SCOTT Genius 720 – mikrotest

SCOTT Genius 720 - mikrotestBikeAndRide.cz není uzavřenou skupinou elitářů. Rádi dáme slovo i našim čtenářům, jako je „Bušido“, který se před delším časem ozval, nabídl jeden uživatelský test – Cannondale Jekyll – a my jej rádi publikovali. Bušido se svým „Poskokem“ letos stihl otestovat další kola, zde je proto první ze série jeho mikrotestů – Scott Genius 720.

Text a foto: Bušido

Varování: Publikovaný text vyjadřuje pouze osobní a subjektivní názor autora a jeho Poskoka. Slovy D-Fense: „Zde publikovaný text může být politicky nekorektní, xenofobní, sexistický, nacionalistický, heterosexuální, rasistický, záštiplný, obsahuje sprostá slova nebo alespoň překlepy a gramatické chyby.“

Do lesíka na hodinku

Letos se nám s Poskokem podařilo půjčit si několik celoodpružených kol (každé na cca hodinu), a o zážitek z těchto jízd bychom se chtěli s vámi podělit. Samozřejmě, že je hodina na pořádné vyzkoušení málo, každopádně zajímavý může bát i prvotní dojem, který si z kola odnesete, když si jej půjčíte v rámci veřejných testovacích dní.

SCOTT Genius 720 - mikrotest

Starý byl dobrý, nový bude taky fajn!

Hodně jsem se těšil na Scott Genius 720. Nový rozměr kol 27,5“ sliboval něco, co jsme zatím neměli možnost vyzkoušet. Protože jsem měl staršího Geniuse a prožil jsem s ním moc pěkné chvilky, těšil jsem se jako malé děcko. Sice chápu, že původní konstruktér tlumiče už pracuje u Cannondale a celý koncept kola se změnil. Když to kolo ale bylo jednou dobré, bude i v novém pojetí minimálně ucházející – taková byla moje myšlenka. Víc jsem se ani mýlit nemohl.

Chcete L, dám vám M

Nově již není tlumič vertikálně a roztahovací, ale takřka konvenční a horizontálně umístěný, pěkně pod horní rámovou trubkou. Tedy teoreticky chráněn před odletujícím blátem od zadního kola. S výběrem velikosti rámu jsme si nechali poradit od odborníka na slovo vzatého – přímo od Scottu. Ten nám vybral rám velikosti M, přestože jsme oba navrhovali L. Optali se nás i na výšku a bylo potvrzeno, že M je pro nás oba to pravé ořechové.

SCOTT Genius 720 - mikrotest

Královská péče

Dále nám podle tělesné váhy natlakovali na míru oba tlumiče (tlumič i vidlici) a mohli jsme vyrazit. Péče vskutku královská – u Scottu se chovají opravdu profesionálně. Rádi bychom pochválili konstrukci. Rám je příkladně pevný, vyrobený z uhlíkových vláken. Tuhost celku ještě zvyšuje robustní střed a kónické hlavové složení (taper). A také díky vkusnému designu kolo doslova lahodí oku.

Fešák Hubert

Vidlice Fox TALAS funguje výborně a zadní tlumič Nude 2 jakbysmet. Ochrana proti zaseknutí řetězu mezi převodníky a rám, stejně jako převody 2×10 k tomuto kolu rovněž bezesporu patří. Nádherné je uchycení brzd přímo do rámu, výborné jsou samotné brzdy, pevné osy atd. Zkrátka na první pohled fešák k pohledání.
SCOTT Genius 720 - mikrotest

Pohádky je konec…

Tím ale naše rozplývání bohužel skončilo. Nějak jsme nepřišli na to, k čemu je tohle kolo vlastně určeno. Do kopce se s ním jede špatně, z kopce se s ním jede taky špatně a posed je hlavou dolů. Při jízdě dolů mám pocit, že olizuju přední kolo. Žádná hravá geometrie. Dost obtížně se nadhazuje přední kolo a také, když jsme si chtěli třeba poskočit, netušili jsme, jak se Genius bude chovat. A on se i ve vzduchu choval dost neobratně.

I tohle dřív fungovalo?!

