MAXXIS Ikon 26×2,2″ – test

MAXXIS Ikon - testPlášť Maxxis Ikon předchází pověst velmi schopného všeuměla, co se na závodních tratích srdnatě pere s všemožnými nástrahami terénu i počasí. Do redakčního testu tak Ikon vstupuje s jasným úkolem – potvrdit pracně budovanou pozici skvělého univerzála.

Předstartovní horečka

Před nedávnem jsem na startovním roštu oblíbeného maratonu, mimo tupého zírání na přední kolo, přemýšlel, jak by měl takový univerzální plášť vypadat. V rychlosti by neměl příliš zaostávat za svými ultralehkými kolegy, měl by zaručit dostatečnou přilnavost v terénu a to i ve chvílích, kdy se suchá cestička mění na vlhkou bahnitou kolej. Jednoduše obout plášť na ráfek a neřešit, jestli před závodním kláním spadne pár kapek, anebo se bude za koly prášit. Vítaným bonusem by mohla být zvýšená odolnost, není dvakrát příjemné zůstat trčet uprostřed ničeho po čtvrtém defektu a na dlouhých tratích také jistá míra pohodlí zajištěná větším objemem pláště. Přiblíží se Maxxis mému z prstu vycucanému ideálu?
MAXXIS Ikon - test

Na první pohled…

…odhalíme jen velmi málo, jasně patrná je skládací kevlarová patka, z boku pláště vyčteme rovněž informaci o rozměru pláště 26×2,20“. Pravobok je dále posetý trojicí tajemných zkratek, které jistě přesněji napoví, s kým máme tu čest. Písmena EXC řadí Ikon do série Exception, kam spadají pláště s vysokou hustotou vláken a speciální měkkou směsí. Poddajná směs příznivě ovlivňuje trakci, vysoký počet vláken zase významně redukuje celkovou hmotnost.

Požadovaných jízdních vlastností dosahují u Maxxisu také kombinací tří různých směsí 3C. Podkladová vrstva z tvrdé směsi je kombinována s dvěma měkčími na povrchu pláště, což kladně ovlivňuje přilnavost a životnost. Odolnost boků pláště proti proříznutí a oděru obstarává hustá flexibilní tkanina EXO Protection. Hmotnost pláště se drží ve velmi rozumných hodnotách i přesto, že sebou vezete půl laboratoře Maxxisu. Výrobce u testované nejvyšší verze pláště udává hmotnost 535 g, my jsme navážili 546 g, respektive 562 g.
MAXXIS Ikon - test

Montpáky vzhůru

Instalace s klasickou duší proběhla bez větších potíží, pokusy s bezdušovou sadou však narážejí na příliš volné patky testovaných plášťů. Tady se bez pořádného kompresoru a pevných nervů neobejdeme. Útěchou budiž fakt, že jakmile patky zapadnou na své místo, plášť drží tlak bez nejmenšího problému. S pocitem dobře odvedené práce odhazuji montpáky a chystám se na první projetí Ikonů. Ve spěchu je snadné přehlédnou nepříliš výrazné upozornění, ve kterém výrobce radí kombinovat pláště s ráfky o minimální šíři 21 mm. Současně je na plášti uvedeno maximální možné zatížení devadesáti kily živé váhy. Hubne se přece do plavek, říkám si, když na kolo skládám svůj testovací metráček a už se vidím v terénu.
MAXXIS Ikon - test

Maxxisálně rychlý!

Stačí pár šlápnutí do pedálů a vše je jasné, na tvrdém povrchu jsou Ikony k nezastavení, akcelerace je doslova opojná. Jako přídavek k rychlému a hladkému odvalování poskytují i působivý zvukový doprovod, který nutí kontrolovat, zda z nebe nepadá sestřelený messerschmidt. Když jsme u střílení, v náklonu plášť drží jako přibitý, je za všech okolností čitelný a nenadálého ustřelení se jen tak nedočkáte. Ani jízdní vlastnosti na vlhkém blátivém podkladu neznamenají ústup z pozic, stopu vede klidně a jasně, gripu má stále dostatek a i ve stoupání se srdnatě zakousne do hlíny a nepustí. Ač by to díky poměrně zhuštěný figurám pláště čekal málokdo, samočistící schopnosti jsou příkladné. Stopku Maxxisům vystaví až pořádný liják, který chtě nechtě znamená přezouvání na ostřejší kalibr.

Odolný gauč

Reálná šířka pláště atakující metu 54 mm zajišťuje, v případě rozumného nahuštění, poměrně značné pohodlí. Na druhou stranu v kombinaci s užším ráfkem mohou velkorysé rozměry přinést pocit žvýkání pláště v náklonu, s čímž je třeba při nákupu počítat. Odolnost pláště se, i díky ochraně boků EXO Protection, jeví jako dostatečná a i když je na plášti řada šrámů, v rámci testovací porce čítající 2000 km nedošlo k žádnému defektu, ba ani k poklesu tlaku. Kladně hodnotím i životnost, na které se významně nepodepsala ani, ehm, vyšší hmotnost jezdce.
MAXXIS Ikon - test

První na bedně

Plášť Maxxis Ikon 2,2“ ve své nejvyšší verzi plně potvrdil renomé všestranného závodníka, který ochotně poslouží v jakékoli soutěžní bitvě. Musím potvrdit, že ani mě nenechal na holičkách přesto, že to se mnou neměl lehké a nesčetněkrát dostal pořádné za špunty.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Univerzalita v rámci kategorie závodních plášťů
Akcelerace
Pohodlí
Odolnost
Vysoká pořizovací cena top modelů

MAXXIS Ikon - test

Více informací o pláštích značky Maxxis hledejte na webové stránce www.maxxis-tires.cz.

CENY – MAXXIS Ikon
ROZMĚR PATKA TPI SMĚS HMOTNOST CENA (Kč)
26×2.20 skládací 120 triple, EXO, 3C 535 g 1.499
26×2.20 skládací 120 triple, 3C 480 g 1.399
26×2.20 skládací 120 single, EXC 515 g 799
26×2.20 skládací 60 dual 540 g 649
26×2.20 drát 60 dual 615 g 499

Foto: Jakub Svoboda

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky