MAXXIS Ikon 26×2,2″ – test

MAXXIS Ikon - testPlášť Maxxis Ikon předchází pověst velmi schopného všeuměla, co se na závodních tratích srdnatě pere s všemožnými nástrahami terénu i počasí. Do redakčního testu tak Ikon vstupuje s jasným úkolem – potvrdit pracně budovanou pozici skvělého univerzála.

Předstartovní horečka

Před nedávnem jsem na startovním roštu oblíbeného maratonu, mimo tupého zírání na přední kolo, přemýšlel, jak by měl takový univerzální plášť vypadat. V rychlosti by neměl příliš zaostávat za svými ultralehkými kolegy, měl by zaručit dostatečnou přilnavost v terénu a to i ve chvílích, kdy se suchá cestička mění na vlhkou bahnitou kolej. Jednoduše obout plášť na ráfek a neřešit, jestli před závodním kláním spadne pár kapek, anebo se bude za koly prášit. Vítaným bonusem by mohla být zvýšená odolnost, není dvakrát příjemné zůstat trčet uprostřed ničeho po čtvrtém defektu a na dlouhých tratích také jistá míra pohodlí zajištěná větším objemem pláště. Přiblíží se Maxxis mému z prstu vycucanému ideálu?
MAXXIS Ikon - test

Na první pohled…

…odhalíme jen velmi málo, jasně patrná je skládací kevlarová patka, z boku pláště vyčteme rovněž informaci o rozměru pláště 26×2,20“. Pravobok je dále posetý trojicí tajemných zkratek, které jistě přesněji napoví, s kým máme tu čest. Písmena EXC řadí Ikon do série Exception, kam spadají pláště s vysokou hustotou vláken a speciální měkkou směsí. Poddajná směs příznivě ovlivňuje trakci, vysoký počet vláken zase významně redukuje celkovou hmotnost.

Požadovaných jízdních vlastností dosahují u Maxxisu také kombinací tří různých směsí 3C. Podkladová vrstva z tvrdé směsi je kombinována s dvěma měkčími na povrchu pláště, což kladně ovlivňuje přilnavost a životnost. Odolnost boků pláště proti proříznutí a oděru obstarává hustá flexibilní tkanina EXO Protection. Hmotnost pláště se drží ve velmi rozumných hodnotách i přesto, že sebou vezete půl laboratoře Maxxisu. Výrobce u testované nejvyšší verze pláště udává hmotnost 535 g, my jsme navážili 546 g, respektive 562 g.
MAXXIS Ikon - test

Montpáky vzhůru

Instalace s klasickou duší proběhla bez větších potíží, pokusy s bezdušovou sadou však narážejí na příliš volné patky testovaných plášťů. Tady se bez pořádného kompresoru a pevných nervů neobejdeme. Útěchou budiž fakt, že jakmile patky zapadnou na své místo, plášť drží tlak bez nejmenšího problému. S pocitem dobře odvedené práce odhazuji montpáky a chystám se na první projetí Ikonů. Ve spěchu je snadné přehlédnou nepříliš výrazné upozornění, ve kterém výrobce radí kombinovat pláště s ráfky o minimální šíři 21 mm. Současně je na plášti uvedeno maximální možné zatížení devadesáti kily živé váhy. Hubne se přece do plavek, říkám si, když na kolo skládám svůj testovací metráček a už se vidím v terénu.
MAXXIS Ikon - test

Maxxisálně rychlý!

Stačí pár šlápnutí do pedálů a vše je jasné, na tvrdém povrchu jsou Ikony k nezastavení, akcelerace je doslova opojná. Jako přídavek k rychlému a hladkému odvalování poskytují i působivý zvukový doprovod, který nutí kontrolovat, zda z nebe nepadá sestřelený messerschmidt. Když jsme u střílení, v náklonu plášť drží jako přibitý, je za všech okolností čitelný a nenadálého ustřelení se jen tak nedočkáte. Ani jízdní vlastnosti na vlhkém blátivém podkladu neznamenají ústup z pozic, stopu vede klidně a jasně, gripu má stále dostatek a i ve stoupání se srdnatě zakousne do hlíny a nepustí. Ač by to díky poměrně zhuštěný figurám pláště čekal málokdo, samočistící schopnosti jsou příkladné. Stopku Maxxisům vystaví až pořádný liják, který chtě nechtě znamená přezouvání na ostřejší kalibr.

Odolný gauč

Reálná šířka pláště atakující metu 54 mm zajišťuje, v případě rozumného nahuštění, poměrně značné pohodlí. Na druhou stranu v kombinaci s užším ráfkem mohou velkorysé rozměry přinést pocit žvýkání pláště v náklonu, s čímž je třeba při nákupu počítat. Odolnost pláště se, i díky ochraně boků EXO Protection, jeví jako dostatečná a i když je na plášti řada šrámů, v rámci testovací porce čítající 2000 km nedošlo k žádnému defektu, ba ani k poklesu tlaku. Kladně hodnotím i životnost, na které se významně nepodepsala ani, ehm, vyšší hmotnost jezdce.
MAXXIS Ikon - test

První na bedně

Plášť Maxxis Ikon 2,2“ ve své nejvyšší verzi plně potvrdil renomé všestranného závodníka, který ochotně poslouží v jakékoli soutěžní bitvě. Musím potvrdit, že ani mě nenechal na holičkách přesto, že to se mnou neměl lehké a nesčetněkrát dostal pořádné za špunty.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Univerzalita v rámci kategorie závodních plášťů
Akcelerace
Pohodlí
Odolnost
Vysoká pořizovací cena top modelů

MAXXIS Ikon - test

Více informací o pláštích značky Maxxis hledejte na webové stránce www.maxxis-tires.cz.

