Specialized Epic Comp 29 (2013) – TEST

Specailized Epic Comp 29 (2013) - testTo jsem si takhle jeden podzimní víkend trochu povozil zadek na kole, na němž si Jarda Kulhavý letos dojel pro zlatou v Londýně! Tedy ne na stejném kole, ale na jeho „lidové“ variantě – ať tedy sálem zní „Epica pro všechny!“

Nepřehnal jsem to? Snad ani ne. Tak nějak totiž v očích mnoha vyznívá mediální masáž, kterou do nás posledních pár let Spešl pumpuje ze všech stran. Značka Specialized se už proto mnohým začala celkem zajídat. Nedivím se. Ať je to ale jak chce, kola samotná za tuto pověst nemohou. Pojďme proto společně v rychlosti odhalit, co takový Epic 2013 v Compu s hliníkovým rámem umí a dokáže.

Na fotky čas nezbyl… Sorry!

Předem bych rád upozornil, že dnes to nebude detailní rozbor jako obvykle (pokud zas nechytnu slinu…), ale spíše souhrn mých prvotních dojmů a postřehů. Snad také omluvíte pro jednou absenci jízdních fotek, na jejichž pořízení nebylo dostatek času, jelikož jsem se snažil za ty dva dny, kdy jsem měl Epica doma, spíše něco najet, než trávit hodiny foto seancemi.

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Brzdy Magura MTS (zřejmě je tam „S“ jako Specialized) mě zprvu zaskočily tím, že skoro nefungovaly! Ukrutně dlouhý krok a tak nějak mdlý projev. Po chvíli se vše stabilizovalo. Kotouče se vypálily, kapalina se do páky dostatečně napumpovala a vše bylo hnedle veselejší. Výkon solidní, dávkování plynulé, jen ten krok by mohl být o fous kratší. Také tvar plechové páky není zrovna „top of the top“, ale funguje to a nikde netlačí.

Trhni tím klackem!

A teď už k věci! V první řadě bych rád zmínil otázku ovládání, které mě zpočátku dost překvapilo svou toporností. Příčinu svého prvotního šoku jsem odhalil celkem brzy, když jsem si uvědomil prostý fakt, že jsem na devětadvacítce seděl naposled v červenci! Přesto je ale nepopiratelným faktem, že se Specialized Epic kloní spíše k vyšší stabilitě, než k často až zbrkle živému projevu při nízkých rychlostech, jak jsem to zažil u nejednoho konkurenta. Vlastně nejen u konkurence ale dokonce na stájovém kolegovi Stumpjumper FSR Evo 29er. U něj konkrétně jsem to ale vnímal jako nutné zlo, jinak by totiž jeho geometrie při zdvizích 140 mm snad ani nedávala smysl – pak už by to vůbec nezatáčelo!

Zrnko pochybnosti

Nebo to bylo dáno rovněž tím, že mi Petr Heiník (RB – Race Bike) při našem posledním rozhovoru zasadil do hlavy semínko pochybnosti: „Mně se nelíbí, jakou mají devětadvacítky prodlevu v řízení!“ Ať tak nebo tak, chvíli mi trvalo, než jsem si na ovládání Epicu 29er zvykl. Opakovaně se mi stalo, že jsem si najížděl do zatáčky ideální stopou a opouštěl jí po ne zrovna ideálním vnějším oblouku! I když jsem měl Epica v M-ku, prostě jsem ho dost dobře nedokázal zlomit do zatáčky. Alespoň ze začátku mi to nešlo a nešlo! Poté, co jsem si opět začal zvykat na specifika vedení velkých kol, byla už situace daleko lepší. V podstatě stačí jen točit o chvilku dřív… Vlastně, není tohle přesně ta prodleva, o které mluvil Petr Heiník?

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Zajímavý efekt nebo spíše docela očekávatelná realita. Sedlo je závodnicky tvrdé a proto funguje, když se do toho řádně opíráte. Na pohodlné brouzdání krajinou výletním tempem to rozhodně není! Potom pěkně tlačí.

