GIANT – Novinky 27,5“ 2014

GIANT - Novinky 27,5“ 2014Giant se s tím nemazlí a bere to stylově Giganticky. Proč představovat jeden nebo dva modely na středních kolech, když jich může představit celou řadu?! V příštím modelovém roce (2014) tak u Giantu najdete střední kola skoro všude, hardtaily počínaje, trail-biky konče.

Je to dost hutný materiál, co nám od Giantu dorazil do redakční pošty. Celé čtyři strany jsou věnovány popisu, proč je právě 27,5“ (650B) onou zlatou střední cestou. Jakoby to už nebylo v médiích tisíckrát opakováno. Musím se ale uznat, že materiál je zpracovaný skutečně poctivě, značně dopodrobna a najde se v něm i řada zajímavých čísel.

Když hovoří čísla

Tak například, tušíte, nakolik se liší styčná plocha současných třech průměrů? Dle měření Giantu to je 6, 8 a 9 cm² (26, 27,5 a 29“). Zajímavé! Nebo třeba tuhost rámů. Je-li brán jako základ 26“ model, pak je verze pro kola 650B měkčí jen o 2%, zato devětadvacítkový až o 6%. Dále – hmotností se střední kola malým příliš nevzdalují (+5%), velká už ano (+12% vůči 26“), porovnání nájezdového úhlu opět hraje do karet průměru 27,5“, který se v tomto směru blíží 29“, a konečně v akceleraci zaostávají střední kola za šestadvacítkou zhruba o 1,5%, kdežto velké obruče ztrácí již 3,6%.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Proč na tohle už nepřišel někdo dřív? Není tajemstvím, že 27,5“ ve skutečnosti neleží na půl cesty mezi 26 a 29 palci, je výrazně blíže šestadvacítce, takže schopnosti středního průměru ani nemůžou být přesně na pomezí dvou starších parametrů. Podle materiálů Giantu si ale sedmadvacítky od obou starších parametrů berou to nejlepší. Věříte tomu? Proč ne? Naše zkušenost praví, že kola 650B jsou pocitově bližší šestadvacítce – dobře jednou, snadno se ovládají atd. Nemusíte se s nimi prát, jako občas s velkými obručemi a to je asi to hlavní. Jestli pak jsou v jednom, druhém či padesátém hodnotícím kritériu o procento lepší nebo horší, je skoro jedno. Stejně vždy nakonec záleží na celku a na tom, zda vás to či ono kolo baví. Cannondale Triger 29 je třeba sám o sobě slušný extrém, když si ale k němu najdete cestu… a začnete si vychutnávat jeho přednosti!
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Giant novinky 2014

Hutná teorie je za námi, nyní se podívejme, jak je to s těmi novými koly. Novinek je celá řada, paradoxně nejvíce mezi dámskými modely, kde se to hemží samými novými jmény. Vždy jde ale „ženskou kopii“… To by v Giantu rozhodně slyšet nechtěli a ni to už vlastně není pravda! Doposud si dámská kola Giant vystačila s přídomkem „W“, nyní ale staví na odlišné geometrii a řadě dalších specifik zaměřených čistě na potřeby a požadavky žen a dívek. I proto nesou jak zcela nová modelová označení, tak i jiné obecné pojmenování Liv/Giant.

Giant XtC Advanced 27,5 / Obsess

Vezměme to hezky chronologicky nebo spíš zdvihologicky. Na začátku prezentace stojí model XtC Advanced 27,5, což je, jak jistě tušíte, ultimátní XC raketa s pevným karbonovým rámem. V prezentaci se to, u popisu tohoto stroje, hemží samými vznosnými pojmy – za výrazem OverDrive 2 se skrývá kónická (taper) hlava, na níž navazuje pěkná masa materiálu. Dále popis pokračuje výrazy MegaDrive downtube a PowerCore.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

První náleží macaté spodní trubce, druhý značně nabobtnalé středové partii. Pár dalších detailů, na které stojí za to poukázat, jsou masivní nohy zadní vidlice v kontrastu s poměrně útlými vzpěrami, zadní patky které lze přestavět pro pevnou osu 142×12 i klasický rychloupínák, jak si kdo přeje, a v neposlední řadě je zde elegantní do karbonového rámu přímo integrovaný upínací systém sedlovky.

Stejné prvky, jen v kompaktnějším balení a s méně nápadným designem, najdete i u dámské alternativy nesoucí modelové označení Obscess. Komu by připadal karbon zbytečný, nebo mu jeho rozpočet na pořízení uhlíkového krasavce nestačí, jistě uvítá hliníkovou alternativu XtC 27,5, nesoucí řadu obdobných prvků jako v případě Advanced verze. Nový hliníkový rám přitom slibuje vlastnosti nepříliš vzdálené karbonu za výrazně příznivější ceny.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Anthem Advanced 27,5 / Lust Advanced

Anthem ve své vrcholné podobě navazuje na úspěchy svého předchůdce, přidává určitá vylepšení a především pak střední kola, jimž byl na míru uzpůsoben rám, geometrie i odpružení Maestro. 100 mm zdvihu zůstává, vylepšen je rám s kónickou hlavou a vnitřním vedením bovdenů, včetně přípravy pro teleskopickou sedlovku. U vrcholných verzí najdete řazení SRAM XX1 a SRAM X01. V dámské kolekci najdeme opět v mnohém identické dvojče pojmenované Lust Advanced.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Obě tato kola Anthem 27,5 a Lust existují, respektive budou existovat i bez přídomku Advanced, tedy opět v dostupnější čistě hliníkové variantě, která se ale snaží o zachování všech konstrukčních prvků a fines karbonové varianty.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Trance Advanced 27,5 / Intrigue

