Brzdy Shimano Saint M820 – TEST

Shimano Saint M820 - TESTV rámci testování stroje Ghost Cagua 6590 jsem měl možnost konečně si naživo vyzkoušet druhou generaci brzd Shimano Saint. Ač nejsem zrovna obdivovatelem a okultním vyznavačem japonských komponentů Shimano, tyhle brzdy mě prostě dostaly!

Shimano Saint M820 - TEST

Shimano Saint M820 - TEST

Shimano Saint M820 - TEST

Živě si totiž vybavuju jejich první generaci a šokézní funkci při hoblování bikeparku před řadou let v Livignu. První letmý dotek následoval pocit, že mě kolo vystřelí na Mars. Toto se opakovalo před každou zatáčkou, až jsem si na MEGA výkon postupně skoro i zvykl. Když jsem pak sedl na jiné kolo, jedno s jakými brzdami, měl jsem pocit, že vše ostatní je jako byste v ruce mačkali houbičku na nádobí.

Integrálka není povinná

Každopádně dnes je na trhu již druhá generace těchto brzd určených primárně pro DH a gravity disciplíny, což ale neznamená, že by bylo nutné je používat výlučně tímto způsobem. Těžší jezdci a stejně tak jedinci, kteří pro pocit jistoty potřebují mít pod ukazováčkem mimořádný výkon, aby se mohli s klidem vrhnout do náročnějších sjezdů, tento model jistě ocení. Případně mohou sáhnout po levnějším, konstrukčně však značně obdobném modelu Zee.

Kompletní rozsah 0-100

Ale teď zpět do sedla, kde mě nový „svatoušek“ hned při prvním seznámení nepřipadal o moc jiný než jeho původní předobraz: „Blokuje to jak krá..!“ Již druhý stisk ale nebyl až tak šokující a třetí i jakýkoliv další byl naprosto v pohodě. Současná generace brzd Shimano Saint evidentně neztratila nic na svém ohromujícím výkonu, přitom se rozhodně zlepšila v modulaci. Je teď více analogická a méně digitální, jestli mi rozumíte. Nemáte k dispozici pouze 0 nebo 100% výkonu, ale také celé spektrum mezi těmito krajními hodnotami.

Vlnitý plech funguje!

Moc rád bych pořádně vyzkoušel i jejich výdrž a stabilitu, ale nebylo kde. Respektive dal jsem skoro celé Všenory na jeden zátah a furt to brzdilo jako ďas. Krok brzdy se nezměnil ani o milimetr, jen to dole dost smrdělo?! Na kotouč jsem raději nešahal! Technická vylepšení ukrývající se pod označením IceTech, ač si o jejich vzhledu myslím své, zjevně svoji práci odvádí velice dobře. U brzd Shimano Saint, které jsem měl možnost zkoušet na kole Ghost Cagua 6590, to byl především „vlnitý plech“ na kotoučích a nechyběly ani z třmene vystupující chladiče destiček. Oba prvky jsou určené k lepšímu odvodu tepla z klíčových součástí brzdového systému – kotouče a destiček (třmenů).

Kam ta raketa vystřelí?

V závěru mám ještě jeden „šokující postřeh“. V tomto případě musím uznat, že se mi líbí vzhled samotné páky a docela mi sedí i její tvar. O co víc se mi „hnusí“ páka na brzdách Shimano XT, SLX a nebo ještě hůř Deore s velkou bambulí na horní straně, o to víc mi drobná raketka na páce Saintů připadá svůdná. Podlouhlá expanzní nádobka je tak akorát malá a i celkové zpracování je naprosto luxusní!

Brzdy Shimano Saint – závěr

Rozbor vlastností brzd Shimano Saint nemusel být ani příliš obsáhlý, aby z něj každý pochopil, že tady se zase jednou „Japoncům něco povedlo!“ Jak mě u Avidu jejich čytřpístková řada Trail a vlastně i původní Heavy Duty model Code o svém přínosu a významu nepřesvědčily, tak zde je patrné, že dva pístky navíc znamenají moře výkonu navíc. Ano, i klasické kotouče od Shimana, počínaje sadou SLX a výš, brzdí krásně. Kdo chce ale extra sílu a extra výdrž, má nyní na výběr dražší variantu Saint nebo levnější Zee. Páka brzd Zee není možná tak sexy jako ta Saintová, pokud ale celek funguje obdobně (u Shimana bych se tomu pranic nedivil), pak bych snad i toto překousl. Ten pocit jistoty, že zastavíte vždy a všude, za to jednoznačně stojí.

Shimano Saint M820 – cena: od 3900 Kč (set přední brzdy bez kotouče)
Kotouč Saint (SM-RT 99): od 1190 Kč/kus

Shimano Zee – cena: od 2900 Kč (set přední brzdy bez kotouče)
Kotouč SLX (SM-RT67): od 360 Kč

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Výkon, výkon, výkon!
Modulace, modulace, modulace!
Stabilita, stabilita, stabilita!
Vzhled…
Co dodat?
Zbytečně moc výkonu?
Cena… Pak je tu ještě Zee
Pro milovníky dlouhých a náročných sjezdů, pro všechny, pro něž je důležitější vědomí, že bezpečně zastaví před překážkou, než pár gramů navíc. Pozor na první stisk, ten může být trochu šokézní. Až si ale na tuhle brzdu zvyknete, vše ostatní vám bude připadat jako houbička na nádobí.

Shimano Saint M820 - TEST

Shimano Saint M820 - TEST

Shimano Saint M820 - TEST

GHOST Cagua 6590 – Enduro trip Brdy from BikeAndRide.cz on Vimeo.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    Jsou to brzdy pro chlapy. Jen je to už třetí generace.

    • Štěpán Hájíček

      Třetí? Před tímto modelem byla verze M810 – s takovou tou hranatou pákou a před tím…
      Kdysi 4pístkové Shimana XT, ale to nepočítám do řady Saint. Ale pokud jde o čtyřpístky, tak ano, pak je to třetí generace.

  • Lukáš

    Takové by se k nám do Jeseníků hodily 😀
    Jinak super článek 🙂

    • Mara

      jn, nejak mi pripada ze tohle byla oproti Jeseniku projizdka ruzovou zahradkou 😀

  • Mates

    Letos jsem přešel z Avidů na Zeečka a byla to zatím jedna z nejlepších investic. Ty brzdy jsou pekelně dobré!

  • yeaaah

    Ja bych prave rekl, ze prvni generace Saintu (dvoupistky) na tom byly s davkovatelnosti dost dobre.