Prezentace – Ghost, Lapierre, X-Fusion…

Schindler - prezentace 2013Prezentace domácích dovozců jsou skvělou příležitostí prohlédnout si v klidu všechny zásadní novinky a podrobně nastudovat všechny zajímavosti, které jsme na Eurobiku nestihli. V případě prezentace společnosti Schindler s.r.o. jsme takto mohli zkoumat a prohlížet především chystanou nabídku značek Ghost, Lapierre, Electra a X-Fusion.

Pojďme to vzít hezky chronologicky, jak se značky na pražské prezentaci postupně stavěly do světel reflektorů. První na řadě byl německý Ghost, což je pro tohoto dovozce kmenová značka, které se věnuje již pěkných pár let.

Rychlá navigace na jednotlivé sekce

29“ zvedá hozenou rukavici

Ghost je jednou ze značek, která poněkud otálela s masivnějším nasazením velkých kol do své produktové nabídky, ale příští rok se toto změní. Není snad třeba hlasitě zvolávat hesla o křížku a funusu, vlak s velkou čisticí 29“ má již sice notně nahřátý kotel, z nádraží jménem „historie“ ale ještě zcela neodjel. Co tedy bude u Ghostu k mání v rozměru 29“? Především dále pokračují sportovní pevná kola HTX 29 na úhledně tvarovaném a účelně postaveném karbonovém rámu. Velice podobné ladné křivky najdete i na nových dostupnějších hliníkových strojích řady SE 29.
Schindler - prezentace 2013

Ghost AMR 29

A do třetice je tu zcela nová parta plně odpružených sportovních biků AMR 29 se zdvihem 110/100 mm (P/Z). Obzvláště na základním celostříbrném modelu AMR 2955 vyniknou do puntíku dotažené detaily a úhledné decentní křivky. Pokud tohle kolo bude jezdit tak dobře jak vypadá, bude jistě pro mnohé dalším silným argumentem, proč by měli vyměnit svůj stále rychleji zastarávající 26“ bike za rozměrnější modernu.
Ghost-AMR_2955

Ghost Cagua 650B

Na druhou stranu tváří v tvář aktuální vlně 27,5“ již Ghost nehodlá nic ponechat náhodě, takže do hry již příští rok přihodí vlastí želízko v podobě modelů Cagua 650B. Tahle fešácká strojovna na středních kolech nabídne lákavých 160 mm zdvihu, které máme v plánu osobně prověřit v horském profilu Jeseníků. Pro doplnění, model Cagua zůstává v nabídce i v klasické variantě 26“ , která  jezdci nabídne alpsky troufalých 180/170 mm zdvihu (P/Z).
Schindler - prezentace 2013

Chytrý tlumič E:i Shock

Na konci sekce věnované Ghostu zmiňme také nasazení chytrých tlumičů RockShox E:i Shock, o kterých si více povíme u kol Lapierre. Doplnil bych jen informaci, že elektroniky řízený chod tlumiče najdete v roce 2013 na celé řadě produkčních modelů Ghost, včetně posledně jmenované Caguy.
Schindler - prezentace 2013

Lapierre 2013

Když už jsme nakousli otázku elektronicky řízených tlumičů na produkčních kolech Ghost a Lapierre 2013, pojďme ji dotáhnout do konce. O tlumičích RockShox E:i Shock jsme již najednou psali, proto jen stručně. Vezme se běžné plně odpružené kolo, vybaví se speciálním tlumičem, extra baterií upevněnou na rám, řídícím computerem na řídítkách a sadou čidel (snímač otáčení klik, snímač rychlosti kombinovaný s akcelerometrem – čidlo otřesů – a ještě jeden akcelerometr v computeru na představci) a malá revoluce v odpružení je na světě!

Rychlejší než tvůj Brain

Čidla zásobují řídící computer potřebnými informacemi, který nepřetržitě vyhodnocuje situaci a podle toho mění kompresní režimy tlumiče. Zásluhou čidla na vidlici a díky rychlým reakčním časům se tlumič dokáže otevřít těsně před nárazem zadního kola na překážku, což je zásadní rozdíl proti systému Brain na kolech Specialized Epic a spol. Tlumiče E:i Shock přitom najdeme příští rok na celé řadě modelů Lapierre – Zesty, Spicy i nových XR 29.
Schindler - prezentace 2013

29“ XC full pod 10 kg!

Vydařený „oslí můstek“ nás přivedl k další podstatné novince modelové roku 2013 – ke sportovním fullům na velkých kolech Lapierre XR 29. I o nich jsme již v průběhu roku informovali. Krom konstrukce rámu, kde se stále nemůžeme popasovat s prapodivným uložením tlumiče v ne zrovna vzhledné zlomené sedlovce, nabízí řada XR lákavé parametry. Zejména fakt, že lze na tomto rámu postavit sportovní kolo pod 10 kg! To je na 29“ full hodně pěkné! Dodejme, že v nové řadě Lapierru vládne pevnou rukou karbon, jelikož zadní stavba, nahrazující čep na vzpěrách pružností materiálu, jinou možnost ani nenabízí.
Schindler - prezentace 2013

Mladý známý

Mezi terénními stroji Lapierre ještě vyzdvihněme trail biky X-Flow, které si svou premiéru užily v první půlce tohoto roku, ale stále se jedná o zajímavou novinku. X-Flow je totiž zajímavý „čtyřčep“, který těží z možností plovoucího uchycení středu – PendBox. Nelze popřít, že inspirací byl nejspíš I-Drive od GT nebo Free-Drive Mongoosu, přesto vyzařuje PendBox od Lapierre přiměřenou dávku originality. Komentáře různě po webu hovoří o velice dobré funkci celého systému, nezbude než si tato tvrzení ověřit co nejdříve v praxi.
Schindler - prezentace 2013

