reklama

reklama

Fox novinky 2014 – 40 FLOAT RC2 | DHX RC4

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2 | DHX RC4Americký lišák si na začátek sezóny přichystal několik zbrusu nových kousků určených zejména pro sjezdaře a milovníky toho nejtvrdšího terénu. Novým přírůstkem do rodiny jsou vidlice 40 FLOAT RC2 a výrazně přepracovaný je tlumič DHX RC4.

Dnem 26. 3. 2013 padlo embargo na informace týkajících se těchto dvou žhavých novinek, zatím se nám ale nedostalo příliš času nato, vše důkladně prostudovat. Proto nyní shrneme základní informace a k tomuto tématu se koncem týdne možná ještě vrátíme.

Vidlice Fox 40 FLOAT RC2

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2Horkou novinkou rozčísli mrazivou zimu specialisté na odpružení z americké společnosti Fox. Kompletního přepracování se dočkala populární sjezdová vidlice Fox 40, v jejíž útrobách se nově zabydlelo lehké vzduchové odpružení známé pod označením Float a nahradilo dosud spolehlivě sloužící titanovou pružinu.

Text: Jakub Svoboda
Pompéznímu představení předcházelo více než dvouleté období testování, během kterého si předprodukční vzorky vidlice podávala taková jména jako Gee Atherton, Aaron Gwin nebo jezdci týmu Santa Cruz Syndicate v čele s nestorem sjezdu Stevem Peatem a mistrem světa Gregem Minnarem. Přestože dnes zástupci značky třímají v rukou zbrusu novou evoluci slovutné „Čtyřicítky“, cesta k vytouženému cíli byla vším, jen ne sluncem zalitou procházkou.

Pablo & Float

Ještě předloňskou zimu se čile spekulovalo o tom, že nová sjezdová vidlice s liščím ohonem ve znaku překvapí netradiční konstrukcí upsidedown, kde titanovou pružinu doplní tlumící patrona FIT. Počínající nadšení rázně utnuly zprávy o nedostatečné tuhosti a nedlouho poté vyšuměl celý projekt do ztracena. Ztichlou debatu záhy rozdmýchala avizovaná spolupráce Foxu se sjezdovým týmem Treku, jež dala vzniknout hybridnímu, pružino-vzduchovému systému skrytému za šifrou PABLO (Pneumatic Assist Bottom Load Optimiser). Práce vzduchové komory pomáhala v závěrečné fázi zdvihu krotit linearitu pružiny a Aaron Gwin tak mohl nerušeně proplout sezónou 2011 k pěti vítězstvím v závodech Světového poháru. Vývojový tým se, povzbuzen úspěchem, pustil do příprav lehké a široce nastavitelné sjezdové vidlice, v níž vzduchová komora plně nahradí obstarožní vinutou pružinu.

Fox 40 FLOAT 2014

Základní fakta:
– 203 mm zdvihu
– 40 mm průměr vnitřních nohou
– 20 mm pevná osa
– hmotnost 2711 g
– vzduchové pružení Float / tlumení RC2
– nastavení tlumení odskoku
– nastavení tlumení vysoko a nízkorychlostní komprese
– interní nastavení míry progresivity

Pružení & tlumení

V levé noze vidlice Fox 40 Float nalezla útočiště rozměrná vzduchová komora, jejíž objem lze jednoduchým interním zásahem ladit v devíti možných krocích. Prostým přesunutím několika podložek můžete přesně nastavit charakteristiku pružení a docílit téměř lineárního či naopak zcela progresivního chodu. Výhodou velkorysého objemu vzduchové komory je také možnost použít nižší provozní tlak (45-80 psi) a zbytečně nenamáhat těsnění. Vzduchové části sekunduje titanová negativní pružina ve spodní části levé nohy, která pomáhá kultivovat krok v první polovině zdvihu. Součástí sériové výbavy bude univerzální pružina střední tvrdosti, dovozci však brzy nabídnou další alternativy. Vzhledem k přítomnosti vzduchového pružení byla tlumící patrona RC2 oklestěna o nepotřebný hydraulický doraz. Možnost nastavení vysoko a nízkorychlostní komprese a tlumení odskoku zůstala přirozeně zachována.
Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2

