reklama

reklama

Proč Enduro 29er?

Specialized Enduro 29 - Proc?Od jednoho z čtenářů jsem dostal odkaz na toto velice zajímavé video, kde Jason Chamberlain (přední konstruktér FS kol značky Specialized) popisuje, proč vůbec vzniklo Enduro 29er, v čem tkví jeho kouzlo a co jsou jeho hlavní klady.

Specialized Enduro 29 - Proc?Nemusíte mít rádi značku Specialized, ale pokud se zajímáte o techniku a vývoj horských kol jako takových, tento nový počin od „elektrikářů“ (ostré „S“) nemůžete jednoduše přehlížet. Ano, Niner již ve svých začátcích nabízel devětadvacítku se zdvihem 150 mm (W.F.O. 9 – stále v nabídce na 140 mm), Intense koketoval s 29“ v DH a Trek chtěl znovu oživit modelovou řadu Roscoe rovněž na velkých kolech… A kde je teď jejich sláva?

Specialized, ač si o něm můžeme myslet cokoliv, má tu sílu „zlomit davy“ a přesvědčit je (nás), že 29“ a 150 mm zdvihu je funkční a smysluplná kombinace. Osobně, ani po tom, co jsem jezdil na Cannondalu Trigger 29er (29“ a 130 mm) o tomto stále nejsem přesvědčený. A nepřesvědčilo mě ani bikování na Stumpujmperu EVO 29 (29“ a 140/135 mm) loni v Koutech na Specialized prezentaci. Ale zase nechci být škarohlíd a odmítač čehokoliv, co zavání bořením starých hodnot a zažitých pravd.

Každopádně, pokud nejste dostatečně kovaní v angličtině nebo se vám nechce sledovat celé video, dovolte mi shrnout hlavní fakta, která v tomto videu Jason Chamberlain předkládá. Mimochodem tohoto pána jsem potkal několikrát osobně a rozhodně si ho vážím, jelikož jednoznačně rozumí tomu, co dělá. Rozebírat s ním systémy zadního odpružení, řešit polohy jednotlivých čepů a jejich vliv na funkci, je pro technického šťourala, jako jsem já, skutečný požitek!
Specialized Enduro 29 - Proc?

Specialized Enduro 29 - Proc?Jedním z hlavních argumentů, které padnou ve videu, proč může fungovat 29“ v kombinaci se zadním zdvihem 155 mm, je délka zadní stavby 430 mm. Slyšel jsem již i názor od fundovaných lidí, že kombinace těchto tří hodnot je z pohledu konstruktérů něco jako sci-fi. Mohli by o tom ve Spešlu lhát? Vždyť si to může každý změřit?!

Každopádně cesta, jak maximálně zkrátit zadní stavbu, spočívá jednak v posunutí sedlovky dopředu, což není nic mimořádného, druhým klíčem je použití speciálního úchytu přesmykače. Specialized v tomto směru oslovil SRAM, který jim takový přesmykač navrhl. Tento pak není spojen s rámem, ale přes nosný plech se zadní kyvnou vidlicí. Pohybuje se tedy zároveň se zadní stavbou a míjí přitom sedlovou trubku.

Druhé zásadní číslo, je úhel hlavy 67,5°. Na první pohled vypadá poměrně lákavě, ale při bližší analýze zjistíte, že Enduro 26“, které je mimořádně stabilní, spoléhá na hodnotu o dva stupně nižší 66,5°. Naopak výše zmiňovaný Stumpjumper EVO 29er, u něhož mi v Koutech vadila vratkost v malých rychlostech a naopak pomalejší reakce v náročných sekcích s vracečkami, využívá jen u půl stupínku vyšší hodnotu 68° (140 mm zdvihu vepředu, 135 mm vzadu). Na druhé straně je ale jeho zadní stavba dlouhá celých 455 mm! Takže Srovnávat Stumpa EVO a nové Enduro 29 asi vlastně nemá cenu.

Specialized Enduro 29 - Proc?

STUMPJUMPER FSR EXPERT EVO 29 vs ENDURO EXPERT CARBON 29

Takže stále nevím, co si o tomto kole mám myslet… Bude to dobré, bude to dobré pro někoho nebo je to jen úlet a vrchol ledovce snažení značky Specialized všechny své platformy přetransformovat na velká kola? A co 650B? 6e prá nedosahuje takových benefitů jako 29“, říká v závěru Jason… Asi si budu muset jedno Enduro 29er půjčit a vyzkoušet. Jinak se pravdu nikdy nedozvím. Samozřejmě se pak o své zkušenosti rád podělím.

A nyní slíbené video…

Specialized Enduro 29 - Proc?