Mondraker Forward Geometry – TECH NEWS

Mondraker Forward GeometryPodle léty prověřené poučky je dobrá geometrie základním stavebním kamenem dobrého kola. Řada výrobců proto nabyla dojmu, že se zásadnější experimenty s pozicí jezdce za řídítky vůbec nemusí vyplatit. Španělský Mondraker ale neváhá a inovuje, staré povídačky má tak trochu na háku.

Zrození Forward Geometry

Mondraker Forward GeometryMondraker představil nové pojetí geometrie s krycím jménem Forward Geometry, ze které prý nejvíce vytěží příznivci agresivního ježdění. Vývojáři, v čele s ambasadorem značky Fabienem Barelem, se inspirovali v depu motokrosových závodů, na sjezdových tratích, ale i na bikrosových drahách. Výsledek navazuje na stále aktuální trend prodlužování rámů, zkracování představců a rozšiřování řídítek, a dovádí ho do krajnosti.

Kde je zakopán španělský ptáček?

Vlajkovou lodí nové geometrie je enduro bike Foxy XR (předchůdce Mondraker Foxy jsme měli v testu), jehož přední rámový trojúhelník prošel řádnou steroidovou kůrou a horní rámová trubka byla prodloužena o celých 60 mm. Představec byl naopak zkrácen na absolutní minimum, konkrétně na 10 mm! V porovnání s klasickou geometrií, zastoupenou modelem Foxy osazeným 70mm představcem, se na první pohled nic nezměnilo – pozice jezdce zůstala stejná, hlavový úhel 68°, sedlový úhel 75°, 430 mm dlouhé řetězové vzpěry, vše je zdánlivě při starém. Přední kolo se však posunulo kupředu, vzdálenost mezi středy zapletených kolo, tedy rozvor, se razantně prodloužil.
Mondraker Forward Geometry

Stabilita především

Prodloužený rozvor a kraťoučký představec, hlavní trumfy Forward Geometry, zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti. Předností číslo jedna je neochvějná stabilita, kterou Foxy nabízí jak při výjezdech, kdy přední kolo zůstává doslova přilepeno k terénu, tak při palbě z kopce dolů. Navzdory kilometrovému rozvoru zůstává řízení živé a hravé, vše díky minimalistickému pojetí představce. Důkazem budiž fakt, že v porovnání s klasickou koncepcí stačí k dosažení většího úhlu vytočení kola menší pohyb řídítek.
Mondraker Forward Geometry

Praxe napoví

Vedle endura Foxy dostane stejnou geometrii i sjezďák Summum (proslýchá se, že karbonový Summum je na spadnutí) a právě u něj by se mohla naplno projevit výhoda neotřesitelné stability ve sjezdech. Na druhou stranu delší rozvor vzbuzuje pochybnosti ohledně hravosti kola v točivých trailech. Doufejme, že se nám nové kousky od Mondrakeru dostanou brzy do ruky!

Historické okénko

Sluší se dodat, že myšlenka zkrácení představce a prodloužení horní rámové trubky je poměrně staršího data. Jak ostatně říkají pamětníci, „Vše už tady jednou bylo…“ Podobné experimenty byly v minulosti k vidění například na kolech značky Rotec, ze známějších zmiňme legendární geometrii Genesis 2 (jinak také G2 Geometry) otce moutainbikingu Gary Fishera, která si navíc pomáhala, a stále pomáhá, zkrácením zadní stavby a osazením vidlice s upraveným offsetem. Tato Geryho myšlenka přitom rozhodně není mrtvá, ale stále se prosazuje na kolech Trek v rámci 29“ Gary Fischer collection.
Mondraker Forward Geometry

Pro lepší představu ještě video, představující celý koncept

Forward Geometry Mondraker 2013 from Mondraker on Vimeo.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • yeti sb66 jde castecne stejnym smerem. horni trubka je cca o 30 mm delsi nez je zavedeny prumer u jinych vyrobcu.