Blatníky Mutzky Nutz – TEST

Blatniky Mutzky Nutz - testJak málo někdy stačí, aby se z něčeho obyčejného stalo něco parádního a vysoce užitečného. Co asi stálo na počátku myšlenky lehkých blatníčků Mutzky Nutz? (pořídíte je v Singltrek Centru)

Možná to byl jen kus plastu nebo Pet lahev, ze kterého nůžky a šikovné ruce vykouzlili základ těchto lehkých, vysoce skladných a přitom účinných blatníčků. Vezněme to od jednoduššího zadního kousku, který má vystřižené otvory pro lyžiny sedla, na které se díky tomu jednoduše nacvakne.

Jako ježur v kleci

Vzhledem k důmyslnému tvaru drží na svém místě za všech okolností naprosto jistě a spolehlivě a to i v případě, že si o něj brnknete, po každé, když půjdete „za sedlo“. Skutečnost, že jej vážně nemusíte kontrolovat co pět minut, vám plně dojde ve chvíli, kdy jej budete poprvé sundávat. Je totiž pod sedlem zaklíněný jako ježek v kleci. Ale to je vlastně dobře, díky tomu jej nemáte šanci ztratit.
Blatniky Mutzky Nutz - test

Batoh radši s pláštěnkou

Zcela podstatné u každého blatníku je, nakolik dokáže ochránit jezdce před vodou a nečistotami. Blatníček Mutzky Nutz je malý, proto nečekejte žádné zázraky. Pokud však sedíte v sedle, pak se můžete spolehnout, že i za výraznějšího deště (mokra) zůstane vaše pozadí hezky v suchu. Při jízdě ve stoje je efekt blatníku výrazně méně účinný, není však nulový. Rovněž nelze čekat, že krátké lízátko ochrání i váš batoh. Na ten bude lepší nasadit pláštěnku.
Blatniky Mutzky Nutz - test

Kde začít?

U předního blatníčku je vše krapet jinak. Jeho upevnění je řešeno pomocí pásků se suchým zipem, které je třeba si při první montáži naměřit a nastřihat. Po prvotním boji jsem zjistil, že nejlepší je nejprve upnout pásky okolo nohou vidlice, pak teprve má smysl hrát si s trojicí pásků uchycených ke korunce.
Blatniky Mutzky Nutz - test

Zprvu to vypadá, že se blatníček mezi kolo a vidlici snad ani nevejde, avšak opak je pravdou. Mezera mezi ním a kolem není velká, občas se pod ním zachytí list, občas o něj klepne kamínek zaklíněný ve vzorku. Pokud se vám ale pláště neobalí lepkavým bahnem, není se čeho obávat. Účinnost předního blatníčku není nijak zásadní, je to ale pořád lepší než nic. Voda a nečistoty vám alespoň nelétají od předního kola přímo do pusy. Ideální by bylo doplnit jej ještě zástěrkou, která se natáhne mezi můstek a korunku vidlice (jak se ta věc sakryš odborně nazývá?). Očíčka a tvářičky by tak byly naprosto v suchu. Ale jak by to pak celé vypadalo?!

Blatníky Mutzky Nutz – závěr

Sečteno a podtrženo – jako zásadně přínosný mě osobně připadá především zadní blatníček Mutzky Nutz. Celkem účinně ochrání vaše pozadí od nepříjemné vlhkosti a nečistot, velice snadno se instaluje (bez pásků a spon) a navíc zabere tak málo místa, že jej můžete mít trvale usazený ve svém batohu a vytáhnou jej kdykoliv bude potřeba. A taky nestojí skoro nic! Jedinou nevýhodou může být, že blatník trochu překáží, pokud „jdete za sedlo“. V případě použití teleskopické sedlovky si toho snad ani nevšimnete, což ostatně nahrává vypíchnutí ještě jednoho bonusu – Mutzky Nutz nasadíte bez problémů na jakékoliv sedlo! Výjimkou jsou snad jen jednokolejky SDG a Kore.
Blatniky Mutzky Nutz - test

Co se týká předního blatníku Mutzky Nutz, zde za něj až tak intenzivně lobovat nebudu. Není drahý, není špatný, ale jeho přínos není až tak významný. Lízátka na spodní trubce udělají asi podobnou službu, navíc jejich instalace je obvykle o něco jednodušší. Zde tedy záleží spíše na vkusu, co se vám víc líbí. Když to totiž zase otočíme, pak i ten přední Mutzky Nutz vypadá docela sexy v díky svému moto stylu.

Blatníky Mutzky Nutz pořídíte na Singltreku pod Smrkem, v Singltrek centru
Cena: 250 Kč přední, 275 Kč zadní

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Hmotnost
Rozměry
Cena (250 Kč přední, 275 Kč zadní)
Slušná účinnost (hlavně zadní blatník)
Snadná montáž/demontáž (hlavně zadní blatník)
Lze vozit stále u sebe (v batohu)
Vzhled
Menší účinnost při jízdě ve stoje (daň za rozměry)
Menší účinnost předního blatníčku
Složitější montáž předního blatníčku – drží ale jistě

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • kkt

    Co je za sirku gumy u toho predniho? Ja ho chtel poridit, ale mam prave pocit, ze s 2,4 gumou se mi tam proste nevejde, i kdyz to v testu vyvracite..

    • Pokud ti guma neškrtá o korunku vidlice, tak se tam ten blatníček vejde. Ta poslední fotka trochu zkresluje, ale zkus se na ní podívat zblízka a uvidíš, že místa tam je ještě dost…

    • Roman

      Pokud tam máš málo místa, tak ti šiška utrhne blatník jak prd. U totema nemám problém ani s muddy mary 2.5 což je pořádný balon. Blatník je super, funguje skvěle bláto v očích neznám a navíc velmi učině chrání kluzáky vidlice před bordelem což v článku ani nezmiňují. Na opak zadní blatník mě přijde jako kravina, pokud člověk jezdí technické pasáže. Tam musí zákonitě překážet při jízdě za sedlem.

      • Díky za názor. S tou ochranou kluzáků je to pravda, to mě ani nenapadlo. Ono dnes, když už se nepoužívají prachovky, jeden ani nekouká kolik bordelu přistane na vidlici. Pokud jí neopřeš o šutr, tak jí většinou nic nerozhodí. Ale je jasné, že čím méně bordelu na kluzácích, tím méně bordelu ve vidlici!

        Zadní blatník – nejlépe funguje v sedě, to je jasný. V technickém terénu překáží, to je taky pravda, ale když máš sedlo dole, ať už díky teleskopu nebo jen práci s rychloupínákem, tak je to v pohodě. Pak je tam sice spíš na okrasu, ale zas ho nemusíš furt sundávat.

      • Pavel

        Ale s teleskopickou sedlovkou fakt nepřekáží

  • budík

    Přední blatníček byl vymyšlen, aby chránil vnitřní nohy vidle a né obličej, autor článku by se měl nad sebou zamyslet.