reklama

reklama

EUROBIKE 2012 – podrobná reportáž

EUROBIKE 2012 - reportážVšudypřítomná záře reflektorů, oslnivý lesk tisíců exponátů, nápadné reflexní barvičky nebo naopak matná černá, či šedá, dusno, hlasitá hudba, chuchvalce lidí a to vše namícháno a zahuštěno ve 12 veletržních halách a dalších prostorách – to je největší cyklistický veletrh na starém kontinentě EUROBIKE 2012.

Takto nějak každoročně vnímám nejvýznamnější prezentační svátek cyklistiky v Evropě. Když se mě jeden čtenář ptal, zda má smysl tam jezdit osobně, nedokázal jsem mu hned odpovědět. „Pokud jsi velký fanda do cyklistické techniky, zajímají tě poslední trendy a chceš si vše prohlédnout zblízka, pak ano. V jiném případě to snad ani nemá cenu, to běž radši na kolo a pak si přečti report na BikeAndRide.cz.“ Tak by mohla znít rada člověka, který EUROBIKE navštívil již po sedmé v řadě. Ano, je to super příležitost vidět všechny zásadní novinky a všechny věhlasné světové i lokální výrobce na jednom místě, pokud se ale nezaměříte pouze na své oblíbené značky, budete brzy u vytržení z toho, kolik kol a doplňků je tu k vidění!

To bylo takové moje malé zamyšlení pro úvod, většinu z vás ale jistě více zajímají novinky a trendy, které letošní EUROBIKE přinesl. EUROBIKE byl letos, jako vždy, spíše místem celkového přehledu a uceleného výhledu na příští sezónu, než místem, kde byste se dozvěděli něco zásadně nového. Drtivá většina značek již tradičně odhalila své karty označené číslicí 2013 již v průběhu roku. Nevadí, co nám z toho všeho tedy plyne?
EUROBIKE 2012 - reportáž

Nezadržitelná vlna 650B

EUROBIKE, jak se dalo čekat, potvrdil velkolepý nástup nového rozměru 650B alias 27,5“. Když si vzpomenu na „zasvěcené“ prognózy mnoha odborníků, hlásajících, že se 27,5“ bude na svět drát minimálně stejně dlouho jako velká kola (29“), naskakuje mi sarkastický úsměv na tváři. Tohle bude pánové a dámy zcela jiná pohádka! Při brouzdání mezi stánky od jedné šestsetpadesátky k druhé se mi živě vybavilo, jak jsme zde před pár lety (když jsem ještě dělal ve Velu) hledali jako detektivové s lulkou a velkou lupou každou zmínku o velkých kolech, do detailu probírali každý jeden exponát parametru 29“ a vše horlivě diskutovali. Tentokrát nebyla detektivní práce potřeba, informace o nových modelech na kolech 27,5“ na mě útočili ze všech stran.
EUROBIKE 2012 - reportáž

Kde, jak, proč a pro koho je a bude 650B?

Bylo by nejspíš snazší vypsat značky, které vlnu 27,5“ prozatím nechytají nebo nechtějí chytat! Ne zcela překvapivě jsou to především největší světové značky jako je Specialized, Giant, Merida, Kona, GT, Cannondale a nejspíš i Trek, který pro jistotu letošní EUROBIKE zcela vypustil ze svého programu?! Kde skončil Trek Roscoe 29er? Nikdo neví! 650B je zkrátka nová modla technického ježdění, nebo alespoň do pár let jistě bude, což dokazuje prostý fakt, že na ráfcích průměru 27,5“ staví drtivá většina značek kola zdvihu 120-140 mm. Najdou se i pevné stroje, třeba u Scottu nebo ocelový skvost v řadách AGangu, jsou to ale pouho pouhé výjimky potvrzující pravidlo.
EUROBIKE 2012 - reportáž

*Pro doplnění zmíním ještě pár značek, které nás zařazením rozměru 650B do své nabídky příjemně překvapily a o kterých se to dopředu příliš nebo vůbec nevědělo – Rotwild, Ibis, Rocky Moutain, KTM, Corratec a další.

EUROBIKE 2012 - reportáž

Jaká kola by si pán přál?

