Nový Rocky Mountain & Lapierre 29er

RockyMoutain-Element-29Poté, co světem internetu proběhly krátce po sobě zprávy o dvou nových 29” kolech s poněkud zvláštním vzhledem, znovu jsem se zamyslel nad tím, co jsem už párkrát slyšel. “29 palců je super na pevná kola, fully se ale na velkých kolech staví těžko!”

Začněme u toho méně „divného“ devětadvaceti-palcáta – Rocky Mountain Element 29 RSL. Řada sportovních fulů Rocky Moutain Element sahá až do roku 1996, kdy byla představena první generace, tehdy ještě s pružinovým tlumičem. Na vzduchovku pod zadkem si bylo třeba rok počkat. Od té doby až do roku 2010 zůstával Element a jeho základní konstrukce prakticky beze změny. Stále používal (nepravý) čtyřčepový závěs (chcete-li jednočep s přepákováním), stále s tlumičem hezky pod horní trubkou. Živě si vybavuju jednu prezentaci nové modelové řady, kde se říkalo, “Nebudeme měnit podobu zadní stavby, jelikož naši věrní zákazníci chtějí, aby nový Element vypadal stále jako jejich původní Element.” Je to (byl to) zkrátka takový kult jako Porshe 911, které je od dob Brouka stále vzhledově skoro stejné, že pane Clarkson?
1996-Element

Když se čepy stěhují

Jenže pak přišlo období karbonu a období úvah nad 29” a Element se změnil. Co do vzhledu týká, pak jen elementárně, ale v principu je to zcela jiné kolo. Najednou se čep u patky přestěhoval pod osu kola a spojující rameno na rámu už není ukotveno na sedlovce, ale “tuctově” visí dolů z horní trubky. Díky čepu u patky je zadní závěs “nezávislý”(kdo to pozná u zdvihu 100 mm?) a díky poloze ramena snadno zaměnitelný s dlouhou řadou konkurence. A karbonový rám? Už jsem viděl mnoho tvarově pohlednějších. O to ale až tak nejde!
RockyMoutain-Element-29-RSL

Vysí? Ne trčí!

Celý ten román tu píšu kvůli nové verzi (model 2013) s označením Element 29 RSL. Podívejte se hlavně na tlumič tyčící se se k nebi! Kde je jednoduchost, elegance a střídmost starého Elementu? Je fuč, prostě se vypařila! Když si navíc představím, jak se tlumič za jízdy láme, ke konci zdvihu už musí být snad úplně kolmo k nebi, tak se mi chce brečet. Ostatně, divně trčící tlumič k nebi bude i na nově oživeném Treku (Gary Fisher) Roscoe 29. Je hezké, že v Rocky Mountain vyvinul super pevný a super lehký rám, že používají vlastní geometrii specificky navrženou pro 29”, vlastní systém ložisek, úplně jsem nepochopil v čem je jejich kouzlo… Když ale výsledek vypadá tak jak vypadá?!
RockyMoutain-Element-29-RSL

Lapierre XR 29

A pak tu máme druhou 29er kreaci, která “stojí za pozornost”. Ve Francii je teď asi hodně horko nebo všichni blázní z nového prezidenta? Nevím. Už jsem psal o systému relativně nové sportovní řadě fullů X-Flow se zbytečně složitým zadním zavěšením. Nyní je tu Lapierre XR 29 – to je něco mimořádného. Netvrdím, že jsem nikdy nic podobného neviděl. Bohužel viděl – Corratec Air Tech. Kolo s tlumičem prostrčeným skrz sedlovou trubku, který je navíc uchycen na “plovoucím rameni”. Brrrrr! Lapierre XR 29 je v tomto trochu střídmější, ale i tak vypadá prapodivně?! Tříčepová zadní stavba mono-pivot (čep u patky nahrazuje pružnost vzpěr) a v jednom místě zlomená sedlová trubka, jako když rám dostal zezadu ránu metr za ním odpáleným baseballovým míčem. V této zlomené části je uchycený tlumič! Čeho se ještě dočkáme? Já vím, výrobci se dnes snaží dělat odpružené rámy tak, aby si zachovali maximum z podoby klasického rámu. Tohle je ale moc!
corratec-air-tech-worldcup

