reklama

reklama

SingleBe Raw – TEST

SingleBe Raw - Foto: Jakub VomastekS ocelovými rámy z produkce české garážové značky SingleBe se na našich stránkách setkáváme poměrně pravidelně. Předchozí teoretické přednášky dnes doplníme o dlouho očekávaný praktický test s devětadvacetipalcovým trailbikem SingleBe Raw v hlavní roli. Hravě střižená geometrie s nápadně krátkou zadní stavbou dává tušit, že o zábavu tu rozhodně nouze nebude.

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek

Surová strana rámu odhaluje díky tenké vrstvě bezbarvého laku všechna tajemství výroby – precizně vyvedené sváry a vysokou teplotou zbarvený kov.

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek

Druhou stranu naopak pokrývá efektní lak s perleťovým efektem, který mění barvu podle světla a úhlu pohledu.

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek

S choceňskou garážovkou SingleBe jsme se poprvé setkali na podzim minulého roku, když jsme přinesli obsáhlý rozhovor s jejím zakladatelem Tomášem Kutinem. Nedlouho poté následovalo představení několika zajímavých, jak jinak než ocelových rámů s již povědomým logem na hlavové trubce, na kterých jsme názorně demonstrovali originální pojetí a skvělé dílenské zpracování značky. Jeden by řekl, že už nás nemůže překvapit téměř nic.

První setkání s horkou novinkou, devětadvacítkou SingleBe Raw, však prokázalo pravý opak. Kombinace tenoučkých trubek, v psychedelických odstínech měnícího se laku a syrově probarvených svárů jednoduše vyráží dech a roztáčí převodník fantazie s nebývalou kadencí. Přes subtilní vzezření působí kolo dojmem, jako by pozdě k ránu ujíždělo z uřvaného punkového koncertu a přes den parkovalo hned vedle zesilovače basáka Sex Pistols. Když tenhle zocelený výtržník s oranžovým kohoutem na hlavě vtrhl do redakce, všechny výmluvy byly marné. „Natuž háro, pisálku,“ dodal z mezidveří.

Chtě nechtě se proto přidávám k partě investigativních reportérů, co v rámci honu za senzací experimentují s lehkými drogami, bydlí mezi bezdomovci a zimy tráví pod sněhovým krovem zjišťujíc, jak že se to žije za polárním kruhem. Týden ve společnosti kovaného pankáče s ocelovým rámem a velkými koly přece nemohu odmítnout. Zbývá už jen vymyslet, kterak natáhnu helmu přes to zpropadené číro. Proti tomu jsou totiž omrzlé nohy výše vzpomínaných kolegů jen procházkou růžovým sadem.

Rám svařený z kulatých, nadvakrát zeslabovaných ocelových trubek je tím prvním, čeho si všímám. Není divu, pravobok kryje jen tenká vrstva bezbarvého laku, která dává vyniknout použitému materiálu, zvláště pak bezchybně provedeným svárům nebo mosazí letovaným patkám. Zdánlivě nevýrazné barevné vzory na levé straně rámu, nanesené pomocí technologie zvané airbrush, zase mění svůj odstín podle dopadajícího světla a úhlu pohledu. V přívalech ranního slunce se originálnímu půlenému designu odolává velmi těžko, to mi věřte. Osobitý kabátek tak jen podtrhuje všudypřítomnou kvalitu dílenského zpracování, jež dýchá i z těch nejmenších detailů. Vnitřním vedením bovdenů a hadic počínaje, efektním znáčkem na čele hlavové trubky konče.

Surový vzhled rámu je vhodně doplněn řadou na míru upravených komponentů. Kupříkladu široká řídítka byla zbavena původního laku tak, aby vynikla struktura hliníku, stejný osud potkal také sedlovku, představec a do jisté míry i kliky vybavené dvojicí převodníků. Vyjma pestře oranžových gripů se zbytek osazení nese v duchu střídmosti s důrazem na stoprocentní funkci. Odpružená vidlice SR Suntour Epicon s pevnou osou a zamykáním na korunce, kotoučové brzdy Shimano a desetirychlostní sada SLX stejného výrobce pracovaly naprosto spolehlivě a bez jediného zaváhání. Pochvalu zaslouží zejména použité brzdy, které sice reprezentují spodní patra nabídky, přesto překvapily čitelnou a zcela dostatečnou silou. Specifikaci uzavírají devětadvacetipalcová kola zapletená na ráfcích Mach1 a nábojích Novatec. Obutí obstaral německý Continental. Přestože pláště nejsou zrovna úzké, naturelu kola by trochu objemu navíc rozhodně neuškodilo.