Výše uvedená fakta byla základem řady debat a zamyšlení nad blízkým osudem MTB v souvislosti s parametrem kol. Mě osobně z toho vyplynula docela jasná vize. V první řadě bych byl opatrný při věštění konce klasického průměru 26“! Toho bych se nebál. Naopak se mi více zamlouvá představa, že se rozměr kol bude logicky odvíjet od výšky postavy jezdce a stejně tak i podle jeho určení a zaměření. Proč by se nemohly stavět kola velikosti XS a S na 26!, M-ka na 27,5! a L-ka a vyšší na 29“? Stejně bych to viděl i se zaměřením – 26“ pro DH a FR, 27,5“ pro Enduro a 29“ pro sportovní a lehká trailová kola se zdvihy okolo100 mm. Samozřejmě, že by se jednotlivé kategorie tu a tam překrývaly, ale pořád je to lepší, než nabízet každý model s trojicí různě velkých kol!

Vážně si nemyslím, že by cesta, kterou zvolil Specialized (29“ všem bez výjimky) byla rozumná. Naopak, je to pěkně praštěné. 29“ jde jen těžko dohromady s vyššími zdvihy (avizované Enduro 29er je zatím jen pohádka, Trek Roscoe 29er zmizel ze světa atd.) a velká kola na nejmenších rámech 15“? To je také slušný úlet! S nástupem rozměru 650B by se to mohlo vše hezky odstupňovat. A neříkám to proto, že by mě za to někdo přímo platil, ale protože tomu zkrátka věřím. Ptá se snad někdo při koupi teréní motorky na průměr kol?
EUROBIKE 2012 - reportáž

27.5“ = dobrý obchod

Ano, uznávám, že středně velká kola průměru 650B se derou na svět tak rychle i proto, že mají potenciál znovu roztočit posledních pár let stagnující kolečka cyklo-průmyslu. Je to zcela zřejmé a nemyslím si, že by na tom bylo něco špatného. Skoro všichni rádi zkoušíme nové věci, řešíme kam ještě se náš obor může posunout a mnozí také povýšili cyklistiku na svou profesi, proto říkám „ať se kola točí!“
EUROBIKE 2012 - reportáž

Nová vlna dálkového ovládání odpružení

Na jedné straně se SRAM ze všech sil snaží zbavit nás jedné sady páček na levé straně řídítek, na straně druhé se na řídítkách stále častěji objevují páčky dálkového ovládání teleskopické sedlovky, těch samozřejmě zase pár přibylo, ale také páček ovládajících vidlici, tlumič nebo oboje dohromady. Vyložený extrém pro mě představuje nové „revoluční“ řešení od Foxu. Jejich páka je velká a nevzhledná jakoby jí vzali z 50 starého traktoru Zetor (fanoušci Zetoru ať mi prominou), přitom svou funkcí (ne)nápadně připomíná obdobné řešení již X let používané značkou Scott nazvané Twinloc .
EUROBIKE 2012 - reportáž

Proč je tak velká?

Je to celkem jednoduché – dlouhá páka je řešením, jak utáhnout dva bovdeny najednou! Po pravdě ani tak mi nepřišlo, že by se tato páka ovládala vyloženě snadno. Celý ten mega mechanismus, který nevzhledně trčí do prostoru nad řídítky, je tak složitý i proto, že nejde o pouhý lockout, nýbrž tří stupňové ovládání kompresního tlumení CTD (Climb, Trail, Descend). To je fajn, ale vážně to nešlo vyřešit nějak úhledně? Jedině elektronicky, ale o tom až za chvíli.
EUROBIKE 2012 - reportáž

Páka místo páčky

Vtipné mi na tom všem připadá, že Fox tuto hroznou páku používá i v případech, kdy ovládá jen vidlici. Jen je pak její mechanismus o kousek nižší – jednopatrový. Navíc, při kompletování tohoto reportu jsem narazil na skutečnost, že stejně vypadající „věc“ ovládá i teleskopickou sedlovku D.O.S.S. Smysl to celé má, když máte kolo s řazením SRAM XX1 a Fox páku dáte na místo řazení přesmykače, jak jsem to viděl u Canyonu Torque (ten máme slíbený do testu). Druhý extrém z praxe – na testovacím dni Demo Day jsme si půjčili kolo s Fox pákou vpravo nahoře. Když jsme to celé zamkli (přepnuli do režimu Climb), prakticky se nedalo dosáhnout na brzdovou páku. „Když šlapeš, nebrzdíš!“
EUROBIKE 2012 - reportaz

