Crankbrothers Kronolog – první praktické dojmy

Crankbrothers KronologByly to zatím vlastně jen vyjížďky, co jsem se vozil na sedlovce Crankbrothers Kronolog, asi nejvíce očekávané letošní novince mezi teleskopy! I tak jsem ale stačil načerpat něco dojmů a poznatků.

Pominu fakt, že jsem si musel vyrobit redukci z průměru 30.9 mm na 31.6 mm z plechovky Monsteru, jelikož originální redukce neexistuje a shánět jinou neoriginální jsem neměl čas. Hlavně, že to fungovalo! Odhlédnuto od stříhání hliníkového plechu bylo mým prvním praktickým zjištění to, že je sedlovka dost dlouhá. Na GT Force velikosti M jsem jí musel zasunout nadoraz do rámu, abych nemusel šlapat špičkami jako baletka. Zřejmě daň za vysoký zdvih sedlovky (125 mm/5“) a také rozměrnější mechanismus v místě, kde končí lanko.

Rozeber páčku, nasaď páčku

Naopak montáž páčky na řídítka byla otázkou okamžiku. Dokonce si můžete vybrat, jestli si jí dáte vlevo nebo vpravo. Jasně, v tom není žádná revoluce, ale mě se líbilo, že se dá krásně rozebrat a předělat, jak se komu bude chtít. Jediný spojující a upevňující šroub je totiž zároveň čepem samotné páčky. Ta si hoví hezky nahoře nad gripem a když jí vyladíte tak, aby se nepotkávala s objímkou brzdy, bude se ovládat krásně přirozeně. Není tak cool jako ta předchůdce CB Joplin, o to víc je ale praktická.
Crankbrothers Kronolog - test

S kladivem na mikro

Když zas skočím dozadu, nemůžu zapomenout na svoje zápasení se zámkem sedlovky. Je vlastně krásně jednoduchý s jedním šroubem na hvězdičku. Mezi lyžiny se vkládá plastová rozpěrka, takže se to krásně a snadno skládá dohromady. Ale! Ústřední šroub se musí utáhnout sakra silou, aby si to celé sedlo a boční kusy stiskly mezi sebou lyžiny a onu rozpěrku. A potom, když potřebuje sedlo krapet otočit, musíte středový šroub povolit a do sedla trochu praštit, aby se vůbec pohnulo. O nějakém mikro nastavení pozice nemůže být ani řeč.
Crankbrothers Kronolog - test

Zubačka startuje

Jak se jmenuje ten nástroj, který byl inspirací pro Crankbrothers Kronolog? Truhlářská svorka? Něco takového… Kronolog je zcela jiný než ostatní teleskopy. Má v sobě stlačený vzduch, který jej „vystřeluje“ nahoru, něco, co jej brzdí, aby ti „nenaklepal vejce na hniličku“ a pak ještě onen specifický mechanický zámek. Na sedlovce, respektive pístnici je totiž zepředu a zezadu zubačka, díky které se Kronolog fixuje na místě. A fixuje se fest. Nehne se ani o píď! Drobnou provozní vůli i tady najdete, ale opravdu jen nepatrnou. Oproti CB Joplin je to sakra posun vpřed.
Crankbrothers Kronolog - test

Stojí za ty prachy?!

A to jsem zatím ani neřešil, že díky pevně uchycenému lanku se bovden krásně a snadno vede po rámu a nikde nepřekáží. Celé to pak funguje jako víno. Páčka je krásně po ruce, sedlovka nevystřeluje, jen na začátku, pak je utlumená, polohu si snadno zvolíte dle aktuální potřeby, prostě paráda. Hydraulické systémy, RockShox Reverb třeba, jsou ještě o fous plynulejší, určitě ale neváží 560 g včetně dálkového ovládání! Jedinou výtkou pak může být snad jen vysoká cena 6 990 Kč.

Cenu a dostupnost si ověřte na webu eshop.progresscycle.cz

Crankbrothers Kronolog - test

A ještě nějaká videjka, která se váží k této nové sedlovce…

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Bude nějaký ten slibovaný srovnávací test různých sedlovek?

  • mr.antik

    Ano, článek je o tom, jak funguje seřízená a nová sedlovka…

    Nemluví se zde o tom, že dost pruží (což zas tak nevadí), že po měsíci dostane slušnej vakl (u těžšího jezdce dřív), že většině lidí zajíždí (resp. nedrží vysunutá) a to nejdpodstatnější – že konstrukčně naprosto nedomyšlená, byť základní myšlenka je fajn.

    Pokud máte víc než 70kg a nechcete ji pořád reklamovat, rozhodně nedoporučuji….

    • Zajímavé, nejsi první, kdo něco takového říká… Já měl sedlovku měsíc a bez problémů – a to mám i s batohem přes 80 Kg. Bylo ale vidět, že se ta zoubkovaná plocha docela slušně omačkala…

      • mr.antik

        Měsíc je asi ještě krátká doba, ale očekával bych že sedlovka za 7tis pár let vydrží, maximálně nějaká pouzdra a těsnění odejdou.
        Na počátku zdvihu (ve vytyžené poloze) prostě měla být nějaká pořádná zarážka, ocelový zub, aby nemohla zajiíždět.