Gram & gram

V honbě za co nejnižší možnou hmotností bylo přepracováno prakticky vše, co se konstruktérům dostalo po ruku. Zajímavě řešené jsou nazlátle anodizované vnitřní nohy, jejichž stěna se rozšiřuje směrem ke korunkám vidlice. Proměnlivou tloušťku stěny sdílejí rovněž nohy vnější, kterým navíc v zadní části přibyly ventilky* pro upuštění vnitřního tlaku v případě razantní změny okolního prostředí (teplota, nadmořská výška apod.) Viditelný úbytek materiálu postihl spojovací můstek, obě korunky a patky třímající osu o průměru 20 milimetrů. Vyloženě subtilně působí Post Mount úchyt třmenu kotoučové brzdy. Není tak divu, že výsledná hmotnost oproti předchůdci klesla o bezmála půl kilogramu na velmi zajímavých 2711 gramů.
*Opisoval v tomto Fox od X-Fusion RV1 nebo obráceně? Nebo je je to jen souhra náhod???

Vidlice Fox 40 Float RC2 se na trhu objeví v letních měsících s cenou okolo 1700 USD. Více informací hledejte na webu výrobce www.ridefox.com

Přeskočit k tlumiči DHX RC4 >>

Přeskočit na galerii >>

inzerce

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2 | DHX RC4

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2 | DHX RC4

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2 | DHX RC4

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2 | DHX RC4

Tlumič Fox DHX RC4

Novinky Fox 2014Rovněž za vznikem nové generace tlumiče DHX RC4 stojí dlouhý vývoj a usilovné testování, do něhož se zapojili jezdci z týmů Trek World Racing, GT a Santa Cruz Syndicate. V případě tlumiče se tvůrci nehnali za úsporou gramů, motivací jim byla spíše snaha po dosažení hladšího a citlivějšího kroku, větší kontroly nad tlumením a ještě větší rozsah možného nastavení. Navíc se hledělo i na to, aby tlumič svou funkcí co nejlépe korespondoval s vidlicí a obě jednotky tedy tvořily vyvážený celek.

Poměrně zajímavým postřehem lidí z Foxu, který vyšel najevo v průběhu vývoje a testování, je, že většina moderních DH rámů již sama o sobě řeší progresivitu zadní stavby. Proto již není kladen tak velký důraz na progresivní chod samotného tlumiče a naopak je vyžadován jeho maximálně lineární projev.

Novinky Fox 2014

Důkladnému přepracování bylo tedy podrobeno propojení olejového vedení z těla tlumiče do expanzní nádobky a rovněž došlo ke snížení průměru pístnice (z 5/8“ na 1/2“). Druhý zmíněný krok má přinést nižší tření a zvýšení objemu tlumící kapaliny, výsledkem čehož by měla být především vyšší citlivost. Jezdci popisují, že díky nové konstrukci mají pocit, jakoby jejich kolo mělo rázem o něco vyšší zdvih.

S ohledem na maximální rozsah možného nastavení pak u tohoto kousku nesmí chybět možnost samostatného seřízení nízko- a vysoko-rychlostní komprese, stejně jako vzduchový asistent a možnost upravit objem vzduchové komory v expanzní nádobce – ovlivňuje progresivitu a míru účinku tlumení.

Jako důkaz zlepšení se Fox již nyní chlubí výraznými úspěchy v rámci světového poháru v DH. Konkrétně při závodech ve Val di Sole v Itálii bylo skóre pro Fox více než pozitivní:

Kategorie muži:
1. Aaron Gwin
2. Greg Minnaar
3. Gee Atherton
4. Marc Beaumont
5. Cameron Cole

Kategorie ženy:
1. Rachel Atherton
4. Florian Pugin

Novinky Fox 2014 - 40 FLOAT RC2 | DHX RC4

Foto: FOX Redefining ride dynamics