V jednoduchosti je síla, alias co na to Kind Shock

Oproti komplikované hrůze od Foxu působí jako závan svěžího minimalismu úžasné jednoduchá, přesto plně funkční droboulinká páčka náležící k sedlovce Kind Shock Lev. Ta je sama o sobě rovněž vzhledově příkladně střídmá, přitom dokonale funkční. Podobně je na tom i teleskopická varianta sedlovky Thomson. O Foxu D.O.S.S. už jsem se zmiňoval, že?! Peklo ale může nastat, když je takových páček moc. Viděl jsem pár kol s hydraulickým zamykáním vidlice RockShox na jedné straně řídítek a tlumiče téže značky na opačném konci. Vypadalo to jako odpalovače raket! Představte si přidat k tomu ještě třetí identické mačkátko, které velí sedlovce RockShox Reverb! Nejen, že by v nich měl zmatek i jaderný inženýr, navíc by celá soustava obsahovala tolik kapaliny jako vaše krevní řečiště…
EUROBIKE 2012 - reportáž

Doba elektronická

Zatím jsem neměl možnost v provozu osobně vyzkoušet elektrické řazení, které na silnici používá už nejen Shimano, ale také Campagnolo. Věřím ale všem, kteří jsou touto vymožeností upřímně nadšeni. Do MTB se zatím, přes všechny prognózy, elektrika nedostala. Alespoň ne na postu řazení. Zato nám na dveře doslova buší elektricky řízení odpružení!
EUROBIKE 2012 - reportáž

Fox na střelnici – už zase!

Opět začnu kritikou Foxu. Jejich systém v podstatě pouze nahrazuje jejich děsivou mechanickou páku, zato ale přidává na tlumič neméně děsivou „krabičku od mýdla“. Ve vidlici je celý systém naštěstí lépe ukrytý. Tahle celá legrace s baterií Shimano na rámu ale umí jen jednu věc – otáčí za vás kolečkem na tlumiči a ve vidlici. Změna nastavení v řadu milisekund je jen sen! Když zmáčknete přepínač udělá to vrrrrr, brrrr. Opravdu se píše rok 2012?

RockShox a jeho E:I Shock

U RockShoxu je to jiné. Zde elektronika ovládá pouze tlumič, přitom jí ale velí „inteligentní“ počítač na představci, který nabízí možnost ruční volby režimů Open, Close ale také režim Auto. Ten je na tom nejvíce zajímavý. Čidlo na vidlici, obdobné jako snímače rychlosti (ono v sobě rovněž ukrývá snímač rychlosti), měří velikost a četnost nárazů a podle tohoto vstupního údaje nastavuje computer funkci tlumiče. Pěkné, uvidíme, jak se to bude chovat v praxi. Pro fandy bikového sci-fi mám v této souvislosti jednu dobrou a jednu špatnou správu. Tento systém se v roce 2013 objeví na řadě produkčních kol, avšak pouze u značek Ghost, Lapierre a ještě jsem to viděl na Bergamontu nebo jiném německém kole…
EUROBIKE 2012 - reportáž

A co vidla?

Také by mi přišlo logické aplikovat tento systém nejen do tlumiče, ale rovněž do vidlice. Řešení bych ale měl. Jelikož je systému E:I Shock v podstatě jedno, co je v předu za vidli, dal bych tam Foxku se systémem Terra Logic a bylo by vyřešeno. Tedy  pokud by funkce „chytré vidlice“ neměla negativní vliv na „chytrý tlumič“?!  A nakonec drátky, ty se vám při použití tohoto systému budou vinout napříč rámem. K čidlu na vidlici se dá vést kabel společně s hadicí přední brzdy, k tlumiči pak po jiné kabeláži, po rámu nebo rámem. Každopádně nezapomeňme na baterii montovanou nejčastěji na místo košíku na láhev.
EUROBIKE 2012 - reportáž

Elektronika vs. Tlak vzduchu

Než se vrhneme na zcela jiný obor, pojďme se ještě podívat na dvě rozdílná řešení, jak uživatelům (cyklistům) usnadnit nastavení odpružení – tedy tlak a tlumení. V tom mnozí chybují, proto se není čemu divit, že se hledají všemožná „blbo-vzdorná“ řešení. Jedním z prvních byl AUTOSAG na tlumičích Fox na kolech Specialized. Skvělá věc, vyzkoušeli jsme v praxi a funguje na jedničku. Nafoukáte cca 300 PSI do tlumiče, skočíte do sedla, zmáčknete ventilek a tlak v hlavní komoře se sníží podle vaší hmotnosti. Sag je tímto ideálně nastaven pro 90% bikové populace.