Přesah do další dimenze

Nic ale není tak horké, jak se uvaří. Pravdou je, že když jsem se v jedné fázi hrnul dolů z kopce strmým sjezdem, který jsem skoro neznal, jen jsem sledoval zadní kolo svého průvodce, tak jediné, co mi snad trochu vadilo, byla dlouhá sedlovka. Ale dát si teleskop na Epica? To fakt ne! Tady jsem skutečně docenil stabilitu geometrie stejně jako celkovou jistotu danou velkými koly. Tohle je ostatně věc, co se mi na devětadvacítkách, zejména těch sportovních, líbí asi nejvíc. Na to, jak nicotné mají zdvihy, se s nimi nechá sjet opravdu hodně! 29“ obruče jim zkrátka propůjčí přesah o kategorii výš.

Můj brácha je šampión!

Hmm, mnoho z toho, co jsem právě napsal, platí pro devětadvacítky obecně. Tak radši doplním ještě něco specifik samotného Epicu. Specialized Epic Comp 29 je poměrně lehký bike. 12,3 Kg ve velikosti M je s ohledem na cenu (69 990 Kč) a s ní úzce související osazení slušným parametrem. Rozhodně nezaostává ani tuhost rámu znatelně podpořená pevnou zadní osou, takže je celek příjemně svižný, jak se na sportovní kolo sluší a patří. Jinak by se na něm asi nedal vyhrát světový pohár a Olympiáda, i když to je vlastně jiná liga – vyzrálejší uhlíkový sourozenec.

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Přední kolo jsem několikrát vyndával, když jsem kolo skládal do auta. Chápu argument, že je to takhle z větší osou a oversize víčky náboje celé o poznání tužší, mě by tam ale nevadila klasická 15mm pevná osa, s kterou by se pracovalo paradoxně snáz než s ráčnou od DT Swiss.

Cože, jen jeden mozek?!

Specialized Epic Comp 29 má jen jeden mozek (tlumení Brain) a to vzadu. Vidlice RockShox Reba RL disponuje „pouze“ kompresním tlumením MotionControl. Mě to tedy rozhodně nemrzí! Jednak bych Brain na vidli stejně na doraz povolil dřív, než bych na kolo vůbec sednul, jako jsem to ostatně udělal vzadu, jednak mi vlastní mozek slouží dostatečně na to, abych se dokázal sám rozhodnout, kdy má smysl vidlici zavřít (to se mi stalo asi dvakrát) a kdy ji nechat volně pracovat, tedy skoro pořád. Ještě je třeba doplnit, že má MotionControl možnost nastavení v asi pěti polohách, ale skutečný rozdíl poznáte jen mezi módy „otevřeno“ a „zavřeno“. Dokonce jsem si dovolil vidlu nafoukat pěkně na měkko, takže krásně chodila až ke korunce a nějaké „propadání do zdvihu“ mě při jejích 100 mm kroku rozhodně netrápilo!

Točím, točím, ať je to Soft

Obdobnou filosofii komfortního nastavení jsem aplikoval i na tlumič (Brain Fade na minimum, SAG na cca 25% – systém AUTOSAG jsem tentokrát obešel a nastavil si tlak hezky postaru) a světě div se, ono se to nijak zásadně nehoupalo! Menší pohyby tlumiče při šlapání beru jako běžný stav, který ničemu nevadí, pokud umíte „šlapat do kruhu“ a nedupete do toho jako hokejista. Při jízdě ve stoje pak stačí jeden rychlý pohyb, tedy zamknout vidlici a může se sprintovat. Zadek přitom zůstává stále dostatečně stabilní. Na druhou stranu to celkem pěkně žere kamínky, kořínky a balvany, avšak na velká klubka kořenů již pouhých 100 mm nestačí. Zde zas zdatně sekundují velká kola, která pomáhají Epicu prorvat se i s těžším terénem, kde by se malá kola již X-krát zasekla.

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Klasické Epicovské brčko poněkud opuchlo přidáním okruží pro systém AUTOSAG. Nemám nic proti, tohle řešení funguje. Jen jsem zrovna u sebe neměl pumpu s manometrem, manuál a kalkulačku, abych si spočítal a nastavil výchozí tlak. Klasické nastavení SAGu (kontrola kroužku) ale funguje i zde.

Hejbni zadkem!

Když se ještě na skok zastavím u vybavení, tak musím zmínit, že mě již na první pohled docela zarazily hubené pláště Specialized Fast Trak s drobným nízkým vzorkem. V rozměru 29“ vypadají jako krapet větší cyklokrosové galusky! Ale jedou hezky, tlumí také velice schopně a se záběrem rovněž nemají problém. Minimálně za sucha. Jinak jsou na tom na sypkém podkladu, na mokru a ve vlhkém listí. Ale zas se s nimi dalo krásně driftovat do zatáček.

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Při SAGu 25% byla Reba od RockShoxu krásně aktivní a citlivá. Kontrolní kroužek jsem měl pravidelně až u korunky, ale po tvrdém dorazu ani stopy. Jo, takhle si představuju kvalitní a skutečně aktiví 100 mm vidlici!

Specialized Epic Comp 29 (2013) – závěr

Test vyhlášené sportovní rakety, kterou Specialized Epic rozhodně je, jsem se snažil pojmout krapet jinak, než by se možná čekalo. Že tohle kolo dobře jede, i v dostupné hliníkové verzi Comp, musí být snad všem dopředu jasné. Epic je prostě Epic! Mě ale spíš zajímalo, jestli má tohle kolo co nabídnout i lidem, co chtějí lehký a svižný bike, který nezapomíná na pohodlí a jistotu ovládání? V druhém zmíněném směru nemá Epic žádných nedostatků. Stability nabízí až, až… Až je jí místy skoro moc! A komfort? S ním také zbytečně nešetří, tedy v případě, že mu to umožníte. Samozřejmě v rozsahu, který odpovídá 100 mm zdvihu. Na druhou stranu lze pouhým zvýšením tlaku ve vidlici a otočením kolečka Brain u zadní osy vše radikálně změnit a z pohodového sportovního křižníku se rázem stane nabroušená závodní žiletka!

Více o kole SPECIALIZED Epic Comp 29 najdete na stránkách specialized.com
Cena: 69 990 Kč
Specifikace: Specialized.com

Líbí se… Dalo by se zlepšit…
Tuhost rámu (nejen díky pevné ose)
Svižnost a lehkost jízdy
Na to, že je to nejlevnější Epic, tak rozhodně svému jménu ostudu nedělá
Stabilita v těžkém terénu
Když se to dobře nastaví, tak to krásně pruží i bez mozku (hlavně bez mozku!)
Stability řízení je skoro až moc
Dlouhý krok brzd Magura MTS
Gumové řazení SRAM X7 (nezřetelné polohy)
Dal bych tam klidně širší řídítka, 680 mm je na mě dnes už málo
Docela mě rozčilovala „pomaluupínací“ přední osa Specialized/DT Swiss

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Specialized Epic Comp 29 (2013) – geometrie

Specailized Epic Comp 29 (2013) - test

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Ahoj, tak jsem si přečetl tvůj komentář a na jeho základě objednávám. Dnes v srpnu 2013 je výhoda, že je ve slevě za necelých 60 tisíc. Rošťák

    • Štěpán Hájíček

      Je to příjemné kolo, vzhledem k Brainu asi nesedne každému, ale pokud hledáš nabroušená sporťák. A za ty peníze 😉

  • Pavel

    Ahoj,Epic je múj sen a teď mám možnost si ho splnit. Mám na výběr: Specialized Epic Comp 29 za 59.000
    nebo testovaci: Specialized Epic Comp Carbon 29 za 56.000 (párkrát pújčený).Co si myslíte vy?
    Dík za jakýkoliv komentář.Pavel

    • Štěpán Hájíček

      Skoro bych radši vzal ten hliník. Jestli dobře chápu, tak je to nové kolo? Karbon by byl samozřejmě zase o trochu dál, ale u těch testovaček si člověk nemůže být ničím jistý. Teoreticky stačí vyměnit destičky, řetěz, kazetu, převodník, brzdovku, olej ve vidlici… No to už jsme se blížíme k 10 000 za servis. Nechci strašit, ale pokud je to klasická testovačka, tak ta jistě dostala pěkně zabrat. Ale možná se pletu a můžeš mít za super peníze parádní karboňák.

      • Pavel

        Dík za odpověď,taky se přikláním radši k hliníku.Nové kolo je nové kolo.
        Pavel