reklama

reklama

RockShox PIKE – Velký návrat!

RockShox Pike 2014Nemusíte být vyložení pamětníci, abyste si vzpomněli na svého času poměrně oblíbenou all mountain vidlici RockShox Pike. Tento model se po malé pauze vrací zpět na scénu, přitom ale nejde jen o znovuoživení známého jména, jako spíše o představení od základu nové vidlice a nových technologií.

RockShox Pike 2014

RockShox Pike 2014

RockShox Pike 2014

Pokud by v tomto trendu chtěl RockShox ještě chvíli pokračovat, mohli bychom se dočkat třebas i reinkarnace modelu Psylo. Vzpomenete si na zlatou verzi, kterou vozil třeba Marosana (Michal Maroši)? Taková zlatá vidla by se v dnešní době veselých barviček náramně vyjímala… Ale pojďme raději zpět k Pikovi.

Technologický pionýr

Prohlášením v úvodu, že se jedná o zbrusu nový kousek, není myšleno jen to, že je nový Pike od základu jiný než ten původní – to by se dalo s několikaletou pauzou očekávat. Podstatné je, že s novým Pikem přichází i řada zbrusu nových řešení, systémů a konstrukcí, které se s největší pravděpodobností postupně rozšíří i na ostatní modelové řady RockShox. Pike je tedy takovým malým technologickým pionýrem RockShoxu (pionýr ve smyslu průkopníka, ne člena SSM!).

Dříve, než začneme rozpitvávat detaily, shrňme si základní fakta.

RockShox Pike RCT3 2014:
Zdvih: 26”/27.5” – 150 mm, 160 mm; 29” – 140 mm, 150 mm
Hmotnost: 26” – 1835 g, 27.5” – 1861 g, 29” – 1876 g (4.14 lb)
Průměry kol: 26“, 27,5“, 29“
Osa: Maxle Lite – pevná, rychloupínací, 15×100 mm
Nastavení: Tlak vzduchu, snížení zdvihu o 30 mm (volitelně – Dual Position Air), tlumení odskoku, nízko-rychlostní tlumení komprese (poloha „Open“) + tři režimy tlumení komprese (Open/Pedal/Lock)
Odhadovaná cena:  884 – 979 Eur (22 000 – 25 000 Kč!)
Dostupnost: Červen 2013
Tech. info: www.sram.com

Kde začít, vždyť nové je snad vše!

Vezměme to hezky zvenku dovnitř. RockShox Pike dostal jako základ 35 mm silné vnitřní nohy s dle mého názoru nepříliš pohlednou černou povrchovou úpravou. Já vím, BlackBox technology, snížené tření, zvýšená odolnost, bla, bla, bla… Mně se to ale nelíbí! Vám snad ano? Bílá vidlice s černýma nohama ještě jakž takž, ale celočerná vypadá vyloženě lacině! Za ty peníze… Zlatá, zlatá Kashima!

Pike chodil do fitka

Nechme ale vzhled stranou, důležitější jsou vnější nohy. Ty jsou asymetricky konstruované, aby se posílila levá strana, která je namáhána brzdou a zbytečně se nepřidával materiál na straně opačné, kde jej není potřeba. RockShox také u Pika používá konstrukci pojmenovanou Power Bulge, kterou popisuje následovně: „Když potřebujete posílit předloktí, abyste si byli jistější při ovládání kola, jdete do posilovny a zaměříte se na tuto partii. Stejné je to chcete-li posílit vidlici. Nemusíte přidávat materiál všude, tím by zbytečně vzrostla hmotnost. Stačí posílit partie, které jsou nejvíc namáhané – uložení pouzder, uchycení brzdy apod.“

Elegantnější a lehčí Maxle

Přeskočme rovněž zcela novou korunku a takovou nezbytnost, jako je kónický sloupek řízení – tapered. Další podstatnou a již při druhém pohledu patrnou novinkou je kompletně přepracovaná rychloupínací pevná osa Maxle (15×100 mm), která se svým vzhledem blíží klasickým rychloupínákům. Pokud jsem princip její funkce pochopil správně, bude možné si ještě před jejím zašroubováním nastavit výsledné natočení. Jednoduše páčku přimáčknete k ose a otočíte ji jak bude potřeba. Abyste ale její pozici nelovili donekonečna, bude na ose úhlová stupnice, která by měla tento proces usnadnit. Snad to bude fungovat. Obdobné řešení na ose QR15 od Tune pro vidlice Fox mě občas přivádělo k šílenství (viz videotest IBIS Mojo HD).