Zajímavé je, že Specialized „donutil“ tuto vychytávku aplikovat i do tlumičů RockShox, přičemž ti si s řešením poradili o fous lépe než Fox. Místo klasického ventilku (červený u Foxu) použili mnohem praktičtější vypouštěcí ventil, který je v pohotovostním stavu jednoduše zašroubovaný.
EUROBIKE 2012 - reportáž

Komu není z hůry dáno…

…potřebuje fox iRD!? Fox to prvně zkoušel s chytrou pumpou, která dokázala sama vyhodnotit sag (míru statického ponoření vahou jezdce) a doporučit optimální hodnoty. Fox teď celou věc zjednodušil – vytvořil aplikaci pro chytré telefony (iPhone, Android, Windows Phone), díky níž si můžete perfektně naladit své kolo. Oskenujete čárové kódy z vidlice a tlumiče, aplikace vám poradí jak se měří sag, poté si pomocí foťáku „oskenujete“ nohu vidlice (pístnici tlumiče) a iRD vám poví, jaký máte použít tlak a následně i o kolik otáček povolit kolečko tlumení odskoku, aby to celé hezky ladilo.

Je to dobrý nápad až na to, že z prosté operace na pár minut, tedy pro zkušeného bikera, činí vědecký proces na půl hodiny. Můžete to ale brát i tak, že si takto seřídíte odpružení, uložíte si výsledné hodnoty a podle nich pak už jen čas od času kontrolujete tlaky.
EUROBIKE 2012 - reportáž

SRAM 1X11

A téměř na konec máme řazení SRAM 1×11, které je výlučnou součástí sady XX1. Ta, jak dokázal AGang na svém stroji Patriot 27,5“, může být ovládaná jak páčkovým řazením, tak i novým GripShiftem. Tato novinka byla už proprána tolikrát, že jsem překvapeně zíral na to, jak pánové ze SRAMU trpělivě a opakovaně vysvětlují celou tu legraci dalším a dalším zvědavcům, kteří 1×11 viděli vůbec poprvé. OK, také jsem si to rád prohlédl celé na živo a konečně pochopil, jak je myšlen ten horizontální paralelogram.

Postupuj po horizontu

Jde o to, že raménko zde nesdílí osu otáčení spolu s horní kladkou, jak je tomu u všech běžných přehazovaček. Čep je umístěn kousek mimo, takže se obě kladky pohybují vůči stabilnímu tělu přehazovačky. Paralelogram se proto může pohybovat horizontálně, zatímco horní kladka kopíruje měnící se profil kazety. Lépe to pochopíte z obrázku.

Co to vydrží?

Na Eurobiku se hodně namluvilo o tom, že 11-stupňová kazeta a řetěz, soudě dle zkušeností se systémy 1×10 a 1×9, budou mizet jak pára nad hrncem, kvůli výraznému prohýbání řetězu. A jelikož jsou oba tyto komponenty výjimečné a zatím nenahraditelné, bude provoz sady SRAM XX1 hodně drahým špásem. SRAMáci ale zarputile tvrdí, že jsou to jen domněnky, že posílily čepy řetězu atd., aby byl nový systém i z hlediska údržby a provozních nákladů rovnocenným soupeřem současné klasice. Uvidíme!?
EUROBIKE 2012 - reportáž

Zazněl zvonec a …

… je tu konec dnešní pohádky o veletrhu EUROBIKE 2012, představených novinkách a nastolených trendech. S prázdným listem textového dokumentu před sebou jsem si říkal, je-li vůbec o čem psát a nakonec je z toho sakra obsáhlý referát. Ač jsme tedy vše podstatné znali předem, alespoň teoreticky, okázalá přehlídka všeho pozlátka najednou byla přeci jen ideální příležitostí, jak ze všech nabytých informací vyvolat v křišťálové kouli alespoň mlhavou vizi nejbližšího směřování bikové techniky.
EUROBIKE 2012 - reportáž