střední 27,5“ variantu!! Nebo levnější ASX? Případně oboje!

Detaily ke kolu Ghost AMR Lector 9500
K dostání na MojeKolo.cz

Více o kolech Ghost – aktuální ceny atd. na webu www.ghost-bikes.cz

Text: Bušido
Foto: Bušido a Ghost

Video představení systému elektronicky řízeného tlumiče E:I Shock

GHOST E:I Shock from GHOST-Bikes on Vimeo.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Pete

    K tomu E:I shocku, najezdil jsem na něm přes 300km a trochu mě zaráží, že si stěžujete na pomalost systému, mně přišel výrazně lepší než "mozek" od Spešlu, k jeho funkci jsem neměl absolutně výtky, systém fungoval přesně a přepínal systém ve stejných okamžicích, jako bych to udělal já a po cca 6h v sedle mi ubylo z baterky zhruba 1/4 kapacity…

    • Ona je ta pomalost asi víc psychologická, když si to zkoušíš na místě a slyšíš bzzzzz, bzzzzzz. Je dobře slyšet, že jsi byl spokojený, že se to nedělalo zbytečně. Já osobně bych něco podobného na kole rozhodně nechtěl, ale to hlavně kvůli tomu, že páčku lockoutu (CTD či jakokoliv jinou) využívám tak pro 1 až 2% času jízdy, pokud vůbec 😉