Lehký, rychlý, ale…

Hezké, že budou k dispozici rámy ve dvou úrovních, podle kvality karbonové pleteniny, že se na vývoji podíleli týmový jezdci, že váží rám ve verzi XR Team pouhých 1800 g, že na něm lze postavit závodní kolo pod 10 kg… Co na tom, když vypadá takhle!
Lapierre-XR-529

Zvedněme se ze židle

Možná několik z vás zvednu ze židle a budete mi tvrdit, že Lapierre XR 29 nebo Rocky Moutain Element 29 RSL jsou vlastně hezká kola. To se stát určitě může. Jedním dechem ale dodávám, že se vážně těším na moment, až nás 27,5” fully vysvobodí z období, kdy slepé uctívání moderního kult 29 palců má za následek takovéto a jiné prapodivné kreace! Přitom to jsou jen dva sportovní 29er fully. Jak budou vypadat další dlouhozdvihé kreace? Snad je 27,5” brzy odešlou do říše zapomnění!

Aby nedošlo k mýlce, 29” se mi líbí, ale ocamcať po camcať!

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr

    No devětadvacet " je humus velebnosti.

  • WTB

    Nijak zvlášť se nezastávám 29. Ale takhle hloupý článek už jsem nečetl sakra dlouho.

    • Štěpán Hájíček

      Díky za názor.

  • Lukáš

    Ta konstrukce u RM se mi taky moc nelíbí. A mám na Vás jednu otázku. Příští rok si chci kupovat nové kolo a RM je můj děckej sen 🙂 ale mojí podmínkou je, že rám nesmí být vyrýběnej v Číně nebo na Thaiwanu. Nevíte jestli RM už taky přetáhnul výrobu? Nechci si kupovat kolo a při koupi zjistit, že se rám vyrábí u bambusáků 😀 tak jako minulej tejden zjistil kamarád při koupi Cannondejlu 😀

    • Je to přesně tak, jak říkáš. Ve Vancouveru už vznikají jen prvotní návrhy a prototypy, sériová výroba byla před několika lety přesunuta do Asie. Nezbývá než se pohlédnout po starších kouscích. Ale naprosto chápu, taky mám pro ty javorové lístečky slabost. (:

      • Lukáš

        A je vůbec ještě nějáká značka co dělá kola jinde než u bambusáků? Bač teď jsi mě dostal. Asi prdím na celého RM a počkám si až udělá Duratec nebo RB karbonovej rám.

        • Štěpán Hájíček

          Jestli chceš něco opravdu amerického, tak to by ses musel vypravit na výstavu ručně vyráběných rámů http://2013.handmadebicycleshow.com/

          A nestačil by ti nakonec jenom český hliník? RBčka jsou pěkný a hlavně fungujou…

        • Americký zůstává taky Ellsworth nebo třeba Foes, pokud se nepletu.S tím karbonem to ale bude horší.

  • Lukáš

    Jo mám doma Duratec Torain a RB mám 20km od baráku. Kámoš má RB IQ. Jak Duratec, tak RB jsou super kola, jen mají jednu společnou vadu a to je kvalita laku. Ty laky jsou hrozně měkké a hned se poškrábou. Podle toho co tu píšete, tak mi nezbude nic jiného než si vybrat mezi RB a Duratekem 🙂 alespoň podpořím českou firmu 🙂
    Jinak co se týče těch karbonových rámů, tak Ellsworth se vyrábí taky na Taiwanu. Chlapi děkuji všem za komentáře, alespoň jsem zase o něco chytřejší 🙂