Během prvních několika vyjížděk jsem si na punkera s výrazným nápisem Raw na spodní rámové trubce musel trochu zvykat, jeho charakter je totiž zcela odlišný od drtivé většiny devětadvacetipalcových kol na trhu. S trochou nadsázky se dá poznamenat, že upocený spurt za vteřinami byl nahrazen nefalšovanou radostí z jízdy v technickém terénu. Rozverné hravosti bylo podřízeno  první poslední, od relativně strmého hlavového úhlu, přes nepříliš dlouhou horní rámovou trubku, až po zadní stavbu krátkou natolik, že se plášť zadního kola div nedotýká objímky přesmykače. Ryze zábavnému pojetí se nevymyká ani uvolněná pozice jezdce za řídítky, která je na míle vzdálená té závodně natažené.

Svižné úseky po asfaltu nebo širokých cestách mění shora popsanou hravost v mnohdy ne úplně příjemnou jankovitost. Zakousnout se do představce a strojovým tempem zdolávat nudné rovinky je zhola nemožné, neboť vás kolo neustále nutí zatáčet. Nepřistoupit na tuhle bojovku chce notnou dávku sebezapření, a tak se nezřídkakdy přistihnete, jak z nevysvětlitelných důvodů kreslíte po silnici jeden oblouček vedle druhého. Nemějte proto řidičům za zlé, když vás za pomoci klaksonu a vztyčeného prostředníčku odkážou do patřičných míst. SingleBe Raw nepatří na závodní dráhu, nýbrž na obtížné traily, kde se z neřízené severokorejské střely vyklube na milimetr přesná zbraň.

inzerce

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek

Zadní stavba je natolik krátká, že se plášť zadního kola div nedotýká objímky přesmykače.

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek
Jediná zvolna se svažující cestička stačila k tomu, abychom se s ocelovou devětadvácou konečně sešli na té správné vlně. Díky kraťoučké zadní stavbě je kolo neskutečně živé, do manuálu nebo bunny hopu ho nemusíte dlouze přemlouvat, a příslovečnou hbitost neztrácí ani v těch nejutaženějších zatáčkách. Silnou stránkou SingleBe je také akcelerace, na devětadvacetipalcové kolo místy až nepatřičná, a jakási lehkost jízdy, která nutí poklepem kontrolovat, zda je rám opravdu ocelový. Stinnou stránkou příkladné ovladatelnosti je pocit nervozity ve chvíli, kdy chcete držet přímou stopu a upalovat vpřed. Do rychlých sjezdů se zase tu a tam vkrádá pocit lehké nestability.

SingleBe Raw – závěr

SingleBe Raw do puntíku splnil všechna očekávání, která jsem do něj před testem vkládal. Originální vzhled, kvalitní dílenské zpracování a jedinečné jízdní vlastnosti daly vzniknout mrštné devětadvacítce, co se těžkého terénu jen tak nezalekne. Na technických trailech vyučuje disciplínu radosti z jízdy a nepochybujte o tom, že po krátké vyjížďce dostane i vás.

Pokud máte zájem o testovací projížďku nebo chcete získat více informací o rámech SingleBe, neváhejte navštívit webové stránky značky na www.singlebe.com.

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Kvalita zpracování
Originální vzhled
Na míru upravené komponenty
Zábavně střižená geometrie s kraťoučkou zadní stavbou
Nakažlivá hravost v terénu
Lehkost jízdy
Akcelerace
Stabilita jízdy, která padla za oběť hravosti
Malý prostor mezi pláštěm a sedlovou trubkou
Rozměr plášťů
Pro milovníky ocelových rámu, volnomyšlenkáře, individualisty a vlastně všechny ty, co rádi na chvíli vypnou a soustředí se jen na kolo, terén a zábavu. Hlavně žádný stres.

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek

SingleBe Raw
Rám Zeslabovaná ocel 25CrMo4
Vidlice SR Suntour Epicon(120 mm)
Řazení Shimano SLX Dyna-sys 10s
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX Dyna-sys 10s/Shimano SLX
Kliky Shimano Deore, [ro:] series, 28/34
Pláště Continental Mountain King/X-King, 29×2.2″ kevlar
Náboje/Ráfky Novatec SL/Mach NEO Disk 29
Řídítka Funn, [ro:] series, 755mm
Brzdy Shimano BR-M395(disky 160 mm)
Hmotnost 12,5 kg
Délka posedu 57 cm (špička sedla – osa řídítek)
Cena 39 000 Kč

SingleBe Raw - Foto: Jakub Vomastek

SingleBe Raw – Trails only! from SingleBe Bikes on Vimeo.

Foto: Jakub Vomastek – P/J Foto