Kompozitní kotouče SiCCC – TECH NEWS

SiCCCDlouhý prudký sjezd, přehřívající se brzdy, drsný pád na prašný povrch trailu je prakticky nevyhnutelný. O pár vteřin později se jezdec neochotně sbírá ze země, místo přívalu nadávek se dostaví zdravé naštvání. Otázka zní – jak to sakra udělat, aby ty zpropadené kotoučovky příště opravdu brzdily?

Nastíněný příběh se odehrál před třemi lety v kopcích, jež ční nad městečkem Spring Groove v americkém státě Illinois. Aaron Stephens a Josh Gore, oba inženýři na volné noze a náruživí cyklisté, si právě sem přijeli užít odpoledne plné bikování. Joshovo tvrdé přistání výlet neslavně ukončilo, ne nadarmo se ale říká, že všechno zlé je k něčemu dobré. Když se šrámy zahojily, založili oba kamarádi společnost Kettle Cycles s cílem vyrábět spolehlivé, odolné a ultralehké brzdové kotouče, které pomohou vyřešit problém s přehříváním.

SiCCC SFL

Karbon nade vše

Brzdnou plochu konvenčního brzdového kotouče tvoří většinou stará dobrá ocel, některé gramařské značky sází na titan (Carbon-Ti), jiné kombinují hliníkovou slitinu s keramikou (Ceradure, Innolite). Kettle Cycles šli cestou, na níž mnoho předchůdců ztroskotalo, a inspiraci čerpali z automobilového průmyslu, kde jsou denní realitou karbon-keramické kotouče. Jak tomu bývá, řešení použité ve světě motorů se i v cyklistické branži setkává s řadou problémů. Diskutuje se o vhodné tloušťce kotouče, přemítá se nad odvodem tepla, nejpalčivějším problémem je ale kolísání brzdného výkonu v závislosti na vnějších podmínkách.

Vzpomínáte na záběry z Tour de France, kde se Thomas Voeckler za deště marně snaží ubrzdit své kolo s karbonovými ráfky a nakonec končí na dvorku jedné z francouzských domácnosti?  Když zaprší, postihnou stejné nesnáze i karbonové kotouče, které navíc ideálně nefungují ani za studena.

SiCCC SFL

Laboratoř volá

Malicherné problémy nemohou Aarona a Joshe zastavit, jiní to ve stejném bodě zabalili, oni raději oprášili středoškolské učebnice přírodních věd a na čas se zavřeli do laboratoře. Představení finální verze kotoučů s názvem SiCCC na sebe nenechalo dlouho čekat. Pevnost kotouči skutečně zajišťují karbonová vlákna, odvod tepla je práce keramiky, potud nic zásadně nového. Stabilní brzdné vlastnosti, za sucha či mokra, za tepla i studena, obstarává příměs karbidu křemíku (SiC), extrémně tvrdé sloučeniny, jež razantně zvyšuje tření. Výsledkem je, podle slov výrobců, neochvějný výkon za všech možných i nemožných podmínek, skvělé dávkování a silný progresivní projev, ke kterému je třeba mnohem menší síly na páce než je tomu u konkurence.

Výhodou nekovového kompozitu je vysoká odolnost proti opotřebení a také nulová tepelná roztažnost běžná u standardních metalických kotoučů. Vlastnosti se v závislosti na teplotě nemění, nežádoucí zkroucení vlivem vysoké teploty tak nepřipadá v úvahu. Benefitem je rovněž zvýšená tepelná kapacita, kotouč absorbuje až o 30% více tepla než je tomu u kotoučů klasické konstrukce a zároveň rychleji chladne. Zbývá jen dodat, že kotouče SiCCC byly testovány se všemi běžnými typy destiček a jsou kompatibilní se všemi typy hydraulických i mechanických brzd.

SiCCC

Vykopnuti za úspěchem

V nabídce nalezneme  jednodílný kotouč, který vyniká nejnižší možnou hmotností,  a dvoudílný kotouč s karbonovým unašečem. Ten je při stejném průměru o několik gramů těžší, zato nabízí možnost barevné individualizace středového unašeče na míru. Jednodílnou verzi je možné objednat v průměru 140 a 160 milimetrů (40, respektive 55 gramů), dvoudílnou v průměru 160 a 180 milimetrů (60, respektive 75 gramů). Projekt byl úspěšně nastartován příznivci na serveru Kickstarter a v současné době běží výroba na plné obrátky. První kotouče se k zájemcům dostanou na konci zimy či na začátku jara. Přidáte se do fronty? Ceny startují na 89 dolarech za kus.

SiCCC

Více informací o projektu naleznete na webových stránkách Kettle Cycles.

Video z akce…

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • To vypadá hodně dobře!

  • Ada

    To jo, akorat ze to vubec nefunguje a je to navic hnusny a predrazeny…