Starý známý

Nakonec se ještě letem světem dotkněme klasických modelů Spicy a Zesty (moje oblíbené – Zesty do Čech a Spicy do Alp), které si z větší části drží svůj status quo. Relativně nově se u nich změnilo umístění tlumiče, který s horním ramenem pojí prodlužující nástavec. Ten sice nepovažujeme za vzhledově nejvydařenější konstrukční počin Lapierru, snad to ale bude celé fungovat tak úžasně jako dřív, navíc s tlumič E:i Shock možná ještě lépe!
Schindler - prezentace 2013

Lapierre miluje asfalt

Ano, Lapierre to ani zdaleka nejsou jen horská kola, tato francouzská značka se soustředí i na silniční produkci včetně nejvyšší profesionální úrovně, kterou představují modely Xelius EFi. Pokud je budete studovat zblízka, najdete mohutný střed a zesílenou zadní vidlici bojující za ultimativní přenos sil a naopak prohnutou horní trubku a štíhlé vzpěry zaručující přiměřené množství komfortu. Řada Sensiun naopak hledí více na vytrvalostní jezdce, kterým nabízí komfortnější posed i takovou vychytávku, jako je tlumicí elastomer integrovaný do monostay napojení vzpěr na sedlovou trubku.

X-Fusion

Postupně jsme se propracovali k výrobci odpružení X-Fusion. Začněme hezky od vidlic. Zde jsou největším tahákem dva zcela nové kousky – Trace 29 a Slant. Společným jmenovatelem obou novinek jsou vnitřní nohy průměru 34 mm, což není vůbec málo – vzpomeňme na novou řadu vidlic Fox 34. Rozdílem je nejen určení pro odlišný průměr kol (Trace 29“ a Slant 26“), ale částečně i určení faktické. Nebo vlastně ani ne?
Schindler - prezentace 2013

Kolik je 29 mínus 26?

Obě zmíněné vidlice začínají s krokem na 80 mm a nabízí několik variant zdvihu, stejně jako model s jeho stavitelnou hodnotou. U Trace je to rozsah 110-140 mm, Slant jde v tomto směru dál na hodnoty 130-160 mm. Tímto jsme se dostali i k maximálním hodnotám zdvihu, stejně jako k onomu případnému rozdílu určení, definovanému rozdílem 20 mm v maximální délce kroku. Když ale od této hodnoty odečteme odlišnou velikost kol (29“/26“) , zjistíme, že rozdíl je takřka nulový. A na závěr, dalším shodným prvkem je 15mm rychloupínací pevná osa.

Micro je micro

Přežívající klasiku v podobě modelů Velvet a Vengeance opepřeme informací, že v roce 2013 do nich bude možné upnout i 27,5“ kola! Naopak v zadní partii kola je největší zajímavostí zlatý tlumič Microlite, který jistě ohromí XC šílence svou hmotností 170 g!
Schindler - prezentace 2013

Sto gramů dolů

Hop a skok a je tu poslední konkrétní kousek z dnešní přehlídky – teleskopická sedlovka X-Fusion Hilo SL. Oproti svému předchůdci zhubla více jak o 100 g a konečným výsledkem je údaj 450 g, při zdvihu 125 mm a použití dálkového ovládání. Za sebe bych u této sedlovky vyzdvihl rovněž upínací zámek s dvojicí šroubů, který bude lépe držet než centrálním šroubem stahovaná varianta předchůdce a hlavně si bude možné přesně nastavit sklon sedla.
Schindler - prezentace 2013

Závěrečná elektrifikace

Součástí nabídky společnosti Schindler jsou nějaký čas také stylová kola Electra. U nich nemá cenu rozebírat specifika. Někteří z nás je bez vzrušení přejedou zrakem, mnoho dalších ale propadne jejich kouzlu na první pohled. Tato značka a její produkty nejsou o výkonech, ale o emocích. Snad jen jednu technickou poznámku – Electra příští rok nabídne svůj první e-bike! To, aby bylo učiněno všetečným dotazům na původ jména za dost. Electra totiž neznamená elektrický, ale elektrizující!
Schindler - prezentace 2013

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    Ghosty jsou nadherny. Jsem zveavy na tu sedlovku od X Fusion, protoze ten predchozi model byl naprosto strasnej. Vysouvala se nahoru, kdyz chtel clovek zvednout kolo za sedlo a ovladani lankem slo strasne tezko a chce se mi rict, ze snad nefungovala poradne od uplneho zacatku. Ted z ni momentalne tece olej, nebo co to je a nemam nejemnsi chut ani nervy ji vubec opravovat. Rovnou vyhodit. Pritom vidle dela X Fusion moc dobry. Nepochopil jsem, jak mohl neco tak strasnyho vypustit na kola.

  • Saddám

    Článek pěkný, díky, ale těch chyb je opravdu dost 🙂 ("nestihly" – v podtitulku, "O tlumičích RockShox E:i Shock jsme již najednou psalY", "X-Flow je totiž zajímavý „čtyřče“", "které si svou premiéru užili", "který jistě ohromný XC šílence svou hmotností")

    • Díky za opravy, už jsem na to včera v noci nějak neviděl…

      • Saddám

        Rádo se stalo, naprosto chápu, jak to vzniká 🙂

        • prefectionist

          Rad bych upozornil take na "oslý můstek"… Sorry, ale i kdyby v noci a se třemi promile, tohle prosim ne 😉