Pružíme a tlumíme

Konečně jsme se přiblížili jádru pudla, přesněji jádru nové vidlice RockShox Pike. Ta ve svém nitru ukrývá ještě víc novinek, než kolik jich ční navenek. Novinkou vlastně nejsou dvě varianty vzduchové komory – Solo Air a Dual Position Air pro snížení zdvihu o 30 mm, například pro výjezdy, bez negativního dopadu na citlivost vidlice. Co se naopak změnilo, a hodně, je celý systém tlumení. Jak odskoku, tak i komprese.

Charger Damper & Rapid Recovery

Vezměme to odzadu. Systém Rapid Recovery představuje upravený okruh tlumení odskoku, který je schopen rychleji reagovat na velké rázy. Pomůže vidlici k „rychlejšímu zotavení“. S uživatelského pohledu se nic nemění, odskok se nastavuje standardně a při běžném provozu i standardně pracuje. Když ale vidlice schytá „pořádnou pecku“, systém Rapid Recovery otevře stavidla svých tlumících okruhů a umožní jí rychleji dosáhnout výchozího stavu, aby byla opět plně připravena na další útoky terénu.

Nahoru skáče, dolů brzdí

Charger Damper na druhé straně představuje inovované řešení kompresního tlumení, které bude dostupné ve dvou verzích. Základní RC nabídne dva režimy – Open/Lock – jejichž funkce je více než zřejmá (otevřeno/zavřeno). RCT3 bude naopak obdobou Foxáckého tlumení CTD. To jest, že nabídne tři režimy tlumení komprese – Open/Pedal/Lock – pro různé jízdní režimy. „Open“ pro sjezdy, „Pedal“ pro jízdu středně náročným terénem a „Lock“ pro výjezdy s maximální oporou. Nadto bude možné ještě samostatně ladit tlumení nízko-rychlostní (low-speed) komprese v režimu „Open“. To může přijít vhod, modelově ve strmých trialových sjezdech, kde je třeba více stability vidlice, hlavně při plném brzdění.

Teď nepružit, teď pružit

A aby toho nebylo málo, Charger Damper by měl přinést také pokrok v podobě přechodu z „uzavřené“ nebo „efektivní“ polohy (Lock/Pedal) do aktivního režimu. Jinak řečeno, když si na vidlici nastavíte platformu (Pedal) nebo ji zavřete, neznamená to, že bude tvrdá jako skála. Při určité síle nárazu se kompresní tlumení otevře a umožní vidlici náraz efektivně zpracovat. Pokud se terén ustálí, opět se tlumení uzavře nebo přiškrtí. Zkrátka další generace tzv. „inteligentního tlumení“, jehož předchůdcem byl v případě RockShoxu systém Motion Control.

RockShox Pike 2014

inzerce

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Nejde tu jen o Pika!

Aby nebyl Pike ve své cestě za znovuzískáním původní slávy osamocen, nachystali mu v RockShoxu také jednoho věrného společníka, který s ním bude schopen držet krok. Řeč je o novém tlumiči RockShox Monarch Plus. Ten je vybaven obdobnými libůstkami jako samotný Pike. Využívá systém kompresního tlumení Charger Damper (zde jsou tři polohy označené jako – Open/Middle/Firm – logika funkce je ale stejná), řešení odskoku Rapid Recovery pro lepší zpracování velkých nárazů, dále zvětšený průměr hlavní pístnice pro zvýšení množství oleje a zjemnění kroku, podobně jako rozšířenou hlavní, ale také negativní vzduchovou komoru. Vše pro více citlivosti, akce a výkonu v náročném terénu s možností „přiškrcení“ funkce pro výjezdy apod.

Rodinka Monarch Plus na www.sram.com

RockShox Monarch Plus 2014

Reverb Stealth s rychloupínákem

Poslední dnešní novinkou z aktuální nadílky RockShoxu je rozšířená a vylepšená nabídka teleskopických sedlovek RockShox Reverb. Především v řadě Stealth (s ovládáním uvnitř rámu) přibude varianta se zdvihem 150 mm a přírůstkem bude rovněž provedení v šíři 34.9 mm napříč všemi modely.

Bůh jim žehnej

Zajímavou a bez diskuzí praktickou novinkou bude rychloupínací napojení hadice na tělo sedlovky u modelů Stealth označené jako Connectamajig. Předpokládám, že půjde o podobné řešení, jako se používá například u napojení zahradních hadic. Každopádně tuto vychytávku řada majitelů teleskopek Reverb Stealth v budoucnu jistě ocení. Možnost odpojit ovládací hadici od samotné sedlovky asi nebudete využívat každý druhý den, když ale na tuto potřebu dojde, jsem si jist, že budete konstruktéry z RockShoxu právě za toto vylepšení vynášet až do nebes!

RockShox Reverb Stealth 2014 na webu www.sram.com