Ultralehké duše Eclipse – představení

EclipseAktuální cyklistické trendy velí, že klasickou duši brzy stihne osud kalhot do zvonu.  Názor módních inspektorů však nesdílí řada bikerů, kteří na starou dobrou duši v útrobách pláště stále nedají dopustit.

Švýcarská značka Eclipse má právě pro ně v zásobě jednu lahůdku, jež honosí se poutavým titulem „nejlehčí na světe“. O co jde? Nevelká krabička známých tvarů by mohla snadno zmást nejednoho kilometry ostříleného matadora.  Uvnitř se totiž neskrývá tradiční butylová duše, ale něco, co se jí jen vzdáleně podobá. Obsah stočený do úhledného balíčku vypadne neslyšně na stůl, neváží nic, je průhledný a na omak působí tak nějak zvláštně.

Volejte Mendělejeva

Jedinečné vlastnosti a nezvyklý vzhled mají společného jmenovatele, ultralehké duše Eclipse se totiž nevyrábí ze syntetické gumy, ale z takzvaného termoplastického elastomeru (zkráceně TPE).  Termoplastický elastomer je náhradou běžně užívané syntetické pryže, zachovává si její klíčové funkční rysy a navrch přidává několik zajímavých výhod. Zmiňme například jednodušší technologii výroby, která zcela vypouští náročný proces vulkanizace, nebo šetrnost k životnímu prostředí. Pokud si žádáte více podrobností ze světa kaučuku, neváhejte kontaktovat výše vzpomínaného ruského kolegu, neboť já jsem o hodinách chemie aktivitou věru nepřekypoval.

Eclipse

Když gram honí gram…

Jednou z věcí, kterou z periodické tabulky nevyčtete a za řídítky ji bezpečně poznáte, je přívětivá hmotnost duší Eclipse. Moderní materiál sehrál i zde klíčovou roli a rafička váhy se – v případě, že zvolíte nejširší z dostupných verzí – komíhá u cifry 69 gramů. Užší varianty dokonce s přehledem atakují metu 60 gramů a to přesto, že odolnost proti defektům zůstává na úrovni daleko těžších protivníků. Co se hmotnosti týče, nemohou se běžné duše svým pokrokovým švýcarským kolegyním rovnat. Uspořit 100 gramů na jednom zapleteném kole, kde je to mimochodem nejvíce znát, tak není sebemenší problém. Výrobce se dokonce nebrání přirovnání k čistě bezdušovým řešením, když poukazuje na snížený valivý odpor a lepší přilnavost oproti dušové klasické konkurenci.

…a trn stíhá trn

Ač anorektické vzezření vzbuzuje pochyby, zda k úniku vzduchu nepostačí jeden škaredý pohled, obavy nejsou na místě. V boji s defekty snese Eclipse plné srovnání se standardní butylovou duší. V případě proražení se odolností plně vyrovná klasické duši o hmotnosti 180 gramů, a pakliže narazíte na trn, překoná dokonce i plnotučný sjezdový kousek. Případné problémy řeší výhradně dodávaná sada záplat, neboť s klasickým lepením si tu ani neškrtnete.

Eclipse

Více informací o gramařských duších Eclipse naleznete na webových stránkách výrobce www.eclipse.ch. Pak už je jen  na vás, zda popsané výhody převáží nad takřka astronomickou cenou, která se pohybuje kolem 50 Euro.

Eclipse

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr

    úžasny! kupuju….

  • Bernolak

    Ale dá sa zohnať aj podstatne lacnejšie, len rozmer musí byť presne na veľkosť plášťa. TPE nie je také elastické ako guma. http://www.kupkolo.cz/duse-foss-26×1-95-2-25-galu

    • Foss jde na celou věc z trochu jiného úhlu. Primární není hmotnost, ale odolnost. Materiál je totožný, to je pravda.

  • maverick82

    jen aby to nebyla zase slepá cesta, podobně jako nespolehlivý a neodolný Foss – vyzkoušel jsem a raději jsem se zase vrátil ke klasickým duším.

    • Honza

      Na FOSSech mám už najetou jednu sezonu, i Rychlebky a zatím nezklamaly ani jednou tak by mě zajímalo co jsi s nimi měl za problém.

  • maximus

    pěkný, ale dát 2,5k za dvě duše mi přijde celkem šílený i na Švýcarsko. To si člověk za ty peníze koupí dvě našlápnutý pneu a tubeless kit dohromady. Jakkoliv se mi tohle libí, tak bych se asi opravdu musel zbláznit.