Dále bych mohl vzpomenout problémy se zamykáním tlumiče a vidlice sdruženou páčkou TwinLoc. Podotýkám, že pro mě doposud bylo právě ovládání TwinLoc etalonem na současném trhu, co se ovládání tlumiče a vidlice týká! Zkoušeli jsme tři kola. U prvního odešlo zamykání úplně, u druhého se zasekávalo na prostřední poloze a třetí také nechodilo zrovna podle našich představ. Co se to stalo? To se přestěhovala výroba? Nebo jsme jenom měli smůlu?
SCOTT Genius 720 - mikrotest

Kdo rád řadí…

Snad i díky nevhodně zvolené velikosti, Lko by bylo určitě lepší, byl celkový posed nepohodlně poznamenán dopředu koncentrovaným těžištěm. Řazení – další podivnost! Pořád jsme museli řadit. Do kopce alespoň o 5 pastorků nahoru, z kopce o 5 dolů. Kdo rád řadí, tak si užije.

Scott Genius 720 – závěr s nadějí

Nevím, kolikrát jsme použili slovo špatně, ale na tomhle kole prostě a jednoduše nevím, co z jízdy pochválit. Tedy kromě samotné konstrukce, která je výborná. Ono by se určitě něco našlo, ale ve světle výše zmíněných nedostatků to naprosto zapadá. Hrůza, děs, běs. Třeba to všechno bylo špatnou velikostí, špatným stavem testovacích kol nebo něčím jiným. Nevím, ale držím palce, aby to tak bylo. Přece to nemůže být až tak špatné kolo, když má takového schopného předka? To říkám proto, že Scott mám rád! Tak snad příště…

SCOTT Genius 720 - mikrotest

A abych nezapomněl – cena Scott Genius 720 v době psaní recenze byla cca 105 000 Kč
Aktuálně na Heureka.cz od 84 300 Kč.

Více informací o testovaném kole Scott Genius 720.

Foto: Bušido / Scott

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Mrazík

    Ahoj, já se svezl na modelu 930, 90km nahoru dolu podél Berounky (Rokycany-Roztoky).
    Rozměr kol je určitě plus, troufnu si říct, že bylo poznat, jak to líp drží (a že bylo dost mokro a blátivo) a líp se převaluje.
    Geometrie kola je zoufalá (mám rozbolavělý záda), nevím proč se konstruktéři snažili spojit xc posed se zdvihy 150mm, od závodění mají Sparka. Negativní představec jsem otočil, ale stále byl dlouhej. Chtělo by to 50mm a možná vyšší zdvih řídítek.
    No a pak délka zadní stavby… Tomu kolu se moc nechce na zadní a do vzduchu, né, že by to nešlo, ale je to dřina. Bejt ta stavba tak o 10-20mm kratší a místo by tam bylo, tak je to skvělý hravý kolo. Třeba ještě trochu položit hlavu, tak se mu z kopce poletí líp.
    – konec 1.části –

  • Mrazík

    – 2.část –
    Pružení moc nechodilo, rám má 150mm, ale reálně využívá půlku, 2/3 max. Tlumič je nastaven na zbytečně velkou progresivitu. Kolo přece není určení na FR, kde by si muselo poradit s několikametrovejma dropama, tak se ptám proč to nemůže chodit v celým zdvihu? Dostat tlumič nakonec zdvihu při AM/EN jízdě znamená nafoukat jej tak, aby sag byl na nějakejch 50% zdvihu. Když použiju standartní sag 25-30% (a to je obvykle takové měkčí nastavení), tak to do konce zdvihu nejde dostat. Když jsem použil doporučení dle tabulky a Scottu tzn. sag cca 10mm, tak mi chybělo k úplnému ponoření tlumiče tak 20mm.
    Jinak je ta kyvka příjemně aktivní a zobe zezačátku zdvihu, dokud to nezkazí to progresivní nastavení tlumiče.
    Vidlici bych nehodnotil, byla v podstatě nová a nezajetá, prostě ještě neměla takovej máslovej chod, jak to obvykle umí. To se zajede a bude to dobrý.
    – konec 2.části –

    • Chiron

      Na tu progresivitu jsem úplně zapomněl, při takové normální jízdě bez větších skoků jsem využíval tak ty 2/3, ale dostat se dál byl pro mě docela nadlidský výkon. A to jsem to měl spíše měkčí nastavení.

  • Mrazík

    – 3.část –
    Systém LTD jako dobrý, ale skoro zbytečný. Zamknout bylo občas do asfaltovýho kopce fajn, ale šlo by to i bez. Střední poloha Trail je tam úplně k ničemu, vzhledem k tomu, že ani v režimu Descend to nechodí v celém zdvihu.
    Komponenty dobrý, to je fungující jistota.
    Cena je hrozivá, přišlo by mi to drahý i o 20tis levnější. Za 92 bych tam čekal teleskop a víc XT, třeba rozdíl mezi SLX a XT řazením je znát, ne že by to nefungovalo, ale za ty prachy…
    – konec –

