reklama

reklama

Fox – nové tlumení CTD

FOX CTDPřed časem byla řeč o nové řadě vidlic Fox 34, ještě předtím o elektronicky řízeném tlumení (lockoutu) nebo chytré pumpičce. Nyní se podívejme na další specialitu, kterou na nás lišák pro příští rok chystá – nová generace tlumení komprese pro tlumiče i vidlice označená CTD.

Hned zkraje rozklíčujme onu zkratku. CTD = Climb, Trail, Descend (česky Výjezd, Trail, Sjezd). Jednoduché jak facka, ne? Zkrátka na většině vidlic a na většině tlumičů Fox vystřídá klasickou modrou páčku ProPedal jiná modrá páčky s označením CTD a s vyznačenými výše popsanými polohami.

quotation-BnR„Naší snahou je jezdci přinést snadnou možnost úpravy charakteristiky tlumení, které bude ideálně vyhovovat jeho požadavkům a jeho stylu jízdy, aniž by musel vidlici nebo tlumič posílat někam do díly a nechat tam upravit vnitřní nastavení kompresního tlumení,“ vysvětlují tuto novinku pánové z Foxu.
FOX CTD

Kroutím kroutím…

Zní to jako úvaha logickým směrem, ale nebude toho nastavování pro běžné smrtelníky už moc? Vzhledem k logickému pojmenování jednotlivých poloh by tomu tak být nemuselo. Přeci jen si každý, méně zkušený i protřelý biker, asi lépe představí co dělá „ta modrá páčka“ když je u ní napsáno Sjezd, Rovina, Výjezd, než jako když tam dnes je ProPedal víc/míň nebo komprese víc/míň!

Tuním, tuníš, tuníme

Ale aby toho ladění a tunění nebylo náhodou málo, tak je zde ještě tajemné černé kolečko pod modrou páčkou s popisem Trail Adjust a polohami [firm < > soft]. Nejlepší bude, když na něj nezkušení nebudou sahat, nechají jej uprostřed a bude vystaráno. Ne, není to tak složité. Jeho prostřednictvím si můžete nastavit míru tlumení komprese ve střední hodnotě Trail. Chápeme všichni? Snad ano!
FOX CTD

Nahoru, rovně, dolů!

Nebo to vezměme ještě jednou s popisem jednotlivých poloh. CLIMB – tvrdé nastavení pro výjezdy, vidlice je skoro nečinná. Z třech otvorů pro přepouštění oleje při kompresi tlumiče/vidlice je otevřen jen ten nejmenší.

TRAIL – střední poloha. Odpružení je stále částečně přitvrzené, aby jezdec cítil jasnou odezvu, přitom ale přiměřeně vnímavé na terénní nerovnosti. A právě v tomto módu bude možné ladit účinek tlumení kolečkem Trail Adjust. Může tak být podle vaší chuti ještě tvrdší nebo naopak citlivější.

Třetí poloha DESCEND. Má smysl něco k tomu dodávat? Vše otevřeno, vidlice nebo tlumič využívají maximum ze svého potenciálu. Už teď je mi skoro jasné, že u většiny kol nastavím ještě doma v dílně polohu Descend a pak už na tu „ďáblovu páčku“ ani nepomyslím. Snad bude odpružení v tomto módu opravdu plně otevřené a my všichni mořeplavci si budeme moci užívat pořádné houpání na vlnách!

Páčka k páčce

Není to rozhodně špatný koncept, jak vyplívá z mých posledních řádků, můžou touto cestou dojít svého ideálu opravdu všichni jezdci. Tím bych ale toto téma ještě nechtěl hned uzavírat. S novým systémem CTD totiž přichází také nové dálkové ovládání. Pro vidlici, pro tlumič, pro sedlovku D.O.S.S. nebo pro to vše najednou. Aj karamba! Už to vidím, už se mi z toho zase ježí vlasy. Tolik lanek, tolik páček. Ještě, že SRAM přivedl na svět řazení 1×11. Místo páčky přesmykače tak můžete mít páčku na… Na cokoliv!
FOX CTD

Potřebujeme to vůbec?

No nevím, řekněte sami – líbí se vám to zdvojené mačkátko? Mě moc ne. Je hezké, že můžete naráz ovládat vidlici i tlumič, rychle a pohodlně přepínat jednotlivé polohy (jedna páčka posouvá polohy jedním směrem druhá druhým), ale abyste se z toho neucvakali. Mě třeba tyhle sdružené páčku u Scottu nikdá k srdci nepřirostly. Na takových „chytrých kolech“ jako je IBIS Mojo nepotřebujete na tlumiči nic přepínat, nanejvýš tedy u vidlice. OK, to už je život. Inteligence (naše, umělá nebo prostě něco tam dole v tlumiči) se zjevně zase oklikou vrací do světa horských kol. Vítej zpět!
FOX CTD

A poslední dodatek. U Foxu se rovněž snažili vyladit pro společnou harmonii vidlice a tlumiče. U prestižních značek a u kol plně vybavených tlumením Fox CTD bychom se tak měli dočkat pohádkové rovnováhy předního a zadního pérování. Uvidíme!