Konečně jsme se prokousali do řad pro mě, a jistě i pro vás nezajímavějších. Nový Trance Advanced se zdá být maximálně lákavým a všestranným trail-bikem, který nově vyjede na středním průměru. Nabídne 140 mm zdvihu, u nejvyšší verze inovované vzduchové jednotky RockShox Revelation RLT3 a Monarch RT3, sadu SRAM XX1 (ta bude na Eurobiku k vidění zřejmě na každém kroku), vnitřní vedení bovdenů, zadní patku uzpůsobenou pro pevnou osu 142×12 (s možností přestavět na klasických rychloupínák, teleskopickou sedlovku Giant ve standardní výbavě (mimo modely Trace 2 a Trance 3), stejně jako velkou porci zábavy, hravosti a jistoty.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Na tohle kolo se vážně těším, už jen proto, že u jeho vývoje asistovali týmový jezdci věnující se Enduro závodů, včetně Adama Craiga. 140 mm ve spojení s koly 650B mi připadá jako skvělý kompromis… Stop! Žádný kompromis, ale skvělá symbióza. Giant Trance X 29 je sice kolo funkční, od pohledu ale dost „divné“. Trance 27,5 je výrazně vyváženější jak po stránce vzhledu, tak jistě i funkce. Se středními koly není třeba dělat tolik ústupků při konstrukci rámu a návrhu geometrie, proto si myslím, že tohle bude skutečný trhák.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Dostupnější hliníková verze Giant Trance 27,5 pak nabídne opět v mnohém podobné parametry – vnitřní vedení bovdenů, taper hlavu, pevné osy (vzadu bude na výběr), 140 mm, prověřené a maximálně funkční zavěšení Maestro. Co víc si od universálního trail-biku přát. Dámskou verzi? Jak je libo, stačí v katalogu nalistovat model Intrigue (pouze hliníková varianta).

Giant Trance SX 27,5

Pokud by vám i tohle bylo málo, sáhněte po verzi Trance SX neboTrance Advanced SX, které zůstala v hlavním obsahu prezentace skrytá, ale naštěstí na mě vykoukla v přehledu modelů. Obě verze, hliníková i karbonová, jsou osazené vidlicemi Fox Talas s možností změny zdvihu 140/160 mm. Hliníkový Trance 27,5 SX má vodítko a napínák, karbonový Trance Advanced SX využívá služeb sady SRAM X01 (nová levnější alternativa k SRAM XX1 s převody 1×11), proto napínák nepotřebuje, zato má tlumič Fox Float-X s expanzní nádobkou.
GIANT - Novinky 27,5“ 2014

Giant novinky 2014 – závěr

Je znát, že Giant do vývoje nových (inovovaných) modelů výrazně zainvestoval, nová střední kola do své nabídky přirozeně a ve velkém zapracoval a připravil si pro nás řadu lákavých bonbónků. Doufám, že na akci Demo Day zahajující veletrh Eurobike bude možnost se na chvilku na nových kolech zhoupnout a na podzim se snad do Čech dostanou i první vzorky. GT Sensor s koly 650B mě setsakrametsky baví, věřím, že i Trance a Trance SX budou parádní hračky jako stvořené pro bikování v české kotlině.

Řadu dalších informací, přehled všech nových modelů a prezentační video najdete na stránce www.giant-bicycles.com
Dámská kola mají vlastní mikrostránku www.livgiant.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • kliiima

    Nemohu souhlasit s uvedenymi vypocty od Giantu. Samozrejme nejsem schopen spocitat tuhost, ale to ostatni vice mene ano. Rozmer 650b (prumer rafku 584 mm) se blizi spise 26" (prumer rafku 559 mm) nez 29" (prumer rafku 622 mm). Do vypoctu jsem neuvazoval plaste. Obvod 650b je o 4,47% vetsi nez 26" a 29" je o 11,27% vetsi nez 26". Z toho mi plyne, ze i stycna plocha musi byt v tomto pomeru. Pri najezdu na 100 mm prekazku jsou uhly mezi kolem a prekazkou nasledujici: u 26'' 50,04 st., u 650b 48,89 st. a u 29'' 47,28st.. Opet je rozdil vyssi mezi 650b a 29" nez mezi 26" a 650b. A posledni je vaha kol, napr. naboje jsou stejne tezke pro vsechny rozmery, proto ty % vahove rozdily rozhodne nejsou az tak velike.

    • Štěpán Hájíček

      Díky za detailní rozbor. Také si myslím, že 27,5" musí mít logicky blíže, ve většině parametrů, k 26" než 29". V praxi to tak na mě působí – přechod mezi 26" a 650B je bez problémů, jakmile přesedáš na nebo z velkých kol, je skok v ovládání obrovský. Přesto i kdyby byla střední kola pouhým marketingem, jakože do značné míry jsou, tak kola na nich postavená prostě fungují. Méně kompromisů než u 29", vyšší zdvihy, přirozenější geometrie. Vždy jde nakonec o celek a ne jen o jeden parametr z mnoha…

  • Martin

    Velmi pekne. Gianty sa mi moc nepacili, ale to sa teraz zmenilo.