Zapletená kola SRAM Roam & Rail

SRAM Roam & RiseV ostrém tempu se do začínající sezony vrhla americká společnost SRAM, když svou doposud nepříliš bohatou nabídku zapletených kol rozšířila o nové modely s označením Roam a Rail. Na dvojici noviců, kterou co nevidět spatříme na startech enduro závodů, se v dnešním článku podíváme trochu obšírněji.

Aktuálně představená zapletená kola Roam a Rail pokračují tam, kde dosavadní řada cross-country kol s označením Rise pomalu ale jistě ztrácí dech. Míří tak do rukou jezdců, kteří honbu za setinami vteřin dávno vyměnili za lítý boj s pastmi technického terénu v sedle vysokozdvihého trailbiku. Oproti výše zmíněnému modelu Rise, jenž o své místo v nabídce pochopitelně nepřijde, nezůstal na kameni kámen a drát vedle drátu.

Moderní trailbike se během několika posledních let vypracoval do podoby univerzálního pracanta, co s nezdolným elánem láme jeden výjezd za druhým a v těžkých sjezdech maluje klaunské úsměvy na obličeje udivených riderů. Tým vývojářů proto dostal za úkol nalézt vyvážený poměr mezi tuhostí, hmotností a odolností a navrhnout kola natolik všestranná, aby bez nejmenších obtíží obstála za jakékoli situace – táhlým stoupáním počínaje a prudkým, kamenitým padákem konče. Zanechme už filozofování nad vývojem budoucím i minulým a pojďme si raději novinky pěkně zblízka prohlédnout.

SRAM Roam 60

SRAM Roam & Rise

Použití: XC/AM/EN
Cena: 2 199 USD
Dostupný rozměr: 26“ / 27,5“ / 29“
Hmotnost: 1495 / 1550 / 1625 g
Šířka ráfku:  21 mm vnitřní / 29 mm vnější
Dvěma slovy:  karbonový univerzál

Vrcholkem pomyslného potravinového řetězce jsou vpravdě univerzální kola s označením Roam 60, která najdou využití jak na lehkém maratonském speciálu, tak na drsném enduro stroji.  Díky asymetrickým karbonovým ráfkům jsou kola velmi lehká a současně dostatečně tuhá na to, aby se jezdec po vyčerpávajícím výjezdu nemusel nikterak omezovat při sjezdu zpět do údolí. Široký profil ráfku poskytuje zvýšenou stabilitu v zatáčkách, zatímco nízká hmotnost dovolí excelovat na rovinkách a v kopcích.

SRAM Roam & Rise

Ráfek s asymetrickým profilem využívá výhod technologie Carbon Tuned, která doluje to nejlepší z vlastností uhlíkové pleteniny. Karbonový ráfek svou hmotností atakuje lehoučkou hliníkovou konkurenci, navíc však přidává nekompromisní tuhost. K výsledné pevnosti také přispívá dodatečné vyztužení nejvíce namáhaných míst. Velkorysá vnitřní šířka ráfku pomáhá zabránit deformaci objemnějších plášťů, což se zejména v ostrých zatáčkách pozitivně odráží na celkové ovladatelnosti. Instalaci bezdušových plášťů zase usnadní sériově vlepená bezdušová páska.

SRAM Roam & Rise

Kompletně přepracovány byly náboje. Pod jejich hliníkovým, atraktivně tvarovaným tělem bije švýcarské srdce transplantované z téměř bezúdržbových nábojů DT Swiss 240s. Očekávejte tedy to nejlepší v čele s patentovaným zubatkovým systémem volnoběžky garantujícím neochvějnou jistotu při každičkém záběru. Zadní náboj je kompatibilní s 9, 10 i 11 rychlostními kazetami. Bonusem je jednoduchý systém výměny koncovek Side Swap, jež zaručuje rychlou konverzi na jakýkoli typ přední či zadní osy bez nutnosti použití nářadí. Pro úplnost dodejme, že kola Roam 60 jsou zapletena na dvojitě zeslabovaných, napřímo vedených ocelových drátech, přičemž délka všech drátů je shodná a to zásluhou vychytávky skryté pod šifrou Solo Spoke.

SRAM Roam 50

SRAM Roam & Rise

Použití: XC/AM
Cena: 1 072 USD
Dostupný rozměr: 26“ / 27,5“ / 29“
Hmotnost: 1475 / 1530 / 1611 g
Šířka ráfku:  21 mm vnitřní / 25 mm vnější
Dvěma slovy: hliníkový rachitik

Druhým z party zapletených kol Roam je hliníkový rychlík označený číslovkou 50. S drsnějším sourozencem má sice mnoho společných vlastností, v opravdu náročném terénu se ale nejlépe necítí. Příznivý poměr hmotnosti a tuhosti dal vzniknout čitelným, pohotově reagujícím kolům, která naleznou uplatnění spíše v kategoriích cross-country a all-mountain.

Kromě zeslabovaného hliníkového ráfku je vše nachlup stejné jako u karbonového top modelu. V katalogu značky tudíž nalezneme poznámky o širokém vnitřním profilu asymetrických ráfků, přípravě pro použití bezdušových plášťů, kvalitně zatěsněných nábojích s rohatkovým systémem a výměnnými koncovkami nebo dvakrát zeslabovaných ocelových drátech Solo Spoke.

SRAM Rail 50

SRAM Roam & Rise
Použití: EN
Cena: 1 072 USD
Dostupný rozměr: 26“ / 27,5“ / 29“
Hmotnost: 1690 / 1750 / 1830 g
Šířka ráfku:  23 mm vnitřní / 28 mm vnější
Dvěma slovy: enduro kladivo

Na rozdíl od výše představených sourozenců „Roamových“  si zapletená kola Rail 50 klestí cestu na start enduro závodů bez sebemenších okolků. Rozměrný hliníkový ráfek poskytne nadprůměrnou stabilitu, nerozklepe se ani před těmi nejsvízelnějšími stezkami a přitom svou hmotností na hlavu poráží většinu ostřílené konkurence. Lákavé spojení pevnosti, odolnosti a silných zážitků ve sjezdech pasuje Raily na černé koně zvolna se rozbíhající sezony. A kdo ví, možná se brzy dočkáme karbonové varianty.

Výčet použitých technických fines by byl jen mlácením prázdné slámy, a proto jen velmi stručné zopakování – extra široký, nesymetrický hliníkový ráfek připravený pro bezdušový provoz, rohatkové náboje s vnitřnostmi DT Swiss a popracovaným systémem výměnných koncovek Side Swap, výplet Solo Spoke opatřený zeslabovanými ocelovými dráty. Nic víc, nic míň.

SRAM Roam & Rise

Levné a drahém, lehké a odolné

Zapletená kola Roam a Rail se na trh podívají v průběhu měsíce července, jejich dostupnost a konečná cena v České republice prozatím zůstává záhadou. Více zajímavých informacích můžete nalézt na internetových stránkách SRAMu, popřípadě na stránkách českého dovozce.

SRAM Roam & Rise

Foto: SRAM

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Karel

    Čím více konkurence, tím lépe. Jen ta cena. 🙁 Zdá se mi to třeba oproti MAVICu fest (nemluvím o tom carbonovém hyperultramodelu).