    • Bušido

      Díky za obsáhlý názor-tedy spíš recenzi (nechceš jí taky napsat?). Vzhledem k délce půjčení cca 1 hodinu jsem neměl možnost pořádně posoudit progresivitu tlumení, ani jak dobře a moc chodí tlumič. Vlastně mě to vzhledem k jízdímu projevu ani nelákalo se tímhle kolem nějak víc zabývat…

  • Chiron

    Letos jsem taky zkoušel dva dny 720. Geometrie mi naopak sedla perfektně, zatím full nemám, ale jak sem sednul na Geniuse, tak to bylo takové přirozené, stabilní, kratší než moje HT. Přesednout zpět byl potom docela šok. Ve sjezdech se mi to líbilo, oproti třeba Sparkovi 930.
    K tomu řazení, neměl jsem pocit, že by to bylo nějak extra moc, ale člověk zvyklý z HT a najednou mu žere energii ten zdvih, jiná geo a to kolo taky není z nejlehčích.
    Mě se ten systém snižování nějak dvakrát nezamlouval, 150mm se na šlapavém trailu moc houpe a 100mm mi přišlo, že už moc nakopává. Někde bych upřednostnil 29" Sparka s otevřeným tlumičem. A zamykání, to jsem jen tak zkusil jen na cyklostezce. Jinak TwinLock fungoval na jedničku. Jinak k tomu kolu bych viděl jako nutnost dokoupit teleskop.
    Já čekal od toho kola něco jiného, nakonec to z mého pohledu byla jen dřina vykoupená tím, že jsem si užil sjezdy které znám jako ještě nikdy. Ale zase sem nikdy nezkoušel nic s takovými zdvihy. Na 29" Sparku mi neseděla geo a 29", takže jsem od Scotta nakonec upustil, protože nic mezi neměli. Teď třeba 27,5" Spark bude lepší, kdoví. Ale tam se mi zas nelíbí u tak malého zdvihu ještě další snižování.

    • Bušido

      Jsem rád, že jsi byl s kolem spokojený. Já jsem se bohužel cítil úplně opačně – nepohodlně, nestabilně a s velice dlouhým posedem. Ať si vybereš kolo, na kterém se Ti bude dobře jezdit!

  • Tippmann

    Taky jsem tohle kolo zkoušel a vše fungovalo perfektně. Velké zklamání bylo, že jsem čekal terénního bombarďáka a on je to maskovaný xc "chrt" s paradoxně 150mm zdvihu. To je ostatně asi důvod, proč je z něj tolik lidí rozladěných. Kdybych na něj pohlížel jako na xc/trail bika, asi bych hodnotil jinak (lépe). A ještě jedna jedna výtka – na cenu a vybavení mi přišel opravdu hodně, hodně těžký.

    • Bušido

      Musím říct, že jsem s váhou problém neměl-ale-testoval jsem Geniuse 720.

  • scottrider

    naprosto nekorektni, neodborny a nereflektujici hodinovy mikrotest kola Scott Genius. Bohuzel mi navic prijde, ze dle volby vyrazu a slov p.Hájíčka vyzníva z tohoto testu skoro az jakasi zášt vuci Scottu. Jen doufam, ze uzivatele techto stranek si dle takovych to testu nevybiraji sve nove biky. Mrknete napr. na opravdovy test tohoto kola na bike-magazin.de.

    • Hezký nick 😉
      1) já to nepsal, kdybys četl pozorněji, zjistíš, že autorem je čtenář přezdívaný Bušido
      2) Bušido si nehraje na přehnaného odborníka a předem odkazuje na to, že se jedná první dojmy z krátkého svezení
      3) když si přečteš komentáře, tak zjistíš, že podobné dojmy z jízdy měla i řada dalších lidí
      4) nic proti Scottu nemám, moc rád bych si jejich kola zkusil, ale zatím nebyla příležitost, každý pokus o kontakt se pokaždé jaksi rozplyne
      5) četl jsem i jiné testy, třeba v MBAction a přestože bylo hodnocení méně radikální, vyplývá z něj obdobný závěr – Genius je více sportovním kolem na dlouhých nohách nežli výkonný trail bike či dokonce enrudo. Ale jak říkám, rád si někdy udělám vlastní názor po osobní zkušenosti.

      • casanova

        Myslím, že to není korektní, aby kdejaký bušido psal o kolech nesmysly, které se mu zrovna zrodí v jeho hlavě a uveřejńovat takovýto článek je nefér, protože to kolo, (jak ho tady popisuje někdo, kdo evidentně neví o čem mluví), takové vlastnosti nemá.
        Genius 700 je velmi hravé obratné kolo, rychle reaguje je to trailbike jak má být. Při výjezdu je naopak rychlý. S každým s kým jsem mluvil já, tak je z toho kola nadšený. Sportovní kolo na dlouhých nohách je též nesmysl.
        To, že někdo neumí na kole neznamená, že je špatné kolo.

