Nové GT Fury

nove-gt-fury-start
Nové Fury se zdá být vskutku revolučním strojem, snad nejen co se samotné značky GT týká, ale tak nějak celkově. Kdy jste naposled slyšeli od kteréhokoliv zástupce světové značky prohlášení ve stylu – vrátili jsme se k hliníku a nové kolo je lehčí a tužší!

Ano, GT Fury bylo jedním z prvních, ne-li skutečně první sériově vyráběné karbonové sjezdové kolo na světě. Ano, je to již řada let, kdy bylo poprvé představeno a od té doby se mnoho změnilo. A ano, tehdy bylo potřeba udělat karbonový sjezďák opravdu bytelný, aby se zamezilo spekulacím, že uhlíkový kompozit do světa DH nepatří.

Každopádně nové Fury s hliníkovým základem je o XXX gramů lehčí, o kolik přesně si můžete tipnout, jelikož ať napínám uši jak chci, tak panu konstruktérovi, kterým je Etienne Warnery, onu číslovku s jeho přízvukem vážně nerozumím… Čemu ale rozumím je údaj hovořící o zvýšené tuhosti v oblasti středu o 26% oproti předchozí karbonové verzi!

Proč ale hliník?

Protože tohle kolo je zcela nové, používá nově vyvinutou a upravenou konstrukci systému I-Drive. V tomto směru je hliník zkrátka tvárnější. Jinak řečeno, snáze se s ním zkoušejí nové věci. Vytvořit několik odlišných forem pro karbonový základ by bylo rozhodně dražší, než přeprogramovat několik CNC obráběcích strojů.

Tak nebo tak, nové Fury je zkrátka o mnoho dál, než to původní, jak ostatně demonstrují a popisují všichni sourozenci ze závodnické rodiny Athertonů, kterým nové GT Fury sedí jako ulité. Je to jednak tím, že se změnila geometrie celého kola – těžiště je níže, představec je kratší apod. – ale rovněž i tím, že se zásadní obměny dočkal zadní závěs I-Drive.

I-Drive DH

V tomto videu nebo v předchozím článku na použitých fotografiích si lze všimnout, že nové Fury dostalo mnohem více čepů než to staré. V zásadě jde ale stále o jeden a ten samý systém. Pouze samotné uchycení plovoucího středu se hodně minimalizovalo a tak nějak zkomprimovalo do oblasti středu. Naopak na horní straně mohutné kyvky přibyla raménka a čepy.

Myšlenka, že se jedná o přepákování k tlumiči za účelem úpravy progresivity je sice poměrně svůdná, avšak milná. Horní ramena jsou zde pouze aby podpořila tuhost celé zadní stavby – tlumič je přímo spojen s kyvnou vidlicí a proto lze i nadále hovořit o klasickém jednočepu. Avšak ve značně moderním víceprvkovém balení.

Tak nebo tak Etienne Warnery popisuje, že díky použitým úpravám byl schopen separátně odladit ideální odezvu při šlapání a zároveň progresivitu chodu. To ostatně potvrzují týmový jezdci – Marc Beaumont si pochvaluje lepší zvládání velkých rázů, Rachel Atherton zase skvělou odezvu na šlapání, která se jí osvědčila na více šlapavých DH tratích v Anglii.

GT Fury ale není jedinou novinkou, kterou si pro nás jedna z nejstarších MTB značek pro příští rok nachystala. Již dříve jsme spekulovali o představení dalších dvou platforem na novém rámu a s novým/inovovaným systémem. Vše se potvrdí po tomto víkendu! Zůstane i nadále GT věrno systém u i-Drive, jakou roly sehraje Horst-Link na zadní stavbě enduro modelu? Toto a více zodpovíme snad již velice brzy.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr

    Píše se mylná od slova mýlit se – nikoli milná. Prosím.