CENY – MAXXIS Ikon
ROZMĚR PATKA TPI SMĚS HMOTNOST CENA (Kč)
26×2.20 skládací 120 triple, EXO, 3C 535 g 1.499
26×2.20 skládací 120 triple, 3C 480 g 1.399
26×2.20 skládací 120 single, EXC 515 g 799
26×2.20 skládací 60 dual 540 g 649
26×2.20 drát 60 dual 615 g 499

Foto: Jakub Svoboda

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    Ja jsem na Maxxis trosku zanevrel potom, co jsem vyzkousel Continental, ale kamarad vozi ikony na pumptrack a dirty a je maximalne spokojeny. Jezdi to pry jak s hrebikama.

    • Chiron

      Já zas po dlouhé době zanevřel na Continental. Poslední dobou to šlo s jejich pláštěma od desíti k pěti. A tohle byl první Maxxis co mě přesvědčil, že stojí za zkoušku. A rozhodně nelituju, sice to bylo nakonec něco za něco. Mám pocit, že je trochu pomalejší jak XK a občas docela vibruje. Ale jinak grip dobrý, pohodní parádní (na 20mm ráfku má 56mm) a není to žádný papír, co se řízne o první šutr a těch pár gramů navíc už není taková hrůza.

      • Měl jsem možnost přímo srovnat s RK od Continentalu a subjektivně mi nepřišlo, že by Ikon v rychlosti jakkkoli ztrácel i přesto, že RK byl v chrtí variantě. (: Nad gramy jsem taky bádal, ale vidím to stejně, na odolný plášť to není žádná tragédie.

  • maximus

    ja jsem teda poridil trosku starsi continetaly a to Vertical 2,3. Nevim jestli se jeste vyrabi, ale mam je na enduru jsem spokojenej. Je lehoucky, rozumne vali a vyborne drzi. Chtel jsem neco na sucho. Sirka je tedy proti jinym plastum mensi, ale prijde mi, ze drzi lip, nez starsi Highroller, co jsem mel predtim a hlavne na zadku, kde jsem mel 2,35 smes 60a, jsem mel strasny mnozstvi defektu. Ty bocnice byly jako papir. Jinak nemam nic proti maxxisu, je to spicka a mam moc rad plaste Ardent. Jen jsou bohuzel silene tezky, pokud chci butyl. Ty Ikony byly velmi dobre hodnoceny, ale nedelaji 2,3 a nebo 2,4 sirku. Kdyz uz jsem v tom, nezkousel jste nekdo na nejakym drsnejsim trailu Continetal X King 2,4?

  • Jonda

    Maxxis Ikon(drát) sem si pořídil jako náhradu za Bontrage, které už se bohužel nevyrábí. Mezitím jsem ještě vyzkoušel Maxxis Ranchero, které šli po cca 200km dolů, protože měli nulovou schopnost samočištění, metaly kamínky a na mokrém a blátivém podkladu nebyly stabilní. Ikony mě mile překvapily zejména v terénu a to I za mokra. Výborně se samočistí, jsou stabilní, drží stopu, perfektně zabírají a při sjezdech se hrnou dolů nekomrpomisně jako tank bez ohledu na členistost podkladu. Na asfaltu drží jako přibité i v náklonech, ale zdají se mi celkem pomalé. Oproti výše jmenovaným plášťům mají větší valivý odpor a na asfaltu se víc nadřu. Takže nemůžu souhlasit s tvrzením recenzenta, že jsou “maxisálně rychlé I na tvrdém povrchu”. Pláště bych doporučil všem, kteří jedzdí hodně v terénu mimo asfalt.

    • Jakub Svoboda

      Jak jsem psal výše – ve srovnání s podobnými typy plášťů podobného rozměru mi "rychlost" přišla srovnatelná. Dlouhou dobu jsem jezdil Schwalbe RR a RoRo 2,25" v různých kombinacích a znatelně vyšší valivý odpor jsem nezaznamenal. Nezapomínal bych také na fakt, že drátový Ikon se od vrcholné verze dosti liší.

  • Erik

    zajímalo by mě které z těchto plášťů drží nejvíc i v mokrém terénu a mají malý valivý odpor: continental race king 2,2; continental x king 2,2; maxxis ikon 2,2; schwalbe racing ralph 2,25

    sháním nové, pohodlné pláště, aby dobře jely a držely ve všech směrech (boční vedení, brždění, přilnavost),měl jsem race kingy 2,0 ale přišly mě nepohodlné a blbě se podle mě čistí, chtěl bych patku s kevlarem a cenu na internetu tak do 600 kč

    • Honza

      Mam dotaz jak se tento plast chova na silnici cili na asfaltu?
      Potrebuji nejaky plast ktery nebude na silnici az tak pomaly.