  • scottrider

    test take na mtbs.cz, pinkbike.com, bikeradar.com aj.

  • ŠtěpánScott

    Zdravím všechny, kteří už možná tenhle článek číst nebudou nicméně bych si dovolil jako majitel Scottu Genius 730 pár osobních poznatků.

    Začnu předně tím, že se tady někdo vyjadřuje na geometrii atd…když jsem vybíral jaké kolo si koupit…už jsem věděl, že to bude 650B a tak jsem geometrie dost porovnával..shrnu to asi tak, že délky zadní stavby,hl. rámové trubky jsou takřka totožné jako třeba Nukeproof Mega.co je dle mého vyloženě Enduro až Gravity značka i geomoterií.

    K celkovému pojetí, myslím, že Scott kolo ani přímo neprezentuje jako full Enduruo kolo, ale právě jako Trail..což znamená značné přesuny po vlastní ose, tedy mě geometrie a lehká, ale opravdu lehká podobnost XC kolo vůbec nevadí…ale porovnejte Spark a Genius je to jiné kolo na jiné užívání….za mě super kompromis na výlety..s tím, že se teď zaměřuji na Enduro závody, kde prostě přesuny jsou a i v RZ se musí dost šlapat….takže super kolo.

    Velká kola, když se na to člověk nezaměří nejde moc rozpoznat, ale v terénu a rovinatých cestách a v zatáčkách to sype, výborně kopírue terén, ale v kontra k tomu to nijak kolo neomezuje na technické ježdění. Sám jsem kolo trápil na Fr možná skoro DH trati…a i pár kamarádu co jezdí DH byly s chováním kola a jeho geo ..řekl bych až nadšeni.

    K výbavě…můj model je mix XT a SLX…ano za cenu, kterou kolo stojí tam jednoznačně chybí teleskopická sedlovka a vzhledem k možnosti vedení Reverb Stealt bych jí tam ocenil, druhá vada na kráse je volba 3X10…brrrrrrrrrrr…to prostě nepřekousnu a musím z toho časem udělat alespoň 2X10…to k tomu kolu zkrátka nejde.

    Jak se chová tlumič resp. bych spíše hodnotil pružení jako celek…zdvih 150mm naprosto dostačuje….že to nejde dostat na plný rozsah…to je hloupost, pořádně si přečtěte nastavení tlumiče na webu Scott jsou tabulky a není tam jeden tlak k dané váze, ale rozpětí od – do (progresivní, měkké a tvdší), jezdím nastavení spíše měkčí a zdvih dle sagu cca 25% a využívám plný zdvih….přepákování funguje dobře…sice při měkčím nastavení kolo trochu propadá při nutnosti odrazů na bunny hop, ale je to o zviku a pak vše jak má být..

    Twinlcok asi nebudu hodnotit…jelikož jsem zastánce toho, že je to jen další kurvítko na kole a Full suspension bike má prostě pružit a počítá se i s tím, že se to bude lehce houpat a to se bude každý full bez ohledu na značku a přepákování….za mě jde Twinlock dolů a tyhle páčky nahradí páka pro teleskop.

    Když tak reaguji na tuhle diskuzi asi jsem použil trochu názorů té i druhé strany, ale absolutně nesouhlasím, že kolo je neohrabané a je to jen XC s velkým zdvihem a upřímně za 1h nelze….a opakuji nelze poznat pravý charakter kola….

    Jezdím již 10 let závodně na kolech, pár kol jsem sám vlastnil jiná měl možnost testovat…počin Scottu jakožto tvůrce rozměru 650B – nejvíce zkušeností testů atd….kolo Genius dává smysl má svůj osobitý charakter a je nutné jej jen nalézt….
    A závěrem….jestli si někdo kolo půjčuje už nějakou vizí, že je to prostě dle zdvihu Enduro…asi pak nemůže napsat objektivní pohled na kolo….

    Jestli někoho zajímá více..nebo se nechce prezentovat zde….rád uvítám odezvu na svůj e-mail…

    Díky za přečtení…..kolo je životní styl, proto jej není třeba odsuzovat…ale jen nalézt ten svůj!

    • Štěpán Hájíček

      Díky za obsáhlé doplnění. Toto kolo evidentně není snadné hodnotit, respektive záleží jak k němu kdo přistupuje. Bušido napsal jen svůj názor a stejně tak i řada dalších čtenářů od kritiky po uznání tomuto stroji.

      Pokud bude příležitost, rád se na Geniusu svezu a přidám i svou trošku do mlýna. Starý Genius si stále ještě pamatuji, to rozhodně nebylo špatné kolo. Srovnání s novou generací by ale mohlo být trochu zavádějící. Bude-li tedy příležitost na test pokusím se to pojmout jako seznámení bez předsudků.

      • ŠtěpánScott

        Nechtěl jsem v žádném případě nějak psát, že tenhle test či jiný není dobrý, ale tak pro to doplnění..a už jak
        jsem naspal ve spoustu věcech jsme za jedno…a asi i v tom, že tohle kolo se opravdu zvláštně škatulkuje do nějaké jednoznačné kategorie.
        Možná porovnat aktuálně Genius a Genius LT ve své modernizované podobě…

        Každopádně děkuji za reakci .

        • Venca Šmoula

          Ahoj ŠtěpánScott.
          Vidím, že umíš "cítit" na kole hodně vlastností, tak bych poprosil o radu… Chci koupit nějaké enduro s dobrou schopností stoupat, a tak jsem se chtěl zeptat na kolo SCOTT Genius 700-720 LT se zdvihem 170mm… co si o tom myslíš, případně, jestli si na tom jel???
          Osobně se mi moc líbí, nejel jsem na něm, ale kluci, co hodně jezděj, tak říkaj, že tento systém pružení je zbytečně drahej a že "virtuál" od jiných značek, za lepší peníze, chodí lépe… Poraď prosím.
          Dík.

          • ŠtěpánScott

            Čau…je to hrozně individuální..každej má zkrátka jiné názory a jiný požadavek na kolo.
            Na LT jsem zatím nejel…ale určitě to mám do budoucna v plánu alespoň na víkend zapůjčil.
            Nevím jestli jsi viděl videa promo od Scottu, tam tomu dávaj zabrat i jezdí normálně….jasný Nino Shurter pojede vždy na všem…tak ve zkratce…dle geometrie bude kolo víc hravé než 700 Genius..a stoupat to bude tak normálně né žádná raketa, ale to tyhle kola stejně být nemají….a virtuál?? Vždyt Scott je přepákovanej jednočep..jestli se nepletu…ale jestli jsi ochoten dát takovou palbu za kolo..a to je i rozdíl..jelikož 700Tuned stojí 180 tis. a 720 cca 90….
            Za takové peníze jsou lepší kola…
            Santa Cruz Bronson…
            a nebo jen Scott Genius 710
            (http://jizdni-kola.heureka.cz/scott-genius-710-2013/#utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Dynamicke-reklamy&utm_term=_inurl:jizdni-kola.heureka.cz/&gclid=CLCsgvyTq7sCFc5a3godExUASw)

            a na kola Scott umím sehnat lepší cenu…
            Ale tak ještě zpět na dotaz:
            Pocit chození toho či onoho pružení je myslím na podobných kolech stejný.
            Mě pružení kola vyhovuje…ano pohupuje se to,ale nezamykám to nic..je to full a ten prostě pruží.
            Skladba komponentů je na 720LT na průměrné úrovni..chce to pár vylepšení….a otázka na Tebe vážně potřebuješ na Enduro kole 170mm zdvihu??
            To měla dřív běžně FR/DH kola…..ono tím více bude kolo pružit, dle mě zbytečně..
            650B kola si vystačí se zdvihem okolo 140-150, kterýma disponuje klasický Genius…
            ale zvaž…co budeš využívat a klidně napiš i na mail..

            Díky

  • dandy

    Hele krásný hádání komu co sedí ale jde i o váhu, jezdce ale i kola, délku rukou a nohou, poměr délky těla a dolních končetin. Každej jsme jinej, a navíc jde o to na jakej hlavovej úhel jsi zvyklej, o šířce řídítek a jejich uhlování nemluvím a navíc jak máš sicnu pod zadkem. Teda o geometrii těla a kola. Každýmu sedne něco jiného. Chtěl jsem Genius 910 po týdenním testování a nejen Scottů i jenejch kol jsem skončil na Scott Spark 710. Vyladění nastavení tlaků a tlumení nastavení sedla trvalo měsíc , a nyní jsem super spokojenej. Je to jako s ženskou, akorát kolo se líp testuje, jo a dá se upgrejdovat.

  • štěpán scott .Mám Geniuse rv.2007 naprostá spokojenost.Chci si koupit nového a Ty píšeš že umíš lepší cenu.Pokud to dokážeš tak mně kontaktuj .Díky